Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje reaktywacja?

05.01.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, inwestycje, infrastruktura, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Grzegorz Żądło
TVS, 02.01.2010


Oszczędności i cięcie kosztów - śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że rok 2009 dla pasażerów śląskich tramwajów nie był dobry. Zniknęło kilka linii, na których przywrócenie w przyszłości, pasażerowie raczej nie mają co liczyć. Ale patrząc w tę samą przyszłość można jednak dostrzec coś pozytywnego. To właśnie w 2010 roku ma się rozpocząć największy w historii Tramwajów Śląskich program modernizacji torowisk i wymiany taboru.


Można odnieść wrażenie, że nad likwidacją tramwaju łączącego Chorzów z Siemianowicami pasażerowie przeszli już do porządku dziennego. Okazuje się jednak, że nic bardziej mylnego. - Większość ludzi mówi, że jednak tramwaj był wygodniejszy, był szybszy, bo jechał swoim torem, a autobus jednak w korku stoi - stwierdza Longina Majda. Ale od 1 stycznia 2009 roku to właśnie autobusy zastąpiły tramwaj linii nr 12.

Jeden z jej ostatnich kursów przyciągnął na Śląsk nawet zagranicznych turystów. - Obecnie w Europie, we wszystkich większych miastach tendencja jest taka, że buduje się nowe linie, a stare modernizuje - mówił wówczas Johannes Mayer, miłośnik tramwajów z Holandii. W Europie może i tak, ale na Śląsku i Zagłębiu w ubiegłym roku tendencja była odwrotna. Chorzów, Będzin, Gliwice - władze tych miast uznały, że oszczędności w miejskiej kasie są ważniejsze od wygody pasażerów.

- Milion złotych, o tyle będzie mniejsza roczna składka - zapewniał wtedy Marek Kopel, prezydent Chorzowa. Wyliczenia prezydenta Chorzowa nie do końca się sprawdziły, bo na likwidacji 12. aż miliona złotych miasto nie zaoszczędziło. - Gmina zaoszczędziła dokładnie 807 tysięcy w 2009 roku, ponieważ o tyle większą składkę musiałaby wnieść do KZK GOP - przyznaje Gabriela Kardas, rzecznik prasowy chorzowskiego magistratu. Na którego barki spada równie duża odpowiedzialność za likwidację linii tramwajowych, co na poszczególne miasta. Bo to właśnie organizator komunikacji w regionie ostatecznie decyduje co, gdzie i jak będzie wozić pasażerów. - Oczywiście komunikacja tramwajowa jest o wiele droższa od komunikacji autobusowej. I w tym momencie, gdy na tej linii kursuje autobus stawka za wozokilometr jest płacona tak jak za komunikację autobusową, więc tutaj są duże oszczędności - wyjaśnia Anna Koteras z biura prasowego KZK GOP.

Pod znakiem oszczędności upłynął zresztą cały rok 2009. W kolejnych latach ma już być znacznie lepiej. Chociaż nikt z Tramwajów Śląskich nie znalazł czasu, żeby pochwalić się planowanymi inwestycjami, zamierzenia spółki znane są już od kilkunastu miesięcy. - Efekty będą widoczne w końcu 2011 roku, w pierwszym półroczu 2012. W tym też okresie planowane będą dostawy taboru - zapewniał Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich. Który wtedy ma już jeździć po wyremontowanych torach. Takich choćby jak te na ulicy Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach. To właśnie stolica aglomeracji do remontu torów będzie musiała dołożyć najwięcej. - Nie wyobrażamy sobie inaczej, żeby zmodernizować same torowisko pozostawiając ulice w takim stanie, w jakim są. Tym bardziej, że torowisko np. na ulicy Kościuszki będzie przesunięte - przyznaje Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju UM w Katowicach.

Oby tylko te plany z powodu kolejnych oszczędności nie zostały przesunięte na następne lata. Bo miejsc w regionie, w których natychmiastowe remonty torowisk są niezbędne stale przybywa. Podobnie jak tramwajów, które trzeba wymienić.

» źródło i materiał filmowy

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

zonk napisał(a):

"w tym momencie, gdy na tej linii kursuje autobus [...] są duże oszczędności".
Niewątpliwie. Jak chcesz mieć tani nowy niskopodłogowiec też zamówisz MA3a a nie MANa. PKM Sosnowiec już zaoszczędził kupując 15-metrowy tabor C zamiast 18-metrowego - też C.

05.01 18:26:42

Piotrek napisał(a):

Wydaje mi się jednak, że jeśli nie usunie się prezydenta Gliwic z zarządu KZK GOP, to będzie on ciągle torpedował program modernizacji, nie spocznie dopóki nie doprowadzi do zniszczenia jak największej ilości linii.

05.01 19:30:38

Vegeta napisał(a):

"Efekty będą widoczne w końcu 2011 roku, w pierwszym półroczu 2012. W tym też okresie planowane będą dostawy taboru "

Wg planów tabor miał być niskopodłogowy, a kursować miał np. na przedłużonej do ul.Gwiezdnej w Zagórzu linii 15. Ciekaw jestem tylko, jak te tramwaje zmieszczą się pod mostem na Piłsudskiego w centrum Sosnowca. Wysokość mostu wynosi tylko 3,5 m, zaś wiele niskopodłogowych tramwajów (PESA, Protram, itd...) ma ponad 3,7 - 4 m. Czyli jak? Czeka nas ponowne prucie nawierzchni pod tym mostem?

05.01 21:07:44

... napisał(a):

@zonk: jak dalej będzie takie myślenie stanowić o stanie komunikacji publicznej to na co dzień otoczy nas sporo egzotyki w formie pasażerów nie mieszczących się w autobusie (15m zamiast 18m) podróżujących na dachu i dobrze, że to odbywać się będzie na dachu MA3a, bo MAN nie wyglądałby z tym ładnie...

05.01 21:38:01

Arek napisał(a):

Przydało by sie Gliwice reaktywacja

05.01 22:00:24

motorniczy zawodzie napisał(a):

w połowie stycznia ma przybyć 1 używany niskopodłogowy tramwaj z Niemiec. nie wiem dokładnie jaki... jak się dowiem napiszę. jeśli ma jeździć na 15 to i się ulice zrobi i tory obniży. Prezydent sosnowa nie powinien robić problemu w końcu chce szybki tram do sosnowca

06.01 09:30:07

MARIANO napisał(a):

To będzie rok wielkich obietnic, słomianego zapału i gigantycznych braków w kasie TŚ. Wyremontuje się kilka starych wozów, coś sie przetestuje a o nowych to można sobie pomarzyć. Pasażerowie i miłośnicy będą z niecierpliwością czekali na lepsze jutro a dnia dzisiejszego znów zniknie jakaś linia! Oczywiście pojawią się miłe akcenty takie jak wymieniony rozjazd, kilka nowych betonowych płyt w Batorym a nawet kilka metrów lśniącego drutu jezdnego gdzieś "na mieście". Cieszy wyremontowane torowisko na Warszawskiej, oby służyło pasażerom a nie miłośnikom z zachodu jako pamiątka tego, iż kiedyś w GOPie funkcjonowały tramwaje.

06.01 19:53:46

Rafał napisał(a):

Ciekawi mnie jedno w sprawie tramwajów. Jak po tej zeszłorocznej gliwickiej kompromitacji z tramwajami, patrzą na gliwickiego prezydenta włodarze innych śląskich miast? Dajmy na to prezydent Katowic, Zabrza, Chorzowa, Rudy Śląskiej? W minioną niedzielę prezydent Gliwic na TVP3 Katowice chwalił się, że likwidacja tramwajów w jego mieście wynika z wielkiej konieczności polegającej na tym, że nie wolno gliwiczan straszyć starymi heblami, pamiętającymi czasy Gierka. Ponadto wspomniany pajac wymienił również, jak wiele sympatii doznaje od zwykłych gliwiczan za to, co zrobił z tramwajami. Śmiać mi się chciało, jak to słyszałem;[ Był to śmiech przez łzy wynikające ze złości

06.01 23:40:46

mat napisał(a):

do Rafała,

mów kolego za siebie. Frankiewicz podjął decyzję, na która maja ochote inni prezydenci śląskich miast. Czas pokaze czy ta cała modernizacja tramwajowa nie okaże sie wielką wtopą. Na szczesie to juz nie jest problem Gliwic.

Wiecej myślenia a mniej emocji w ocenach życzę.

07.01 08:54:30

memphis napisał(a):

Wielką wtopą to jest polityka transportowa w GOP, a właściwie jej brak. I nie trzeba wielkiego myślenia, ani emocji, żeby wiedzieć, że za doprowadzenie do upadku tramwajów konsekwencje (i to poważne) będziemy ponosić my, czyli społeczeństwo, przez długie dziesięciolecia.

07.01 09:41:55

Rafał napisał(a):

@mat. Bez wycieczek osobistych względem Ciebie. Ja pisałem te słowa, mając na uwadze to, jak wielką wściekłością na Frankiewicza wykazali się włodarze śląskich miast, słysząc o tym, że z powodu jego pajacowatej decyzji, koło nosa mogłyby im przejść unijne dotacje na m.in. transport tramwajowy.

07.01 15:42:10

andrzejh69 napisał(a):

Rafał... a te unijne pieniądze w końcu są czy mają być? Bo to wielka rożnica, w przypadku KZKGOP - ma być znaczy tyle samo co nigdy nie bedzie bo się nie da. Poki co Bytom cofnął kase na odbudowe T7 .. tym samym nie wierze juz w nic ... teraz tylko czekac az kolejny odcinek T7 sie rozsypie i go zamkną :Targowisko-Polna, T-17 Targowsiko-Chropaczów. A wyremontowane trojkat Targowiko oraz tory na Lipanch ..... ..... :[[

07.01 16:38:21

Kysó napisał(a):

@Piotrek: tyle że Frankiewicz w kwestii innych miast GOP-u ma niewiele do powiedzenia.

@mat: Jacy prezydenci śląskich miast mają ochotę na likwidację tramwajów?

08.01 07:26:22


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!