Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Kolej w Gliwicach nie tak szybko?

25.07.2010

Tagi: kolej, inwestycje – Dodał: Maciej Makula

Rok temu, przy akcji związanej z likwidacją linii tramwajowych w Gliwicach, tamtejszy magistrat zaproponował uruchomienie sieci połączeń kolejowych na trasie Łabędy-Centrum-Sośnica. Połączenie to miało poprawić wizerunek władz miasta w oczach mieszkańców i ekspertów w zakresie organizacji transportu zbiorowego. Co zmieniło się w tym zakresie w okresie ostatnich 12 miesięcy sprawdził zaprzyjaźniony z naszym portalem Adam Dziura.


Na prośbę Adama, prowadzącego blog kolej.wikidot.com zaangażowane w całe przedsięwzięcie instytucje (Urząd Miasta Gliwice, Urząd Marszałkowski, Przewozy Regionalne Sp. z o.o.) udostępniły mu prowadzoną korespondencję. Ocenę działań pozostawiamy oczywiście Czytelnikom, jednak wstępna ocena nie budzi pozytywnych skojarzeń.

» Zobacz cały artykuł wraz z kopiami korespondencji

Jakie były początki tych planów? W 2008 r. Urząd Miasta Gliwice, przygotowując się do ograniczeń na liniach tramwajowych, zlecił Zespołowi Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. opracowanie koncepcji połączenia kolejowego dzielnic Łąbędy (a dalej także Pyskowic) i Sośnica z centrum Gliwic. Wskazywano, iż z uwagi na odległość od centrum mieszkańcy powinni korzystać z komunikacji szynowej, co przyspieszy dojazd do centrum i zredukuje ruch samochodowy w mieście. Linie miały przebiegać po istniejących torowiskach (linie obsługujące aktualnie ruch pasażerski jak i towarowy), a obsługę osiedli zapewnić miały nowo zbudowane (lub też zmodernizowane) przystanki kolejowe. Nie ustalono ostatecznie sposobu finansowania tego przedsięwzięcia, jednak w zamyśle linie funkcjonować miały w ramach wspólnego biletu autobusowo-kolejowego, a ponadto być dofinansowane z kasy samorządu.

Po roku koncepcja ta trafiła, za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego, do Przewozów Regionalnych celem oceny wstępnych założeń. Opinia oceniających jest jednoznaczna - zawarte w koncepcji założenia są mocno optymistyczne i ich osiągnięcie w rzeczywistych warunkach będzie trudne do osiągnięcia. Przyczyn tego jest kilka - od błędnie obranej siatki połączeń (bez włączenia linii w system aglomeracyjny), poprzez lokalizację przystanków (zarówno gęstość, jak i odległość od siedzib ludzkich), częstotliwość połączeń i konkurencja z istniejącymi połączeniami autobusowymi, po szczupłość potoków pasażerskich (zbyt mała ilość mieszkańców). To wszystko powoduje, że koszty uruchomienia połączeń i ich utrzymania będą znaczne (szacowane na poziomie 4-5 mln zł dopłaty rocznie). Przy czym autorzy opinii wskazują, że w swoich wyliczeniach nie uwzględniają kosztów początkowych (promocja, modernizacja infrastruktury itp.)

Jaki ruch wykona teraz gliwicki magistrat? Czy projekt ulegnie dalszym przeobrażeniom czy też może zostanie zmodyfikowany? Będziemy śledzić tą kwestię na bieżąco.

fot. J. Halor

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

ja napisał(a):

To bylo do przewidzenia

25.07 20:20:43

Piotrek napisał(a):

Przecież od początku było wiadomo, że to tylko nieudolna próba wytłumaczenia, że Frankiewicz nie jest obsesjonalnym szynofobem. A przecież jest.

25.07 20:43:16

Damian napisał(a):

Po przeczytaniu opracowania ZDG TOR przeraża mnie poziom rzetelności polskich ekspertów.Opracowanie te wygląda jakby napisała je osoba która się nie ruszyła za biurka.

25.07 21:23:02

PKM Gliwice` napisał(a):

W ogóle nie jestem zaskoczony. SKM nigdy nie będzie jeździć po GOPie.

26.07 01:50:44

marks napisał(a):

a po co wiosce kolei i tak sie dziwie ze po tej wsi jezdzi kzk gop a nie pks

28.07 14:10:02

Platan napisał(a):

To jest do zrobienia. Tylko diabeł tkwi w szczegółach. A na dzień dobry, należy powiedzieć: NIE! Przewozom Regionalnym.

29.07 22:44:02

butthead napisał(a):

O tak, bo np. takie KŚ to z miejsca będą działać o niebo lepiej od PR. Ludzie będą miejscówki na miesiąc wcześniej wykupywać, byle się tylko załapać :>

30.07 10:38:55

GD napisał(a):

"nie" to nalezy powiedziec urzednikom, ktorzy w taki, a nie inny sposob stawiaja "wymagania" / "kontroluja" ich realizacje...

31.07 17:06:49

Rekin napisał(a):

Jak widzicie, nie ma nic tak głupiego, żeby na to nie wydać publicznych pieniędzy. Mówiłem wyraźnie od początku, ze to celowe mydlenie oczu, a kto sie dal nabrać, ten frajer. Howgh.

02.08 11:20:22


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!