Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP - dane i wskaźniki statystyczne

20.09.2011

Tagi: KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

Głównymi danymi charakteryzującymi działalność KZK GOP i ofertę przewozową są: praca eksploatacyjna (wozokilometry), przychody z biletów i dotacje gmin oraz liczba pasażerów (przejazdów). Poniżej przedstawiamy dane z lat 1994-2010 oraz wyliczone na ich podstawie wskaźniki.


Dane pochodzą z KZK GOP (te z lat 90-tych z publikowanych wówczas materiałów informacyjnych).

Na wykresie nr 1 przedstawiamy porównanie wielkości wydatków i przychodów oraz dotacji gmin z wielkością pracy eksploatacyjnej. Widać, że dotacje rosną szybko, a jednocześnie praca eksploatacyjna pozostaje na podobnym lub nawet niższym poziomie.


Wykres nr 2 obejmuje porównanie wskaźników – przychodów z biletów i dotacji gmin w przeliczeniu na wozokilometr ze średnią stawką płaconą przewoźnikom. Widoczny jest wzrost dotacji przy podobnym poziomie przychodów z biletów.


Na wykresie nr 3 umieściliśmy dwa wskaźniki – średni dochód z jednego przejazdu oraz liczbę pasażerów w przeliczeniu na wozokilometr. Ta liczba w ostatnich latach spada, ale rośnie dochód z przejazdu – świadczy to o tym, że choć pasażerów jest mniej to nieco uszczelniono pobór opłat za przejazd.


Dla zainteresowanych szczegółowymi liczbami zamieszczamy tabelę z wszystkimi wartościami:
» zobacz (plik pdf).

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Marcin napisał(a):

Czy ta dotacja gmin na wykresie nr 1 jest na pewno prawidłowo pokazana?

20.09 16:58:05

memphis napisał(a):

Faktycznie, wykres się odniósł nie do tej osi co trzeba. Dzięki za zwrócenie uwagi :)

20.09 19:27:34

bolek napisał(a):

W tak zwanym międzyczasie parę dużych miast przystąpiło, zmienił się obszar działania kzk gop, wiec trudno jest porównywac dane ogółem i tym bardziej formułowac wnioski, ale co tam...

20.09 19:41:22

memphis napisał(a):

Ale można dane porównać np. do wielkości pracy eksploatacyjnej co pokazuje raczej klapę niż spektakularny rozwój. Zresztą ostatnie istotne zwiększenie zasięgu terytorialnego KZK GOP nastąpiło w 1997 roku (Gliwice), późniejsze to drobiazgi. No i tramwaje w 2000 roku, ale ten moment i późniejsze cięcia akurat dobrze widać na wykresach.

20.09 20:22:58

Imię lub pseudonim napisał(a):

Zadam pytanie laika.
Wykres 2: czy przychód z biletów + dotacje gmin nie powinien się równać przynajmniej w przybliżeniu temu, co płaci się przewoźnikom?

21.09 16:12:39

bolek napisał(a):

Jasne mozna porównać, tylko najpierw podstawy muszą być porównywalne
1. Co do zwiekszenia zasięgu to w 1995 roku Bytom, następnie Gliwice, późnej Piekary więc nie jest to tak mało,
2. Co do pracy eksploatacyjnej to wcześniej płacono za dojazdy później kzk gop nie płaci za dojazdy i w pracy eksploatacyjnej już ich nie ma,
więc porównuje się dwie rózne rzeczy
3. Co do klapy czy rozwoju to nie wiem dlaczego mam jeździć autobusem lub tramwajem jak mogę jeździć samochodem, bo pracuję, stać mnie na samochód, stać mnie na paliwo, jest to wygodne, nie muszę nosić zakupów, czekać na przystankach, itp. itd. Bo korki, bo zatkane miasta, chyba na papierze dla tak twierdzących zwracam uwagę iż coraz łatwiej przejechać przez centrum Katowic (tunel pod rondem), dojechać do Zabrza, Gliwic (dtś, a4) i jeszcze do wielu innych miejsc (w perspektywie odcinki a1)

21.09 18:05:56

kk napisał(a):

Co do rozrastania się rejonu Związku to co myślicie na temat rozrostu KZK na całe województwo i zmiany nazwy na KZK Silesia?

21.09 18:16:14

memphis napisał(a):

@Imię lub pseudonim: bilety+dotacje równa się mniej więcej zapłacie przewoźnikom, przez kilka lat był jeszcze dotacje z Urzędu Marszałkowskiego, których ten wykres nie uwzględnia.

@bolek: jak widać przyjęcie Piekar nie miało żadnego wpływu na wzrost pracy eksploatacyjnej. Wycięcie dojazdów za to było zwykłym cięciem kursów, choć z punktu widzenia pasażera mało istotnym. Akurat jak KZK wycinało większość dojazdów to praca eksploatacyjna rosła z uwagi na powiększanie obszaru związku i przejmowanie tramwajów. Później już nie było czego wycinać z dojazdów. Można się kłócić o szczegóły, jednak brak rozwoju komunikacji miejskiej w regionie jest bezsprzecznym faktem.

21.09 20:27:08

Adamus napisał(a):

Ciekawe kiedy przestaną płacić za dojazdy tramwajów

21.09 20:47:06

Imię lub pseudonim napisał(a):

@memphis: No właśnie. Weź taki rok 2010: 250 922 555,88 + 224 934 153,45 to jest suma z biletów i dotacji gmin. Wydali na przewozy 459 348 368,98 zł... to gdzie poszło pozostałe 16 508 340,35? 16 mln złotych nadwyżki w organizacji, która z definicji powinna bilansować się na 0?

23.09 09:44:32

memphis napisał(a):

KZK oprócz płacenia przewoźnikom ma jeszcze mnóstwo innych wydatków, choćby własne utrzymanie (patrz: http://bip.kzkgop.pl/pdf/20...)

23.09 10:11:43

Imię lub pseudonim napisał(a):

Oj biedni oni, wyszło, że mają 11mln straty? Z czego dołożyli? Składkowe? :>
Nie zagłębiałem się ale moja poprzednia firma też potrafiła ładnie księgować: obroty sięgające 2mln złotych rocznie, zysk niewiele mniejszy ale na papierze gdzieś koło -100PLN na koniec roku im wyszło.
Chyba nie ma sesnu dalej tego ciągnąć ;)

23.09 11:10:38

jakub@best napisał(a):

Też siedzę nad statystykami i moje wyliczenia przewozów pasażerów mocno różnią się od podanych tutaj, gdzie założyłeś stabilny popyt w kolejnych latach gdzie brakowało pomiarów. To nadmierne uproszczenie. Wg mojej symulacji w momencie włączenia w system KZK GOP tramwajów w 2000 r. przewozy skoczyły w górę o ok. 200 mln (tyle woziło PKT Katowice na 1999 r.), natomiast po 10 latach z pierwotnego tramwajowego wolumenu zostało niewiele ponad 100 mln - czyli KZK GOP na przestrzeni 10 lat organizacji komunikacji tramwajowej utracił 50% jej pasażerów. W podsystemie autobusowym nie spadły tak silnie, bo tracąc generalnie zyskiwał jednak zawsze trochę kosztem tramwajów i kolei - z racji że moja praca skupia się na tramwajach nie robiłem takiej symulacji dla autobusów.

07.10 15:41:07


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!