Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Pomysł na chorzowską estakadę

19.04.2011

Tagi: infrastruktura, inwestycje, Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

Nowa jakość transportu publicznego w centrum Chorzowa - zintegrowany węzeł komunikacyjny, wygodne i bezpieczne przystanki, poprawa dostępności i skrócenie czasu przesiadek, bardziej elastyczny układ torów tramwajowych, a także więcej przestrzeni publicznej dla gastronomii, wypoczynku i zieleni. To głównie założenia projektu modyfikacji infrastruktury transportu publicznego w rejonie Rynku i pl. Hutników w Chorzowie, opierającym się na zagospodarowaniu przestrzeni pod estakadą, przygotowanym przez Forum Rozwoju Transportu Publicznego.


Niedawno wspominaliśmy o problemie chorzowskiej estakady przecinającej Rynek (» czytaj więcej). Jej likwidacja w chwili obecnej nie wchodzi w grę, mówią o tym również władze miasta. Estakada ma stać dopóki nie powstanie obwodnica. Naszym zdaniem ważniejsze od obwodnicy jest stawianie na rozwój transportu publicznego, co pozwoli w przyszłości zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego.


Dopóki estakada stoi, korzystając z faktu, że będzie remontowana, proponujemy poprawić jakość transportu publicznego przez modernizację jego infrastruktury. Dziś w centrum Chorzowa przystanki tramwajowe i autobusowe są rozrzucone po znacznym obszarze, układ torów tramwajowych jest mało elastyczny (a ponadto częściowo w bardzo złym stanie), a przestrzeń Rynku ukryta pod estakadą wykorzystywana jest jako mało elegancki parking. Proponujemy ten układ odpowiednio przebudować.

Projekt ma celu poprawę jakości transportu publicznego przez zwiększenie dostępności środków transportu publicznego, skrócenie czasu podróży (w tym czasu przesiadek) oraz poprawę bezpieczeństwa i wygody pasażerów. Realizuje następujące założenia:
- maksymalne zbliżenie do siebie przystanków tramwajowych i autobusowych tak, aby pasażerowie przesiadający się między środkami transportu mieli do pokonania jak najkrótszą drogę i minimalną liczbę przejść przez jezdnię,
- utworzenie wspólnych stanowisk przystankowych dla autobusów odjeżdżających w jednym kierunku (przede wszystkim dla kierunku Klimzowiec i Chorzów Batory),
- wykorzystanie estakady jako naturalnego zadaszenia dla części przystanków,
- umożliwienie zawracania tramwajów we wszystkich kierunkach,
- powiększenie strefy pieszej w rejonie ul. Faski i Ratusza, będącej przedłużeniem deptaka na ul. Wolności.

Uwzględnione zostały brzegowe warunki techniczne takie jak pozostawienie bez zmian przebiegu torowiska linii 6, 11 i 19 oraz zastosowanie promieni łuków tramwajowych wynoszących minimum 26 metrów (co umożliwia w przyszłości eksploatację dowolnego typu nowoczesnego taboru tramwajowego).


Zaprojektowaliśmy nową stację postojową dla tramwajów jadących od strony Chorzowa Batorego i Świętochłowic. Zlokalizowana byłaby pod estakadą, wykorzystując ją jako zadaszenie. Proponujemy tam trzy perony odjazdowe. Przystanki dla linii 6, 11 i 19 przeniesione zostały obok płyty Rynku co umożliwia ich lepszą integrację z pozostałymi przystankami.

Układ torowy umożliwia zawracanie w każdym kierunku, przy wykorzystaniu nowego odcinka toru w ul. Jagiellońskiej (od Wolności do Powstańców) i dodatkowego czwartego peronu stacji postojowej. Takie rozwiązanie umożliwia swobodne manewrowanie i organizowanie ruchu przy awariach, czy przebudowach, a także przy organizacji dowozu i odwozu uczestników imprez masowych w WPKiW i na Stadionie Śląskim. Może być również wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych i przez tramwajową linię turystyczną.

W zakresie autobusów główną zmianą jest dwustronne stanowisko przystankowe zlokalizowane pod estakadą (na przedłużeniu ul. Powstańców, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji postojowej dla tramwajów), które służyłoby autobusom jadącym w kierunku Chorzowa Batorego i Klimzowca. Stanowisko jest dwustronne dlatego, że autobusy jadące w tym kierunku pojawiają się na Rynku z różnych stron, a ich obrócenie, żeby zatrzymywały się zawsze tak samo wymagałoby znacznego wydłużenia czasu przejazdu.

Szczegółowy opis koncepcji został przekazany Prezydentowi Miasta Chorzów oraz spółce Tramwaje Śląskie S.A. Można się zapoznać również w tym miejscu: » szczegóły projektu (plik pdf)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

YoMaHa napisał(a):

Co to jest "organizacja dowodu"? ;-) Uwagi merytoryczne niebawem...

19.04 23:41:39

YoMaHa napisał(a):

Czas na uwagi merytoryczne:

1. Wykorzystanie estakady jako zadaszenia jest na chwilę obecną pomysłem bardzo karkołomnym. Stan techniczny nawierzchni jezdni sprawia, iż przy większych opadach w koleinach gromadzi się duża ilość wody, rozbryzgiwanej przez jadące pojazdy. W efekcie pasażerowie korzystający z przystanku pod estakadą byliby solidnie narażeni przez chlapanie z góry. To samo dotyczy tramwajów, które jako pojazdy elektryczne raczej nie powinny uczestniczyć w tego rodzaju prysznicach chyba.

2. Druga sprawa to buspasy na dwukierunkowym stanowisku autobusowym A9. W kierunku zachodnim wskazano przejazd na wysokości zatoki wyłącznie dla autobusów, natomiast tuż przed i tuż za - dopuszczono ruch samochodów. W jaki sposó samochody mają się zatem teleportować przez buspas na wysokości zatoki przystankowej?

3. Pytanie do znających realia lokalne - czy ta dwustronna zatoka w godzinach szczytu obsłuży potok podróżnych? Obserwując codziennie niewydolność różnych elementów infrastruktury punktowej trochę się obawiam o ten aspekt.

4. Czy przeprowadzono symulację przepustowości wszystkich kolizyjnych kierunków? Abstrahując od ruchu samochodowego samych krzyżowań w jednym poziomie pomiędzy różnymi kierunkami zbiorkomu jest na mapce ogromna ilość, podejrzewam, że przynajmniej w części przypadków okazałoby się niemożliwe usunięcie kolizji (jeśli na wjeździe jest BK to trzeba odczekać w środku lub na wylocie itp.) i może się okazać, że w efekcie nie będzie możliwe prowadzenie ruchu w sposób odpowiadający potrzebom społecznym.

5. Dość karkołomnym pomysłem wydaje mi się także wyprowadzenie dwukierunkowego PATa od rynku pod teatr. Zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu koło teatru raczej nie obejdzie się bez dodatkowej fazy w cyklu, więc zaś zmniejszy się przepustowość...

Zaraz będzie, że maruda i że czepia się, ale się przyzwyczaiłem ;-)

20.04 00:02:37

memphis napisał(a):

Ad1 - estakada będzie przecież remontowana, więc stan nawierzchni jezdni się poprawi, mają być również jakieś ekrany dźwiękochłonne (jak to będzie estetycznie wyglądać to inna sprawa).
Ad2 - rysunek jest pewnym uproszczeniem i nie przedstawia szczegółowej organizacji ruchu w odniesieniu do każdego pasa ruchu. Na wysokości przystanku są dwa pasy ruchu w każdym kierunku dla samochodów i pas dla autobusu (przy peronie przystankowym). A obok jest skrzyżowanie na którym te pasy będą miały swój początek (ew. koniec).
Ad3 - na pewno lepiej będzie wyglądać obsługa pasażerów na takim peronie (nawet dwustronnym) niż na obecnym koślawym przystanku na górze estakady.
Ad4 - nie obliczano analizy przepustowości skrzyżowań. Wbrew pozorom ilość kolizyjnych relacji nie jest duża, wszak tramwaje planowo jeżdżą po swoich korytarzach, a autobusy i samochody dzisiaj też przecinają skrzyżowania w wielu kierunkach, a pojazdów zasadniczo nie przybędzie.
Ad5 - przepustowość może się minimalnie zmniejszyć, choć to zależy od programu sygnalizacji, obecna nie jest ideałem, a już w szczególności daleka jest od ideału w zakresie obsługi transportu publicznego.

20.04 00:23:21

YoMaHa napisał(a):

To jeszcze troszkę ad vocem:
4" - już sam pomysł przecięcia jezdni przez autobusy wyjeżdżające w kierunku wschodnim ze stanowiska A9 jest bardzo "kolizjogenny", zwłaszcza, że te same autobusy przetną jezdnię chwilę wcześniej wjeżdżając na przystanek (dwukrotna faza zamknięcia ruchu na kierunku przecinanym w krótkim odstępie czasu lub wydłużenie postoju ponad realne potrzeby). Ponadto jeśli piszesz w tekście o swobodzie manewrów to musisz mieć zapewnione jeśli nie fazy, to przynajmniej gotowość ich włączenia na wszystkich skrętach, które będa używane np. na meczówki. A to już jest mocna ekwilibrystyka...
5" - nie minimalnie. Wczytawszy się w projekt widzę istotną słabość skręcania ze Starokatowickiej na Hajduki. Fazy tramwajowej się nie wykorzysta, wówczas jest też zielone dla puszek na ciągu Katowice - Bytom, natomiast w obecnych warunkach na stówę żaden autobus by się nie zmieścił w tak zaprojektowany łuk.

20.04 00:38:59

memphis napisał(a):

Wyjazd z A9 na środek skrzyżowania to po prostu piąty wlot na tym skrzyżowaniu. Istnieją dzisiaj możliwości techniczne wzbudzania poszczególnych faz (wlotów) w zależności od potrzeb. Jeśli chodzi o wjazd na to stanowisko od strony Powstańców to wg mnie nie potrzeba żadnej sygnalizacji. A co do fazy przy Teatrze - nikt nie twierdzi, że to łatwe i przyjemne, ale jednak wg nas potrzebne. I właśnie podczas fazy tramwajowej można zamknąć na tę chwilę ruch samochodów. Autobus tam jechałby raz na 15 minut w tę stronę. Co do łuków i skrętów - komunikacja zastępcza za tramwaj korzystała z tego wyjazdu (fakt, że nielegalnie i tylko w nocy).

20.04 09:51:52

Platan napisał(a):

Piekne, mądre, europejskie. Tylko kto Was będzie słuchał? Czy był z tym Ktoś, u Kotali?

21.04 00:07:04

gp napisał(a):

Sam pomysł robienia na rynku wielkiego przystanku jest zły. Należy dążyć do minimalizowania komunikacji przez rynek. Wasz pomysł tylko komplikuje sieć komunikacyjną i niczego nie załatwia, a na dodatek generuje bezcelowe wydatki.

21.04 11:47:40

adam86 napisał(a):

@gp: a czemuz to należy dążyć do jak to okresliłeś minimalizowania komunikacji przez rynek? Co jest złego w tym, że przystanki zostaną zgrupowane w jednym miejscu?

21.04 19:51:09

chorzowianin napisał(a):

No fajne rysuneczki sobie namalowaliście, fajnie wymyśliliście sympatycznie to - ale nadaje sie co najwyżej do transport tycoona, albo innego symulatora ;)

Czy ktoś pomyślał o kosztach takiego rozwiązania? W mieście w którym wkrótce zaczną się zbiorowe zwolnienia pracowników administacji w oświacie, w mieście który nie ma pieniędzy (i musi je skadś wyciągnąć) na remont estakady, Wy chcecie przybliżenia przystanków... ? Śmieszy mnie to. Proszę dajcie sobie spokój.

23.04 13:06:05

butthead napisał(a):

Zacytujmy niekwestionowanego eksperta we wszelkich chorzowskich sprawach, w tym transportu zbiorowego, pana Otte: "Sądzę, że miasto 110-tysięczne stać by w ciągu 3 lat wybudować 1 kilometr torów tramwajowych i jeden kilometr dobrej drogi krajowej, nawet uwzględniając koszt przekładek infrastruktury podziemnej.". Czyżby zatem była to tylko gra pod publiczkę?

23.04 14:58:22

YoMaHa napisał(a):

@memphis: jeśli nie zrobisz sygnalizacji wpuszczającej autobusy na stanowisko A9 to istnieje prawdopodobieństwo, że autobus "trafiłby" na fazę przelotu wschód-zachód, musiałby się zatrzymać i generowałby dodatkowe utrudnienia (z rysunku wynika, że także dla tramwajów). Oczywiście można argumentować, że raz na kwadrans to się da przeżyć, ale skoro tak to czy warto dla autobusu raz na kwadrans tak kombinować (bo dochodzi przejazd przy teatrze). Jeśli chodzi o skręt przy teatrze to uparcie będę stał na stanowisku, że tego się nie da zrobić w ramach obecnych faz. Nawet chwilowe zamknięcie fazy dla samochodów nic nie da, ponieważ konieczne będzie znaczne poszerzenie międzytorza - przydałaby się opinia jakiegoś budowlańca. Autobus ma to do siebie, że niestety "zachodzi przy skręcie", wobec czego oprócz wstrzymania ruchu samochodów musiałbyś też co najmniej zatrzymać ruch tramwajów z naprzeciwka, gdyż byłyby to kierunki kolizyjne. Reasumując programy sterujące sygnalizacją stałyby się tak złożone, że obawiam się, że po pierwsze wzajemnie niesynchronizowalne, po drugie - byłoby więcej szkód niż pożytku.

@adam86: grupowanie przystanków w jednym miejscu jest bardzo pożądane, ale jeśli ma ręce i nogi. Generalnie tezy głoszone przez różne środowiska dotyczące "uwalniania" deptaków, rynków etc. z komunikacji już dawno przestały być nośne, tramwaj ożywia przestrzeń i tego raczej nikt rozsądny nie neguje, w wielu miejscach widać świetną symbiozę komunikacji i rynku/deptaku/starówki (Grudziądz, Lwów, Lizbona, Halle...) ale raczej nie kojarzę dużego miasta, w którym rynek byłby polem "zgrupowania przystanków", bo takie zgrupowania się robi przy dworcach kolejowych. No ale to jest GOP, rynek z estakadą, cyrk na kółkach...

25.04 12:17:11

adam86 napisał(a):

@yomahha: ale nie ma i nie będzie mozliwości zburzenia estakady. Miasta nie stać na to i nie będzie na to satć w najbliższych latach. Z resztą zobacz pomysły Ottego, to jest dopiero cyrk;) Zaś co do grupowania przystanków w okolicy dworca kolejowego, to ten w Chorzowie niestety nie jest już praktycznie wykorzystywany i raczej nie zanosi się na to, żeby jego rola wzrosła. Nawet gdyby postało jakieś SKM na trasie TG Katowice, to i tak potoki obsługiwane przez tramwaje linii 6/19 i autobusy z Batorego i Siemianowic będą znacznie większe. Nie wydaje mi sie w ogóle, zeby potrzeba posiadania rynku była najważniejsza dla mieszkańców mojego miasta, bo co z tego, że on nawet by powstał, jak i tak znając życie po paru miesiącach byłyby tam same banki(tak jak w kawiarni z widokiem na ul. Wolności, co było sztandarowym pomysłem komitetu Kopla). W obencnie sytuacji zadanie rynku mógłby pełnić pl. Hutników. Wystarczy trochę o niego zadbac, wykopać resztki torów.

25.04 14:09:41

butthead napisał(a):

Podzielam obawy, że może zabraknąć skrajni na podjeździe koło teatru - co najwyżej może dałoby się uszczknąć z trawnika ;) Natomiast co do komplikacji faz sygnalizacji świetlnej - na rondzie Reagana we Wrocławiu też jest dość złożone skrzyżowanie i podobnie jak w Chorzowie na to jeszcze nałożony ruch drogi krajowej o dużym natężeniu - i działa. Oczywiście, że nie idealnie, ale też i ilość odjazdów pojazdów zbiorkomu jakby nieporównywalna z tymi na chorzowskim rynku. Nie twierdzę oczywiście, że zaproponowana przez kolegów koncepcja jest jedynie słuszna, jednak co do samej realizacji nie miałbym obaw (za wyjątkiem kwestii skrajni). Skoro dało się zrobić obłędny wręcz priorytet na Warszawskiej, to i sygnalizację koordynującą wyjazd ze stanowiska A9 i wyjazd spod teatru można.

25.04 22:33:55

YoMaHa napisał(a):

@butthead: tam nie ma trawnika przecież. Co do porównań z Wrocławiem - nie wiem, jak jest na Reagana, czy tam też są linie kończące bieg (tramwajowe)?

25.04 23:18:01

gp napisał(a):

Adam86: bo funkcja tego placu powinna być taka, jak wszystkich innych miejskich placów - rekreacja. Rynek powinien być miejscem spacerów i spotkań, a nie przesiadek z autobusu na tramwaj. W ten sposób miasto nie ożyje.

27.04 21:52:13

adam86 napisał(a):

@gp: ale nie ma żadnego miejskiego placu pod estakadą. Jest teren, który w żaden sposób się nie nadaje na miejsce spacerów i spotkań. Tak jak wcześniej pisałem, rynkowac można sobie na pl. Hutników.

28.04 09:03:50

semaforek napisał(a):

Czemu przystanki A10 i A11 są tak daleko?

06.05 13:20:58


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!