Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Helmut już wkrótce na linii

03.11.2010

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie, inwestycje, PKT – Dodał: Jakub Jackiewicz

Dziś w Chorzowie Batorym odbyła się prezentacja wagonu Düwag Pt o którym wspominaliśmy w poprzednich informacjach z cyklu PKT. 4 listopada 2010 r. wagon 900 ma zadebiutować na linii z pasażerami - kursować będzie na linii 23.



Zebrani dziennikarze oraz przedstawiciele KZK GOP mogli obejrzeć wagon z każdej strony oraz zapoznać się z jego konstrukcją. Prezes Zarządu Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler oraz Dyrektor Zakładu Usługowo-Remontowego Damian Kulik udzielali informacji na temat przygotowania wagonów do ruchu i ich parametrów technicznych. Poinformowali oni m.in., że koszt wprowadzenia do eksploatacji jednego wagonu (zakup i przystosowanie do naszych przepisów) nie przekracza 430 tys. zł.


W uzupełnieniu naszych dotychczasowych informacji warto dodać, że w dwóch parach drzwi (po jednej z każdej strony wagonu) zdemontowano poręcz, która uniemożliwiała wejście do wagonu z wózkiem dziecięcym. Wewnątrz wymontowano jedno siedzenie co stworzyło miejsce do ustawienia tego wózka.


Wagon 900 jest już w swojej macierzystej zajezdni Zawodzie skąd 4 listopada wyjedzie obsługiwać linię 23 (najprawdopodobniej poc. 232). Wagon 901, który również został zaprezentowany, jest w końcowej fazie remontu. Otrzymał białe malowanie i społeczną reklamę "Trzeźwość bez granic".


W trakcie prac są kolejne wagony - 902 (ex 680) i 906 (ex 676). Wszystkie 10 sztuk ma być oddane do ruchu najpóźniej w styczniu.


Wagony Pt zakupione zostały we Frankfurcie nad Menem, gdzie jeździły od 1972 roku (wagon 900 ex 688 pochodzi z 1973 roku). Używane wagony z Niemiec i Austrii są w Polsce eksploatowane od lat 90-tych. Sprowadzane były i są różne wersje tych wagonów produkcji niemieckich i austriackich fabryk Düwag, Credé, Wegmann, Lohner, MAN i Rotax (najstarsze są z lat 50-tych). Eksploatowane są lub były wagony silnikowe 6- i 8-osiowe, a także doczepy 4-osiowe. Ciekawostką były wagony 4EGTW w Gorzowie, które były 4-osiowe ze środkowym członem zawieszonym bez podparcia - konstrukcja podobna była do wagonów typu WPK eksploatowanych w GOP (» czytaj więcej). Wagony użytkowane w Polsce pochodzą z różnych miast - Düsseldorf, Mannheim, Würzburg, Krefeld, Kassel, Innsbruck, Bielefeld, Freiburg, Essen, Nürnberg, Mainz, Wien i Dortmund. Wagony z Frankfurtu nad Menem jeżdziły w Szczecinie i jeżdżą do dziś w Poznaniu. Są tam eksploatowane serie M, N i O, czyli poprzednicy serii P z której pochodzą wagony zakupione przez Tramwaje Śląskie.

Wagon serii O z Frankfurtu w Poznaniu
Określenie "helmut" przylgnęło już do wagonów sprowadzanych zza zachodniej granicy, używane jest od kilkunastu lat. Czasem lokalnie stosowane są inne nazwy, związane z miastem z którego pochodzą ("norymbergi", "dortmundy"). Prezes Tramwajów Śląskich zapowiedział, że spółka ogłosi konkurs na nazwę dla wagonów z Frankfurtu. W podobny sposób wybrano w 2000 roku imię "Karlik" dla wagonów 116Nd (Citadis 100 Katowice).

fot. M. Borys

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Marcin napisał(a):

Czy w zamian za złom będą kasowane dobre stopiątki ?
Nie idźcie w ślady Krakowa. Tam podczas Wszystkich Świętych na liniach cmentarnych zabrakło na kilku brygadach ufoków i mogli to odczuć pasażerowi podczas podróży.

03.11 17:47:33

Arek napisał(a):

wszystko fajnie ale czy ten helmut ma być tylko 4 listopada czy też dłużej debiutować na lini 23 a czy będzie jezdzić na jakiejś lini np w weekend bo 23 tylko w robocze a ja bede może za jakiś czas w weekend w katowicach

03.11 17:51:13

Lxd2-352 napisał(a):

Będzie jeździł na linii 6 xD

03.11 20:34:24

katowiczanin napisał(a):

Lepszy Helmut niz 105solo, mimo ze linia 23 z reguly na odcinku Stadion Slaski - Rondo nie jest zbyt przepelniona (chociaz 2, 3 razy zdarzylo mi sie ze byla jakas awaria w Chorzowie i nic innego nie jechalo, todopojedynczego wagonu na 23 nie dalo sie wejsc juz na przystanku Dab Kosciol), lecz nie wiem jak to jest na odcinku Ronndo - Zawodzie? Zobaczymy od jutra jak Helmut bedziesiesprawowal na linii 23, linia ta jest dobra napierwsze jazdy z regularne ze wzgledu na stan torowiska na okolo 85% calej trasy.

03.11 20:35:58

Marcin_FTŚ napisał(a):

A wiadomo może na którym pociągu linii 23 nastąpić ma ten debiut ?

03.11 20:44:28

zonk napisał(a):

@Marcin: Spokojnie, nie pójdą. U nas kasuje się tramwaje tylko, gdy jakaś linia idzie do zlikwidowania.

03.11 21:31:00

mcadam napisał(a):

czesc

niech sobie "helmutow" uzywaja w polsce. my na slasku mamy ladniejsza nazwe dla tych tramwajow:
FRANCIK
takie imie jest regionalna kontynuacja dla 116nd - karlik, oraz jednoczesnie wyraznie nawiazuje do miasta pochodzenia wozow czyli FRANkfurtu.a.m
promujmy nasz region w kazdy mozliwy sposob, miedzy innymi poprzez uzywanie lokalnych imion dla tramwajow.

04.11 09:38:50

klaku napisał(a):

Ja bym go nazwał FRANEK :D

04.11 11:32:38

Kysu napisał(a):

Dobry pomysł z tym Francikiem.Jak najbardziej mu pasuje taka nazwa.

04.11 14:49:44

Dave napisał(a):

Faktycznie, Francik mi też się podoba i pasuje do ŚLĄSKA, pochodzenia tych tramwajów i poprzedniej nazwy Karlik. Ale TŚ to nie tylko Śląsk, zwłaszcza że ten tramwajki mają jeździć też na 15-ce! Sosnowiec też ma promować "nasz region"?!

04.11 15:56:30

Tomasz Flaga napisał(a):

Jestem za "Francikiem"!!! Świetna nazwa!

04.11 22:27:42

rower2203 napisał(a):

kiedy pojada na linii 15 w sosnowcu

05.11 08:20:56

Piotrek napisał(a):

A może od razu "Zygmunt"?

05.11 08:28:50

krytyk napisał(a):

najlepiej pasuje Francik, a Zygmunt kompletnie nie pasuje

05.11 10:15:23

andrzejh69 napisał(a):

..430 tys jestem zawiedziony.. lepiej trzeba było wydać 850 tys i mieć niskowejściowe, 5cio drzwiowe dwukierunki tak jak w Gdańsku a nie takie byle co.

05.11 12:21:18

miron napisał(a):

Wie ktos moze na jakiej linii (i brygadzie) i czy w ogole pojawi sie jutro Helmut? Bardzo prosze o odpowiedz. Z gory dzieki.

05.11 12:50:27

butthead napisał(a):

Więcej wagonów N8C w Dortmundzie na sprzedaż nie ma, Gdańsk zabezpieczył sobie całą partię.

05.11 12:58:15

Paweł Niemczuk napisał(a):

Francik, Francik! Hehe, dobre!

06.11 04:20:42

krytyk napisał(a):

Przez weekend to na jakiej linii będzie kursował ten francik?

06.11 09:56:13

piter napisał(a):

Co ile przewidziana jest zmiana kabiny sterowniczej ?

07.11 23:18:04

mecenas napisał(a):

Ja proponuję nazwę "Frankfuterka"

08.11 10:33:43

altereich napisał(a):

jak ma kursować na 15 to nazwijcie go "EDWARD"

08.11 22:55:09

maciek napisał(a):

na linii 15 tramwaj powinien nazywać się krzok, bo 99% mieszkańców sosnowca zagórza to takie krzoki z kieleckiego
sciągnięte do kopalń i hut przez Edwarda Gierka. Babcia mówiła że oni króliki trzymali na balkonach. A teraz
jak mówią hanysy "takie dupne państwo"

08.01 00:14:17

emil napisał(a):

@maciek: chyba nie wiesz, co piszesz. Jak z kieleckiego to ptoki (takie, co to przyfurgały za robotą), krzoki to ci, którzy zapuścili korzenie i są w danym rejonie z dziada, pradziada. Jak wszystkie hanysy tak wiedzą, co mówią, to niech lepiej do szynku nie załażą.

08.01 17:16:46

maciek napisał(a):

masz rację pomyliłem pojęcia. pozdrawiam

09.01 21:05:37


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!