Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Kierowcy jeżdżą po torach i boją się o auta

24.08.2009

Tagi: Tramwaje Śląskie, likwidacja, prasa – Dodał: Krzysztof Bojda

Jacek Madeja
Gazeta Wyborcza, 21.08.2009


Powyginane tory po zlikwidowanej "12" są zmorą kierowców. Ale na szybką poprawę nie ma co liczyć, bo szyny całkowicie znikną dopiero za kilka lat.


Przejazd ulicą Kościuszki to prawdziwa próba dla samochodowego zawieszenia. Kierowcom najbardziej daje się we znaki odcinek od ul. Siemianowickiej aż do szybu Prezydent. Tutaj szyny ułożone są między betonowymi kostkami. Wybrukowana nawierzchnia momentami przypomina taflę wzburzonego morza. Wraz z kostkami wznoszą się i opadają tory, miejscami wystając kilkanaście centymetrów ponad beton.

- Staram się tu zwolnić do 20-30 km na godzinę, a i tak muszę bardzo uważać, żeby czegoś nie urwać. Z miesiąca na miesiąc jest coraz gorzej, a od kiedy przestał jeździć tramwaj, nikt nawet nie próbuje wyrównać torów - mówi Leszek Pańkowski, który pokonuje tę trasę codziennie w drodze do pracy.

Tory to pozostałość po tramwaju nr 12. Linia łącząca Chorzów i Siemianowice Śląskie przestała kursować z początkiem roku. Tramwajarze zdjęli już przewody i wycięli słupy trakcyjne od placu Alfreda aż do ulicy Kościuszki w Chorzowie.

- To odcinek, który w dużej części przebiega wzdłuż chorzowskiego parku. Prace przeprowadziliśmy jak najszybciej, bo inaczej ubiegliby nas złomiarze. Teraz weźmiemy się za likwidację torowiska, które biegnie na wydzielonym pasie obok jezdni - mówi Dariusz Kuźba, zastępca dyrektora zajezdni tramwajowej Katowice-Zawodzie.

Jak wyjaśniają tramwajarze, tory, kable i słupy to pokaźny majątek, nawet gdyby miały trafić na złom. Gorzej z torami, które biegną w jezdni. - Wyjęcie takich szyn to dla nas ogromne koszty. Nie wystarczy tylko usunąć szyn, trzeba potem jeszcze jakoś załatać dziury. Cała operacja wiąże się z remontem nawierzchni, a na to nas nie stać - dodaje Kuźba.

Po tramwajach zgodził się "posprzątać" chorzowski Miejski Zarząd Dróg i Mostów. Choć - jak zastrzega Piotr Wojtala, dyrektor MZDiM - stan nawierzchni na ulicy Kościuszki nieprędko się poprawi. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, bo szyny będą usuwane etapami. - Właściwie naprawę nawierzchni jezdni pół metra od toru powinna przeprowadzić spółka tramwajowa, ale tramwaj i tak już nie jeździ, a my dostajemy coraz więcej skarg od kierowców. Jesteśmy już po słowie z Tramwajami Śląski: oni zdemontują tory, a my zajmiemy się nawierzchnią - mówi Wojtala.

MZDiM jeszcze tym roku chce wyremontować pierwsze 150 metrów ulicy od szybu Prezydent do placu Piastowskiego. - W kolejnych latach zajmiemy się następnymi odcinkami. Wszystko będzie zależało od pieniędzy, ale powinniśmy się z tym uporać w trzy lata - zapewnia Tomala.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

kermit napisał(a):

Jeśli demontaż torów to znaczy, że kolejna linia odjechała w świat wiecznych odjazdów. Szkoda :(

24.08 22:18:56

aa napisał(a):

A Kopel rece zaciera, ze ma spokoj i nie slychac juz banki 12 w parku. Kopel ty juz isc na emeryture, bo sie trzymasz stolka jak lesne dziatki w PZPN!!!

24.08 22:37:38

darek napisał(a):

Szyny wystaja z betonu? a moze plyty sie zapadly odslaniajac tory

25.08 07:51:28

Iznogud napisał(a):

Czyli dwunastka już na pewno nie wróci :-( ...

Swoją drogą: Kopel sobie zlikwidował, to teraz niech sobie posprząta. O!

25.08 09:58:08

Rekin napisał(a):

TTak to jest, jak hokeista zaczyna myśleć. Genialny pan Kopel zaoszczędził obiecany milion. Kolosalne pieniądze wtopi za to w likwidację infrastruktury tramwajowej - koszty z jednej strony miasta, z drugiej - spółki tramwajowej. I tak to owa myśląca, trójgłowa istota decyduje - Kopel prezydent, Kopel członek zarzadu KZK GOP i Kopel członek Rady Nadzorczej Tramwajów Śląskich. Oszczędza na autobusach - oto 3 brygady są potrzebne, aby linia 190 kursowała co 30 minut z Siemianowic do Chorzowa, notując spóźnienia i stojąc w godzinach szczytu w korkach miedzy Bytkowem a Alfredem. A 12 mogła jeździc chocby jako 1 brygada z Alfredu do Chorzowa na dwukierunkowym skomunikowana z 13 co pół godziny - i kosztowałoby to o połowę mniej.

25.08 10:27:51

edo napisał(a):

Dobrze zrobił, że zlikwidował 12, a zlikwidowanie infrastruktury to przy odpowiednich funduszach wydatek jednorazowy, a dopłacanie ogromnych pieniędzy do nierentownych linii tramwajowych to wydatek ciągły z miesiąca na miesiąc, także jak najbardziej słuszna decyzja. Tak samo słusznie postąpił prezydent Gliwic. Trzeba mieć nadzieję, że inne miasta podejmą w tym kierunku także odpowiednie kroki i wszystkie zdezelowanie i "średniowieczne" tramwaje zostaną zastąpione przez nowoczesne autobusy.

25.08 17:57:01

butthead napisał(a):

Tak jakby te linie autobusowe z dnia na dzień cudownie miały stać się rentownymi.

25.08 19:30:48

MARIANO napisał(a):

"Powyginane tory po zlikwidowanej 12 są zmorą kierowców". Jakie powyginane tory??? Główną przyczyną takiego stanu jest zastosowanie tej idiotycznej kostki brukowej. Jak można zastosować taki materiał na drodze, gdzie zwiększony jest ruch samochodów ciężarowych i autobusów! Podobna sytuacja jest na Gliwickiej w Katowicach... Wracając do "12". Mamy już 21 wiek a na Siemianowickiej ciągle zalega zniszczona kostka, pamiętająca czasy poprzedniej epoki. Czy to wina torowiska? Nie! To wina polityki prezydenta Kopla! Zobaczcie chodniki na tej ulicy od Kościuszki do Krakowskiej i Poznańskiej. Pewnie, że miasto sprzątnie pozostałości torowiska, zblizają się wybory a pan Kopel wybije z głowy konkurencji pomysły na odbudowę linii tramwajowej.

25.08 20:30:46

Iznogud napisał(a):

@ edo:
Taa, teraz wsiądź w ten swój "nowoczesny" autobus (ciasny Solaris z małymi, uchylnymi okienkami, w którym latem jest jak w saunie) i jedź sobie do Pragi, Ostravy, Zagłębia Ruhry (i innych, europejskich miast z tramwajami) i namów ich, żeby zamienili swoje "średniowieczne" pojazdy szynowe na TO. Wytłumacz im, dlaczegóż to mają tyle dopłacać do tramwajów, przecież to przeżytek, autobusiki tańsze, itd... Gwarantuję - będziesz na pierwszym miejscu listy najśmieszniejszych komików. Aha, nie zapomnij zabrać do swojego autobusu w.w. prezydentów Chorzowa i Gliwic. Razem stworzycie niezły kabaret, może "Ani Tarm-Tram"... ;-)

25.08 21:00:43

nig napisał(a):

do edo
A ty myślisz ze autobusy sa rentowene. Dobrze bedziesz jak wyliczysz na palach jednej reki te ktore zarabiaja na siebie. A wg wtojej myli powinno sie wszystko likwidowac co jest nieoplacalne. To proponuje zaczac od koleji, zlikiwdowac ,bo panstwo i marszalki wojewodztw grube milony daja na utzrymanie. Nastepnie kulture wszystkie muze, galeria, teatry. Jeszcze odrazu zlikiwidac park, zoo, stadion slaski, bo to wszysko na siebie nie zarabia. Powiedz mi po co w Warszawi metro skoro to sie nigdy, nigdy nie zwroci.

Kopel twoje dni so policzone!

25.08 21:08:39

suchy napisał(a):

Edo - życzymy ci, żebyś potem stał godzinami w korku w tym swoim nowoczesnym autobusie. Ja dzisiaj wracałem z Gliwic tramwajem 1 i tak ładnie przez całą długość ul.Wolności - od Monte Cassino aż po Lompy ciągnął się długi korek w obie strony, w którym stał sobie jeden z takich nowoczesnych autobusów z PKM Gliwice, a ja tym starym zdezelowanym tramwajem jechałem bez problemu:>

No ale cóż, widać innym się do łba inaczej nie przetłumaczy, jak sami nie zobaczą i nie przeżyją tego, co sami bezmyślnie popierają(czyt.likwidację tramwaju i zastąpienie go autobusem):P

25.08 21:18:33

robert napisał(a):

bruk na ul siemianowickiej zostanie bo jest wpisany jako zabytek do rejestru:)

25.08 21:51:28

podlesianin napisał(a):

Ja fakt jestem pod wrażeniem tej Ostravy tramwaje trolejbusy hulają jak tra lala. Czasami jak tam bywam to się zastanawiam czy Czesi są mądrzejsi od Polaków i niestety są, ale jak każdemu wiadomo mądry polak po szkodzie. A jest jeszcze jedna strona medalu a mianowicie właścicielem torowiska są tramwaje więc za demontaż to bym kasował Gliwice i Chorzów jak za złoto.

25.08 22:34:40

Uruk-Hai napisał(a):

Jeśli Tramwaje Śląskie zaczną na własny koszt (czyli na polecenie prezesa Kopla) demontaż torowisk, należy złozyć doniesienie do prokuratury o niegospodarność.

26.08 12:12:50

Misiu napisał(a):

@edo - przeczytaj jeszcze raz to co napisał Rekin, przeczytaj swoją odpowiedź, a będziesz wiedział, dlaczego jesteś głupkiem. Jeśli nie, to znaczy że jesteś głupkiem patentowanym i w Polsce możesz kandydować na prezydenta miasta.

26.08 12:32:48

barnaba napisał(a):

Z Łodzi do Konstantynowa jeżdżą zdezelowane 803N poruszające się chyba tylko dzięki wstawiennictwu św. Faustyny. Jeżdżą szybciej niż samochody i autobusy, a władze Konstantynowa wszystkich chcących likwidować tory i poszerzać drogę wysyłają do diabła.

30.08 21:23:01

105Na napisał(a):

proponuję zlikwidować GOP >i ciekawe gdzie po skończonej kadencji znajdą się władze tych przeciwników trmwaji.WSIOJKI!!!

11.09 21:31:16

tommaja napisał(a):

Debile!!! Brak słów!
Ani kostka tu nie jest winna, ani tramwaje!
Tu winni są kretyni z KZK GOP i wszystkich miast śląskich!
To co się u was dzieje w głowie się nie mieści!
Kto pozwala na demolowanie infrastruktury transportowej w waszych miastach?
Można zawiesić kursowanie linii tramwajowej ale nie odrazu demontować infrastrukturę!!
We Wrocławiu to byłoby nie do pomyślenia, mamy parę odcinków nie używanych liniowo, ale nikt nie demontuje infrastruktury, wręcz jest ona konserwowana na bierząco!
Ludzie ze śląska czy wy naprawdę tacy głupi jesteście???! Żeby samemu niszczyć swoje miasta?!?!

06.01 11:33:00

Vegeta napisał(a):

@ tommaja:
Tak naprawdę to nikt się mieszkańców o zdanie nie pyta (patrz: likwidacja linii w Gliwicach). Okazja do wyrażania opinii będzie tylko podczas wyborów na prezydenta miasta.

06.01 12:47:16


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!