Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwajowe wydarzenia przełomu października i listopada

14.11.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, tabor, infrastruktura, inwestycje, za tramwaj, PKT – Dodał: Jakub Jackiewicz

W dzisiejszym odcinku Przeglądu Komunikacji Tramwajowej o robotach torowych w Dąbrowie Górniczej, zatrzymaniach w Sosnowcu i Katowicach oraz o wagonach 116Nd i Pt.


25 października 2010 r. w godzinach przedpołudniowych na ul. Żeromskiego w Sosnowcu zapadł się fragment jezdni znajdujący się pomiędzy szynami na torze w kierunku centrum miasta. Naprawę przeprowadzało sosnowieckie RPWiK, gdyż zapadnięcie się miało prawdopodobnie związek z podmyciem gruntu. Odcinek ulicy Żeromskiego został wyłączony z ruchu kołowego i tramwajowego. Ok. godz. 11:20 całkowicie wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku Sielec - Pogoń Akademiki. Tramwaje linii 21, 24 i 27 jadące z Będzina zawracały na Pętli Będzińskiej, po przeciwnej stronie linie 21 i 27 skierowano do Zagórza, a linię 24 do Milowic. Uruchomiono komunikację zastępczą w postaci dwóch jelczy M11, które kursowały na trasie Sosnowiec Dworzec PKP - Będzin Cmentarz Komunalny. Zamknięty odcinek pokonywały objazdem, podobnie jak autobusy linii 26, 35, 88, 100 i 935. Ok. 17:30 umożliwiono przejazd tramwajów w kierunku Będzina, co umożliwiło zjazdy do zajezdni. Całkowite wznowienie ruchu nastąpiło w godzinach wieczornych.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcikfot. D. Wójcik
fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Dodatkowo ok. 17:05 w Milowicach (pomiędzy przystankami Zakłady Mięsne i Podjazdowa) wykoleił się wagon 105Na 526 jadący jako poc. 2610 w kierunku Mysłowic. Z szyn wypadła tylna oś drugiego wózka, w wyniku czego wózek został częściowo uszkodzony (odpadł m. in. lewy hamulec szynowy). Wstrzymano ruch tramwajów do Milowic. Linia 26 z centrum Sosnowca kierowana była na Zagórze, a linia 21 ze względu na trwające cały czas zatrzymanie na Pogoni, kursowała na nietypowej trasie Zagórze - Sosnowiec Rondo Gierka. Ruch wznowiono ok. godz. 19.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

4 listopada 2010 r. na pętli w Zawodziu ok. godz. 12:55 koparka pracująca w pobliżu pętli Zawodzie zerwała odciąg sieci trakcyjnej, który zawisnął nad torem od strony Rynku. Spowodowało to konieczność wstrzymania ruchu i wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej na czas naprawy. Tramwaje nie kursowały na całym odcinku od Rynku aż do Szopienic. Ruch wznowiono po pół godzinnej przerwie.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Od 11 do 14 listopada 2010 r. w Dąbrowie Górniczej przeprowadzono wymianę torowiska na Rondzie Merkury (skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi i al. Róż). Ułożono nowe torowisko w prefabrykowanych płytach betonowych. Pierwotnie prace miały zakończyć się w nocy z piątku na sobotę jednak zakres robót i zła pogoda spowodowały przedłużenie robót.


Tramwaje linii 21 i 22 od strony Będzina dojeżdżały tylko do pętli Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy. Na tych liniach kursowało tyle samo wagonów co w zwykły dzień (na pozostałym odcinku trasy utrzymano planowy rozkład jazdy) co skutkowało wielogodzinnymi postojami na pętli przy Urzędzie Pracy. W piątek i sobotę (sobotni rozkład jazdy) chwilami na pętli było nawet 7-8 wagonów. Odbywały one postój korzystając z dodatkowego trzeciego toru przy pętli, aby zachować kolejność odjazdów.


Na trasie Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy - Tworzeń Huta Katowice uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza. W czwartek (Święto Niepodległości) i niedzielę kursowały cztery autobusy, a w piątek i sobotę kursowało sześć autobusów. Na pętli przy Urzędzie Pracy autobusy były skomunikowane z przyjazdami tramwajów.

fot. D. Wójcik
fot. D. Wójcik

Zgodnie z zapowiedziami od 4 listopada 2010 r. pierwszy helmut, czyli wagon Pt 900, kursuje w ruchu liniowym. Obsługuje w dni robocze poc. 232. Zmiana rozkładu jazdy tej linii datowana jest na 3 listopada. W rozliczeniu wagony niemieckie traktowane będą zgodnie z umową jako tabor "116Nd lub równoważny". Tymczasem w oznaczeniu typu wagonu znów (podobnie jak przy zmodernizowanych wagonach 105N) oznaczenie wprowadzone przez KZK GOP i TŚ jest nieprawidłowe, wagon nazwano bowiem "PT-8". Zapewne przez analogię do GT8 jak oznaczana jest większość podobnych wagonów, jednak GT pochodzi od niemieckiego Gelenk-Triebwagen, czyli przegubowy wagon silnikowy. Tymczasem oznaczenie Pt pochodzi od oznaczenia tych wagonów we Frankfurcie. Kolejne generacje oznaczane są kolejnymi literami, więc "P" oznacza po prostu odpowiednią serię, a "t" fakt istnienia rozkładanych schodków w drzwiach wejściowych. We Frankfurcie eksploatowane do dziś są wagony typu Ptb, gdzie "b" oznacza dla odmiany przystosowanie do szerszej skrajni w tunelach.

fot. Ł. Chrzanfot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Drugi wagon Pt, o numerze 901, odbywa jazdy próbne oraz używany jest do szkolenia personelu służby ruchu.

fot. D. Wójcik
Warto wspomnieć, że od początku listopada na linii kursuje również drugi czerwony Citadis, czyli wagon 116Nd 808, który niedawno przeszedł remont bieżący w Chorzowie Batorym.

fot. Ł. Chrzan
(wsp. D. Wójcik)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Rekin napisał(a):

Z tymi 8 tramami na pętli to dobre. I jak ta firma ma wyjść na prostą, skoro płaci motorniczym za siedzenie godzinami na pętli.

14.11 23:53:09

Tramwajorz napisał(a):

Zerwanie sieci przy pętli było 4-go listopada a nie 5-go

14.11 23:58:27

piotrekw napisał(a):

Zgadza się. Poprawione :)

15.11 07:33:59

Kysó napisał(a):

Do Autora tekstu: postoje na pętli Urząd Pracy nie były wielogodzinne tylko około 80 - 90 minutowe.
@Rekin: Zapewne służby były wyznaczone motorowym już wcześniej, a przy zdjęciu kilku z dniówek należałoby im wystawić nową służbę (celem wyrobienia godzin bo mają umowy o pracę). A tu już mógłby być problem, więc widocznie TŚ uznały, że tak będzie lepiej.

15.11 07:47:44

memphis napisał(a):

90 minut pomnożone przez kilkanaście pociągów daje właśnie wiele godzin ;). Co do służb - mimo umów o pracę limit godzin jest do pewnego stopnia elastyczny. Stosowane rozwiązanie jest po prostu prostsze, ale na pewno nie tańsze dla firmy.

15.11 08:41:52

Dave napisał(a):

A wiedzieliście o tym, że w PIĄTEK 13 liściopada na "zatramwaju" kursował też (T-21)... granatowy BUS Mercedes? Taki ze 25 miejsc siedzących i z 12 stojących! ŻENUA! :/

15.11 08:49:31

Bodzio napisał(a):

@Dave - 13 listopada przypadał w tym roku w sobotę.

15.11 09:47:08

mariusz dg napisał(a):

dzisiaj zauważyłem ze za rondem Merkury w stronę centrum został położony rozjazd który kieruje się na tor obok. czyżby torowisko miało być wymieniane??? może wie ktoś coś na ten temat??

16.11 15:41:56

Kysu napisał(a):

Przeważnie tak robią.Po jednym torze remontują i wtedy budują rozjazdy do ruchu dwukierunkowego jednotorowego na czas przebudowy.

19.11 15:28:51

Kysó napisał(a):

@ Kysu: ale tory w obu kierunkach są już zrobione. Też się dziwiłem po co ten rozjazd.

19.11 21:07:51


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!