Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Przetarg na samochody osobowe dla KZK GOP - znów ople?

20.07.2011

Tagi: KZK GOP, przetarg – Dodał: Maciej Makula

Lokalne media aż huczą od komentarzy dotyczących najnowszego zamówienia publicznego KZK GOP na dostawę dwóch samochodów osobowych. Pomijając dyskusje co do wystawności zamawianych pojazdów, szczególnie w świetle ostatnich podwyżek cen biletów, należy przede wszystkim zauważyć, że zawarte w dokumentacji sformułowanie przedmiotu zamówienia może naruszać obowiązujące przepisy Prawa zamówień publicznych.


Zgodnie z treścią art. 29 i 30 ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązkiem zamawiającego jest takie formułowanie opisu przepisu zamówienia, aby nie utrudniało to uczciwej konkurencji. Wynikająca z tego reguła była już wielokrotnie przedmiotem rozważań Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie oraz innych organów zajmujących się orzekaniem w sprawach zamówień publicznych. Przykładowo w wyroku z dnia 16 lipca 2010 r. (sygn. KIO/UZP 1383/10) Izba wskazała, że „zamawiający powinien unikać wszelkich sformułowań lub parametrów, które wskazywałyby na konkretny wyrób albo na konkretnego wykonawcę. Nie można mówić o zachowaniu uczciwej konkurencji w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia określany jest w sposób wskazujący na konkretny produkt, przy czym produkt ten nie musi być nazwany przez zamawiającego, wystarczy, że wymogi i parametry dla przedmiotu zamówienia określone są tak, że aby je spełnić oferent musi dostarczyć jeden konkretny produkt”.

Odstępstwo od powyższej zasady może być uzasadnione tylko specyficznymi potrzebami lub warunkami funkcjonowania zamawiającego. Jeżeli jednak mówimy o dostawie samochodu osobowego, którego funkcje – pomimo różnych producentów – są tożsame, a jedyne rozróżnienie może stanowić np. stylistyka pojazdu (co jednak nie jest istotne ze względu na cechy użytkowe), to nie ma żadnego uzasadnienia dla preferowania tego konkretnego modelu pojazdu. Przy czym przetarg ten nie jest niczym szczególnym – praktycznie od kilku lat kupując samochody osobowe KZK GOP zawsze preferowało ople.

Dla każdego, kto chociaż trochę interesuje się motoryzacją jasne jest, że pierwszym zamawiajnym pojazdem jest Opel Insignia w konkretnej wersji wyposażeniowej i silnikowej (Opel Insignia 2.0 Turbo Ecotec z automatyczną skrzynią biegów, w wersji sedan lub hatchback, opcja wyposażenia Cosmo wraz z dodatkami, wartość cennikowa to 121 tys. zł bez dodatków). Istnieją przy tym jednak drobne odstęptwa od standardowej specyfikacji tego pojazdu – KZK GOP żąda kół 17 calowych, podczas gdy w tej wersji standardem jest rozmiar o cal większy. Różnica widnieje też przy spalaniu, gdyż według katalogu taki Opel zużywa średnio 9,6 litra/100km (zamawiający dopuszcza przedział 9,1-9,5). Przy czym ostatni parametr oferent deklaruje samodzielnie w ofercie, a zatem ta różnica nie stanowi problemu.

Również opis drugiego pojazdu wskazuje, że musi być on wyprodukowany przez niemieckiego producenta. Wskazówki w tym zakresie daje w szczególności żądanie konsoli środkowej „mat chrome” srebrnej. Takiego określenia używa wyłącznie Opel („matt chrome”), chociaż u Volkswagena spotykamy się z „chrom matt”. Na tej podstawie można wskazać więc, że w grę wchodzi Opel Astra III (Classic) w wersji 1.6 Twinport ECOTEC z dodatkiem Pakiet Plus i aluminiowymi felgami. Cennikowa wartość tego pojazdu, określona na podstawie konfiguratora, wynosi 58,7 tys. zł.

fot. Opelfot. Opel

Żeby nie pozostać gołosłownym dokonaliśmy przeglądu oferty producentów samochodów oferowanych na rynku polskim w segmencie pojazdów porównywalnych z klasą Opla Insigni (tzw. segment D). Oceny dokonywaliśmy przede wszystkim pod względem właściwości mechanicznych (silnik – jego moc i osiągi). Jako konkurentów Opla w tym segmencie należy pod uwagę należy brać:
- Forda Mondeo (2.0 EcoBoost 240 KM – ma zbyt niskie spalanie paliwa i zbyt niską w stosunku do SIWZ emisję CO2),
- Toyotę Avensis (brak silnika o wymaganej mocy),
- Mazdę 6 (brak silnika o wymaganej mocy),
- Renault Laguna (brak silnik o wymaganej mocy),
- Alfa Romeo 159 (brak silnika o wymaganej mocy),
- Audi A4 (wersja 3.2 265 KM, zbyt duże spalanie i za niska emisja CO2),
- Honda Accord (brak silnika o wymaganej mocy),
- Kia Magentis (brak silnika o wymaganej mocy),
- Mercedes klasy C (3 modele, mają zbyt niską emisję CO2),
- Peugeot 508 (brak silnika o wymaganej mocy),
- Hyundai i40 (brak silnika o wymaganej mocy),
- Saab 9-3 (zbyt wysokie spalanie, za niska emisja CO2),
- Skoda Superb (3.6 FSI 260 KM – za wysokie spalanie i emisja CO2),
- Seat Exeo (brak silnika o wymaganej mocy),
- Volkswagen Passat (brak silnika o wymaganej mocy),
- Citroen C5 (brak silnika o wymaganej mocy).

Jak więc widać zapisy specyfikacji skutecznie zablokowały możliwość zaproponowania innego pojazdu niż wymieniony Opel Insignia. Należy jednocześnie nadmienić, że w przetargach co najmniej od 2007 roku samochody dla KZK GOP dostarczał prawie zawsze ten sam dealer - Opel Kanclerz z Rudy Śląskiej. Łącznie było to 7 samochodów osobowych i 2 osobowo-dostawcze. Tylko w jednym przetargu wygrała inna firma (Kanclerz nie składał oferty). Szczegóły tych postępowań dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej KZK GOP (» zobacz).

Polityka przetargowa KZK GOP już dawna jest przedmiotem zainteresowania Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego. W dotychczasowych artykułach wskazujemy na zauważone nieprawidłowości i dziwne „zbiegi okoliczności”, wypaczające sensowność prowadzenia procedur w zakresie zamówień publicznych. Pomimo tego nie widać żadnych zmian w gospodarowaniu publicznymi pieniędzmi przez Związek. Czy i tym razem cała sprawa zakończy się niczym? Może będzie inaczej - jak informuje Dziennik Zachodni przetargiem zainteresował się Urząd Zamówień Publicznych.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Karo. napisał(a):

A co z Lexusem IS ? Może wybór padnie na Lexusa, a nie na jakiegoś Opla...

20.07 14:47:13

Scott15 napisał(a):

teraz juz widomo na co ida piniadze od pasażerów napewno nie na tabor tylko dla autko dla pana prezesa !! KPINA !!

20.07 15:47:51

chris napisał(a):

Jak media nagłośnią to nawet UZP się zaczyna przyglądać. Szkoda że inne przetargi nie są tak nagłaśniane przez media.

20.07 16:15:40

Kysó napisał(a):

http://www.rynek-kolejowy.p...
"Anna Koteras, rzecznik KZK GOP wyjaśniła, że koszt pojazdów ma wynieść ok. 100 tys. zł,"
Dla mnie 121tys+59tys to jest jakieś 180tys.
A auta ma dostarczyć Kanclerz i basta :D

20.07 16:38:17

maja napisał(a):

dziwicie sie ze kzk głąb kupuje auta. przecież Romek Urbanczyk nie chce poczuć lufy pistoletu na swej twarzy
A może pani koteras chce sie wykazać. A gdzie jest teraz pani Alodia ? czy jakoś tak?

20.07 18:45:26

Jolanta napisał(a):

Pani Alodia, poprzednia pani niedorzecznik prasowa KZK GOP, okupuje obecnie stanowisko w dziale PR w Expo Silesia :]

20.07 21:03:28

KUBER napisał(a):

KZK GOP często ustawiał przetargi, nic odkrywczego. I to nie tylko na zakup samochodów, ale też na obsługę linii - i wcale nie chodzi mi o pakiety, które mogą wygrać tylko PKMy, ale choćby pojedyncze linie, jak choćby przetarg na 982 z 2007r. Pytanie - na ile to jest zgodne z prawem? Bo jeżeli chodzi o samochody, to chyba nie ma żadnych wątpliwości, pytanie co z liniami...

20.07 22:38:08

zbenek napisał(a):

Prócz podwyżek biletów czuję, że będą wzmożone kontrole na Brynowie, Zawodziu i kilku innych pętlach odnośnie punktualności i posiadania biletów… trzeba będzie budżecik GOPu podreperować

20.07 22:52:35

Jasio napisał(a):

Romek żyje z Alodią mieszkają razem? Mają chłopca czy dziewczynkę, jedno dziecko czy już więcej? Rozwiódł i ożenił? Jak on to godzi ze swoim ultrakatolicyzmen? Zmienił głoszone oficjalnie poglądy?

Przydałaby się jakąś gazetka o naszych notablah, a nie tylko branża aktorsko muzyczna i politycy z wiejskiej, tak jakbyśmy swoich regionalnych artystów nie mieli.

21.07 01:33:12

xxx napisał(a):

Na taczkę z Urbańczykiem,dość złodziejstwa i okradania ludzi!!!

21.07 19:24:55

przeciwnik xxx napisał(a):

xxx napisał(a): cyt: "Na taczkę z Urbańczykiem,dość złodziejstwa i okradania ludzi!!!" Człowieku Ty R. Urbańczykowi nigdy nie dorównasz i nigdy nie zdobędziesz tej pozycji zawodowej co on. Praktycznie od momentu gdy skończył studia był dyrektorem, 12 lat prezydentem Zabrza, a teraz już 9 rok kieruje kzk gop. Sądzę że nie będzie Ci jednak uzyskać takiej pozycji zawodowej. Bez komentarza zostawiam te Twoje złodzijstwo i okradanie.

22.07 14:52:37

przeciwnik przeciwnika xxx napisał(a):

Pominąwszy fakt, że Zabrze rozkradł, dodatkowo zlikwidował pętlę przy dworcu, a jak kieruje tym kzk gop to każdy widzi..

22.07 17:59:52

Jan napisał(a):

Co do złodziejstwa to wystarczy poczytać co on wyprawiał za prezydenta. Od razu po studiach prezydentem to niezły czerwony komunista więc taczka pasuje jak ulał. Nie liczy się to jakie ktoś stanowisko i ile nakradł ale jakim jest człowiekiem, a on należy do bardzo niskiego i podłego gatunku. To tak jak piekarz który swego chleba nie je.

22.07 18:25:17

Edek napisał(a):

Co tu dużo mówić dają kolesią z Opla zarobić. Więc po co ten przetarg od razu trzeba było iść do salonu opla.

23.07 01:55:45


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!