Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Modernizacja torowiska w Lipinach

10.07.2009

Tagi: infrastruktura, Tramwaje Śląskie, inwestycje – Dodał: Jakub Jackiewicz

10 lipca 2009 r. kończy się modernizacja torowiska tramwajowego w świętochłowickiej dzielnicy Lipiny.


fot. J. Jackiewicz
Roboty obejmowały torowisko wzdłuż ul. Łagiewnickiej i Barlickiego, przy pl. Słowiańskim oraz fragmencie ul. Chorzowskiej. Wymienione zostało 1011 mtp torowiska. Zainstalowano tor z szyn rowkowych typu Ri60N w technologii bezstykowej (spoiny termitowe), które przytwierdzono w sposób elastyczny (typ ERS w jezdni i SB na torowisku wydzielonym). Torowisko w jezdni zabudowane zostało na podłożu betonowym w prefabrykowanych płytach torowych, a torowisko wydzielone na podkładach ułożonych na podsypce tłuczniowej. Oprócz tego zainstalowano trzy nowe rozjazdy: dwa na mijance oraz jeden na rozwidleniu przy ul. Chorzowskiej - ten ostatni wyposażony został w system sterowania. Ustawionych zostało 38 sztuk nowych słupów trakcyjno-oświetleniowych. W skład inwestycji wchodziły także zadania z zakresu przebudowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i teletechnicznej oraz wykonanie nowej nawierzchni ulic i chodników. Projektant oszacował trwałość płyt nawierzchniowych na poziomie 30 lat.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Wykonawcą remontu wybrana została firma TOR-KRAK z Krakowa. Koszt wykonania prac wynosi ponad 9,5 mln zł.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Na czas trwania robót zmieniona została organizacja ruchu. Ruch drogowy wstrzymano na odcinku ul. Barlickiego, natomiast linię tramwajową 17 na cały czas trwania robót skrócono od strony Chorzowa do przystanku Łagiewniki Targowisko.

fot. J. Jackiewicz
W zamian uruchomiona została wahadłowa linia 10 w relacji Łagiewniki Targowisko - Chropaczów MPGK (przystanek tymczasowy zlokalizowany przed miejscem robót). Linia 10 obsługiwana była taborem 2x111N (kursowały dwa pociągi uruchamiane przed zajezdnię Stroszek). Kursowała początkowo co 21 minut w szczycie, co 35 poza nim i co 28 minut wieczorami. Od 1 stycznia 2009 r. kursowała zasadniczo co 15 minut w szczycie i co 30 poza nim (jednak co ok. 2 godziny w rozkładzie była dłuższa przerwa, nawet wieczorem). Czas przejazdu całej trasy wynosił 10 minut w jedną stronę.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

W dniach 15-17 czerwca 2009 r. linia 10 była skrócona o jeden przystanek - powodem były prace kanalizacyjne przy ul. Łagiewnickiej. Dla pasażerów ostatnim przystankiem był w tych dniach przystanek Chropaczów Szkoła, a tramwaje odbywały postój na początku torowiska wydzielonego, kilkadziesiąt metrów dalej.

fot. J. Jackiewicz
W trakcie remontu odcinka toru przy ul. Chorzowskiej (wraz z rozjazdem na rozwidleniu przy pl. Słowiańskim), w okresie od 15 czerwca do 5 lipca 2009 r. linia 11 kursowała na skróconej trasie z Katowic do przystanku Chorzów Metalowców, a w zamian na trasie Chorzów Rynek - Chebzie Dworzec PKP uruchomiona została komunikacja zastępcza (linia T-11, przewoźnik: Henryk Polak).

fot. J. Jackiewicz
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Przypomnijmy, że od 1 sierpnia 2008 r. wstrzymany jest ruch na trasie linii od 7 od Łagiewnik do centrum Bytomia. W związku z tym linia 7 również manewruje na trójkącie torowym Łagiewniki Targowisko, a do Bytomia kursuje zastępcza linia autobusowa 607. Odcinek ten planowany jest do remontu w ramach w programu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą", współfinansowanego ze środków unijnych. Na chwilę obecną nie ma jednak jeszcze wybranego wykonawcy robót. Najprawdopodobniej zostanie zrealizowany wariant polegający na zbudowaniu linii jednotorowej z mijankami, ale z pozostawieniem możliwości dobudowania w przyszłości drugiego toru.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz


Od 11 lipca 2009 r. linia 10 przestaje kursować, a linia 17 wraca na swoją stałą trasę (do Chebzia). Kursować będzie co 15 minut w dni robocze i co 30 w dni wolne (przed remontem kursowała co 28 minut codziennie). Obsługiwana będzie przez 8 pociągów w dni robocze i 4 w dni wolne (taborem 1x105N z zaj. Stroszek). Nowością są kursy nocne, które wykonywać będzie dodatkowy pociąg specjalnie na tę okazję przyjeżdżający z zajezdni (solówka podmieniać będzie solówkę).

Rozkład jazdy linii 7 na razie pozostaje bez zmian - ulegnie on zmianie z chwilą zamknięcia torowiska na trójkącie Łagiewniki Targowisko w związku z trwającą modernizacją tego skrzyżowania. Wówczas najprawdopodobniej linia 7 pojedzie aż do Chebzia.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Gojira napisał(a):

"solówka podmieniać będzie solówkę"

Wkradł się błąd czy faktycznie będziemy mieli do czynienia z takim idiotyzmem??

A z tym "miejscem na drugi tor" dla linii 7 to niech lepiej sobie żartów nie robią... wszyscy wiemy, że jak nie powstanie odrazu to pozostanie tylko miejsce i to zapewne też nie długo...

10.07 22:44:46

Suchy napisał(a):

Pan redaktor pomylił chyba tabor, bo ma kursować solówka 1x105N :>

No i zmiana linii 7 Z chwilą zamknięcia torowiska:P

A co do targania solówki specjalnie na nockę to totalny debilizm... No chyba że TŚ brakuje wzkm i nabijają sobie gdzie się da...

11.07 00:18:00

kermit napisał(a):

17 obsługiwana taborem 2x105 i co 15 minut ? Toż to chyba mega rozpusta ( chyba, że ktoś się walnął w artykule z opcją taboru).
A teraz drugie pytanie. Czy na mijance na drugim zdjęciu w okolicy zabudowań nie można było zastosować podwieszania sieci trakcyjnej na budynkach zamiast stawiać ordynarne słupy ?

11.07 00:53:06

memphis napisał(a):

Za pomyłkę z typem taboru przepraszam, oczywiście 1x105N jest.

Co do podwieszania sieci na budynkach - niestety w .pl nie wolno tego robić, więc przy każdym remoncie sieci trakcyjnej trzeba stawiać słupy.

11.07 12:54:52

KZKGaPowicz napisał(a):

"...(przed remontem kursowała co 28 minut codziennie)..." Zgadza się, ale tylko do dnia 31.07.2008, ponieważ jak skrócono trasę linii nr 7, to przestały ją obsługiwać składy, a zaczęły solówki. Aby pasażerowie "aż tak nie odczuli" (oczywiście wg KZK GOP) braku składów na linii nr 7, zwiększono częstotliwość kursowania linii nr 17 w dni robocze co 14 minut oraz wieczorem i w dni wolne co 28 minut.

11.07 15:30:02

kermit napisał(a):

memphis
No dobra ale u nas (Kraków) przykładowo przy remoncie ulicy Wawrzyńca (cała nawierzchnia, torowisko i sieć) zakończonym kilka miesięcy temu znów powieszono sieć trakcyjną na budynkach. Więc są jakieś specjalne wyjątki czy jak to wygląda ?

11.07 16:15:48

memphis napisał(a):

Nie wiem, być może to kwestia interpretacji jakichś przepisów, być może kwestia tego, że ktoś się bardziej postarał (wieszanie na budynkach wymaga uzgodnień z właścicielem budynku, postawienie słupa jest prostsze).

11.07 20:59:30

adas napisał(a):

A jak tam z prędkością jazdy na tym nowym odcinku? Jakieś porównanie ktoś ma?

13.07 21:49:56

JH napisał(a):

Prędkość się nie zmieniła, na mijance wisi 20km/h - to nie jest tor wyścigowy, tylko wąska uliczka i dwukierunkowy jednotor przy krawężniku.

14.07 18:18:21

Kysu napisał(a):

Powinni szybciej jeździć za jakims gelendrem:D

15.07 13:04:29


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!