Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Na ratunek tramwajom

28.03.2009

Tagi: likwidacja, inwestycje, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Marek Borys

Tomasz Brzoza,
TV Silesia, 27.03.2009 r.


Miasteczko akademickie połączone siecią tramwajową i tramwaj łączący dzielnice Łabędy z Politechniką Śląską - to tylko niektóre z nowych koncepcji rozwoju sieci tramwajowej w Gliwicach. Pomysły te jednak nie należą do miasta, a stowarzyszeń, które sympatyzują z tramwajami. Mają nadzieje, że ta nowa koncepcja przekona władze miasta, by tramwai w Gliwicach się nie pozbywać.


Czy jest to czwórka, czy jedynka - to bez znaczenia. Los gliwickich tramwajów wydaje się przesądzony. Są jednak tacy, którzy o ten środek transportu w Gliwicach zamierzają walczyć do końca. - Chcielibyśmy, żeby tramwaj zaczynał się na ulicy Zwycięstwa, która jest 200 metrów dalej, przechodził przez miasteczko akademickie i kończył się przy hali Podium - wyjaśnia Piotr Kasprzyk ze Stowarzyszenia Moje Miasto.

Wtedy każdy tramwajem z Sośnicy mógłby bez problemu dojechać do Łabęd. Do tego jednak daleka droga. Wie o tym pomysłodawca projektu na rozbudowę sieci tramwajowej Piotr Kasprzyk. - Próbujemy przekonać, że jest również trzecia droga, która na przykład zaczyna się od niewielkiej rozbudowy sieci tramwajowej na miasteczku akademickim, które jest totalnie nie skomunikowane z resztą miasta - stwierdza Kasprzyk.

- Wystarczy obejść uczelnię, żeby zobaczyć jaką ogromną ilość samochodów tutaj mamy, nie potrafimy już nawet na chodnikach się pomieścić, a tramwaj byłby szansą, że te samochody zostałyby gdzieś poza miastem, a student dojechałby ekologicznym środkiem transportu jaki jest tramwaj - mówi prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej.

Tyle, że do tego pomysłu trudno przekonać urzędników. - Oczywiście można wyburzyć pół miasta i wybudować nowe tylko pytanie za ile. Wszystko musi być racjonalne, my nie jesteśmy biednym miastem, ale to nie znaczy, że możemy urzeczywistniać science fiction - tłumaczy Marek Jarzębowski z UM w Gliwicach

To co dla urzędników gliwickich wydaje się fikcją, nie jest dla tych, którzy w tramwajach są zakochani. Ich zdaniem deptaki na centralnej, handlowej ulicy miasta przecięte liniami tramwajowymi spotkać można w wielu europejskich miastach. - Buduje się dziesiątki, a nawet setki kilometrów torów, za to się remontuje i kupuje wagony tramwajowe. Tymczasem na Śląsku się po prostu nie da. Tutaj wszystko leży i się nie opłaca. Dlaczego? Na to pytanie trudno znaleźć odpowiedź - stwierdza Maciej Makula.

Dlatego ludzie tacy jak Piotr Kasprzyk odpowiedzi szukają wśród gliwiczan. Blisko 90% mieszkańców nie chce likwidacji tramwajów. - Pytamy się miasta, czy miasto przeprowadziło takie badania, czy po prostu rzuca propozycje likwidacji sieci, ponieważ są drogie. Inne miasta stać na tramwaj, dlaczego Gliwic nie ma być stać? - denerwuje się Kasprzyk.

- Do nas docierają również głosy, które mówią nareszcie ktoś zaczyna poważnie o tym myśleć, bo mamy wszystkiego dość, bo to wszystko zależy od punktu siedzenia - przyznaje Jarzębowski.

Miasto jednak nie mówi "nie" i dlatego zasiądzie do rozmów. Być może wtedy dowiemy się, jaki będzie los linii tramwajowej w Gliwicach.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

TomekCh napisał(a):

Gliwice nie są biednym miastem? Na moje oko likwidacja tramwaju jest oznaką skrajnej nędzy. I nie da się tu zrzucić odpowiedzialności na KZK GOP.

28.03 23:20:39

Gojira napisał(a):

@TomekCh: Całkowicie się z Tobą zgadzam.

Gliwice mają 1 linię (odcinek) tramwajową i NIE STAĆ ICH na jej utrzymanie - na tramwaje stać Bytom który jest jedną wielką ruiną i boryka się z brakiem pieniędzy na wyremontowanie domów, ulic, chodników itd., jednak na tramwaje pieniądze mają i nie dość, że nie mają zamiaru ich likwidować to wciąż aktualny jest plan przedłużenia linii 6 (aktualnie) do Miechowic.

WSTYD - Hahaha! Przypomniało mi się, że Gliwice chciały być "lepsze" niż Katowice - MARZENIE ŚCIĘTEJ GŁOWY - TOŻ TO DZIURA JEST!

29.03 01:51:13

Paneff napisał(a):

Trzeba być niezłym hipokrytą, by w kontekście chęci zakupu niepewnej hybrydy czy 20 metrowego autobusu w regionie, gdzie wszystkie najbardziej oblężone trasy da się JESZCZE załatwić transportem szynowym, mówić o tramwaju per fanaberia.

29.03 09:03:19

YoMaHa napisał(a):

@Goija: Od Katowic lepszym być specjalnie trudne nie jest... Taki offtopiczny dopisek na marginesie.

29.03 09:10:09

Piasek napisał(a):

O problemach Gliwic z prezydentem Zygmuntem Frankiewczem, na antenie Radia Katowice rozmawia redaktor Sławomir Herman.Plik do odsłuchania na stronie UM Gliwice.
http://www.um.gliwice.pl/in...

Podobno, 2 kwietnia Prezydent organizuje spotkanie w UM z mieszkańcami w sprawie tramwajów.

29.03 11:23:04

adam86 napisał(a):

A tak po proawdzie, to o ile tramwaj na Łabędy, czy np. na strefe miałby sens, to jakimś zuepłnie niedorzecznym pomysłem jest keirowanie go w stronę Politechniki. Śmiać mi się chce, jak profesor tejże uczelni opowiada brednie, że niby dzięki temu mają zniknąć samochody studentów. A możeby tak najpierw zadbać o to, aby student miał czym dojechać do tych Gliwic...

29.03 12:31:51

mark40 napisał(a):

A Ci dojeżdżajacy do strefy nie muszą najpierw dojechać do Gliwic?

29.03 13:13:46

pasazer (ii) napisał(a):

Owszem, co ci studenci chcą? Puścimy im połączenie "na Kopla" - 1, 2 autobusy i problem jak gdyby z głowy. Ciekawe skąd to myślenie, że tramwaj nadaje się tylko tam, gdzie będzie potok 50 tys. pasażerów na godzinę? Oraz że nie wolno robić linii pod jakąś określoną grupę pasażerów? A no tak, studenci mają zniżki to się nie opłaca.
Jak tak dalej będzie się obmyślało sieć komunikacyjną na zasadzie "czy na tym zarobimy" to faktycznie za niedługo pozostaną nam tylko PKSy zewsząd dowsząd.

29.03 13:28:11

adam86 napisał(a):

@pasażer: ale ten tramwaj nie ma być po to żaby być, tylko po to żeby wozić ludzi i to nie na 2 przystanki. Szybciej się dojdzie na polibude pieszo z dworca niż pojedzie na około tramwajem.
@reksio: ale popatrz jaka jest odległość z dworca na strefę a jaka do ul. Akademickiej. Nikt nie zrezygnuje z samochodu jeśli nie będzie w całości porządnej oferty.

29.03 16:17:11

absolwent napisał(a):

A dlaczego nie może jechać dwóch(trzech) przystanków? Polibuda jest fatalnie skomunikowana, ci co mają zajęcia na końcu Akademickiej (RAr, RAu, hala sportowa) mają od dworca dobry kwadrans i to szybkim marszem. A jeszcze muszą wleźć na właściwe piętro gdzie są zajęcia, tego czasu też nie można pomijać.

29.03 22:02:15

mark40 napisał(a):

Oczywiscie, że może jechać 2-3 przystanki. W Katowicach studenci jadą jeden przystanek z dworca kolejowego na rynek w drodze na uczelnie, wiec w Gliwicach byłoby podobnie.Gliwice nie musza patrzeć przede wszystkim na studentów z innych miast, bo większosć z nich i tak wybierze samochód. Wielu studentów jest też z samych Gliwic. Poza tym zawsze można się przesiąść z 870 (w przyszłosci takze z pociągu) na taki właśnie tramwaj. Poczatkowo to nawet moze byc relacja kilkuprzystankowa w okolice dworca PKP obsługiwana taborem 111N.

29.03 22:31:30

AdaM napisał(a):

Ludzie - co to w ogóle za pytania. W Mysłowicach, w stosunkowo małym centrum, ludzie jeżdżą na potęgę 2 przystanki. Jakby kzk zrobiło pomniary to pewnie by utrzymało ninię tylko od urzędu miasta do mijanki, bo dalej się nie opłaca.
A poza tym - jasne, że nie wszyscy studenci zrezygnują z samochodów, nie opowiadajcie bredni w stylu "skoro nie chcą wszyscy to nie chce nikt". Uczelnie to jedne z największych generatorów ruchu. To skrajnie nieodpowiedzialne, że przez kilkadziesiąt lat nikt nie stworzył tam efrty komunikacyjnej.
I jeszcze jedno - skoro czegoś nie ma, to nikt tym nie jeździ! Może zróbmy badania na linii tramwajowej 51 - Gliwice Dworzec - Gliwice Politechnika. Faktycznie wyjdzie, że nie ma pasażerów, a to że linii też...

30.03 08:41:44

pasazer (ii) napisał(a):

@reksio: ale na polibudę nie ma torów. A teraz inwestowanie w komunikację w GOPie jest niemodne i nierentowne. (oczywiście oprócz inwestycji takich jak po linii 8, 12 i 25). I tak nie będzie się opłacać (no chyba, że będzie jeździł tak jak pociągi pospieszne - czyli do Politechniki gdzieś tak od Chrzanowa i wszyscy mieszkańcy po drodze będą na tą uczelnię jeździć).

A tak, postawi się jeden, dwa niebieskie pale, żeby kierowca wiedział, gdzie się zatrzymać, i nawet kasowanie ikarusów można powstrzymać.

30.03 08:52:45

irys napisał(a):

zablokować drogi samochodom!!! proekologiczny strajk w Gliwicach!!!

30.03 23:17:20


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!