Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zmiany taborowe na początku 2012 roku

10.02.2012

Tagi: tabor – Dodał: Jakub Jackiewicz

W styczniu i na początku lutego 2012 roku w parku taborowym naszych przewoźników zaszło kilka zmian.


Prawie każdy z PKM-ów dokonał jakichś zakupów, żaden z autobusów nie był jednak fabrycznie nowy.

W PKM Katowice pojawiły się dwa Mercedesy O530 z 2004 roku (nr 510 i 511) sprowadzone z firmy Norgesbuss Kolbotn nieopodal Oslo. Nowe nabytki zostały przemalowane na żółto i wyposażone w diodowe wyświetlacze R&G.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

PKM Sosnowiec wzbogacił się o dwa przegubowe MAN NG313 z 2003 roku (nr 508 i 509). Trafiły do zajezdni Gołonóg, otrzymały biało-czerwone malowanie zakładowe, zaprogramowano także wyświetlacze, które już posiadały.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Do PKM Gliwice trafiły tymczasem trzy przegubowe Lion'sy (MAN NG323). Autobusy wyprodukowano pierwotnie dla firmy SPPK Police, jednak w wyniku odwołań w przetargu ostatecznie trafiły tam Solarisy, a MAN-y sprzedano do Gliwic (otrzymały numery 148-150). Autobusy pozostały na razie w białym malowaniu (był to podkład pod miejskie malowanie "Floating Garden" ze Szczecina), ale wyposażono je tradycyjnie po gliwicku w matrycowe wyświetlacze Pixela.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

W Jaworznie na trasę wyjechał sprowadzony w grudniu z Kempten trzydrzwiowy MAN NL263 z 2000 roku. Został gruntownie odmalowany w jaworznickie barwy firmowe, przeprogramowano także wyświetlacze. Otrzymał numer 296.

fot. J. Sobota
W PKM Świerklaniec chwilowa przerwa w dostawach zakontraktowanych wcześniej "unijnych" MAN-ów, tabor uzupełniany jest autobusami używanymi. Na początku stycznia wyjechały sprowadzone w grudniu Mercedes O405GN z 1997 roku (nr 1127, ex Havelbus Potsdam) oraz Neoplan N4416 z 2000 roku (nr 1128, ex Larcher Markt Schwaben, do 16 stycznia był wypożyczony do PKS Gliwice). W lutym do świerklanieckiej zajezdni dotarły trzy Mercedesy O405N z 1993 roku, które wcześniej jeździły w Solingen w Zagłębiu Ruhry.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Trwają ponadto dostawy autobusów do PKM Tychy. Zakontraktowanych jest 28 Solarisów Urbino 12 CNG z 2009 roku, które zostały wycofane z eksploatacji w Sztokholmie (» czytaj więcej). W grudniu do Tychów trafiło 10 pierwszych autobusów, które na trasach pojawiły się 2 stycznia. Kolejnych 13 wyjechało w kolejnych tygodniach. Początkowo autobusy kursowały w dotychczasowym czerwonym malowaniu, uzupełnionym szarymi wstawkami związanymi z wymianą niektórych zniszczonych elementów nadwozia. Są jednak sukcesywnie przemalowywane w tyskie barwy zakładowe (zielono-żółte). Autobusy ponumerowano od 325 do 340 (uzupełnienie luki w numeracji) i następnie od 348 wzwyż.

fot. T. Sieniekfot. T. Sieniekfot. T. Sieniek

Wśród przewoźników prywatnych też pojawiło się kilka nowości. Najstarsze są pochodzące z 1993 roku Mercedes O405N u Rzemyka (nr 617, wg rejestracji dotychczas jeżdżący w MZK Piotrów Trybunalski, ex Mannheim, choć autobus ma inną kolorystkę wskazują na przeszłość w Hamburgu) oraz MAN NL202 w Murgór-Trans Katowice (jako rezerwa na linię 707 w Pyskowicach, nr 091, z bujną przeszłością - jeździł w Legionowie i Lublinie, a wcześniej w Luksemburgu). Nieco młodszy, bo z 1995 roku, jest Mercedes O405GN2 nr 65 w firmie Omnitech, ex BVG Berlin. Berlińską przeszłość ma też nieco młodszy Solaris Urbino 12 nr 67 z 2002 roku, który również pojawił się u Kłosoka (przemalowany z oryginalnych barw na biało).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Do obsługi linii po wygranych przetargach przewoźnicy sprowadzili również cztery 15-metrowe MAN-y NL313-15 z 2003 roku z Oslo. Po dwa u Aski (nr 12 i 52) i w Ireksie/Meteorze (nr 743 i 744). W tej drugiej firmie znalazły się też dwa Mercedesy O530 z 2000 roku (739 i 740, ten drugi ex Nobina Larvik). Ciekawostką jest Volvo B10BLE-60 z 2000 roku (nr 749, ex Arriva Kastrup), podobne do tych z Transgóru Mysłowice, gdyż dotychczas Irex nie gustował w taborze skandynawskim. Stawkę uzupełnia bliżej niezidentyfikowany, ale dość wiekowy, MAN NL202 (nr 741). Przewoźnicy zakupili także trzy standardowe MAN-y trzeciej generacji - jednego PKS Gliwice (NL313 z 2001 roku, kolejna obsada numeru bocznego 591), a dwa debiutant na liniach KZK GOP, czyli Polkar Kraków (NL223 z 2000 roku, nr 06 ex Wiedenhoff Solingen i nr 07 ex Provinz Reisen Vlotho).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

W przyrodzie nic nie ginie, a autobusy często po latach wracają do macierzystego regionu. Trzy MAN-y SL223 z 2001 roku eksploatowane do 2006 roku przez nieistniejący już PKM Bytom zostały później sprzedane do DLA Wrocław. Teraz wróciły na Górny Śląsk za sprawą V-Bus Żory (w międzyczasie, na początku 2011 roku były przez kilka tygodni wypożyczone do PKM Katowice). Otrzymały tam numery 8 (ex 904, w Bytomiu 7502), 22 (ex 903, w Bytomiu 7505) i 29 (ex 902, w Bytomiu 7504). Tym sposobem wszystkie ex-bytomskie SL223 jeżdżą w sieci MZK Jastrzębie-Zdrój, dwa pozostałe od 2006 roku posiada bowiem tamtejszy PKM (nr 237 ex 7503 i nr 238 ex 7501).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Pojawiły się również kolejne autobusy marki MAZ. O części z nich pisaliśmy już na naszych łamach (203 nr 8056 u Lazara, dwa 103 nr 68 i 69 u Kłosoka oraz trzy 103 nr 745-747 w Ireksie/Meteorze). Tymczasem przybyły kolejne - u Kłosoka (103 nr 15) i w Ireksie/Meteorze (103 nr 748), a szykują się kolejne u Kłosoka (prawdopodobnie trzy sztuki, są w trakcie malowania). Jak wyjadą to w GOP eksploatowanych będzie 60 różnych MAZ-ów.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Wspomnieć należy również o dwóch warszawskich pożyczkach. Z firmy Mobilis ściągnięto Solarisa Urbino 18 (Aska Żory, dostał numer 50) i Solarisa Urbino 12 (Lazar Zendek, dostał numer 821).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Nastąpiło także kilka roszad. Kłosok przemieścił MAN-a NL202 nr 24 z Rybnika do Biskupic i przenumerował na 70. Nowak przenumerował MAN-a NL202 024 na 079 i wypożyczył do Transgóru Mysłowice, gdzie ten autobus z 1991 roku udaje rocznik 2000. Z V-Busa do Aski przetransferował się Mercedes O405N i zmienił numer z 22 na 51. Ostatnim transferem, ale najciekawszym jest zmiana właściciela Jelcza M11 nr 02 z rudzkiej firmy Rudpol-opa. Ten wyprodukowany w 1987 roku autobus (po remoncie kapitalnym w 2006 roku) trafił na początku lutego do Leszka Sochy z Piekar Śląskich.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

wojtek1611 napisał(a):

Ciekawe jak zrobili z tym manem z '91. Do łapy pewnie dostali, bo jeżeli nie, to ciekawe kogo w KZK zatrudniają, że nie umię po równej linii okien poznać.

10.02 18:15:36

robson napisał(a):

No i mamy fajny zestaw starych hebli ,gniotów i strupów które mogą wozić ludzi w KZK GOP. Szczególnie podobają mi się te od prywaciarzy!

10.02 18:19:31

stachu napisał(a):

Co do gliwickiego PKMu to MANy są nowe. Wszak w przetargu było zapisane: Dostawa 3 fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej w 2011/2012roku.

10.02 18:57:42

memphis napisał(a):

Niby nowe, bo nie zostały nikomu sprzedane, ale jednak chwilę stały po wyprodukowaniu.

10.02 19:32:00

stachu napisał(a):

Niby tak i to samo można powiedzieć o Scaniach, też trochę postały zanim przyjechały ;) Ale ok. To Wy piszecie także nie ma sprawy :)

10.02 19:38:41

Tunkol napisał(a):

Od stania to przebiegu nie przybywa.

10.02 21:20:14

motley napisał(a):

Możecie też napisać że nowe tyskie Solarisy wyposażają w routery.

10.02 21:54:53

kierowca80 napisał(a):

a w irex-ie nie wiedzą co znaczy grzać!jechałem dziś chwilę 73 przegubowym 715 i prawie dostałem odmrożenia!!!

11.02 01:45:23


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!