Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Koncepcja nowego układu komunikacyjnego w centrum Katowic

07.01.2010

Tagi: prasa, inwestycje, kolej – Dodał: Krzysztof Bojda

Grzegorz Żądło
TVS, 05.01.2010


Pół roku spotkań, konsultacji, ustaleń i w końcu jest - porozumienie miasta i inwestora. Na razie wprawdzie jedynie na papierze, ale od tego podobno już tylko krok do konkretnych działań. Jako pierwsi prezentujemy Państwu koncepcję nowego układu komunikacyjnego, jaki za kilka lat ma funkcjonować w centrum Katowic. Najważniejsze zmiany to tunel pod ulicą Dworcową i przeniesienie dworca autobusowego z pl. Szewczyka na teren przy ul. Sądowej. To wszystko przy okazji przebudowy dworca PKP.


Wygląda na to, że mieszkańcy Katowic nogami zagłosowali za tym, jak powinna w przyszłości wyglądać ulica Dworcowa. Na razie spacery po ulicy są jeszcze nielegalne, ale za trzy lata to się zmieni. - Naturalnym dla ruchu pieszych jest to, że powinien się odbywać się w poziomie terenu - zaznacza Antoni Pomorski, menedżer projektu przebudowy dworca PKP w Katowicach. I właśnie dlatego projektanci nowego układu komunikacyjnego wokół katowickiego dworca chcą samochody schować pod ziemię.

- Jest to koncepcja, nad którą jeszcze w szczegółach pracujemy. Generalnie, jeśli chodzi o samą geometrię układu drogowego, to w tym zakresie uważamy, że jest to koncepcja zamknięta - tłumaczy Pomorski. A ta koncepcja oznacza dla kierowców spore zmiany. Najważniejsza z nich to prawie 300-metrowy tunel pod obecną ulicą Dworcową, który będzie się zaczynał przy skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Dworcowej, a kończył na wysokości ul. Pocztowej, którą po przebudowie dworca będzie można jechać odwrotnie niż teraz, czyli z południa na północ. Ruch w tunelu będzie się odbywał w obydwie strony, a swoim własnym pasem pojadą autobusy, busy i taksówki.

- Pomogło by to, może nie byłoby tyle korków, jak się wyjeżdża na Mikołowską - uważa Zygfryd Gołąb, kierowca busa.

Również zdaniem specjalistów od transportu tunel to dobre rozwiązanie, które poza jedną wadą, jaką są wysokie koszty jego budowy, ma właściwie same zalety. - Poprawia on jakość ruchu w mieście, jak również zwiększa bezpieczeństwo w mieście, ponieważ wzrasta w tym momencie powierzchnia dla pieszych - stwierdza dr Grzegorz Sierpiński z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. Którzy na razie przy dworcu są raczej persona non grata.

Ale już wkrótce niepożądane przy dworcu będą właśnie autobusy. - Reprezentacyjne miejsce w mieście nie powinno pełnić takiej roli. To nie jest miejsce, gdzie autobusy powinny oczekiwać 15-20 minut na wyrównanie czasu przejazdu - podkreśla Pomorski. Bo zdaniem inwestora ten czas mogą wyrównać gdzie indziej. To właśnie na tzw. dworcu międzynarodowym przy ul. Sądowej znajdzie się postój autobusów komunikacji miejskiej. Żeby zabrać pasażerów ze ścisłego centrum, będą tylko na chwilę podjeżdżać pod dworzec kolejowy, gdzie pod ziemią powstaną specjalne przystanki.

Dla władz miasta te wszystkie rozwiązania to trudny kompromis pomiędzy oczekiwaniami urzędników i inwestora, a przede wszystkim pieszych i kierowców. - Po tych wielu dyskusjach i naradach mogę stwierdzić, że żaden układ nie będzie spełniał wszystkich naszych oczekiwań. Trzeba szukać rozwiązań najbardziej optymalnych - przyznaje Piotr Uszok, prezydent Katowic. Które spowodują nie tylko rozładowanie korków w centrum, ale i znacznie łatwiejszy dostęp do dworca.

Czy tak się stanie, okaże się w połowie 2012 roku. Ale zanim to nastąpi kierowców czeka znacznie trudniejsza przeprawa niż ta, którą dziś na ulicy Dworcowej mają piesi.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

coro napisał(a):

Czy znaczy to, że Sądowa od Matejki będzie dwukierunkowa? Czy może ruch autobusów po przyjeździe pod dworzec będzie się odbywał Słowackiego do Placu Wolności i na parking?

07.01 20:48:25


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!