Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Ruda nie dołoży się do tramwajów w metropolii

05.09.2009

Tagi: infrastruktura, inwestycje, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Przemysław Jedlecki
Gazeta Wyborcza, 05.09.2009


Sypie się wart ponad setki milionów projekt modernizacji tramwajów w metropolii. Z udziału w inwestycji wycofuje się Ruda Śląska. Jako jeden z argumentów podała likwidację tramwajów w Gliwicach.


Chodzi o wart w sumie ponad 750 mln zł projekt modernizacji tramwajów i trolejbusów. Połowa tej kwoty to unijna dotacja. Pieniądze miały trafić m.in. na remont torowisk i zakup niskopodłogowych tramwajów. Za projekt są odpowiedzialne Tramwaje Śląskie.

- Miasta metropolii zobowiązały się, że przekażą część potrzebnych pieniędzy. W sumie w ciągu trzech - czterech lat mamy dać 200 mln zł - mówi Marek Kopel, prezydent Chorzowa i wiceprzewodniczący rady nadzorczej TŚ.

Chorzów ma np. dać 23,5 mln zł, Katowice 84,5 mln zł. W projekcie nie zamierzają jednak uczestniczyć wszystkie miasta. Z udziału w projekcie już na samym wstępie zrezygnowały Świętochłowice, a teraz ku zaskoczeniu części samorządowców, to samo robi Ruda Śląska, która miała dać 8,5 mln zł.

- Nie mamy gwarancji, że Tramwaje Śląskie zmodernizują te odcinki torowiska, które są najgorsze - wyjaśnia Andrzej Stania, prezydent Rudy Śląskiej. Dodaje, że projekt zakłada modernizację linii tramwajowych na kierunku wschód-zachód, ale jego zdaniem brakuje połączeń północ-południe i wolałby remontować torowiska na ul. Wolności, Piastowskiej i Niedurnego, gdzie ich stan jest najgorszy. - Ponadto modernizacja linii wschód-zachód - w Rudzie to ulica Zabrzańska - stała się mniej zasadna po tym, jak Gliwice wprowadziły autobusy w miejsce tramwajów - dodaje Stania.

Zdaniem Kopla w tej sytuacji możliwe są trzy scenariusze. Można np. poprawić niemal gotowe studium wykonalności całego projektu. - Kosztuje 800 tys. zł. W dodatku wcześniej wszystkie miasta zgodziły się na projekt. Ma on sens, jeżeli będziemy działać wspólnie - podkreśla. Innym wyjściem jest ograniczenie remontów na terenie Rudy Śląskiej do minimum (wtedy nie będzie trzeba zmieniać studium). Pozostałe miasta mogą też pokryć wkład Rudy. Jednak sam Kopel przyznaje, że ten scenariusz jest najmniej prawdopodobny.

- Nie dołożymy się do inwestycji na terenie innego miasta - mówi już dziś Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca. Kopel dodaje, że ostateczną decyzję, jak uratować projekt, podejmie rada nadzorcza TŚ.

Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, przypomina, że plan modernizacji tramwajów jest na liście projektów kluczowych. Dzięki temu TŚ mogą dostać dotację bez konkursu. - Dlatego jeśli samorządy szybko nie zdecydują, co chcą robić i jak, to możliwy jest czwarty scenariusz, czyli usunięcie go z listy i utrata dotacji - mówi Zdziebło.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

PKM b napisał(a):

Łatwe to było do przewidzenia. Zepsuła się jena część ciała to resztę czeka podobny los. W GOP-ie nic się nie da zrobić od początku do końca.Zawsze się znajdzie jakiś mądrzejszy uważający że on ma racje.

05.09 11:23:41

102n@ napisał(a):

Skomentuję krótko...k...a mać! I w ten sposób cały projekt trafi szlag! Linia 7 nie zostanie odbudowana a w ciągu 3- 5 lat szlag trafi całą sieć!

05.09 11:41:00

pasazer (ii) napisał(a):

Nie no to jest cudowne! Widać, że Polska jest jedynie geograficznie częścią Europy, bo taka niemożność dogadania się między miastami nie mieści się w... w niczym właściwie....
Gliwice zlikwidowały tramwaj, to my też sobie zlikwidujmy, a jeśli reszta sąsiadów utraci te dotacje, to nawet lepiej...

05.09 12:34:19

KBS napisał(a):

paranoja.. ! jeszcze troche i zlikwiduje się połączenie zabrza z rudą, bo będzie nierentowne (chyba już jest) po co się deklarowali skoro teraz się wycofują ;/

05.09 13:21:19

pierwszy sekretarz napisał(a):

niech nam żyje metropolia durnośląska

05.09 13:51:39

suchy napisał(a):

No to po jaką cholerę Stania wybierał sobie odcinek Klary - Chebzie? Skoro uważa, że pilniejszy jest remont 18 na Piastowskiej i Wolności i 9 na Niedurnego, to trzeba było wpisać te odcinki do projektu, a nie że teraz wybrzydzać że mu coś nie pasuje. Sam jest sobie winny, a teraz zrzuca winę na Gliwice "bo oni zlikwidowali tramwaj, to po co mam robić remont u siebie" i na TŚ "bo skąd mam wiedzieć, że napewno wyremontują to co chciałem". Nie no, dotąd myślałem że mam bardziej inteligentnego prezydenta w mieście... :/:/

05.09 14:31:46

Hawker napisał(a):

efekt domina :/ szkoda że tak samorządowcy traktują komunikacje :(

05.09 15:01:54

Przemysław z Krakowa napisał(a):

Witam.
Czyżby GOP zamierzał pozbyć się tramwajów? Pozostaje mi współczuć i życzyć dobrej pamięci przy wyborach! To już niedługo...
Pozdrawiam.

05.09 15:45:50

Iznogud napisał(a):

Włodarze na co dzień jeżdżą limuzynami, więc co ich obchodzi jakiś tam tramwaj...
Tak w ogóle to po co powoływano do życia ten dziwny twór - GZM? Cóż ten związek takiego wielkiego do tej pory uczynił (a istnieje już chyba ze 2 lata)? Jest tylko paredziesiąt pierdzistołków więcej do utrzymania! Nawet w sprawie targów górniczych czy spalarni śmieci się nie potrafią dogadać - uzgadniają, a potem i tak każdy swoje... I zaś kilkaset milionów przejdzie koło nosa! Autorzy powyższych postów mają rację: niestety, mieszkamy w COFAJĄCEJ SIĘ W ROZWOJU METROPOLII DURNOŚLĄSKIEJ!

05.09 17:46:50

Krzysiek napisał(a):

To jest juz koniec komunikacji tramwajowej na Slasku (chyba) - ze wzgledu na posuniecie Gliwic kasacji ulegnie 1 i 4, Bedzin przyczyni sie do likwidacji wszystkich zaglebiowskich linii, w Rudzie zlikwiduja 9 i 18, jedyna zajezdnia zostanie na Zawodziu wiec 3 w Zabrzu tez zlikwiduja, na sam koniec pozostana moze 6, 7, 11, 15 i 17. Na sam koniec firma oglosi upadlosc a na trase wyjada autobusy made in: Henzago, Omnitech, Powichrowski i przydupas... PKM Katowice - porazka i kompromitacja!!!

05.09 19:30:27

MARIANO napisał(a):

To prezydent Gliwic teraz wypije za zdrowie... Rudy Śl. Oby podobnej sytuacji nie było z Marusiem! Szkoda tego projektu i TŚ...

05.09 19:42:20

podlesianin napisał(a):

Ja stawiam że tramwaje zostaną tylko w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu ,Sosnowcu i to wszystko jak znam życie zaraz skreśli je prezydent Mysłowic. A takie miasto jak Ruda Śląska z bardzo dużym bezrobociem wypłaca kupę zasiłków zamiast aktywizować ludzi do pracy o nawet przy tych remontach torowisk. To woli rozdawać kasę z którą wiadomo co się dzieje idzie na tak zwany przelew. Przecież firmą co mają robić remonty tych torowisk można nakazać zatrudnianie miejscowych bezrobotnych oj podejrzewam żeby w niektórych miastach działo się a działo.

05.09 19:49:59

Gojira napisał(a):

A wiecie co Wam powiem, to wszystko jest tym końcem świata co ma być w 2012 ;P A chyba nawet bym go chciał, bo żyć i patrzeć na to co dzieje się z tym regionem?

PS: jeżeli takie rządy w Polsce były "od zawsze" to nie dziwie się, że doszło do rozbiorów Polski - sąsiedzi nie mogli na nas patrzeć!

05.09 22:57:01

butthead napisał(a):

W takim tempie do 2012 roku zostanie jedna linia do stadionu, na którym i tak nie będzie meczu ;)

05.09 23:59:53

Gliwiczanim napisał(a):

Wyjaśnienie dlaczego tak jest jak jest, zamieszcza GW dzień wcześniej piórem tego samego redaktora.
Ze względu na wagę tego art. postuluję, aby redakcja WPK zamieściła kopię na swoich stronach"
Link do art. POLECAM!:

http://miasta.gazeta.pl/kat...

06.09 00:00:56

Rudzianin napisał(a):

Po pierwsze RŚL nie rozwija i czerpie z Uni ile sie da i nie ma największego bezrobocia, a po drugie wogole sie nie dziwie, czy widział ktoś kiedyś remont jakiegokolwiek odcinka w rśl dłuzszego niz 00m ? bo ja nie a zyje tu 18lat wiec zdanie stani mnie nie dziwi bo wkladamy kase w takie coś jak tś a efektu nie ma.

06.09 16:57:48

Ahorcado napisał(a):

Z tego co wiem, od poczatku TS nie zgadzali się na remonty innych odcinków, niż ten do Zabrza. A urząd chciał remontować trasę 9.

07.09 08:34:17

andrzejh69 napisał(a):

jednym słowem o K.... . Żałosne jesst to wszystko. Nie Polska ale Sląsk nie potrafi rządzić,, w innych maistach z tramwajami nie ma problemu. Spojrczie jak dlugo remontują - wymieniają trójkąt na Ł-Targowisku? W takim tempie do Bożego Narodzenia nie zdążą, a przy takiej pracy(czestotliwosci kursownia składów) jak teraz torowisko w Chropaczowie długo nie wytrzyma, jak padnie to cala trasa od Swion-Mojanki od Lipin bedzie zmaknięta. Brak słów.. nic tylko uciekać stąd do normalnej cywilizacji.

07.09 09:09:45

memphis napisał(a):

@Ahorcado: jeśli UM Ruda Śląska chciałby żeby w projekcie był remont 9-tki to taka pozycja znalazłaby się w tym projekcie. A było wręcz przeciwnie - UM Ruda Śląska chciał remont całego odcinka Chebzie-Klary, a o 9-tce nawet nie chciał słyszeć, bo za dużo kasy trzeba by wyłożyć.

07.09 10:01:53

Rekin napisał(a):

@Rudzianin - po pierwsze, to Ruda jeszcze złamanego grosza do TŚ nie dołożyła, więc trudno by były jakieś efekty "a konto".

07.09 12:17:22

GaiusOctavianus napisał(a):

andrzejh69@: nie Śląsk ale GOP, w stolicy Śląska jest całkiem inaczej, własnie oglądałem nowo budowany odcinekt trasy tramwajowej we Wrocławiu na Gaju i powiem ze jest już na co popatrzec...
Uważam że w tej sytuacji Katowice, Chorzów i Sosnowiec powinny zajezdnie na Zawodziu wydzielić i połączyć z PKM Katowice a Bytom i Zabrze na Stroszku przeksztalcić w swoj PKM. W ten sposób moga się przeciwstawic betonowi z Gliwic i sami zacząć decydować któredy będą jeżdziły tramwaje a którędy autobusy i to tylko ze swoich PKMów i innych przewożników znajdujących się na terenie w/w miast.

07.09 12:54:52


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!