Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Następcy "Flirtów" pojadą z Gliwic do Katowic

14.03.2009

Tagi: inwestycje, kolej, prasa – Dodał: Marek Borys

Michał Wroński,
Polska Dziennik Zachodni, 13.03.2009 r.


Na komfortowe warunki podróży koleją mogą liczyć już nie tylko pasażerowie linii Katowice-Tychy. Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę ośmiu nowoczesnych pociągów. To mają być następcy "Flirtów".


Na ich zakup marszałek wyda ponad 186 milionów złotych. 85 procent tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji. To niemal dwa razy tyle, ile w tym roku przeznaczył na przewozy regionalne w województwie.

Apetyt na nowoczesne składy rośnie od jesieni, gdy na tory ruszyły cztery pociągi motorowe typu "Flirt". Kupione od szwajcarskiej firmy Stadler pojazdy to obecnie najnowocześniejsze pociągi w regionie - ruszają niemal bez wstrząsów, wyposażone są w składane siedzenia dla osób niepełnosprawnych i stanowiska dla wózków inwalidzkich, ich wagony są klimatyzowane i non stop monitorowane. Samorząd województwa wydał na nie ponad 88 milionów złotych. Pociągi obsługują trasę Katowice - Tychy. W weekendy jeżdżą też do Zwardonia. Mogą rozwijać prędkości do 160 kilometrów na godzinę. W praktyce stan infrastruktury i gęsta sieć przystanków nie daje im jednak okazji do osiągnięcia takiej szybkości .

Odbierając "Flirty" kolejarze nie ukrywali, iż cztery pociągi to zaledwie kropla w morzu potrzeb. Obecnie śląski zakład Przewozów Regionalnych ma do dyspozycji dwieście, nieraz mocno już wysłużonych składów. Kolejarzom marzyła się "flota" 24 nowych EZT-ów. Na razie musi starczyć im połowa - do czterech "Flirtów" marszałek dokupi bowiem nowych osiem EZT-ów.

- Obsługiwać będą trasę z Gliwic do Katowic. Jeśli linia kolejowa zostanie podciągnięta do Pyrzowic, to również na niej będą wozić podróżnych. Osiem składów to optymalna liczba na obsługę tych tras - mówi Witold Trólka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego. Wart niemal 200 milionów złotych kontrakt to łakomy kąsek dla producentów. Urzędnicy marszałka nie chcą powiedzieć, kto już złożył ofertę. Czas na to jest do 14 kwietnia. Jednoznacznej odpowiedzi o ewentualny udział w walce o to zlecenie unika też Stanisław Skalski z zarządu firmy Stadler Polska.

- Przed przetargiem firmy niechętnie odkrywają karty - tłumaczy.

Przy wyborze oferty liczyć ma się m.in. cena, zużycie energii, awaryjność, przyśpieszenie, termin gwarancji oraz termin dostawy czterech pierwszych składów. Potencjalni dostawcy muszą wykazać, iż w ciągu minionych trzech lat zrealizowali kontrakt na dostawę co najmniej ośmiu EZT-ów wartych nie mniej niż 96 mln złotych, a także zobowiązać się do świadczenia usług serwisowych przez trzy lata i przeszkolenia obsługi pociągów.

Pociągi mają być dostarczone w ciągu 26 miesięcy od dnia podpisania umowy, a zatem jeśli przetarg odbędzie się bez komplikacji, pierwsi pasażerowie pojadą następcą "Flirtu" dopiero w drugiej połowie roku 2011.

- Tyle trwa montaż pociągu, a tu mamy osiem składów. Każdy musi być złożony i wyposażony w elektronikę oraz niezbędne instalacje. Przy zakupie "Flirtów" też sporo czekaliśmy - mówi Witold Trólka.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Gr0t napisał(a):

Wow. Coś się ruszyło :). Szkoda że tyle trza czekać...

14.03 16:48:39

Zabek napisał(a):

Katowice centrum wszechswiata... A taka Czestochowa, chociaz tez w slaskiem to sobie o nowoczesnych pociagach moze pomarzyc. Kto mi teraz powie, dlaczego wygra PESA?

14.03 22:04:15

butthead napisał(a):

A to już znasz oferty?

14.03 22:28:26

pasazer (II) napisał(a):

@Zabek: no cos ty, przetarg zostal ustawiony pod NEWAG. Podobno ktos na wysokim stanowisku w PR ma znajomego w NEWAGu.

15.03 12:19:30

adam86 napisał(a):

@pasażer(II): przecież NEWAG nie wyprodukował 8 EZT.

15.03 19:25:24

cz-wa i nowe EZT napisał(a):

przecież Częstochowa na każdym kroku podkreśla, że nie ma nic wspolnego ze Śląskiem, więc o co im chodzi?

15.03 22:58:03

podlesianin napisał(a):

A coś mi się wydaje że po raz kolejny nie kursują wszystkie flitry.

19.03 19:06:07

Piotr napisał(a):

@ Adam86 - Wyprodukowal nawet wiecej niz 8 - dostarczono 8szt. dla SKM Warszawa i jedna dla PKP PR (tzw. pociag papieski). Ale faktycznie, gdyby limit byl 10 to NEWAG by odpadl, stad ta 8 wyglada podejzanie.
Tak swoja droga, to smiesznie brzmi: nastepcy Flirtow. Flirt to jeden z najnowoczesniejszych pociagow na rynku, wiec jak mowic o nastepcy ?

21.04 15:54:35


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!