Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusy w roku 2010

12.01.2011

Tagi: tabor, inwestycje – Dodał: Jakub Jackiewicz

Rok 2010, podobnie jak poprzednie, przyniósł sporo zmian w parku taborowym przewoźników autobusowych w regionie. Na naszych drogach pojawiło się 111 autobusów fabrycznie nowych i sto kilkadziesiąt używanych w różnym wieku. Kilkadziesiąt autobusów odjechało do krainy wiecznych odjazdów lub zostało sprzedanych.


Spośród nowych autobusów liderem roku 2010 jest zdecydowanie PKM Jaworzno. Firma ta wzbogaciła się o 30 nowych pojazdów, zakupionych przy współudziale środków unijnych. Na tę liczbę składa się 10 15-metrowych MAN-ów Lion's City LL, 15 Scanii OmniCity i 5 Solbusów SM10.


Drugie miejsce zajął PKM Katowice. Do tego przedsiębiorstwa trafiło 25 Solarisów Urbino - 10 w wersji 12-metrowej i 15 przegubowych o długości 18 metrów. Podobne autobusy zagościły również w zajezdni PKM Gliwice w liczbie 20 sztuk, co dało temu przedsiębiorstwu trzecie miejsce w nieoficjalnym rankingu.


Wśród przedsiębiorstw komunalnych należy wspomnieć o PK Racibórz. Ta firma zakupiła 9 czeskich autobusów SOR (6 w wersji 8,5-metrowej oraz 3 standardowe 12-metrowe). Tu również pomogły środki Unii Europejskiej. Podobnie zresztą jak w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie tamtejszy PKM zakupił 3 Solarisy Urbino 12 i jednego Urbino 10.


Kończąc wątek środków europejskich należy wspomnieć o PKM Świerklaniec. Rozpoczęły się tu bowiem dostawy zakontraktowanych autobusów - jeszcze w starym roku dotarły trzy MAN-y Lion's City. Większa liczba autobusów tej marki spodziewana jest w ciągu kolejnych miesięcy - docelowo będą 43 autobusy (18 przegubowych i 25 standardowych).


Przewoźnicy prywatni nie mają tak łatwo i muszą sobie radzić bez dofinansowania z zewnątrz. Łącznie zakupili 20 nowych autobusów. Najwięcej zainwestował Krzysztof Pawelec, który na potrzeby wygranego przetargu w Bytomiu i okolicach sprowadził 9 MAZ-ów 203. Białoruskie autobusy, tym razem w wersji 15-metrowej (model 107) zagościły także u Andrzeja Kłosoka (2 egzemplarze) i w Ireksie/Meteorze (1 pojazd).


Drugą marką chętnie kupowaną w 2010 roku był Irisbus, z modelem Crossway 12LE. Po dwa takie autobusy kupił Irex/Meteor, PKS Gliwice i Transgór Mysłowice.


Ostatnim przewoźnikiem w zestawieniu jest Jerzy Jaroszek z Knurowa, który wzbogacił się o 2 Autosany Solina. Trzeci, nie objęty zeszłoroczną statystyką, dotarł na początku stycznia.


Warto w tym miejscu wspomnieć również o kilku autobusach, które w 2010 roku wprowadzono do eksploatacji, ale w metryce mają rocznik 2009. Takie pojazdy jeżdżą w Ireksie/Meteorze (po 2 Irisbusy Crossway 12LE i Mercedesy Conecto LF), w Elbudzie Jaworzno (Bogdan A092), a także w PKM Tychy (2 Solarisy Urbino 12).


Wśród taboru używanego panuje tradycyjnie ogromne zamieszanie, potęgowane dodatkowo faktem, że część taboru jest tylko dzierżawiona, czasami oddawana z powrotem poprzedniemu właścicielowi, a często dochodzi również do wymiany taboru między przewoźnikami z regionu.

Przegląd zaprezentujemy wg marek pojazdów. Autosan zwiększył swój stan posiadania tylko o dwa egzemplarze modelu A1010M z 2000 roku, zakupione przez Krzysztofa Pawelca z Bochni jako rezerwa na linie będzińskie.


Nową marką, która wzbogaciła nasz regionalny park taborowy jest Den Oudsten. Na te holenderskie autobusy o ciekawej i oryginalnej konstrukcji skusił się Transgór Mysłowice. Sprowadził 12 sztuk z Göteborga, z czego jeden przegubowy, a reszta standardowe. Autobusy wyprodukowano w roku 2000.


Nie odpuszcza Jelcz. Kolejne egzemplarze modelu 120M przybyły tym razem z Tarnowa Podgórnego (Jaroszek, a zaraz później Kłosok, rocznik 1998), PKS Żary (do PKS Gliwice, rocznik 2000) i przede wszystkim DLA Wrocław. Stamtąd pochodzi jeden autobus sprzedany do Rudpol-opy (rocznik 2000) oraz dwa autobusy wypożyczone do PKM Katowice (pochodzące oryginalnie z PKS Grodzisk Mazowiecki, rocznik 2004). Są także niskopodłogowce. Ampex sprowadził z MPK Kraków najpierw jednego M121MB z 1996 roku, po czym zaraz go skasował i zastąpił kolejnym, prawie identycznym. Tymczasem w PKM Sosnowiec zadomowił się ex-tester M121M, pochodzący z 2008 roku. Irex/Meteor wreszcie uruchomił M125M sprowadzonego jeszcze w 2009 z MPK Włocławek. Autobus pochodzi z 1998 roku i jest czwartym wyprodukowanym egzemplarzem tej serii (w Meteorze od lat eksploatowane są, choć z przerwami, egzemplarze nr 1 i 3, wóz nr 2 jest w Transgórze Rybnik). PUP/Sed-Baz Czeladź sprowadził dla odmiany z Bydgoszczy dwa przegubowce modelu M181M (rocznik 1996 i 1999).


Liderem liczby sprowadzanych autobusów używanych jest w dalszym ciągu marka MAN. Wynik za rok 2010 obejmuje kilkadziesiąt pojazdów różnych modeli, pochodzących od najróżniejszych firm przewozowych z całej Europy:
- 5 sztuk EL202 (Stanpaul-bus, Paulina Szczepanik i Małgorzata Kurkowska),
- 10 sztuk NG272 (Nowak, PKM Świerklaniec, PUP/Sed-Baz, Rzemyk i Transgór Mysłowice),
- 4 sztuki NG313 (PKM Sosnowiec - roczniki 2000-2001 i PKM Jaworzno - rocznik 2003),
- 19 sztuk NL202/222 (Irex/Meteor, Nowak, Pawelec, PKM Świerklaniec, PUP/Sed-Baz, Rzeczkowski, Socha i Szczepanik),
- 1 sztuka NL223 (V-Bus),
- 12 sztuk NL263/283 (Pawelec, PKM Katowice i Transgór Mysłowice),
- 4 sztuki NL313-15 (PKM Tychy - wypożyczone od pośrednika),
- 2 sztuki podmiejskich wersji NÜ263 i NÜ313 (PKM Jaworzno),
- 2 sztuki SL202 (Auto-Turbus i Nylec) i 1 sztuka SÜ242 (Kurkowska),
- 2 sztuki SL223 (wypożyczone przez PKM Katowice z DLA Wrocław, oryginalnie pochodzące ze zlikwidowanego PKM Bytom).


Kolejną lubianą marką jest Mercedes-Benz:
- 11 sztuk O405N/O405NK (Aska, Kurkowska, PKM Świerklaniec, Sroka i V-Bus),
- 1 sztuka wysokopodłogowego O405 i 5 sztuk O407 (Auto-Turbus i V-Bus),
- 3 przegubowe O405G (Kłosok i Nowak),
- 4 niskopodłogowe przegubowe O405GN (Transgór Rybnik i V-Bus),
- 4 sztuki O520 Cito (Pawelec i V-Bus),
- 4 sztuki O530 Citaro (Transgór Rybnik),
- 12 sztuk O530G Citaro (Transgór Rybnik i PKM Gliwice).


Przybyło kilka sztuk marki Neoplan. Począwszy od wersji midi (N4009 w V-Busie i N4011NF w PKM Świerklaniec), przez wersję standardową (N4014NF u Rzemyka i N4411 w Stanpaul-busie), skończywszy na wersji lotniskowej z dodatkowymi drzwiami po lewej stronie (N4516 w Elbudzie).


Renault reprezentowane jest w zestawieniu przez dwa egzemplarze modelu Agora (V-Bus) i dwie sztuki PR112 (Ampex).


Nie może zabraknąć Scanii, choć używane autobusy tej marki w roku 2010 to tylko dwie OmniCity sprowadzone na początku roku przez PKM Olkusz.


Obecny jest również Solaris. Urbino 12 pojawiło się tylko jedno - ze szwajcarskiego Winterthuru przyjechało do PKM Katowice. Dwa Urbino 15 przybyły z Veolii Warszawa - jeden do Kłosoka, a drugi do Transgóru Mysłowice. Kolejne dwa 15-metrowce PKM Sosnowiec odkupił od MZK Słupsk. Urbino 18 pokazało się w formie autobusu zastępczego - w PKM Tychy (zwykły diesel, rocznik 2005) i w PKM Sosnowiec (hybrydowy, rocznik 2007).


Ciekawy epizod wiąże się z marką Van Hool. Podwykonawca gliwickiego PKM-u, firma Bus Service Center sprowadziła aż sześć interesujących autobusów modeli A330. Jednak po kilku miesiącach wszystkie powróciły do poprzedniego właściciela, czyli Veolia Breda. Na dłużej zostały tylko dwa przegubowce modelu AG300 w Transkomie.


Pomiędzy lokalnymi przewoźnikami dochodziło do wielu transakcji taborowych. Najważniejsze z nich to, związana z ogłoszeniem likwidacji, wyprzedaż majątku PKS Zawiercie. Autobusy znajdują nowych właścieli, sporo z nich trafiło do PKM Olkusz. Dwa Autosany H7-20.01 znalazły się u Apolinarego i Marcina Lazarów i dalej jeżdżą po Siewierzu. PKM Tychy użyczył trzech Jelczy 120M/2 do PKM Katowice, a także dwa sprzedał do Transgóru Mysłowice. Irex sprzedał Kłosokowi osiem autobusów MAN - 2 NL202, 1 NL262 i 5 NL223. Wymiana taboru nastąpiła między V-Busem, a Aską, blisko ze sobą związanymi firmami. Do V-Busa trafiły 4 Solarisy Urbino 12, a w zamian w drugą stronę pojechały Mercedesy O405 i O405N. Z ciekawszych wypożyczeń należy wspomnieć pożyczki w PKM Jaworzno - MAN NL222 z Elbudu oraz cztery Scanie CN113CLL z Meteora.


W 2010 roku testowano 7 modeli autobusów, z czego dwa bez pasażerów:
- Scania CN280UB w PKM Świerklaniec (kwiecień),
- Otokar Vectio 250LE w Elbudzie (kwiecień, bez pasażerów),
- SOR BN12 w PKM Świerklaniec, PUP/Sed-Baz i PKM Sosnowiec (lipiec),
- Solaris Urbino 12 LE CNG w PKM Tychy (lipiec),
- Autosan M12LF w PKM Świerklaniec (luty) i PKM Katowice (październik),
- MAN NG363 Lion’s City G w PKM Jaworzno (listopad, szkolenie zaplecza zajezdni) i PKM Katowice (listopad, na razie nie wyjechał z pasażerami).
Siódmym pojazdem jest Solbus SM18, który w lutym trafił do PKM Katowice i po zakończeniu testów producent zdecydował się go wydzierżawić na dłużej - kursuje tam do dziś.


Należy również zauważyć działalność firm Irex/Meteor na wysuniętej placówce - w wyniku wygranych przetargów w Lublinie tamtejszy oddział konsorcjum eksploatuje 12 MAN-ów NL222 (9 z nich jeździło wcześniej w GOP) oraz 11 MAN-ów NG312/272.

» zdjęcia z Fotogalerii Transportowej:

Taken from transport.wroc.biz

Trzeba wspomnieć jeszcze o trzech ciekawych autobusach. Jelcz M11 należący do Leszka Sochy z Piekar Śląskich w maju zmienił swój wygląd - dzięki staraniom miłośników został przywrócony do wyglądu fabrycznego i oznakowany jako autobus WPK Katowice z numerem bocznym 2608. Od tego czasu służy również jako pojazd historyczny. Takim ma się również stać Ikarus 280.26 nr 648, który został odkupiony z PKM Gliwice przez miłośnika z Jaworzna. Tymczasem Ikarus 280.26 nr 853 z firmy Meteor Jaworzno został przebudowany na pogotowie techniczne, pierwsze takie w tej firmie.


Na koniec ogólny przegląd kasacji. Wycofywano i złomowano różne autobusy, najczęściej ze względu na stan techniczny lub po wypadkach. Na liście kasacyjnej znalazły się m.in. niskopodłogowe DAB-y 15-1200C z Ampeksu, PKS Rybnik i od Nowaka, ostatnie dwa autobusy ze zlikwidowanego w 2006 roku PKM Bytom - Ikarusy 412 i 415, jelcze różnych typów (w tym niskopodłogowe M121M), także MAN-y, mercedesy, neoplany, scanie i volvo.


Wycofano również Ikarusy 260/280 i Jelcze M11. Kasacje tych pojazdów oznaczały kres ich eksploatacji w wielu przedsiębiorstwach (m.in. w PKM Jastrzębie-Zdrój i PKM Jaworzno, a w zakresie M11 także PKM Katowice).


Największą operację wycofywania taboru przeszedł PKM Jaworzno, który zmuszony był oddać na złom autobusy w związku z ich wymianą na nowe, dofinansowane ze środków europejskich. Większość z kasowanych autobusów była w całkiem niezłym stanie. Sporo kasacji odbyło się (i nadal odbywa) w bazie na Chebziu - siedzibie firmy Henryka Zagozdy, który pożegnał się już z działalnością przewozową. Część taboru spłonęła w pożarze.


(fot. J. Sobota, J. Jackiewicz, T. Sojda)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Dominik napisał(a):

Dzisiaj około godz. 16.00 stał w Chruszczobrodzie na pasie od Zawiercia w stronę Dąbrowy Górniczej niebieski Solaris na światłach awaryjnych z napisem na wyświetlaczu "ZJAZD AWARYJNY" - wie ktoś może co to za linia i jaki przewoźnik ?

12.01 18:39:23

jd12 napisał(a):

to był #27 z PUP Czeladź, skoro w Chruszczobrodzie to tylko linia 637

12.01 20:39:30

podlesianin napisał(a):

A ja mam pytanie czemu to PKM Katowice jeszcze nie wypuścił tego testowego MAN na żadną linię?

12.01 22:24:56

Dawid napisał(a):

PKM Sosnowiec w końcu zakupił SU18 Hybrid.

12.01 22:28:44

Piotrek napisał(a):

Gliwice różnią się od innych miast tym, że tam sralisa Franek i s-ka uważają za ósmy cud świata, za który pasażerowie powinni ich całować w ...
Nie zauważają, że sralisów wszędzie jest jak psów i nie są one żadnym wyjątkowym osiągnięciem "miasta". Najbardziej śmieszy określenie "komfortowy". Tak mówią o nim chyba tylko właściciele aut.

13.01 10:35:45

Serd napisał(a):

Świetny artykuł. Tylko czemu nie wspomnieliści o remoncie Ikarusów w Gliwicach?

13.01 20:50:47

Marcin Dąbrowianin napisał(a):

a PKM Sosnowiec jak zwykle w czarnej du...

13.01 23:34:48

Piotrek napisał(a):

Remont ikarusów to dobre posunięcie, chociaż niektórzy na ich widok dostają padaczki. Lepiej znoszą dziury, dzięki skrętnym kołom lepiej mieszczą się w zakrętach, kilka mogłoby zostać także ze względów historycznych. No, ale u "młodych wykształconych z dużych miast", to słowo wywołuje agresję lub szyderstwo.

14.01 10:46:36

butthead napisał(a):

Mają także znacznie lepsze ogrzewanie (szczególnie w naczepie), są przyjazne osobom starszym i korzystającym z wózków oraz znacznie cichsze. Próba przemycenia aluzji kompletnie nieudana, bo interesuje nas komunikacja miejska z punktu widzenia pasażera, a nie jego poglądów politycznych...

14.01 11:04:39

MARTIN napisał(a):

Butthead, zawsze można powiedzieć że żyjemy w katolickim kraju, którego mieszkańcy w życiu kierują się społeczną nauką Kościoła. Wobec tego tabor niskopodłogowy jako taki jest niepotrzebny, gdyż osobom starszym, schorowanym, matkom z wózkami zawsze służą pomocą zastępy bliźnich. Co do osób starszych to szkoda że nie widziałeś ich przed Świętami w tasiemcowych, wielogodzinnych kolejkami za karpiami.

14.01 16:25:59

młody napisał(a):

Okres przedświąteczny spowodował cudowne ozdrowienie w jednym z hipermarketów:po zamknięciu sklepu,przy wannie z karpiami,obsługa sklepu znalazła 4 kule ortopedyczne i 2 laski dla niewidomych,więc społeczeństwo mamy zdrowe i bardzo chętne do pomocy innym.IKARUSY muszą zostać!!!

15.01 00:28:33

Piotrek napisał(a):

Nie podniecajcie sie tak. Te resztki ikarków co zostały znikają w bardzo szybkim tempie, więc powinniście być zadowoleni.

15.01 12:43:08

obeznany napisał(a):

Trudno jakoś dostrzec owo "szybkie tempo" w Katowicach i Sosnowcu.

15.01 16:08:39

P Śl napisał(a):

@Martin: Na onecie byl kiedys artykul, ze na ukrainie wprowadzaja kary jak nie ustapisz omie miejsca. Ktos wpisal w komentarzach cos w stylu 'w autobusie ustac 10 minut nie umie, ale 2 godziny stac pod klatka to ja nogi nie bola ' ;).

15.01 16:44:24

Piotrek napisał(a):

To jeszcze raz ja. Nie wiem jak to się stało, że dopiero teraz zauważyłem i przeczytałem wywiad z Urbańczykiem. Zupełnie nie dziwi mnie to, że możliwość wstawiania komentarzy została zablokowana. Kto przeczytał ten wywiad, ten zrozumiał.

15.01 21:19:57

Ł. M. P. P. napisał(a):

"Drugie miejsce zajął PKM Katowice."

Chyba bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest tutaj to, jakim procentem ogółu taboru stanowią nowe autobusy. P przypadku Katowic jest to około 10%. Trzy autobusy w PKM Czechowice nie wydaje się dużo, ale w tym przypadku jest to ponad 15% taboru.

16.01 04:49:05

chris napisał(a):

To w przyszłorocznym zestawieniu będziemy czytać o pożegnaniu szerokiej partii starego taboru u przewoźników bo takie zmiany zapowiadał przewodniczący KZK GOP. Czekamy na tą "nową" politykę przetargową.

16.01 23:45:03

Obserwator napisał(a):

Nie da się ukryć ,ale Ikarków jezdzi coraz mniej.Nie da się wycofać w ciągu jednego roku. Ale myślę ,że 2014 to koniec Ikarków na śląsku. zostaną 4330,1582,4384 itd.znikoma ilość. Będziemy zalewani używanymi Manamii innymi 12 letnimi lub wyżej wieloletnimi busami.Ciekaw,czy te obecne sprowadzane many wytrzymają tyle co Ikarki.To co przeszły Ikarki w latach 80 tych i 90 -tych(niwielu pamięta)to many chyba by się rozkraczyły.Dzisiaj w autobusach prawie jeżdzi się (no nie we wszystkich)jak w taxi.Porównując do obciazeń sprzed 15 lat.A proces wymiany ciągle trwa.To nie te czasy kiedy kupowano 300 Ikarków ,a po 6 latach szły do pieca.

17.01 13:41:12


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!