Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Metropolia dostanie miliony na tramwaje!

28.03.2011

Tagi: Tramwaje Śląskie, inwestycje, prasa – Dodał: Marek Borys

Przemysław Jedlecki,
Gazeta Wyborcza 28.03.2011


Czeka nas największa od lat inwestycja w tramwaje na terenie metropolii. Samorządowcy długo martwili się, skąd wziąć potrzebne pieniądze, i niechętnie zgodzili się na kredyt. Teraz okazuje się, że dostaną z Unii Europejskiej o kilkadziesiąt milionów złotych więcej niż się spodziewali


Chodzi o wart 590 mln zł projekt modernizacji prawie 50 kilometrów torowisk w miastach Górnego Śląska i Zagłębia, budowę drugiego toru na trasie Katowice - Sosnowiec oraz zakup 30 nowoczesnych tramwajów. Oprócz tego Tramwaje Śląskie chcą wyremontować 75 starszych pojazdów.

Wszystko po to, żeby nadrobić wieloletnie zapóźnienia. - Już dwadzieścia lat temu spółka Tramwaje Śląskie powinna stać się własnością gmin. Teraz próbujemy gonić czas - mówi Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca.

Plan ratowania tramwajów długo jednak stał pod znakiem zapytania. Prezydenci wahali się, czy stać ich na taki wydatek. Dopiero w lutym uzgodnili, że wezmą kredyt. Formalnie spłacą go Tramwaje Śląskie, ale samorządowcy musieli się zgodzić na to, że wyłożą więcej pieniędzy na tzw. stawkę tramwajową, którą wpłacają co roku do KZK GOP.

Nie wszystkim takie rozwiązanie się podobało. Krytykował je m.in. Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic, który choć zlikwidował w mieście tramwaje, to miasto nadal zostaje udziałowcem TŚ SA. - Razem z odsetkami i odpisami amortyzacyjnymi kwota do spłaty urośnie do 1,8 mld zł - alarmował.

Obawy samorządowców dotarły do ministerstwa rozwoju regionalnego. - Wiemy, w jakiej są sytuacji finansowej i że muszą liczyć każdy grosz. Z drugiej strony duże wspólne projekty są bardzo ważne - mówi Adam Zdziebło. Dlatego MRR zwróciło się do Komisji Europejskiej o zwiększenie dotacji dla Tramwajów Śląskich. - Chodzi o to, żeby wynosiła on 60 proc. wartości całego projektu, a nie tylko połowę - mówi Zdziebło. To oznacza, że TŚ mogą dostać dodatkowe kilkadziesiąt milionów złotych. - To naprawdę dobra wiadomość. Będziemy mogli wziąć mniejszy kredyt - cieszy się Górski.

Piotr Uszok, prezydent Katowic i przewodniczący rady nadzorczej TŚ, zwraca uwagę, że to tylko jeden z możliwych scenariuszy. Jego zdaniem równie dobrze firma może się zdecydować na dodatkowe inwestycje i np. wyremontować więcej torowisk. W spółce usłyszeliśmy nieoficjalnie, że to byłoby najlepsze wyjście, ale decyzję w tej sprawie musi najpierw podjąć rada nadzorcza.

Jakub Jackiewicz, redaktor naczelny Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego, uważa, że w tej sytuacji należy zwiększyć zakres prac. - Niektóre linie są dziś w stanie śmierci technicznej. Można też pomyśleć o budowie linii do bytomskich Miechowic czy sosnowieckiego Zagórza. Mówi się przecież o tym od lat - zwraca uwagę Jackiewicz.

Zgadza się z prezydentem Górskim, który przekonuje, że w tramwaje metropolii trzeba zainwestować 2 mld zł, żeby podróżowanie nimi odbywało się w przyzwoitych warunkach.

- Wbrew pozorom to nie są wielkie pieniądze, jeśli uświadomimy sobie, że nasi prezydenci potrafią wydać na kilometr drogi kilka milionów złotych. Mam nadzieję, że teraz uda im się zatrzymać dalszą degradację komunikacji publicznej, a potem zaczną na serio ją rozwijać. Inaczej ugrzęźniemy w korkach - ostrzega Jackiewicz.

» Źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

dexiu89 napisał(a):

Czyli rozumiem T9 zostaje po staremu. Prędzej torowisko tej linii by można zmodernizować. W porównaniu z odcinkiem Chebzie - Karmańskie wypada ono o wiele gorzej. Oczywiście NIEomylni twierdzą inaczej.

28.03 17:31:36

105Na napisał(a):

Myślę że to nie pozostanie tylko na tych inwestycjach, dobrze żeby po tej akcji dalej inwestować w sieć komunikacji tramwajowej wraz z nowym taborem.

28.03 17:55:30

ja napisał(a):

Nie wierze ze sie to uda. Przy okazji mam rozumiec, ze mimo iz w Gliwicach juz nie ma tramwajow to Gliwice beda musialy za to wszystko placic?

28.03 18:04:15

Jędrzej napisał(a):

Do Piotrowic bądź Ochojca mogliby przedłużyć linię tramwajową.

28.03 18:23:03

obeznany napisał(a):

Tak, cała inwestycja jest realizowana z budżetu Gliwic.

28.03 20:35:48

abcd napisał(a):

Idą wybory trzeba cos napisac o tramwajach że będą wydłużane linie w Sosnowcu,Miechowicach.Liczone sa pieniądze których nie ma .TO JUŻ BYŁO.Ci sami ludzie mówią to samo co kilka lat.Zacznijcie od tego co nic nie kosztuje.Zainteresujcie się żle zaparkowanymi samochodami na torach,dewasracją taboru w Szopienicasch gapowiczami.O tym nikt nie mówi bo to nie jest medialne.

28.03 21:12:07

m. napisał(a):

Źle parkujące samochody nie dość, że nic nie kosztują, to mogą być całkiem dochodowe ^^ .

28.03 22:03:33

KL napisał(a):

Mam nadzieję (słabą, ale mam), że z linią do Miechowic nie będzie tak jak o Marsjanach (wszyscy narobią hałasu, a okaże się, że to nieprawda). Oby jeśli ta linia powstanie, to będzie biegła tak jak kiedyś linie 31/32/33 i autobus 623 zmniejszy częstotliwośc kursów i pojemnośc taboru (wcale nie nowe przegubowe Heulies'y ruszające z dworca co 10 minut robią potworny huk i wypuszczają czarny dym).

28.03 22:18:10

Andrzej napisał(a):

To dobra wiadomość!
Trzeba trzymać kciuki i monitować. Boję się, żeby tych pieniędzy ktoś nie zmarnował, nie przejadł.
To chyba ostatnia szansa dla sprawnej (czyli tramwajowej, szynowej, bez korków)komunikacji w naszym regionie.

28.03 23:18:21

Jan napisał(a):

Aż 2 mld zł? :/ Trochę dużo. Czy jest gdzieś dostępny kosztorys poszczególnych komponentów projektu tzn. co, gdzie i za ile ma być realizowane?

28.03 23:32:58

PKM Gliwice` napisał(a):

Gdzieś mi się obiło o uszy (nie wiem czy to prawda) że koszt remontu jednego kilometra torowiska to około dwa miliony. Przemnożyć przez pięćdziesiąt i mamy miliard. Po za tym TŚ chcą kupić 30 nowych składów (pewnie Karliki znowu ;)) i 75 wyremontować. Tego nie policzę dlaczego aż miliard bo nie wiem ile karlik kosztuje i ile może kosztować remont jednego (z 75) wagonów.
Hmm, zaczynam nie rozumować logiki Franka. Najpierw do gazety mówi że w związku z budową FOCUS PARK myśli się nad przywróceniem komunikacji tramwajowej w Gliwicach (na lekko innych trasach) i przerobienie całej ul. Chorzowskiej na tzw. BusPas. A teraz nagle jest oburzony na myśl że miałby się dorzucić do tego projektu?! Chyba zaczynam żałować że na niego głosowałem. Brakuje mi trochę ,,roalercoster'ów" na Daszyńskiego...

Pozdrawiam Sosnowiec!!! :))

29.03 00:33:28

Rafik napisał(a):

@PKM Gliwice. Naucz się liczyć. Jeżeli remont jednego kilometra torów kosztuje dwa miliony, to 50 km nie miliard, a 100 milionów. Poza tym wątpię w tą kasę z UE, skoro ta jest moim zdaniem bliska rozpadu.

29.03 01:33:20

PKM Gliwice` napisał(a):

@Rafik - wiem zauważyłem, że zrobiłem błąd, ale za późno ;)

W sumie to nasuwa się pytanie czy 30 nowych składów i wyremontowanie 75ciu to koszt łączny aż 1,9mld?

29.03 11:16:13

ślązak napisał(a):

wasz FRANEK niechciał tramwaji ale akcji oddać niechce więc zastanówcie się jaki ma w tym interes anie rozumujcie jak niemoty.Podatki z posiadania zajezdni to raz wplyw na torpedowanie działań firmy to dwa.Zabrze chętnie przejmie zajezdnie pod swoją administracje tylko co wtedy zostanie temu panu i jemu podobnym.

29.03 16:47:38

mark40 napisał(a):

@PKM Gliwice; 30 nowych wagonów, 75 modernizacji starych oraz remont 48 km torowisk kosztować będzie 590 milionów o czym mowa w artykule. Dalsza modernizacja TŚ do 2030 roku pochłonie jak się planuje w sumie 2 mld (590 mln do 2014 jest wliczone już w tę kwotę).

29.03 17:19:06

MARIANO napisał(a):

Mam nadzieję, że tym razem uda się zrealizować ten projekt.

29.03 17:36:49

Piotrek napisał(a):

Mam nadzieję, że ta unia jewropejska się rozpadnie, ale mam nadzieję że dopiero PO modernizaji tramwajów. Mam również nadzieję że autobusy, dzięki drogiemu paliwu staną się mniej opłacalne niż tramwaje. Toby się Frankiewicz wściekał! Ale chyba by jak zwykle odwrócił kota ogonem. I nie wierzę, że wraz ze zniknięciem połowy aut będzie koniec cywilizacji. To będzie szok, ale świat się nie rozpadnie. No, to by było na tyle marzeń. Ale rozpad unii jest całkiem realny.

29.03 21:04:08

Czesław napisał(a):

Najpierw proponuję Tramwajom Slaskim doprowadzenie lini 7 do sikorskiego a potem niech zaczynaja planowac co zrobia z resztą pieniedzy które dostaną. Znając tępo TS to pieniadze pewnie przepadną albo nie zostaną wcale wykożystane,prowadzicie dyskusje o nowych pojazdach pewnie TS kupia te składy które zostana wycofane z Warszawy bo słowo Nowe nie oznacza ze beda to koniecznie nowe składy albo sprowadzi jakieś stare rupiecie z zagranicy.

29.03 21:25:44

Andrzej napisał(a):

Nie rozumiem tych, którzy dobrze życzą tramwajom w naszym regionie (czyli dobrej komunikacji publicznej) i jednocześnie przebąkują (jak rozumiem z radością i nadzieją) o rozpadzie Unii Europejskiej. Na szczęście to się szybko nie stanie. Przecież to Unia właśnie wspiera komunikację zbiorową, w tym szczególnie szynową. Obawiam się natomiast, że Polska sama wkrótce poza Unią się postawi.
Tak więc, nie strzelajmy sobie w stopę!

29.03 23:02:49

bosser17 napisał(a):

kiedy Zabrze bedzie miec nowe tramwaje imnowe torowiska dokladnie od ul.profesora religii do biskupice petla.

29.03 23:27:40

Wikary napisał(a):

Witam.
Prima Aprilis i wszystko w tym temacie

30.03 08:26:42

Raał napisał(a):

Ciekawi mnie jedno. Czy Waszym zdaniem, w dzisiejszym czasie byłoby możliwe i w ogóle miało sens, przywrócenie komunikacji tramwajowej, w rejony Rokitnicy, Helenki, Stolarzowic, Wieszowej?

30.03 13:51:03

Andrzej napisał(a):

Do Wieszowej raczej nie. W pozostałe miejsca - jak najbardziej.

30.03 19:22:56

Kysu napisał(a):

Czekam na odbudowę 31 do Miechowic.Ciekawe czy uda im się to.Jestem już od miesiąca w Bytomiu i brakuje tej linii jednak.

02.04 12:11:53

MILOSNIK TRAMOW napisał(a):

WE WROCKU MIASTO KUPILO SKODY I PROTRAM 205 WRAS. SKODY TO PORAZKA. AWARYJNE, CZESCI DROGIE A NA SERWIS TRZEBA CZEKAC OKOLO 3 TYGODNI WIEC TRAMWAJ STOJI NA KOLKACH. PROTRAMY SA LEPSZE BO PROSTE W NAPRAWIE JAK STARE 105NA MAJA NISKA PODLOGE, NO I NADAJA SIE NA POLSKIE, KIEPSKIE TOROWISKA. PO ZA TYM SA DWA RAZY TANSZE

08.06 19:39:20

Ramzi napisał(a):

@ Miłośnik Tramów - Nie wiem na ile wiarygodna jest Twoja opinia o awaryjności Skód, ale wlewa nutkę optymizmu w moje serce - wszak awaryjne, tandetne, nieatrakcyjne wizualnie są tylko PESY (szlag człowiek trafia jak to czyta). A tutaj nagle ktoś twierdzi, że cudowne Skody nie są takie kapitalne ?? Oby to nie była złosliwa opinia PESOFANÓW (jak zwie się zwolenników polskiej wytwórczości).

09.06 07:22:37


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!