Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wojewoda zastanawia się, co dalej z tramwajami

27.02.2009

Tagi: Tramwaje Śląskie, likwidacja, prasa – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 28.02.2009 r.


Nie będzie zwolnień motorniczych ani likwidacji kolejnych szyn tramwajowych - wynika z piątkowego spotkania u wojewody w sprawie przyszłości Tramwajów Śląskich. Ale na tym dobre informacje się kończą. Nadal nie ma odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby gminy nie likwidowały kolejnych linii.


Informacje, które docierają do pasażerów tramwajów w ostatnich tygodniach są fatalne: Od początku marca skrócone zostaną trasy linii nr 27 i 28 w Będzinie (tramwaj nr 27 kursował będzie tylko do przystanku "Sosnowiec Pogoń Akademiki", a tramwaj nr 28 do przystanku "Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy"). W styczniu z rozkładu jazdy zniknęła "dwunastka", jedna z najstarszych śląskich linii tramwajowych, łącząca centrum Chorzowa z Siemianowicami Śląskimi. Czarne chmury zbierają się też nad tramwajami w Gliwicach, bo miasto zastanawia się przez cały czas, czy autobusy nie będą tańsze.

Sytuacja stała się tak poważna, że sprawą likwidacji kolejnych linii zainteresował się wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk. Wczoraj zorganizował spotkanie, na które zaprosił szefów Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP, władze województwa i prezydenta Będzina, gdzie likwidacja linii wzbudziła największe protesty i kontrowersje. - W czasie przygotowań do Euro 2012 nie możemy sobie pozwolić na likwidowanie kolejnych linii tramwajowych. To głównie tramwaje łączą dworce kolejowe i autobusowe ze Stadionem Śląskim - przekonywał Zygmunt Łukaszczyk.

Radosław Baran, prezydent Będzina wyjaśniał, że na podjęcie decyzji o cięciach wpływ miały przede wszystkim rosnące koszty utrzymania linii oraz wyraźnie malejąca liczba pasażerów. Gmina wyliczyła, że na zwieszeniu połączeń zaoszczędzi około 2 mln zł rocznie.

Janusz Berkowski, prezes zarządu Tramwajów Śląskich pocieszał, że z powodu cięć w Będzinie nie będzie zwolnień motorniczych. Głównie tego obawiali się związkowcy z Sierpnia 80, którzy kilka dni temu pikietowali w obronie tramwajów pod Śląskim Urzędem Wojewódzkim.

- Motorniczy otrzymają propozycję pracy w sąsiednich gminach - zapewnił prezes Berkowski, a Roman Urbańczyk, szef KZK GOP, stwierdził z kolei, że w Będzinie nie będzie likwidacji infrastruktury, czyli szyn oraz trakcji.

Na tym jednak dobre informacje się kończą. Spotkanie u wojewody nie przyniosło bowiem odpowiedzi na podstawowe pytanie: co zrobić, aby kolejne gminy z powodu oszczędności nie likwidowały tramwajów. Zdaniem Piotra Spyry, członka zarządu województwa śląskiego, większą aktywność w tej sprawie powinien wykazać KZK GOP. - Niestety, mam wrażenie, że związek komunikacyjny stawia na transport autobusowy i nie protestuje, gdy kolejne linie idą pod nóż. Tymczasem to KZK GOP powinien bronić tramwajów przez zakusami gmin - przekonuje Spyra.

Na pocieszenie okazało się, że z tzw. rezerwy celowej budżetu państwa, Tramwaje Śląskie otrzymają ponad 28 mln zł na dalszą rozbudowę infrastruktury w ramach tzw. kontraktu wojewódzkiego. Te pieniądze należało już wydać w 2008 r., ale na szczęście nie przepadną.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Bodzio napisał(a):

"Radosław Baran, prezydent Będzina wyjaśniał, że na podjęcie decyzji o cięciach wpływ miały przede wszystkim rosnące koszty utrzymania linii oraz wyraźnie malejąca liczba pasażerów. Gmina wyliczyła, że na zwieszeniu połączeń zaoszczędzi około 2 mln zł rocznie."
Niech qrna wszyscy włodarze wyliczą sobie, ile rocznie zaoszczędzą na całkowitej likwidacji komunikacji zbiorowej na swoim terenie. Nóż w kieszeni się otwiera, gdy czytamy takie wypowiedzi.

28.02 10:48:35

szakal g z napisał(a):

"Nadal nie ma odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby gminy nie likwidowały kolejnych linii."
Najlepiej zlikwidować cały KZK GOP.
"Tramwaje Śląskie otrzymają ponad 28 mln zł na dalszą rozbudowę infrastruktury"
Po co im ta kasa jak i tak zaraz zlikwidują następne linie?
"Gmina wyliczyła, że na zwieszeniu połączeń zaoszczędzi około 2 mln zł rocznie."
A czy pan Baran policzył ile głosów wyborców straci w najbliższych wyborach samorządowych? A ile by gmina zaoszczędziła na całkowitej likwidacji tramwajów w Będzinie?
Takich mądrych mamy u Nas samorządowców że nawet niewiedzą co zrobić sensownego w sprawach komunikacyjnych w regionie. Może jakby przesiedli się ze swoich limuzyn do tramwajów i autobusów to by zobaczyli jak tu naprawde jest źle.

28.02 11:42:37

Gertryn napisał(a):

Ja po prostu zrozumieć nie mogę, dlaczego gminy chcą zarabiać na środkach komunikacji publicznej utrzymywanych z naszych podatków...
Zaraz mnie coś trafi...

28.02 13:11:51

lukaszek276 napisał(a):

nie bedzie zwolnien bo motorniczych przeniosa,ha, a czym taki motorniczy ktory nie ma samochodu dojedzie gdzieś z Bedzina np.do zajezdni w Bytomiu?

28.02 13:51:22

protest! napisał(a):

Tramwaj to ekologiczny środek komunikacji miejskiej,tylko tabor,torowiska,trakcja potrzebują konkretnych nakładów na remonty i wymianę tramwajów na nowoczesne!Niektóre wozy mają grubo ponad trzydzieści lat!Ciekawe jak osoby odpowiadające za komunikację w innych polskich miastach sobie z tym radzą?Czy ludzie zarządzający komunikacją w Wa-wie,Krakowie,Wrocławiu,Szczecinie,Poznaniu są mądrzejsi od naszych władz odpowiedzialnych za komunikację miejską na Śląsku?A może to odwrotnie to "mędrcy" koordynujący komunikacją na Śląsku są mądrzejsi i dobrze robią niszcząc tramwaje?np:poprzez likwidację linii, zawieszaniu kursów,czy odpinanie drugich wagonów a co tam pasażer zniesie wszysto!Niech zwykli ludzie gniotą się jak śledzie w beczce!Władze Śląska,elita z poszczególnych miast czy inni prominenci mają samochody służbowe czy limuzyny, im trawmaje są niepotrzebne wprost zawadzają im na ulicach!

28.02 15:55:01

MARTIN napisał(a):

Lukaszek276, moga im dać jako rekompensatę więcej roboty na "15".

28.02 16:03:28

pasazer II napisał(a):

Po co im te 28 mln jak zaraz będą kolejne likwidacje?? Przecież zrywanie torów i zdejmowanie trakcji (nocą w konspiracji) też kosztuje. I tak wydawane są pieniądze. :) A jeśli tramwaje zawadzają władzom w limuzynach, to ciekawe, czy nie będą zawadzać korki, które regularnie się tworzą w miarę ograniczania autobusów i tramwajów.

28.02 18:36:11

dompedro napisał(a):

Niech wróci WKP zamiast KZK GOP.

28.02 23:23:34

Pasażer napisał(a):

Baran na szefa KZK GOP i wszystko bedzie oki :-)) czyli nie opłaca sie wyciąć,nikt nie jeżdzi .zawiesić, normalnie żenada.Szkoda że za nasze pieniądze takie " ....." rządzą naszą komunikacją

01.03 11:15:14

szakal g z napisał(a):

Jaki wniosek z działania naszych pseudo włodarzy płynie? "ZAMIENIAMY BUS NA WÓZ" !!!
Ciekawe co zrobią jak się drogi zakorkują?

01.03 12:25:14

wmmedia napisał(a):

Pan przeydent Baran stwierdza, że zmalała liczba pasażerów. Może to i fakt, ale to nie znaczy że ludzie przestali podróżować, tylko przesiadają się do samochodów. Czy ktoś z włodarzy sobie to uświadamia? Niech tym panom miasta się totalnie zakorkują, może wtedy zrozumieją zalety komunikacji tramwajowej.

01.03 19:14:17

podlesianin napisał(a):

A czy wojewoda nie może zrobić porządku z tym KZK Gopem przez wprowadzenie jakiegoś zarządu komisarycznego składającego się z na serio fachowców czy coś w tym stylu żeby się pozbyć tej ekipy co marnotrawi publiczne pieniądze?

01.03 20:50:07

Vegeta napisał(a):

Od dziś 27 zawracają na pętli będzińskiej. Aż strach pomyśleć, co będzie w środę, w czasie trwania targu! Nic, tylko ciachnąć parę fotek wypchanych 21 i 24 i rzucić Baranowi na mordę!

01.03 22:06:15

dalszą rozbudowę? napisał(a):

ponad 28 mln zł na dalszą rozbudowę infrastruktury?

dalszą????????????

a gdzie tu sę coś rozbudowuje?

02.03 07:24:59

andrzejh69 napisał(a):

Pan Spyra ma racje - tu winny jest KZKGOP ze ma taki system rozliczen z gminami, ze gminy wybieraja pozornie tansze autobusy, kosztem wysokoprekfenycjnych linii tramwajowych. Taki system to gwóźdź do trumny sląsko-dąbrowskiej komunikacji. Bardzo dobrze że wojewoda śląski zainteresował się sprawą, ale on samorządowcom nic nie może kazać.

02.03 09:12:35

aaa napisał(a):

a za pare lat jak kryzys minie wszyscy sobie przypomna o tramwajach i wtedy bedzie juz za pozno, zeby przywracac cos, co nie istnieje

02.03 15:36:03

puschel napisał(a):

A ja myślę,że linia 12 była ostatnią z zlikwidowanych i że społeczeństwo nie pozwoli na okradanie naszego wspólnego dziedzictwa, jakim są tramwaje.Nawet w czasie II wojny tramwaje jeździły, dlaczego nie miałby i teraz?

06.03 01:50:05

.... napisał(a):

Będzie pikietahttp://www.e-sosnowiec.pl/index.php?dane=glowna&art_glo=2517&num=3

06.03 14:15:54

Kysu napisał(a):

Też jestem za WPK.W ogóle mamy największą sieć połączeń komunikacji miejskiej i jakby było tak jak w latach '80,nie było by tyle likwidacji co teraz.Państo trzymało wtedy komunikację nawet dobrze.POjedźcie sobie do Czech.Tam sie nie likwiduje lini,bo ludzie są mądrzy i korzystają z komunikacji publicznej.Nawet na bocznych liniach pociągi się tak zapełniaja że nie ma miejsca by usiąść.Z resztą może się tam wyniosę bo nie umie juz patrzeć na to co te debile rządzący u nas zrobili.

07.03 14:20:33


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!