Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Piotr Uszok: tramwaje są lepsze od autobusów

30.05.2009

Tagi: inwestycje, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 29.05.2009


Podczas gdy Gliwice likwidują tramwaje, pozostałe miasta chcą w nie inwestować. W ciągu najbliższych czterech lat w aglomeracji pojawi się 30 całkiem nowych tramwajów i ponad 48 kilometrów wyremontowanych torów. Całość ma kosztować aż 580 mln zł.


Prezydenci Katowic, Chorzowa, Rudy Śląskiej, Zabrza, Bytomia oraz Sosnowca podpisali w piątek zobowiązanie, że ich gminy wyłożą połowę potrzebnych pieniędzy na modernizację infrastruktury tramwajowej w naszym regionie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską zakłada, że do 2012 roku w aglomeracji pojawi się 30 całkiem nowych, niskopodłogowych tramwajów i wyremontowanych zostanie ponad 48 kilometrów torów. Tramwajami ma się jeździć nie tylko wygodniej i ciszej, ale też szybciej. - Po remontach znacznie skróci się czas przejazdu pomiędzy miastami - obiecywali wczoraj przedstawiciele Tramwajów Śląskich, które mają nadzorować całe przedsięwzięcie.

Choć żadnemu z samorządowców podpisujących porozumienie nie zadrżała ręką, przez większość spotkania nie mówiło się o niczym innym, jak o prezydencie Gliwic Zygmuncie Frankiewiczu. Okazało się, że początkowo Gliwice razem z innymi miastami zgłosiły się do projektu rozbudowy infrastruktury tramwajowej w aglomeracji, by ostatecznie się z niego wycofać i zlikwidować w mieście tramwaje, zastępując je autobusami (z projektu wycofały się też Mysłowice, tłumacząc, że nie stać ich na remonty torów).

- Mieszkańcom Katowic taki los nie grozi. Będziemy inwestować w tramwaje, bo pod względem szybkości poruszania się po zatłoczonych ulicach jeszcze żaden autobus z nimi nie wygrał - obiecał w piątek prezydent Piotr Uszok i zdradził, że remont linii tramwajowych w samych Katowicach pochłonie ponad 136 mln zł, najwięcej ze wszystkich miast.

Za te pieniądze odnowiona zostanie m.in. linia od wesołego miasteczka do pętli przy Stadionie Śląskim, odcinek od Pętli Słonecznej do Ronda oraz dwukilometrowe połączenie tramwajowe z Katowic z Mysłowicami i Sosnowcem. Nowe szyny oraz sieci trakcyjne pojawią się też przy ulicach Obrońców Westerplatte, Kościuszki i Górnośląskiej. W sumie odnowionych zostanie ponad 20 km tras.

Pozostali prezydenci również zadeklarowali, że nie chcą likwidować linii tramwajowych w swoich miastach, a cięcia, które przeprowadzono do tej pory ( jak na przykład linia nr 12 w Chorzowie), były niezbędne. - Większość połączeń powstała ponad 30 lat temu i musieliśmy dokonać pewnej racjonalizacji, ale nie po to teraz wyłożymy z własnego budżetu 25 mln zł, żeby później likwidować tramwaje - zapewnił Marek Kopel, prezydent Chorzowa, gdzie wyremontowanych zostanie ponad 6 km torów, m.in. torowisko od ulicy Gałeczki do ulicy Dąbrowskiego oraz odcinek od skrzyżowania z ulicą Dąbrowskiego do granic Świętochłowic.

Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na dostawę 30 nowych tramwajów - następców Karlików. Pierwsze maszyny mają dotrzeć do nas w połowie 2011 roku, ostatnie rok później. Andrzej Bywalce, nadzorujący projekt z ramienia Tramwajów Śląskich, mówi, że nie da się kupić wcześniej tramwajów. Zostaną wykonane na specjalne zamówienie. - Producent będzie musiał dostosować maszyny do specyfiki naszych torów. Linie w każdym regionie są inne. Jeżeli tramwaj dobrze jeździ w Krakowie czy Wrocławiu, wcale nie oznacza, że tak samo będzie sprawował się u nas - mówi Bywalec i zapewnia, że firma kupi najnowocześniejszy, dostępny na rynku sprzęt.

Projekt oprócz kupna 30 nowych tramwajów zakłada też remont 85 starszych egzemplarzy typu 105N. Nowy i wyremontowany tabor ma w sumie kosztować 228 mln zł.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Ziutek napisał(a):

Brawo, ciesze się że pozostałe miasta widzą w komunikacji tramwajowej przyszłość

30.05 13:22:32

xxl napisał(a):

A na cholerę komu te tramwaje powinni to zlikwidować !!!!!!!!!

30.05 14:10:25

jacekso napisał(a):

Najciekawsze będą chyba nowe szyny na Górnośląskiej. Między jezdniami autostrady? :P

30.05 14:19:19

Marcin napisał(a):

wreszcie ktoś się obudził i zrozumiał, że tramwaje są bardziej ekologiczne i zwykle nie stoją w korkach

30.05 14:19:42

Suchy napisał(a):

"Tramwajami ma się jeździć nie tylko wygodniej i ciszej, ale też szybciej. - Po remontach znacznie skróci się czas przejazdu pomiędzy miastami - obiecywali wczoraj przedstawiciele Tramwajów Śląskich".

Ciekawe jakim cudem ma być szybciej, skoro napewno nikt nie pomyśli o ustawieniu na światłach zielonej fali dla tramwajów, a KZK nie zmieni czasów przelotu, bo i po co się męczyć... Jedynie tyle się zmieni, że trochę ciszej i równiej będzie...

30.05 14:25:30

lgor napisał(a):

Już taki szybki tramwaj miał śmigać z Bytomia do Katowic. Niestety tramwaj stoi na światłach i zatrzymuje się na przystankach co 100 metrów lub na takim "Łagiewniki Zajezdnia" gdzie chyba jedna osoba raz na ruski rok wsiądzie czy wysiądzie.

30.05 14:44:21

Max napisał(a):

Następna linia p 1 i 4 będzie 14 do zlikwidowania .

30.05 14:55:37

Nikt. napisał(a):

Swoją drogą pewnie nowe tramwaje trafią do Katowic, jak i największa liczba wyremontowanych kilometrów torowiska... Mam dosyć faworyzowania tego miasta. Nawet dobrze, że Frankiewicz zrezygnował, bo wszyscy robią "ściepę" korzystają tylko Katowice. Takie jest moje zdanie, zapewne przeczące Waszym zdaniom.

30.05 15:11:46

Miłośnik Śląska napisał(a):

Gdzie byli Ci prezydenci, którzy tak zachwalają tramwaje podczas głosowania za ich likwidacją w Gliwicach ?Żadnych głosów sprzeciwu nie było.

30.05 15:43:35

daru napisał(a):

Uszok mówi że "tramwaje są lepsze od autobusów" a pierwszy głosował za Frankiewiczem za ich likwidacją.

30.05 18:53:52

JoHoNuS napisał(a):

TŚ Wydadzą 228 mln na modernizację taboru w tym ok 105 mln na stopiątki. Reszta ok 123 miliony na 30 nowych tramwajów. Wychodzi na to że jeden nowy będzie kosztował ok. 4-4,1 mln.Cena np. 26-metrowego NGT6Kr kosztuje ok.8 mln zł. Moim zdaniem TŚ przymierzają się do zakupu 26-metrowych wgonów 205 z wrocławskiego Protramu. Byłby to dobry kompromis pomiędzy Zakupem wozów niskopodłogowych a uniwersalnością nowego taboru(wydaje sie że konstrukcja 205 lepiej sprawdzi się niż np NGT6 na śląskich słabej jakości torowiskach).

30.05 22:06:00

Miki napisał(a):

U nas każdy pod siebie - skoro Frank nie chce tramwajów, wiecej będzie dla innych. Dlatego sie nie sprzeciwili, widząc że facet ma kuku.

31.05 11:08:08

P Śl napisał(a):

@Miłośnik Śląska: A czemu mieliby glosowac przeciw likwidacji tramwaju, skoro ten tramwaj jezdzi i placa za niego w Gliwicach ?

Czyli mamy 100% pewnosc, ze sie pojawia 205tki u nas, bo inaczej za same nowe byloby z 240 mln przynajmniej :).

31.05 13:18:50

Suchy napisał(a):

@PŚl - pojawią się jak Protram wygra przetarg:> No chyba, że TŚ tak go ustawią swoimi wymaganiami, że tylko Wrocław będzie mógł wygrać..

31.05 15:10:57

lgor napisał(a):

Uszok dużo gada ale jakoś nie odzieli trwale torowiska z części jezdni na ul. Kościuszki, nie pomyśli o tym że tzw Szybki Tramwaj z Bytomia nie potrzebnie zatrzymuje się na przystanku Dąb Huta Baildon i Katowice Sokolska (przystanki Katowice Stęślickiego i Katowice Rondo są wystarczające) a o zielonej fali dla tramwajów nie ma co wspominać :(
Odnośnie przyszłych zakupów nowych tramwajów. To chciałbym aby jakaś ich część była dwukierunkowa. Czy tylko Protram jest wstanie wyprodukować tramwaj adekwatny do naszych warunków ?

31.05 18:38:33

tomek2 napisał(a):

NIKT@ ja mam takie samo zdanie

31.05 19:44:51

P Śl napisał(a):

@lgor: Taa, jak zwykle masz racje. Zamknac Sokolska, a zostawic Steslickiego.
@Suchy: Wystarczy postawic sume graniczna jaka zleceniodawca ma zamiar przeznaczyc pod dany przetarg.

31.05 21:09:14

Suchy napisał(a):

@Igor - no jasne, w końcu na Stęślickiego to takie tłuuuuuuuuumy są, że się ludzie na przystanku nie mieszczą. A to, że na Sokolskiej masz przystanki dla kilkunastu linii jadących np do Piekar, Siemianowic, na Zagłębie czy też do kilku dzielnic Katowic, to trzeba pasażerów uwalić i im kazać dymać na przesiadkę na Stęślickiego, tak? I tak samo zrobić z tymi, co na Hucie Baildon też się mogą przesiąść z tramwaju na busy na 1000-lecie, do Chorzowa czy Świętochłowic i też im kazać dymać ze Stęślickiego na przesiadkę? Ty weź następnym razem pomyśl 100 razy zanim coś napiszesz, co?

31.05 23:22:33

lgor napisał(a):

Chciałem aby pozostał jeden przystanek pośredni pomiędzy dwoma, które by zostały zlikwidowane.(większy czas do przodu) Nie brałem pod uwagę akurat teorii przesiadkowej. Ogólnie to podczas przebudowy można było lepiej pomyśleć o przystanku autobusowym przy SSC na ulicy Chorzowskiej bo z autobusowego Huta Baildon kawałek drogi jest do SSC.

01.06 00:58:23

Daro85 napisał(a):

@Suchy: I tak ten "węzeł przesiadkowy" na Sokolskiej jest denny. O ile jeszcze w kierunku do Mikołowskiej jest OK, o tyle w każdym innym kierunku przesiadka jest dziadowska.

01.06 10:07:18

zonk napisał(a):

@Daro85: całe Katowice co do przesiadek są daremne.

01.06 14:45:24

Lestek napisał(a):

Przesiadka na Sokolskiej jest dziadowska, ale lepsza niż na Stęślickiego

03.06 13:30:11

Vavin napisał(a):

A dlaczego cały układ przystankowy na Chorzowskiej ma być podporządkowany obsłudze Shit City Center?? Nie wystarczy, że dzięki tej inwestycji centra okolicznych miast już świecą pustkami? Jedyne linie tramwajowe, jakie mogą tu nie bać się likwidacji, to chyba tylko 0, 6, 11, 19 i 39, bo wożą ludzi do tego marketu. Reszta do piachu, nie?

04.06 14:21:28


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!