Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Regulacje dotyczące kierujących

21.01.2010

Tagi: prawo – Dodał: Jakub Jackiewicz

Kierowca, czy motorniczy to niewątpliwie trudny i odpowiedzialny zawód. Kierujący odpowiada bowiem za życie i zdrowie dziesiątek, a czasami setek przewożonych pasażerów. Odpowiada też za sprawne i punktualne dowiezienie ich do celu. Kiepsko opłacany, kierujący często zdezelowanym taborem, pracujący w trudnych warunkach pogodowych i drogowych. Pasażerowie też nie ułatwiają życia, czasami mają niesłuszne pretensje, czy też nie szanują mienia.


Ale kierujący mają też obowiązki - wobec pasażerów i wobec swojego pracodawcy, a pośrednio również wobec zleceniodawcy przewozów, czyli organizatora komunikacji. Różnie się z nich wywiązują, jednak, aby móc się z nich wywiązać powinni się z nimi najpierw zapoznać.

W naszym regionie, poza nielicznymi przepadkami kierowcy i motorniczowie nie są szkoleni z zakresu obowiązujących regulacji - taryf, umów przewozowych, itd. Kierowcy jeżdżący na liniach, gdzie obowiązuje wsiadanie przednimi drzwiami przechodzą tylko krótkie szkolenie z taryfy, często w dużych grupach. Pracownicy służby ruchu Tramwajów Śląskich do pomocy mają "Instrukcję dla służby ruchu" i okresowe zebrania.

Często toczą się dyskusje na temat zakresu praw i obowiązków kierujących. Czy nakładane na nich zobowiązania są zbyt restrykcyjne? Czy egzekwowanie różnego rodzaju norm jest skuteczne, czy może kontrolerzy "czepiają się" zupełnie niesłusznie? Czy pasażerowie powinni wymagać od kierujących pewnych zachowań, czy też nie? Zdania będą zawsze podzielone, bo choć to pasażer powinien być najważniejszym podmiotem funkcjonowania transportu zbiorowego to jednak kierowcy i motorniczowie stanowią tę podstawową grupę zawodową, która swoją pracą umożliwia pasażerom podróżowanie komunikacją miejską.

Jako głos w dyskusji i swoistą ciekawostkę zamieszczamy treść materiałów szkoleniowych dla kierowców wykonujących przewozy w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jest to załącznik do Zarządzenia Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni w sprawie testów dla kierowców. Takie testy przechodzić będzie każdy nowozatrudniony kierowca. Warto się zapoznać z tym materiałem, aby zobaczyć jak funkcjonuje ta sfera zarządzania transportem publicznym w innym mieście. Należy wspomnieć, że mimo bardzo dużej szczegółowości niektórych uregulowań są one dość skutecznie kontrolowane i egzekwowane. W wielu przypadkach kierowcy z Gdyni nawet do głowy nie przyjdzie, że można popełniać niektóre uchybienia, np. nie mieć biletów w sprzedaży, czy nie podstawić się na przystanek początkowy w odpowiednim czasie.

Zapraszamy do lektury (plik w formacie pdf):
» Materiały szkoleniowe do testu przeprowadzanego przez ZKM w Gdyni (wersja z dnia 6.01.2010)

» Zapraszamy do dyskusji na Forum WPK

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

kojot napisał(a):

Małe pytanie o "brak biletów". Ile należy zakupić biletów przed np. długim weekendem żeby starczyło?
a) za 100 zł
b) za 400 zł
c) za 800 zł
Pytanie czy ktoś się może spotkał z sytuacją że w sklepie brakło chleba?
Druga sprawa: zarobek 1500 minus np. 400 zł (to jest prawie wartość miesięcznej opłaty za mieszkanie) zostaje 1100 na życie (z nieprzewidywalnym okresem zwrotu 400 zł).

21.01 12:05:40

memphis napisał(a):

To jest problem z rozliczaniem i dystrybucją biletów wśród kierujących - obecny system w GOP (komis, ograniczone możliwości dokupienia) jest zły i prowadzi do patologii.

21.01 13:08:13

Driver napisał(a):

Moim zdaniem w każdym miejscu(przystanek)powinien być automat biletowy albo jeszcze lepiej-zamontować takowe w autobusach!!!W tedy mógłbym sie zając realizacją rozkładu jazdy i pilnowaniem drogi-a nie sprzedawać i kontrolować bilety i tłumaczyć entej osobie że nie mam wydać ze 100zł.

21.01 16:08:55

Lilu napisał(a):

Kierowcy/Motorniczowie powinni miec zamatowane kasy fiskalne ktorymi mogliby dokonywac sprzedazy biletow, ktore moglyby byc drukowane w formie paragonu.

21.01 16:09:41

kojot napisał(a):

Dokładnie. Np. lepiej jest kierowcy powiedzieć pasażerowi że nie ma i zostawić se te 10 do kontroli niż wysprzedać.Jedyne wyjście (jak mi się wydaje) to wyposażenie autobusów w kasy fiskalne (coś na wzór pks). No ale to znowu inwestycja:).

21.01 16:45:50

kieruś napisał(a):

Kasy fiskalne niezły pomysł.Odpada problem braku biletów.Na prawdę nie jest to trudne do wykonania.
Teraz druga sprawa.Ustawa o czasie pracy kierowcy mówi jednoznacznie jeśli w autobusie są pasażerowie, to nawet jeśli autobus stoi na początkowym przystanku i ma wyłączony silnik i tak kierujący ma ten czas zaliczany jako pracę a nie przerwę. Przypominam że kierowca obowiązany jest do stosowania przerw zgodnie z w/w ustawą.

21.01 18:13:08

szymm napisał(a):

wiem, że to nie na temat, ale orientuje się ktoś może, czy dozwolone i bezpieczne jest korzystanie z telefonów kom. w autobusach/tramwajach? często czytają komentarze, czy wypowiedzi na forum zorientowane;) osoby

21.01 20:44:56

Egon napisał(a):

Kierowca powinien kierować pojazdem, kontroler kontrolować, a konduktor sprzedawać bilety. Przypomina mi się taka przeróbka (niestety tylko początek) wiersza z elementarza wykonana przez Krzysztofa Jaroszyńskiego:
"Krawiec domy muruje, murarz szyje ubrania,
archeolog w karnisze wyposaża mieszkania..."

22.01 00:02:53

andrzejh69 napisał(a):

kojot- brak chleba w sklepach to norma: wieczory w dni robocze, sobota od popołudnia i cała niedziela, przed świętami na chleb są zaoisy w przypadku Łagiewnik, Świętochłowic... za to flaszkę można kupić zawsze i wszędzie.
Gdynia: tam są Kaszubi a nie Ślązacy, którzy nie cierpią na "niedasizm". Zawsze, także za komuny była tam porządna i czysta komunikacja.

22.01 10:34:50

kojot napisał(a):

He,he (poza takim rasistowskim dzieleniem ludzi) zauważ, że co drugi Kaszub przyjechał na Śląsk do roboty i tworzy m.in. tą śląską rzeczywistość.

22.01 13:46:15

Rafał napisał(a):

@Memphis (lub ktokolwiek): A jak z praktycznego punktu widzenia wygląda dystrybucja biletów wśród kierowców w PKM-ach i u innych autobusowych przewoźników (w kwestii TŚ SA temat znam)?

22.01 15:54:18

mirek napisał(a):

W przypadku niektórych przewoźników nie wygląda to wcale. Czasem są bilety na bazie, czasem trzeba w kiosku sobie kupić.
Zresztą... "na tej linii w ogóle bilety nie schodzą"

22.01 22:37:59

adam86 napisał(a):

@rafał: różnie, ale zazwyczaj musza sami zakupic po nizszej cenie. Moim zdaniem sprzedaż powinna być ograniczona do niedzieli, i godzin od 18 do 6. A bilety powinny byc wydawane w komis.

23.01 18:09:50

HiMen napisał(a):

Jak bilety u kierowcy będą kosztowały tyle co w kiosku i będzie większa prowizja to będę miał i po 10 bloczków!!! Bo ludzie mi kupią! A tak to jak Ciul mam 40 biletów od listopada i za ch...ja nikt nie chce ich kupować!!! A i jeszcze jedno! Kierowca to nie INFORMACJA,POLICJANT,itp.

26.01 18:54:26

bozo napisał(a):

motorowy -co za bzdury z kasami fiskalnymi najpierw zafundujmy je np lekarzom sam sprzedaje bilety i wiem ile to czasu zajmuje ustawi sie kolejka 3 osob i bedziecie brzeczec ze zamiast jechac to stoi Brak odpowiedniej dystrybucji przez zas...any kzkgop to jest problem inna sprawa-pare zlotych za handel biletami-nie oplaca sie

04.02 23:06:30


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!