Zakończenie zamówienia na modernizacje wagonów tramwajowych
30.06.2009
Zakończyła się realizacja zamówienia na modernizacje 20 wagonów tramwajowych, jakie wykonywało MPK Łódź. Wszystkie wagony kursują już na liniach.
Przypomnijmy, że na przełomie lat 2007/08 MPK Łódź wykonało modernizacje pięciu wagonów (737, 759, 777, 779 i 782). Drugie zamówienie realizowane było od października 2008 r. W pierwszej grupie wagonów znalazły się 693, 694 i 700 (zaj. Zawodzie), 665, 761 i 762 (zaj. Będzin), 766 i 775 (zaj. Stroszek) oraz 732 i 733 (zaj. Gliwice). Wszystkie one powróciły z remontu i weszły do eksploatacji w listopadzie i grudniu 2008 r.
Druga grupa miała już mniej szczęścia. W grudniu 2008 r. do Łodzi wysłane zostały wagony 722 i 774 z zaj. Stroszek oraz 783 i 784 z zaj. Zawodzie. Problemy z finansowaniem zamówienia spowodowały jednak, że wagony choć wróciły po remoncie do GOP-u nie przeszły końcowych odbiorów. Z tego samego powodu do Łodzi nie zdążył pojechać wagon 778 z zaj. Stroszek.
Pomyślne załatwienie formalności i spraw finansowych spowodowało, że od kwietnia 2009 r. kontynuowano zamówienie. Wymienione wcześniej wagony 17 kwietnia 2009 r. weszły do eksploatacji, a cztery dni później wagon 778 trafił wreszcie do remontu. W maju odbył się także transport ostatnich pięciu wagonów: 669 i 670 z zaj. Będzin oraz 742, 765 i 786 z zaj. Gliwice.
Te ostatnie pięć wagonów, wraz z szóstym (778) z poprzedniej grupy, wprowadzono do ruchu na przełomie maja i czerwca 2009 r. kończąc tym samym całe zamówienie.
Mimo krótkiej historii "żelazek" (jak nazywane są w środowisku miłośników) w GOP było już kilka wypadków i kolizji z ich udziałem. Najbardziej pechowym jest tu wagon 782, który najpierw 12 czerwca 2008 r. został najechany przez wykolejony wagon 105Na 263 w Katowicach na ul. 3 Maja (wyjechał po naprawie pod koniec sierpnia), a następnie 17 października 2008 r. uczestniczył w czołowym zderzeniu (ze 105Na 771) przy al. Korfantego na odcinku jednotorowym. Po tym wypadku pojechał do Łodzi na naprawę powypadkową z której powrócił dopiero w kwietniu 2009 r.
Będzińskie wagony również miały pecha - po wykolejeniu odstawiony był wagon 761 (od lutego do czerwca), a wagon 665 po kolizji (w kwietniu) oczekiwał na naprawę (wykorzystywany był na terenie zajezdni do szkolenia motorniczych), która jest już na ukończeniu.
W chwili obecnej Tramwaje Śląskie posiadają 25 wagonów zmodernizowanych w Łodzi, co razem z tymi wozami, które przeszły remont w latach 2000-01 oznacza 33 wagony z rozruchem impulsowym opartym na tyrystorach GTO. Przypomnijmy jak wygląda rozdysponowanie tych wagonów w poszczególnych zajezdniach:
- zaj. Będzin: 665, 669, 670, 737, 759, 761, 762 oraz starsze 740, 790
- zaj. Zawodzie: 693+694, 700, 782, 783+784
- zaj. Stroszek: 774, 777, 778, 779 oraz starsze 347, 678, 718
- zaj. Gliwice: 722*, 732, 733, 742, 765, 766*, 775*, 786 oraz starsze 374, 614, 677
* - wagony z zaj. Stroszek wypożyczone czasowo do Gliwic. Powinny powrócić do macierzystej zajezdni z dniem 1 lipca 2009 r. W zamian do Gliwic trafią wagony 361, 362, 470 i 612.
Stawkę uzupełniają dwa wagony 105Na Moderus Alfa (z klasycznym rozruchem, ale ze zmodernizowaną stylistyką), czyli 535 z zaj. Będzin i 788 z zaj. Gliwice.
Oprócz wagonów modernizowanych w zewnętrznych firmach, trwają także cały czas remonty taboru prowadzone w Zakładzie Usługowo-Remontowym w Chorzowie Batorym. Już wkrótce informacje na temat remontów w ostatnich miesiącach.
Jan napisał(a):
"Wszystkie one powróciły z remontu i weszły do eksploatacji w listopadzie i grudniu 2009 r."
Rok chyba nie ten.
30.06 11:46:18
Marcin_FTŚ napisał(a):
Jest maleńki błąd bo w #782 nie uderzył #283 tylko #263 ;).
30.06 11:59:19
zonk napisał(a):
Aż dwa składy. :/
Kiedy będzie wiadomo coś z przetargiem na nowe tramwaje?
30.06 18:43:06
Cumulonimbus napisał(a):
Miło jest przejechać się zmodernizowanym tramwajem, jednak żal patrzeć, jakie żulstwo czasami do nich wsiada! To jak rzucenie pereł między wieprze. Ostatnio jeden menel otwierał puszkę ze wzburzonym piwem, które zaświniło cały tył wagonu (łącznie z tapicerowanymi siedzeniami)! Innym razem jakiemuś żulowi coś żółtego kapało z nosa (!!!!). A potem jakiś "normalny", nieświadomy pasażer usiądzie na takim miejscu - tylko współczuć.
Te Moderusy i pierwsze żelazka wyglądają już naprawdę "swojsko"... Nie wspominając o #740 i #790...
30.06 18:55:25
wandal-skandal :) napisał(a):
Wprowadźcie "pierwsze drzwi" w tramwajach, to się to odsieje częściowo. Tylko że wtedy może się okazać że będą nierentowne wg. "pomiarów", bo będą jeździły puste :).
30.06 21:08:04
kys napisał(a):
A co z #535 bo od jakiegoś czasu go nie widuję??
01.07 08:22:08
DW napisał(a):
@kys: odstawiony po kolizji z osobówką w połowie czerwca w Centrum D.G. Straty niewielkie - uszkodzony przedni zderzak (a puszka do kasacji :P ), ale jednak naprawa może trochę potrwać (jak to było w przypadku żelazek). Choć części do wymiany już ponoć dostali...
01.07 15:16:27
łukasz napisał(a):
Wagon 775 wrócił na Stroszek dziś na linii 19. Podjrzewam że cała reszta też już wróciła
01.07 20:27:27