Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

M. Smolorz ostro o KZK GOP: Przegnać tę gnuśną koterię!

15.05.2011

Tagi: KZK GOP, prasa – Dodał: Marek Borys

Michał Smolorz,
Dziennik Zachodni, 15.05.2011 r.


I znowu było jak zawsze: kilka nieśmiałych głosów obywatelskich i dziennikarskich uniżenie poprosiło pana prezesa Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP, aby łaskawie rozważył możliwość zmiany obecnych taryf strefowych na czasowe, dogodniejsze dla pasażerów. Ale pan prezes Roman Urbańczyk na wszystkie takie propozycje ma jedną odpowiedź: Nie, bo nie. Rzekłem, howgh!


Chyba przyszedł czas, aby ktoś rozpędził na cztery wiatry to zmurszałe towarzystwo, najbardziej nieudolną, niereformowalną i odporną na społeczne potrzeby strukturę, jaką jest KZK GOP. Firma ta nie jest w stanie rozwiązać elementarnych problemów przed nią postawionych, z uporem odrzuca wszelkie ożywcze postulaty zgłaszane przez organizacje społeczne, lokalne media lub samych obywateli. Każda, nawet banalna sprawa wałkowana jest tam przez dziesięciolecia, najczęściej bez rezultatu.

Mamy więc zero integracji komunikacji kolejowej z drogową, brak spójnych i obowiązujących w całej sieci taryf, brak nowoczesnych systemów poboru i rozliczania opłat, tajemne umowy z firmami przewożącymi pasażerów kopcącym złomem, brak koordynacji rozkładów jazdy, w efekcie czego pojazdy różnych linii jeżdżą stadami po tych samych trasach, a potem obowiązują długie przerwy.

KZK GOP nie chce korzystać ani z opracowań naukowych, ani ze społecznej aktywności, bo tam wszystko wiedzą lepiej. Jeśli gdziekolwiek w województwie śląskim stosuje się nowoczesne i dogodne dla pasażerów rozwiązania, to tylko w tych miastach i gminach, które nie działają w ramach Związku. Bilety czasowe oraz zgrane z koleją bez kłopotu można kupić i wykorzystać w Tychach, elektroniczne systemy opłat i informacji pasażerskiej obowiązują w aglomeracji rybnickiej, być może ruszy rodzący się w bólach system kolei regionalnej pod auspicjami marszałka.

Wszystko jest możliwe, wszystko działa, pod warunkiem że nie wiąże się z jurysdykcją Związku. W jego otoczeniu wszystko jest niemożliwe, zbyt trudne, niewykonalne, zbyt drogie albo zbyt skomplikowane. Bo u prezesa Urbańczyka nos jest dla tabakiery, to obywatel powinien dostosować się do kaprysów KZK GOP, a nie odwrotnie. Przecież pracujący w pocie czoła urzędnicy tej firmy nie istnieją po to, by spełniać fanaberie, wymyślane przez jakichś tam redaktorów lub nie daj Boże samych pasażerów. Dla nich nie ma obywateli, wyborców, podatników - jest tylko "masa przewozowa".

Cały ten zdegenerowany system funkcjonuje poza wszelką społeczną kontrolą, został tak skonstruowany, że wyborca nie ma nań żadnego wpływu. KZK GOP jest bowiem strukturą międzygminną, którego ciała nie są wybierane bezpośrednio, lecz tworzą je władze gmin. W miastach poza KZK wyborca może z funkcjonowania komunikacji rozliczać swoich radnych czy prezydenta, na obszarze Związku samorządowcy mają alibi: to nie my, to oni!

W efekcie za tę niemożność nie odpowiada nikt, choć przecież w organach Związku zasiadają prezydenci lub ich zastępcy i biorą za to konkretne pieniądze - wystarczy przeczytać ich coroczne oświadczenia majątkowe. To wyłączenie spod demokratycznej kontroli rodzi poczucie całkowitej bezkarności, pełną arogancję, możliwość oddalania wszelkich społecznych postulatów bez żadnego wyborczego ryzyka. To wyłączenie ma też inny aspekt: od lat KZK GOP stał się swoistą przechowalnią upadłej nomenklatury Związku Górnośląskiego, rezerwuarem synekur dla byłych funkcjonariuszy gminnych, których demokracja zmiotła z dotychczasowych stanowisk.

Najnowszym nabytkiem firmy jest np... były prezydent Chorzowa. Mamy uwierzyć, że każdy eksprezydent lub inny bezrobotny urzędnik automatycznie staje się specjalistą od transportu? Za PRL-u śmietnikiem nomenklatury była dyplomacja, teraz tę funkcję przypisano komunikacji publicznej.

Wszystkie spodnie dawno już opadły, dokuczliwy wrzód o nazwie KZK GOP dojrzał do radykalnego cięcia. Nie może być tak, że kilku panów, nieprzemakalnych i nieodwoływalnych, dalej będzie swą nieudolnością terroryzować dwumilionową aglomerację.

» Źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Jolanta napisał(a):

Nic dodać nic ująć.
Mam tylko pytanie: czy naprawdę jest tak, że to towarzystwo możemy przegnać kartką wyborczą? Nie ma innej możliwości? Przecież jeśli nie ma, to nigdy nic się nie zmieni....

15.05 20:57:57

SK napisał(a):

Bo KZK GOP powinno się nazywać KZWP GOP czyli Komunalny Związek Wywalonych Prezydentów-tak delikatnie mówiąc.Nic z tym nie da się zrobić bo przecież nikt nie podetnie gałęzi na której moze kiedyś siedzieć lub siedzi dziś.To już zbyt długo trwa dlatego dałem sobie jakiś czas temu spokój z komunikacją miejską.Ci którzy jeszcze w coś wierzą źle kończą tak jak na przykład leżący już Polak.

15.05 21:12:47

Drapcio992 napisał(a):

Piękny artykuł aż się prosi żeby wysłać do różnych gazet, portali itp Sądzę że jakby została na to wrócona uwaga w skali regionu, kraju bądź kontynentu tymbardziej z okazji zbliżających się targów. Jakby więcej magazynów, czasopism rozpisało się w taki sposób, to można byłoby coś z tego zdziałać. Szkoda że osób takich jak pan Smolorz jest mało.

15.05 21:13:38

anty kzk napisał(a):

Mądry gośc i niezły ogień ten tekst.

15.05 21:31:04

Jan napisał(a):

Dobre i mocne ale to nic nie zmieni. A co do wyborców to kochają Urbańczyków i popierają, on 3x prezydent pomimo tego co nawywijał, a dwoje jego dzieci jest radnych. I jeszcze należałoby dodać, że w Tramwajach na stanowiskach jest taki sam beton dlatego Tramwaje Śląskie tak wyglądają.

15.05 22:33:29

andrzejh69 napisał(a):

Zgadzam się całkowicie, krótki zwięzły i konkretny artykuł. ale co dalej? I tak nie ma żadnych środków prawnych aby ten KZKGOP rozwalić. Ręka rękę myje na tym się zaczyna i kończy. SK - ja już ok 20 lat temu odszedłem do KM. Ale dlaczego mam tracić ok 5000 zł rocznie (bez paliwa) na utrzymanie samochodu zamiast korzystać z KM?Korzystam z niej sporadycznie zamiast codziennie, tylko dlatego gdyż podobnie jak u Ciebie nie spełnia moich oczekliwań, a sądzę że skoro jest utrzymywana także z podatków, to powinna.

16.05 08:11:10

Krysia napisał(a):

Czekać tylko aż ktoś wymyśli żeby PKM i inne firmy przewozowe wyrobiły sobie swoje bilety. A nie żyły na łasce KZK GOP. Czasem sie nawet zastanawiam cy petycja podpisana przez ludzi by coś dała. Bo nie może być tak , że bilety są coraz droższe a standard jazdy ten sam. Zamiast dawać kase na autobusy nowe to do siebie. Szkoda słow naprawde.

16.05 11:06:39

Biały napisał(a):

Zawszę twierdziłem , że KZK to banda nieudaczników którzy się na niczym nie znają. Chore jest to co się wyrabia z komunikacją wystarczy , że około godziny 14 staniemy sobie na kilku strategicznych przystankach w chorzowie czy rudzie śląskiej. Autobusy jadą stadami po 5 autobusów w podobnych konfiguracjach trasowych i później KZK widzi się , że linie są nierentowne i należy je w ogóle zlikwidować. Tego samego tyczy się tramwai tam gdzie potrzebne są składy to jeżdżą pojedyncze wagony zaś tam gdzie nie ma natłoku to jeżdżą podwójne składy, także nawet 8 letnie dziecko stwierdzi że to jest nie logiczne. Moim zdaniem KZK powinno zostać zlikwidowane i połączyć wszystkie PKM-y działające na terenie KZK wraz z tramwajami śląskimi. Wtedy będzie szansa , że coś się polepszy bo takie przedsiębiorstwo ma po prostu szansę na rozwój.

16.05 11:29:36

Candyman napisał(a):

nie chcę taryfy czasowej uderzy mnie to po kieszeni jezeli kogoś stać na to to niech sobie jeździ na czas przerabiałem już taryfę czasową na sobie w innym mieście ciągle sie martwiac czy starczy biletu

16.05 11:46:24

Ja napisał(a):

Trzeba się zebrać na Barbary i wyrzucić te towarzystwo. Czas na rewolucję!

16.05 13:49:50

dexiu89 napisał(a):

Ludzie sami odejdą od komunikacji, bo kogo będzie stać na droższe bilety? Jeśli PKMy nie złożą wypowiedzenia to nic się nie zmieni. I racja z tymi rozkładami. Większość linii kursuje co 30 minut w dni robocze i co godzine lub półtorej w dni wolne. To stawia nas na ostatnim miejscu jeśli chodzi o organizację. Co mi po autobusach skoro nawet z jednej dzielnicy do drugiej kursują 3 linie i jadą wszystkie w odstępie 10 minut. Toż pieszo się zajdzie szybciej. KZK GOP się same rozpadnie prędzej czy później a media powinny to nagłaśniać na skalę krajową.

16.05 14:29:26

lunch napisał(a):

No słusznie, ale po jakie licho "nowoczesne systemy pobierania opłat"? Dla mnie to taki sam wrzód na zadzie, jak wszystko inne, co słusznie piętnuje autor. W cywilizowanych krajach (Niemcy), jeśli nawet się to wprowadza, to w ograniczonym zakresie i tylko dlatego, że "taka moda".
W Polsce natomiast stosuje się to do zniechęcenia pasażerów do komunikacji poprzez zastąpienie przyjaznej taryfy jakimś barachłem i szykanowanie ich obowiązkiem kasowania biletu przy każdym wsiadaniu, a i czasem wysiadaniu (vide: Częstochowa). I to za grube miliony z kieszeni podatników.

16.05 14:54:13

Karol83 napisał(a):

100% coś czego szefem jest były przewodniczący kółka różańcowego iq mniejszym niż rozmiar buta pięciolatka NIE MA PRAWA dobrze funkcjonować.

16.05 17:04:22

Andrzej napisał(a):

Jedna uwaga na temat tekstu Pana Smolorza. Wszystko się zgadza, działalność KZK GOP to oczywisty skandal i szczyt źle zorganizowanej komunikacji. Chcę tylko zauważyć, że KZK GOP to ludzie, konkretni ludzie i ich należałoby zmienić (rozliczyć), a nie KZK GOP jako taki. Bo może być tak, że KZK GOP zniknie, a w jego miejsce pojawi się inny (nowo)twór, z jeszcze gorszym zarządem (tzn. dla siebie oni wcale nie są tacy źli). Przy okazji likwidacja KZK GOP może się odbić rykoszetem np. na funkcjonowaniu tramwajów. Mówmy o usunięciu ludzi pokroju Pana Urbańczyka, a nie likwidacji KZK GOP.

16.05 17:59:28

NG312 napisał(a):

Dobrze jest.
Zaraz mnie ochrzanicie, ale dobra:
Wiem - nie jest kolorowo:
Ale - są miejsce gdzie godzinowo jest autobus X ale on jedzie 10 min dłużej niż Y, no i muszę zapłacić więcej w taryfie czasowej - nie, dziękuję.
Zintegrowany system z koleją - Tychy
Karta elektroniczna - Rybnik
Fajnie ale każde ma coś a nie wszystko. My mamy "użyteczny" bilet na telefon i (nieoficjalny ;]) mmpk i rozkład jazdy wap na telefon, który uważam za przydatną rzecz. Chcą wprowadzić elektroniczny bilet. Bilet z koleją - macie (fakt że porażka, ale jest). LUDZIE! Nie narzekajcie. Są wsie z PKS'ami raz na 2, 3 godziny i nie jest źle a tu wypadają, ale jeżdżą częściej i wiele tras się pokrywa, co stanowi pewne udogodnienie.

16.05 19:30:19

podlesianin napisał(a):

Nareszcie mój sąsiad za płotu coś po raz mądrego napisał.

16.05 19:35:38

Jah napisał(a):

<ironic_mode_on> nie narzekajcie, bedzie ŚKUP za 160 mln, Urbańczyk go wymyślił i go wdroży <ironic_mode_off> ;)

16.05 21:59:17

salut napisał(a):

Niezłe wypociny a w kzk-gop czytają to przy kawie i śmieją do rozpuchu, ale przynajmniej mają kasę a Wy robicie to charytatywnie i liczycie na jakiś cud, który nie nadejdzie.

16.05 22:53:21

obeznany napisał(a):

@NG312: Bez wątpienia w porównaniu do miast na Wschodzie jest dużo lepiej. "Są wsie z PKS'ami raz na 2, 3 godziny" - no i dokładnie takimi samymi wsiami są niektóre dzielnice wielotysięcznych miast GOP. Bilet kolejowy w zasadzie sam doskonale podsumowałeś ;) Może Urbańczykowi się wydaje, że wspólny bilet z tramwajami to jest jakieś osiągnięcie, ale od tego czasu minęło już ponad dziesięć lat, a stoimy w miejscu. Jest źle, a będzie jeszcze gorzej jeżeli nie podejmie się radykalnych działań tu i teraz. ŚKUP niczego tu nie zmieni - wręcz przeciwnie, tylko pociągnie całość na dno kosztami i złożonością.

16.05 23:12:41

olaf napisał(a):

przykład linia 61 i 814 niedziela i sobota dwie minuty różnicy przystanek czeladź piaski wiejska. potem GODZINA PRZERWY. linia 807 i 35 sosnowiec prema milmet. 807 w kier DG razem z 35 do czeladzi w każdy dzien i niedzielę. 15 min różnicy.

16.05 23:25:46

Iznogud napisał(a):

@NG312: Tak, są WSIE z PKSem na 2-3 godziny, moja babcia ma nawet lepiej, bo mieszka w takiej wiosce otoczonej polami i lasami pod Przyrowem (pow. częstochowski), liczącej kilkunastu mieszkańców, gdzie PKS zagląda nawet kilka razy na godzinę. Szczęściarze, nie? Wioska leży przy drodze wojewódzkiej do Koniecpola.

A GOP? Leży na zbiegu autostrad, linii kolejowych i dróg ekspresowych i krajowych, to przeszło dwumilionowa konurbacja, jedno z większych skupisk ludności w Europie. A "kręgosłupem" komunikacyjnym są ledwo dyszące kible, telepiące się 20 km/h oraz stado autobusów na liniach 8xx, kursujących często raz na pół godziny. Tramwaje wydają się być dla KZK kulą u nogi, a szkoda, patrząc np. na zeszłotygodniowy korek-gigant (przejazd 10 km do Katowic zajął mi 3 godziny). Niestety, rozwój komunikacji miejskiej zatrzymał się tu chyba 20 lat temu, ostatnio trzeba nawet mówić o cofaniu się w rozwoju przez liczne likwidacje, dewastacje, cięcia itp. Szkoda...

16.05 23:38:17

PKM Gliwice napisał(a):

Wreszcie ktos szczerze napisal o tym co sie dzieje w GOPie. Moja i Wasza nadzieja ze jednak bedzie lepiej.

17.05 01:14:28

Kuba napisał(a):

W ogóle, to jest jakiś sposób na KZK, żeby ten twór przegnać stąd? Może wtedy powstanie coś nowego, coś co będzie działać dla ludzi a nie dla pieniędzy... Tylko własnie, jak można to zrobić?

17.05 09:33:48

Rekin napisał(a):

Fajne, tyle że to jest ujadanie ratlerka zza płotu na samochody jadące ulicą. Już raz taki artykuł imć Smolorz popełnił lata temu. "Ktosia" do rozpędzania tego niedołężnego koła męskich gospodyń domowych bawiącego się w kierowanie transportem ni ma i ni będzie, bo gdzież indziej by umoczeni prezydenci znajdowali wit i opierunek po wykopyrtnięciu ich ze stołków przez społeczeństwo? Przecież to wy sami rok w rok wybieracie tych kolesi.

17.05 23:56:43

jb napisał(a):

Świetna demagogia, w artykule i komentarzach. Szkoda, że nie ma ani słowa o wtórnych analfabetach, którzy nie umieją wsiadać pierwszymi drzwiami, o debilach, którzy nie rozumieją, że autobus spóźnił się kilkadziesiąt minut, tylko zajadle twierdzą że to był poprzedni kurs przed czasem, o mądralach, którzy chcą rozgonić darmozjadów żyjących z ich podatków, a żadnych podatków nie płacą, o znawcach komunikacji, którzy jeździliby tylko niskopodłogowymi mercedesami, ale bilet powinien być czasowy i nie droższy niż złotówkę. Może niech z komunikacji korzystają tylko te osoby, które umieją z niej korzystać. A dziennikarze niech zajmą się przekazywaniem informacji, a nie własnych przemyśleń jako wręcz prawd objawionych, albo niech założą partię polityczną a nie gazetę.

18.05 14:58:06

666 napisał(a):

A moze to jest nasza okazja - podejrzewam, ze znajdzie sie wsrod nas prawnik lub ktos w tym stylu kto moglby pomoc i doradzic z ktorej strony ruszyc ten beton. Jak dlugo tak mozna? jestesmy posmiewiskiem na skale krajowa - ile juz czytalismy artykulow o naszej komunikacji? mnie osobiscie jest wstyd jako pracownikowi TS patrzec na to co sie dzieje tymbardziej, ze obok mamy Jaworzno i Tychy, ktore pokazuja, ze da sie jednak normalnie funkcjonowac! jesli o mnie chodzi to staje rekami i nogami za tego typu projektem i chetnie sie w niego zaangazuje!

18.05 15:16:54

butthead napisał(a):

@jb: Świetny komentarz, wszyscy zgadzamy się co do tego, że organizator powinien wreszcie zająć się tymi wszystkimi sprawami, którymi zająć się powinien. Od fikcyjnego sprawdzania biletów przy wsiadaniu przodem, przez weryfikację rozkładów jazdy i czasów przejazdu, zmianę taryfy, na działaniach związanych z forsowaniem priorytetu dla zbiorkomu na drogach w gminach członkowskich skończywszy.

18.05 15:56:10

Jan napisał(a):

666 a nam jest wstyd, że Twój pracodawca w nazwie firmy ma nazwę województwa. Ten złom co telepie się na boki i podskakuje na rozwalonych torowiskach do tego hałas i bród. Tramwaje Śląskie zamiast wizytówki są hańbą zakałą i pośmiewiskiem śląska. Wszyscy się rozwijają - potrafią tylko nie TŚ, bo tam na stanowiskach jeszcze gorsze nieudaczniki siedzą niż w kzkgop.

18.05 20:45:31

Andrzej napisał(a):

A ja mam wrażenie, że tzw. organizatorom komunikacji publicznej w regionie zależy na -
1. żeby na tym zarobić
2. ewentualnie, żeby nie stracić.
Czyli, kompletne nie zrozumienie sensu istnienia komunikacji publcznej.
I dopóki tego zrozumienia i dobrej woli nie będzie, poprawy w funkcjonowaniu też nie będzie.
Jest tylko cwaniactwo i cwaniactwo. I nic więcej.
Pa! Buźka!

18.05 23:16:33

tramwaj napisał(a):

Jan, to są przecież ci sami goście, tylko raz siedzą w kzk, a raz w tramwajach.

18.05 23:45:38

andrzejh69 napisał(a):

jb - niepotrzebnie się rzucasz. KZKGOP to totalna beznadzieja a najlepszym dowodem na to jest porównanie z ZTM Warszawa, gdzie się da wszystko zrobić i wdrożyć w przeciwieństwie do nas. Ale Pan Ruta to ambitny fachowiec, a nie Pan Urbańczyk chcący mieć spokój i uważający "że za te pieniądze jest bardzo dobrze: Moje zdanie jest takie że jak przewodniczacym był Pan Śmiałek (też były Prezydent Katowic) to było w miarę dobrze (wystarczy popatrzeć na fora - wtedy nie narzekaliśmy na KZKGOP tak ja teraz).

19.05 08:47:11

mariobytom napisał(a):

co prawda to prawda ale akurat wszyscy ją znają i nietrzeba żadnego smolorza by to skrytykował.Sam jets zły na wszystkich na PRL-wywalili go z pracy a na ludzi bo w 2002 roku uzyskał w wyborach (katowice)superniski i zarazem żenujący wynik

19.05 17:36:58

Piotrek napisał(a):

Wynik w wyborach nie świadczy o człowieku. Wybory wygrywają ci, którzy władzę już mają (co stawia ich w uprzywilejowanej pozycji), mają kasę na nachalną propagandę (patrz MSI), stado żółtków na których można wywiesić portret miłościwie panującego, spolegliwe media, przychylnych urzędasów na ważnych stanowiskach akceptujących każdą absurdalną decyzję "pana prezydenta" oraz tłum ignorantów którzy nie wiedzą na kogo głosować lub głosują nasiąknięci propagandą sączącą się zewsząd, a auto pod dupsko i autostrada pod dom są dla nich szczytem marzeń.

20.05 09:11:53


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!