Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wspólny bilet ponad głową marszałka

10.03.2009

Tagi: kolej, KZK GOP, prasa, bilety – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 11.03.2009 r.


KZK GOP ogłosił: chcemy jednego biletu miesięcznego na pociąg, autobus i tramwaj w aglomeracji. Do rozmów zachęca dyrekcję PKP. Tym razem obie firmy chcą się dogadać ponad głową marszałka województwa. I może im się udać!


Komunikacyjny Związek Komunalny GOP ściągnął na siebie gniew pasażerów, gdy postanowił niedawno zlikwidować kilka ważnych linii tramwajowych. Ale jeśli urzędnikom z KZK uda się przeforsować pomysł, z którym zgłosił się ostatnio do Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP, winy zostaną im odpuszczone. Chodzi bowiem o sprawę niezwykle istotną dla mieszkańców regionu - o wspólny bilet na pociąg, autobus i tramwaj.

Taki bilet funkcjonował w aglomeracji już pięć lat temu. Nazywał się ATP, ale szybko zniknął. Poszło o pieniądze. Między samorządem województwa, a KZK GOP wybuchł spór, kto ma za bilet ATP płacić. Wpływy ze sprzedaży trafiały do PKP, a na mocy porozumienia KZK GOP z zarządem województwa, za honorowanie biletów kolejowych w autobusach i tramwajach, związek otrzymywał od samorządu województwa pieniądze. Ówczesny sejmik uznał jednak, że dotacje to nic innego jak zasilanie kasy Przewozów Regionalnych i wycofał się z pomysłu. Tak się skończyła krótka historia wspólnego biletu.

Wydawałoby się, że prosta z pozoru sprawa już nigdy nie znajdzie szczęśliwego finału. Aż nagle pojawiło się światełko w tunelu.

"Gazeta" dowiedziała się, że KZK GOP zaproponował niedawno PKP podpisanie umowy o wzajemnych rozliczeniach bez oglądania się - tak jak przed laty - na dotacje z Urzędu Marszałkowskiego.

Wspólny bilet byłby propozycją dla podróżnych, którzy teraz muszą kupować osobny bilet miesięczny na pociąg i osobny na tramwaj i autobus. Sprzedawałyby go kasy PKP, ale obowiązywałby także w autobusach i tramwajach. Kosztami wprowadzenia wspólnego biletu obie instytucje musiałyby się podzielić po połowie. Cena nowego biletu nie byłaby już tak atrakcyjna, jak kiedyś. Nabywcy biletu ATP z powodu dotacji jaką zapewniały władze województwa mogli liczyć na 80 proc. upustu. Teraz, gdy marszałek nie dołoży do wspólnego biletu ani złotówki, rabat może wynieść zaledwie 20, a maksymalnie 40 proc. W zamian za rezygnację z części zysków zarówno KZK jak i PKP miałyby szansę pozyskać nowych pasażerów, którzy do tej pory nie byli w ogóle zainteresowani ani pociągami, ani autobusami.

- Pasażerowie od dawna upominają się o wspólny bilet, a takie rozwiązanie wydało się nam najprostsze i najtańsze - mówi Janusz Tyran, naczelnik wydziału kontroli biletów w KZK GOP.

Pytanie czy znajdą się chętni, którzy kupią wspólny bilet. Gdy umierał ATP, korzystało z niego około 10 tys. osób w naszym regionie, głównie uczniowie i studenci. Dziś tak wysoka sprzedaż byłaby marzeniem. Odkąd zniknął bilet ATP wiele osób kupiło samochody i przestało korzystać z komunikacji publicznej. - Realnie liczymy, że wspólny bilet mogłoby kupić jakiś 5-6 tys. pasażerów. Tyle wystarczy, żeby przedsięwzięcie było opłacalne - mówi naczelnik Tyran.

Jeśli KZK GOP dojdzie do porozumienia z PKP Przewozy Regionalne, wspólny bilet mógłby się pojawić w aglomeracji już latem tego roku. - Zawsze byliśmy za wprowadzeniem takiego rozwiązania, bo wiemy, jak ułatwiłoby to życie pasażerom. Musimy jednak wszystko dokładnie przeliczyć. Niedawno wprowadziliśmy w aglomeracji bilet strefowy, tańszy o 40 proc. od normalnego i wprowadzenie kolejnych rabatów nie będzie takie proste. Ale nie mówimy nie. Poważnie podchodzimy do tego pomysłu - deklaruje Barbara Szczerek, rzecznik Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP. Pierwsze oficjalne spotkanie w sprawie nowego biletu odbędzie się jeszcze w tym tygodniu.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

adas napisał(a):

"Teraz, gdy marszałek nie dołoży do wspólnego biletu ani złotówki, rabat może wynieść zaledwie 20, a maksymalnie 40 proc."

1. dlaczego marszałek nie dołoży?
2. ten rabat to jest od kwoty bilet kzk? Czyli kupuję strefowy i płacąc dodatkowo 60-80zł dostanę bilet na kzk? Jeżeli tak to średni interes :/

"a takie rozwiązanie wydało się nam najprostsze i najtańsze" - hip hip hura...

10.03 22:58:04

wikibus.org andrzej napisał(a):

KZK GOP ogłosił: chcemy jednego biletu: a łyżka na to nie możliwe.
Za Tyrana w mojej ulubionej instytucji może przyjdą jakieś zmiany...
Gdybym tylko uwierzył, że są możliwe, ale ja niestety już w tę retorykę nie wierzę.

10.03 23:19:34

echinos napisał(a):

Wspólny bilet to by się przydał, ale np. KZK GOP i MZK Tychy.

10.03 23:36:48

kysó napisał(a):

Ten wspólny bilet to pewnie będzie ich wymówka żeby likwidować kolejne linie autobusowe i tramwajowe - no bo przecież będzie można się przesiąść na pociąg (który nie wszędzie dojeżdża). Chociaż akurat np. 870 bym wywalił w zamian za honorowanie biletów KZK GOP w pociągu.

11.03 06:38:17

KUBER napisał(a):

kyso, to za mądrze nie gadasz - wywalać jedna z najbardziej zatłoczonych linii?

11.03 09:26:22

lgor napisał(a):

Ciekawi mnie tylko oferta cennikowa biletu. Mam nadzieje że to nie będzie bilet imienny.

11.03 09:46:46

adas napisał(a):

http://www.polskatimes.pl/d... - tutaj trochę szczegółów tego biletu.

"W ubiegłym tygodniu KZK GOP przedstawił kolejarzom dwa warianty rozwiązania tymczasowego.

Bilet miałby być drukowany w kasach PKP. Po naklejeniu hologramu uprawniałby zarówno do przejazdu pociągiem, jak też środkami komunikacji miejskiej. W szerszej wersji możliwe byłyby wszystkie kombinacje obecnych biletów okresowych autobusowo-tramwajowych z ofertą miesięcznych, imiennych biletów kolejowych; według zawężonego modelu wspólny bilet miałby obowiązywać w obrębie dwóch stref kolejowych (od strony KZK GOP oferta odnosiłaby się do autobusowo-tramwajowych biletów na całą sieć)."

11.03 11:11:15

kareem napisał(a):

rozszerzyc oferte pkp 'bilet strefowy'(wszystkie 3 strefy) na autobusy i tramwaje. bylaby to najwieksza siec komunikacyjna w Polsce

11.03 11:16:53

iks napisał(a):

To pomysł KZK? Nie wierzę. Chcą teraz kolej zlikwidować?

11.03 11:32:33

Rekin napisał(a):

Przez 18 lat nie zrobili NIC w tej sprawie, z wyjątkiem rżnięcia głupów i podbierania pasażerów, a teraz jak się zaczyna robić gorąco pod otłuszczonym zadkiem, nagle okazuje się, że to taaakie proste. Co za banda!

11.03 11:37:15

Kysu napisał(a):

U nas w Polsce takie debilstwo istnieje,bynajmniej u nas na Sląsku.Np.w Czechach w kazdym wielkim mieście jest tzw.Integrovana Doprava i jeden bilet jest na wszystkie środki komunikacji.Przykład za 12 koron mozna przez 40 minut podróżować wszystkimi środkami komunikacji w aglomeracji.Pisze tu o bilecie całym.

11.03 11:56:47

Paneff napisał(a):

Znowu powstanie kolejne medialne cudo, funkcjonujące równolegle do miesięcznych KZK i miesięcznych PKP? Eh, to już lepiej jest zintegrowane izraelskie społeczeństwo z całą okolicą.

11.03 13:11:36

podlesianin napisał(a):

Ja w to wchodzę w ciemno bo jak stoję w tych kolejkach żeby kupić bilet na pociąg to mnie szlag trafia .A druga sprawa przydała by się też wspólna akcja reklamowa PKP i KZK GOPu może by się tego dało więcej sprzedać może KZK GOP zrobi jakiś ruch cenowy w biletach miesięcznych i to skłoni ludzi do kupna ATP.

11.03 19:57:13

Żabek napisał(a):

Alodia sie nie wypowiedziala wiec informacja nie jest prawdziwa. Tym razem tez sie nie uda i oczywiscie bedzie to wina wrednego betonowego PKP PR a Bogu ducha winne KZK powie 'my chcielismy, to oni' i z zalu obetna ze dwie linie tramwajowe (1 i 4) :P

11.03 20:05:25

slowak99 napisał(a):

"Komunikacyjny Związek Komunalny GOP ściągnął na siebie gniew pasażerów, gdy postanowił niedawno zlikwidować kilka ważnych linii tramwajowych. Ale jeśli urzędnikom z KZK uda się przeforsować pomysł, z którym zgłosił się ostatnio do Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP, winy zostaną im odpuszczone."

Oj ściągnął i to bardzo duży gniew! Odpuszczone? Nigdy! Nie chcę tu być malkontentem, czy złym prorokiem, ale albo bilet będzie kosztował jak 2 miesięczne (czyli zero interesu w tym dla nas), albo KZK wytnie kolejne linie pod pretekstem dopasowania do potoków pasażerskich. Odkąd powstał KZK, dzieją się z naszą komunikacją same złe rzeczy. :(

11.03 20:21:59

aso napisał(a):

@Kysu: Napisałeś: "Np.w Czechach w kazdym wielkim mieście jest tzw.Integrovana Doprava i jeden bilet jest na wszystkie środki komunikacji.Przykład za 12 koron mozna przez 40 minut podróżować wszystkimi środkami komunikacji w aglomeracji.Pisze tu o bilecie całym."

W związku z powyższym mam 3 pytania:
1) Co jest dla Ciebie wielkim miastem? Pytanie wcale nie bezzasadne, patrząc na liczbę ludności w czeskich miastach.
2) Co rozumiesz jako "wszystkie środki transportu"?
3) W których miastach pozostał jednocześnie w strefie miejskiej i podmiejskiej bilet za 12 koron do 40 minut na wszystkie środki transportu? Bo w ODIS, IDS JMK, ROPID ten warunek nie jest spełniony. A może piszesz o IDS ZO? Ale tam jest spełniony tylko 1 warunek - cenowy i nie ma honorowania w pociągach.

Możesz wyjaśnić, o które systemy Ci chodziło, bo przejrzałem cenniki oraz zasady korzystania z zintegrowanych systemów i nie mogę nic dopasować.

11.03 23:58:34

fafik napisał(a):

mogliby jeszcze zaciagnac do tego tychy i jaworzno, ale bez nich jak sie uda to i tak bedzie sukces:)

12.03 18:20:03


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!