Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zintegrowane z koleją bilety metropolitalne w KZK GOP?

27.04.2010

Tagi: KZK GOP, kolej, bilety – Dodał: Krzysztof Bojda

Zarząd KZK GOP podjął w ostatnim czasie uchwałę umożliwiającą wprowadzenie do oferty biletowej dodatkowego biletu miesięcznego, który uprawniałby do podróżowania autobusami, tramwajami oraz koleją regionalną. Czyżby powrót ATP?


Zgodnie z podjętą uchwałą (Uchwała nr 20/2010 z dnia 30 marca 2010 r.), do taryfy przewozowej dodane mogą być tzw. "bilety metropolitalne" uprawniające posiadacza do korzystania z przejazdów komunikacją miejską organizowaną przez KZK GOP oraz pociągami regionalnymi uruchamianymi przez Przewozy Regionalne Sp. z o.o. W uchwale nie znajdujemy informacji o ewentualnych porozumieniach z MZKP w Tarnowskich Górach oraz powstającymi Kolejami Śląskimi (w drugim przypadku podejrzewać można, że dokument powstał jeszcze przed powołaniem samorządowej spółki).

W uchwale określone zostały ramowo warunki, na jakich bilety metropolitalne mogą być emitowane. Związek ustalił, że cena biletu metropolitalnego wyniosłaby sumę cen kolejowego biletu odcinkowego miesięcznego z udzielonym przez Przewozy Regionalne rabatem (wartość upustu nie jest wymieniona) oraz biletu miesięcznego emitowanego przez KZK GOP (w wersji autobusowo-tramwajowej na jedno lub dwa i więcej miast - z maksymalnym upustem 20% ceny nominalnej biletu).

» Uchwała Zarządu nr 20/2010 z dnia 30 marca 2010 r. w sprawie sprzedaży metropolitalnych biletów miesięcznych

Bilet ATP, funkcjonujący w latach 2002-2004, opierał się na zbliżonej zasadzie: bilet kolejowy (na wybraną relację) stawał się automatycznie biletem ATP po spełnieniu dwóch warunków – relacja na jaką był sprzedany musiała być dłuższa niż 20 kilometrów i musiała obejmować jedną ze stacji na określonym umownie obszarze. Tym samym posiadacz takiego biletu nabywał uprawnienie do podróży na całej sieci komunikacyjnej KZK GOP i MZKP oraz na wybranej relacji kolejowej. Od samego początku istnienia biletu ATP podstawowym problemem pozostawała kwestia jego finansowania. Rozliczenia polegały na przekazywaniu przez Urząd Marszałkowski środków na rzecz KZK GOP jako rekompensaty za utracone przychody. Kwota ustalona była jednakże arbitralnie, bez związku z faktycznie występującymi stratami. Brak porozumienia pomiędzy stronami doprowadził w 2004 roku do wycofania biletu z oferty. Popularność tego biletu z pewnością byłaby dużo większa gdyby przeprowadzono optymalizację sieci połączeń autobusowych (wymaganą przez Urząd Marszałkowski w związku z dofinansowywaniem działalności KZK GOP). Nie bez znaczenia był także brak jakiejkolwiek promocji - sprzedaż na poziomie od 8 do 10 tys. szt. miesięcznie bilet ATP zawdzięczał przede wszystkim marketingowi szeptanemu. Potencjalnie zainteresowany pasażer nie miał bowiem szansy dowiedzieć się o istnieniu zintegrowanej oferty w jakichkolwiek wyciągach taryfowych KZK GOP.

Propozycja nowego rozwiązania, jakkolwiek nieporównanie mniej atrakcyjna finansowo (przypomnijmy, w 2002 roku komunikację miejską otrzymywało się niejako "za darmo"!), wciąż będzie korzystniejsza od dwóch odrębnych zakupów.

Ponowne wprowadzenie do sprzedaży zintegrowanych biletów autobusowo-tramwajowo-kolejowych byłoby z pewnością dobrym krokiem w stronę faktycznego rozpoczęcia integracji systemu transportu zbiorowego w GOP. Pozostaje więc mieć nadzieję, że stosowna umowa dotycząca wspólnej oferty faktycznie zostanie podpisana.

Przykłady podobnych rozwiązań taryfowych znaleźć można m.in. w ofercie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Dzięki odpowiedniej promocji sprzedaż trójmiejskich biletów metropolitalnych systematycznie rośnie, nawet biorąc pod uwagę fakt, że wprowadzona przez MZKZG oferta jest jedynie "nadbudową" obecnie istniejących systemów taryfowych.

Bilety metropolitalne w Trójmieście, fot. MZK ZG
» Czytaj więcej: Wciąż czekamy na wspólny bilet

» Co dalej ze wspólnym biletem - czytaj więcej na stronie akcji

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

rifi napisał(a):

pomysł taki sobie jak dla mnie

28.04 00:13:33

ja napisał(a):

Wow!! Od kiedy nasz miesięcznik daje tyle informacji!! Albo se tematy sami wymyślają, albo zaczynają się cuda dziać w GOP-ie;P

28.04 08:46:04

SP45-116 napisał(a):

Najlepsze są 2 sprawdzone systemy. MZKZG- bilet jest trochę droższy, ale obejmuje wszystko i system Wspólnego Biletu ZTM Warszawa. Każdy bilet określony w taryfie i regulaminach9( od dobowego w górę) uprawnia do przejazdu KM, WKD, KMŁ i komunikacją lokalną w Lesznowoli, a od 1V w Piasecznie. Wybór należy do Was, bo nie ma co myśleć nad czymś innym, gdy są sprawdzone rozwiązania.

28.04 09:11:24

YoMaHa napisał(a):

@Redakcja: Nie jest prawdą, iż bilet kolejowy, aby stać się biletem ATP, musiał być wydany na relację przekraczającą 20 km. Pojedyncze bilety o krótszych relacjach także był w obiegu.

28.04 15:02:07

memphis napisał(a):

Sam tak napisałeś w artykule w TMiR 6/2004 ;-)

28.04 15:12:16

YoMaHa napisał(a):

@memphis: No niestety nie było kiedy skorygować... Jak to jedna pani z instytucji poniekąd odpowiedzialnej za transport stwierdziła: "analizować? a co tu analizować, był bilet i go ni ma". No ale może uda się to wyprostować przy jakiejś okazji...

28.04 15:33:04

podlesianin napisał(a):

Ja stawiam że to wejdzie w życie 1 września pod hasłem jak usprawnić komunikacje miejską w południowych dzielnicach Katowic. Przecież wiadomo idą wybory a wiadomo kto jest vice prezesem KZK GOP.

28.04 19:34:04

Hannes napisał(a):

No tak - najważniejszy krok zrobiony : PODJĘTO UCHWAŁĘ. Przez 20 lat nie dało się tego zrobić ale oto jesteśmy świadkami przełomu.
A reszta oczywiście stanie się już sama. Panowie z KZK GOP mogą sobie już więc spokojnie przyznać premie.

28.04 22:08:17

AdaM napisał(a):

Gdyby wziąć pod uwagę dotychczasowe działania kzk to scenariusz powinien wyglądać tak:
- wprowadzony bilet wspólny o cenie = SCA-T + kolejowy - 1 zł
(rzecz jasna bez odpowiednika kwartalnego)
- likwidacja 870, pocięcie na kilka linii 6 i 840,
- likwidacja 801, 813, 831, pocięcie oferty na 808, 811, 815, 825.

A na koniec wypada się zdziwić, że ubyło pasażerów...

29.04 08:50:59

zonk napisał(a):

@AdaM - zapomniałeś o permanentnej likwidacji 830 i 820. Ja już widzę te ogromy ludzi na T19. Trzebaby tam jeździć pięcioskładami...

29.04 17:59:13

Paweł napisał(a):

a co z posiadaczami kwartalnych? ;/

30.04 10:18:06

Szperacz napisał(a):

Od maja ma być w kasach. Szczegóły: http://bip.kzkgop.pl/module... lub zapisana kopia jakby nie wypaliło i/lub usunęli: http://www.speedyshare.com/...

01.05 23:31:33

butthead napisał(a):

Skąd wiadomo, że od maja?

02.05 00:07:17

Szperacz napisał(a):

Konduktorzy dostali załączniki z wzorem i opisem tych biletów ;)

02.05 00:47:47

podlesianin napisał(a):

Panowie ja liczę na porządną akcję reklamową tych biletów.

02.05 10:34:29

KZK1779 napisał(a):

@butthead: jesli to ma byc jeden bilet i ma miec jakas nowa szate graficzna to nic takiego od maja nie wprowadzono do sprzedaży.

02.05 19:02:04

v^ 0120 napisał(a):

Nie panikujcie. Z pewnością do realizacji uchwały jeszcze trochę czasu upłynie.
Przypominam, że w obowiązującej taryfie określone są ceny biletów na przejazdy jednokrotne i wielokrotne liniami ekspresowymi, co nie znaczy, że takie linie są uruchamiane.

02.05 23:00:04


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!