Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Gliwicka komunikacja dryfuje w nieznanym kierunku

04.06.2009

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Marek Borys

Jacek Madeja,
Gazeta Wyborcza, 29.05.2009 r.


Po tramwajach w Gliwicach zostaną tylko tory. Ale nawet ich przyszłość jest niejasna.


Wyszło jakoś niezręcznie. W kilka dni po tym, jak zapadła klamka w sprawie likwidacji gliwickich tramwajów, rusza program modernizacji torowisk i wagonów na niespotykaną wcześniej skalę. Tramwaje Śląskie chwalą się, że do 2012 roku zostanie na to wydanych aż 580 mln zł.

Gliwice już się na te pieniądze nie załapią. Za kilka miesięcy jedynym śladem po tramwajach w tym mieście będą tory. Osierocone przez tramwaje i niechciane przez miasto szyny będą straszyć przez kolejne lata.

Tory biegną od granicy z Zabrzem aż do Wójtowej Wsi. Głównie środkiem ulicy, choć w niektórych miejscach specjalnie wydzielonym pasem. Są w gorszym i lepszym stanie. Na głównej ulicy - Zwycięstwa - wyglądają wyjątkowo solidnie, osadzone są między betonowymi płytami.

Wkrótce nie będą potrzebne, bo tramwaje zastąpią autobusy. Gliwiccy urzędnicy zapomnieli, jak rok temu zarzekali się, że tramwajów nikt nie zamierza likwidować. Ale nagle okazało się, że 2-3 mln zł oszczędności (kwota tak naprawdę niewielka dla budżetu miasta) są wystarczającym argumentem. Jak na komendę znalazły się też autobusy z gliwickiego PKM-u gotowe zastąpić tramwaje. Nowe zlecenie na pewno podreperuje finanse miejskiej spółki, która narzekała ostatnio, że jej się nie przelewa, bo straciła niektóre połączenia.

Po płytach, w których są zatopione szyny, zaczną jeździć autobusy. Ale tory nie znikną. Już teraz prezydent Zygmunt Frankiewicz bezradnie rozkłada ręce i tłumaczy, że szyny są własnością Tramwajów Śląskich. Tramwajowa spółka tam, gdzie tory biegną środkiem jezdni, też ich nie usunie. To zbyt kosztowne. Wystarczy kilka lat. Asfalt dookoła będzie pękał, a kierowcy zaczną przeklinać, na czym świat stoi. Prezydent Gliwic liczy na to, że jakoś się z Tramwajami dogada. Ale chyba zapomniał już, jak wyglądały rozmowy ze spółką dotyczące remontu dziur wzdłuż torów na skrzyżowaniu Zwycięstwa i Wyszyńskiego. Obydwie strony uzbrojone w prawne paragrafy przerzucały się odpowiedzialnością przez kilka lat. Teraz, kiedy miasto podziękowało tramwajom, lepiej raczej nie będzie.

W Gliwicach mają inny problem. Zastanawiają się, czy autobusy, które zastąpią tramwaje, powinny dojeżdżać tylko do granic miasta, czy może dalej, do Zabrza. Miejmy nadzieję, że zwycięży to drugie rozwiązanie. Inaczej za kilka lat okaże się, że w Tychach będziemy jeździć tylko trolejbusami, w Katowicach tramwajami, a w Gliwicach autobusami. Będziemy się przesiadać na granicach miast.

Gliwickie tory i tramwaje to dobry przykład tego, co było i co nas czeka. Czyli podejścia, że każde miasto siedzi głęboko okopane w swoim grajdołku. Nos wyściubia niechętnie, bo wystarczy chwila nieuwagi i sąsiad niepostrzeżenie wsypie piasek do jego dziury. Miasta aglomeracji, Komunikacyjny Związek Komunalny GOP i Tramwaje Śląskie od kilkunastu lat dryfują w nieznanym kierunku, zamiast budować spójny i szybki system komunikacji. I - o zgrozo, dla nas pasażerów - nic nie wskazuje na to, że sytuacja się zmieni. Schizofrenia pogłębia się, kiedy uświadomimy sobie, że wszystkie wymienione wcześniej podmioty odpowiedzialne za transport kontrolują ci sami ludzie - prezydenci naszych miast.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Daro85 napisał(a):

Wreszcie jakiś mądry artykuł w Wybiórczej ;) Są co prawda w nim pewne błędy, ale zawarta w ostatnim akapicie myśl jest idealnym podsumowaniem skansenu, jaki nam zafundują niebawem nasi samorządowcy

04.06 17:37:45

pasażer km napisał(a):

Gdyby to autobusowe niewiadomoco miało jeździć do Zabrza,to wtedy Zabrze musiałoby zlikwidować tramwaje.A Zabrze jest protramwajowe.

04.06 18:09:38

Nikt. napisał(a):

Decyzja była z góry przesądzona. Z kolei co przesądziło że PKM będzie linię obsługiwać? Tajemny przetarg? Nie za bardzo kojarzę by był jakiś ogłaszany. Tory będą jak w Chorzowie po T12... Jak bus ma jeździć tylko do Zabrza/granicy to po co kolejna linia? Lepiej zwiększyć częstotliwość "starych linii" chyba?

04.06 18:12:41

kryska napisał(a):

bede sie smiala jak w pyskowicach za 10 lat powstanie nowe torowisko

04.06 18:25:17

wkurzony pasażer napisał(a):

Dziś, w związku z blokadą katowickiego Ronda, NAJLEPIEJ po tym mieście poruszało się właśnie tramwajami. Wagony były co prawda wypchane do granic możliwości, ale przynajmniej można było nimi gdzieś dojechać. Auta i autobusy stały w gigantycznych korkach, było też parę stłuczek, które powodowały kolejne zatory, itd...

Więc jeszcze raz jakiś malkontent wspomni, żeby polikwidowano tramwaje, to gołymi rękami go przywiążę do rury wydechowej starego Ikarusa 280!

A czy w Gliwicach mieszkańcy tak to zostawią? Nie będzie żadnych protestów, jak w Bądzimiu?

04.06 18:27:37

podlesianin napisał(a):

Czyli to będzie wyglądało że autobusy kupione za grube pieniądze miasta będą dewastowane na dziurawych ulicach miasta. To te super nowoczesne gliwickie autobusy rozpadną się po paru latach i to się będzie nazywało marnotrawstwem publicznych pieniędzy taka prawda.

04.06 18:57:04

jarek napisał(a):

DLACZEGO GLIWICE MIALY OBSLUGIWAC OD 1.06 LINIE 860 A CIAGLE JEZDZI TAM SWIERKLANIEC ?

04.06 19:25:22

BrygdKa napisał(a):

Bo podobno prezydent Gliwic nie zgodził się na wysłanie busów do Piekar.

04.06 21:45:26

pasec75 napisał(a):

Mam nadzieje ze decyzje o likwidacji tramwaji w gliwicach tak tego q...wa nie zostawimy.Trzeba zrobic ogromny protest nie wiem moze jakies pismo do premiera ,bo przeciez jeden idiota pozbawia ludzi tak idealnego transportu

04.06 21:46:08

Suchy napisał(a):

@Nikt - jak to nie ma przetargu jak jest?
http://bip.kzkgop.pl/module...
Co do sensowności tej linii i tego, dlaczego do Zabrza nie wjedzie - pani prezydent Zabrza tramwajów likwidować nie zamierza, a podwójnie płacić też nie będzie, za to żeby kursowały tramwaje 1 i 4 po mieście i dodatkowo jeszcze autobus 4. Franek nie chce tramwajów, to dostanie autobus, Szulikowa chce mieć tramwaje, więc na kolejny autobus w Zabrzu się nie zgodzi.

@Jarek - bo chyba się Frankowi nie spodobało, że gliwickie Solarki miałyby jeździć nie w Gliwicach a w Piekarach.

04.06 22:32:30

Yogislaw napisał(a):

Na miejscu pani prezydent Zabrza nie zgodził bym się na przedłużenie linii A4 do Zabrza.Linia odebrała by pasażerów w tramwajach w Zabrzu.A bezpośrednie połączenie autobusowe z Gliwic na Zabrze jest wiec po co kolejne??

04.06 23:04:55

EN57 napisał(a):

A co będzie z zajezdnia tramwajowa w Gliwicach?? Zostanie zlikwidowana czy przeniesiona na Bytom lub Chorzów??

04.06 23:55:46

butthead napisał(a):

Nietrudno się domyślić, że docelowo ten absurdalny autobus o głupawym numerze zostanie zmarginalizowany, a co najwyżej wzmocni się nieco linie już istniejące, bo nikt normalny nie będzie przecież jechać z przesiadką w "nigdzie". I tym samym decyzja jednego miasta odbije się czkawką kongestii w drugim. Ale co tam, ważne że to wciąż będą autobusy PKM Gliwice. To jest jeden i jedyny wyraźny beneficjent tej krótkowzrocznej decyzji. A zapłacimy za to wszyscy, bo przecież za darmo nowymi solarisami jeździć nie będzie.

05.06 00:03:17

andrzejh69 napisał(a):

Mam nadzieję że za rok po wyborach , tramwaj wróci bo infrastruktura ten rok wytrzyma. Uważam że władza Zabrza za żadne skarby nie powinna się zgodzić na kolejny autobus do Gliwic, do którego by jeszce miała dopłacać!!! To by dalej dobiło nasze tramwaje. Nasza komunikacja jest świetnym przykładem chorego rządzenia władz samorządowych. Samorząd zniszczy pokolei wszystko co nam jeszcze w tym kraju zostało. Jak wynika KZKGOP to chłopak na posyłki, czy chłopak do bicia, który nic nie może, i co to za organizator? Ani słowa nie pisnął że to głupi pomysł? Prezes boi się prezydenta?

05.06 07:48:48

wkurzony pasażer napisał(a):

Do cholery, ulica Wolności już jest tak zapchana, że czasem ciężko przejść na drugą stronę, a ten frankenstein pakuje tam dodatkowe autobusy! ROWY KOPAĆ, a nie zarządzać miastem i komunikacją!!!

Mam nadzieję, że Zabrze nie zgodzi się na żadne dodatkowe autobusy!

05.06 10:45:04

Nikt. napisał(a):

@Suchy, sorry zwracam honor.
@Wkurzony Pasażer: Franka bym dał na inhalację* spalin najbardziej zdezelowanego IK i ciekawe czy by cofnął decyzję?
*Inhalacja - wsadzenie jego głowy prosto do rury wydechowej =).
Pozdrawiam i życzę lepszego wyboru prezydenta następnym razem :P.

05.06 20:52:05

lgor napisał(a):

A jak tam z obsługa przystanków Gliwice Muzeum i Gliwice Park Mickiewicza ? :D

05.06 22:06:52

Daro85 napisał(a):

@Igor: E tam, ciekawiej będzie na Dąbrowskiego ;)

06.06 00:05:16

ik 280 napisał(a):

Biedny franek, naprawdę mi go żal. Będzie musiał biedaczysko patrzeć jeszcze na te wstrętne tory. Przypuszczam jednak, że w ramach "modernizacji" miasta wspaniałomyślnie wyasygnuje pożyczkę dla TŚ na likwidację. Mam nadzieję, że dożyję dnia, kiedy wreszcie go wywiozą na gnojowisko. Normalnie nie piję, ale w ten dzień chyba będę leżał w jakiejś knajpie.

06.06 18:52:20

wikibus.org Andrzej napisał(a):

PKM Gliwice nie będzie obsługiwać linii bo ja zgłoszę lepszą ofertę ;) Spekulacje i spiskowa teoria dziejów są śmieszne.
Konkludując: tramwajów nie ma, ale szyny zlikwidować trzeba. Niemniej możliwe wykorzystanie przeniędzy unijnych na ten cel.

Jeżeli likwidacja tramwaju powoduje, że starsze i niepełnosprawne osoby nareszcie mogą wsiąść do niskich autobusów w pełni to popieram. Jeżeli tramwaj wydziela w nocy najwięcej hałasu w całym mieście i zagraża czynnie bezpieczeństwu, to trzeba to naprawić. I to jest krok DO PRZODU! I nie prawda, że można było inaczej. Archaiczne rozwiązania nie są dobre dlatego, że się przyjęły. A ich remont czasem nie ma sensu, bo można lepiej i taniej.I co zdecydowanie najważniejsze: MOŻNA WŁAŚNIE TERAZ. I to jest wbrew niedasię.

06.06 19:47:00

butthead napisał(a):

Racja: śmieszne jest to, że ogłasza się sztuczny przetarg na coś, co można było załatwić z pominięciem tej procedury. Przynajmniej organizator komunikacji nie robiłby z siebie pośmiewiska. Może dla sportu ktoś to oprotestuje; nietrudno wskazać, że specyfikacja jest napisana w sposób utrudniający uczciwą konkurencję. Pozostałe uwagi skomentowano już na forum.

07.06 01:27:52

adam86 napisał(a):

@wikibus: nikt o zdrowych zmysłach nie kupi nowych autobusów na 5 miesięcy.

07.06 21:04:11

wikibus.org Andrzej napisał(a):

Jeżeli linia zostanie włączona po 5 miesiącach do innego przetargu to moja opinia jest jedna: zlikwidować KZK, bo nie jest potrzebne.

08.06 02:50:35

Gojira napisał(a):

@wikibus.org Andrzej: zgadzam się z Tobą. Nie można stosować autobusów tylko dlatego, że się powszechnie przyjęły...

09.06 07:59:48

worker napisał(a):

butthead:
Nie pisz o uczciwej konkurencji w momencie gdy u większości naszych prywatnych przewoźników masz na czarno orających kierowców którzy jeżdżą od świtu do północy po 18 godzin a paliwo na jakim krążą te heble z 93' b. często pozostawia wiele do życzenia (nie wspominając o stanie technicznym tych wozów).

10.06 12:28:54

butthead napisał(a):

No i właśnie o tym pośrednio pisałem - gdyby KZK raz zrobiło przetarg na osiem lat fabrycznie nowym taborem, to przewoźnicy mogliby zaoferować coś normalnego i jednocześnie zapewnić obsługę techniczną na przyzwoitym poziomie. Nie wygrałby tego wtedy Zenek z heblem z 1993 roku jeżdżący na opale. Nie ta klasa zamówienia.

10.06 21:03:05

worker napisał(a):

butthead:
Dajmy na to w przetargu na osiem lat startuje Zenon nieświadomy rzeczywistości-taki z kosmosu, gdzie prawo jest egzekwowane a uczciwość jest na pierwszym miejscu:).
Zenon będąc uczciwym pracodawcą przy opracowywaniu swej oferty zakłada pełne obciążenia finansowe z tytułu zatrudniania zgodnie z przepisami pracowników i eksploatowania autobusów również zgodnie z przepisami przy zachowaniu odpowiedniego poziomu usług określonego w przetargu, itd. itp.
1) Na 99% Zenon przegrywa przetarg z panem Zenkiem (bo Zenek zgłosi nowe autobusy a będzie jeździł starymi heblami z 93', zatrudniając na czarno kierowników na 24h, itd. itp.)
2) Załóżmy jednak że nikt nie startuje oprócz Zenona, bo resztę zadowalają przetargi na 93', bo choć stawki mniejsze to przecież autobus kupi się za 2-3 tys. złotych (a nie za 1,5 mln) a i nikt się nie będzie za bardzo czepiał bo przecież był wymóg na 93' który z racji swojego wieku ma prawo się psuć (a w ogóle co to za argument twierdzi pan Heniuś-przecie i nowe się psują).
Z czasem Zenon zauważa że nie ma kompletnie kontroli i egzekwowania zapisów umowy, a u reszty konkurentów jest wolna amerykanka. Zenon zakładając firmę miał w planach zarobić dużo pieniędzy. Pytanie: Co robi Zenon? Odpowiedź jest oczywista: zamienia się w Zenka a w końcu w Zenusia, który nieświadom niczego na początku jeździł w miarę dobrym sprzętem zatrudniał tylu ilu trzeba kierowców na normalnych warunkach pracy.Zenon przechodzi więc na znany nam 24h system sam pcham.
Butthead to jest dokładnie taki sam tok rozumowania jak w przypadku finansowania partii politycznych z budżetu państwa. Posłowie muszą dużo zarabiać żeby nie byli podatni na korupcję. Nie ma nic gorszego. Gwarantuje Ci że jak jest możliwość bezkarnej kradzieży to choćby nie wiem ile gościom płacili to i tak będą kradli.
Na marginesie: w wyniku "uczciwego" przetargu na 86 dziś Neoplan 28 skutecznie zablokował Zabrze tarasując od 14 ulicę K.Miarki.Naprawa oczywiście na miejscu awarii (po dwóch godzinach bezczynnego postoju), pogotowie techniczne w postaci sam. osobowego. Padło w wozie oczywiście znów to samo (układ kierowniczy) co było z kolei powodem 5 dniowego tarasowania ulicy Geothego przy DA (nie dalej jak dwa tygodnie temu). Korki dziś były do Mikulczyc a komunikacji nie było. W przeciągu godziny jechały tylko 3x81, 3x156, 1x617, 1x83 (licząc w obie strony). Nawet niezawodne banki nie jeździły (nie wiadomo czemu).
Leczmy narkomanów narkotykami, a złodziei pieniędzmi, to nie wyleziemy z tego g.... nawet za 100 lat:).

10.06 22:55:47

butthead napisał(a):

To są patologie GOP-u, dodatkowo potęgowane wrodzonym polskim cwaniactwem. Jednak nawet w tym kraju są miasta, gdzie prywaciarze jeżdżą fabrycznie nowym taborem i nawet przez myśl im nie przejdzie, żeby oszukiwać i jeździć w zamian za to rupieciami z '93. Uzasadnienie jest proste - wiedzą, że jeśli zaczną kombinować, wylecą natychmiast. Tak samo mogłoby to działać u nas, tyle tylko że organizator komunikacji musiałby przestać się chować za spódnicę urzędniczego niedasizmu.

11.06 00:19:40

andrzejh69 napisał(a):

Nasz organizator to wielka c..a:)), związek kierowany politycznie przez polityków-samorządowców zamiast fachowców.
Głeboka komuna w nim siedzi - spuścizna zarządczo-myśleniowo-organizacyjna WPK Katowice - "Nie podoba Ci się?-To nie jedź"

12.06 13:56:38


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!