Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Problemy z biletem metropolitalnym

01.03.2011

Tagi: bilety, KZK GOP, kolej, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Bilet metropolitalny - wspólne przedsięwzięcie KZK GOP i spółki Przewozy Regionalne, miał odmienić życie pasażerów, integrując komunikację autobusową i tramwajową z kolejową. Efekty są jak dotychczas mizerne, a problemów nawet przybyło.


Wprowadzenie biletu metropolitarnego KZK GOP oraz Przewozy Regionalne uzgadniały przez długi czas. Wreszcie w czerwcu 2010 roku pasażerowie mogli skorzystać ze wspólnego biletu - KZK GOP oraz PR od swoich biletów okresowych dały 20% zniżkę, co łącznie miało stanowić atrakcyjną dla pasażerów ofertę cenową. Bilet stanowi bowiem połączoną ofertę imiennych biletów miesięcznych KZK GOP i kolejowych.

mat. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
Cena biletu i "dlaczego tak drogo"

Pasażerowie od razu zauważyli niedogodność - bilet nie dotyczył tańszych biletów strefowych PR. Takich, których pasażerowie używają w obszarze GOP-u z powodu niższej ceny. Z tego też powodu bilet ten stał się nieopłacalny dla większości pasażerów (opłaca się tylko osobom dojeżdżającym spoza GOP-u). Wg informacji z KZK GOP ilość osób kupujących ten bilet wynosi zaledwie 600-700 osób miesięcznie.

Wg informacji KZK GOP, w sierpniu 2010 roku zwracano się do PR z prośbą o włączenie do biletu metropolitarnego także oferty strefowej oraz biletów pomarańczowych (czyli taryfy wspólnej z MZK Tychy). Do chwili obecnej PR nie odpowiedziały na ten list (ani negatywnie, ani pozytywnie). Brak włączenia biletu strefowego jest prawdopodobnie spowodowany tym, że bilet strefowy dla PR już jest promocją (jest tańszy od standardowej oferty biletów odcinkowych) i spółka nie chce udzielić dodatkowej zniżki od niego. A KZK GOP nie za bardzo chce się zgodzić na swoją zniżkę, gdy kolej jej również nie daje.

Bilet nie obowiązuje w MZKP

Kolejny problem wyniknął niedawno i spowodował usunięcie informacji o tej ofercie ze stron PR oraz KZK GOP. Dotyczy on problemu ważności tego biletu na terenie/liniach MZKP. Związek ten, choć formalnie samodzielny, jest połączony unią biletową z KZK GOP - dla pasażerów jest ona wygodna (nie trzeba odróżniać autobusów danego organizatora - w każdym jest ważny ten sam bilet). Przy bilecie metropolitarnym ta wygoda znikła.

Na przełomie grudnia i stycznia pasażerowie zaczęli otrzymywać kary (opłaty dodatkowe) od kontrolerów MZKP za brak biletu (mimo posiadania biletu metropolitarnego). Wg informacji zamieszczonych swego czasu na stronie KZK GOP oraz PR bilet metropolitarny miał być ważny na liniach obsługiwanych (organizowanych) przez KZK GOP. Czyli na liniach takich jak 80, czy 820 również (bo linia te są organizowane przez KZK GOP, choć wjeżdżają na teren MZKP).

Zasady taryfowe biletu metropolitalnego stanowią, że bilet uprawnia do przejazdu: "(...) liniami autobusowymi i tramwajowymi obsługiwanymi przez KZK GOP na terenie jednego wybranego miasta (gminy) lub dwóch i więcej miast (gmin) (wykaz miast (gmin) w imieniu których komunikację miejską organizuje KZK GOP oraz tych, na teren których wjeżdżają pojazdy komunikacji miejskiej organizowanej przez KZK GOP stanowi załącznik do niniejszych warunków) (...)". Do warunków taryfowych dołączona jest lista gmin, gdzie wymienione są również gminy MZKP po terenie których kursują linie organizowane przez KZK GOP.

Dodatkowo, przy zakupie biletu w kasie kolejowej można było wybrać np. miasto Tarnowskie Góry - co sugerowało pasażerom, że bilet jest ważny na liniach autobusowych na terenie całego miasta (szczególnie, że na większości autobusów można zauważyć naklejki "Kursuje na zlecenie KZK GOP"). Nie jest rozstrzygnięte, czy wg tych warunków oferty można podróżować na bilecie metropolitarnym takimi liniami jak 5, 112, czy 192, czyli liniami organizowanymi przez MZKP, a wjeżdżającymi na teren gmin należących do KZK GOP. Jeżeli przyjmiemy analogiczną zasadę jak wcześniej - wówczas nie. Tylko jak pasażerowie mają się w tym połapać?

Ukrywamy informację

Informacje o bilecie zostały usunięte ze strony KZK GOP i PR bezpośrednio po pojawieniu się problemu z mandatami. Ciekawostka: informacja zamieszczona na testowej stronie PR nie została jeszcze usunięta (» zobacz). W chwili obecnej trudno znaleźć oficjalną informację na temat tej oferty.

Pytania, które na razie pozostają bez odpowiedzi: jakie są obecnie warunki korzystania z biletu metropolitarnego oraz czy ktoś zwróci koszt kar nałożonych na pasażerów, bo widać, że przy pisaniu warunków oferty popełniony błędy, które najłatwiej przerzucić na nieświadomych pasażerów.

tekst: A. Dziura

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Platan napisał(a):

Myślę że można się w tym połapać. Nie należy brać pod uwagę linii organizowanych przez MZKP. Tylko nie korzystać z Metropolitalnego, na terenie MZKP. Numer linii nie ma tu znaczenia.

06.03 01:15:54


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!