Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Kolejne tramwaje zjadą z torowisk?

19.02.2009

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Joanna Heler
POLSKA Dziennik Zachodni, 18.02.2009


Gliwice są kolejnym miastem, które ze względów finansowych zastanawia się na likwidacją linii tramwajowych. Po tym, gdy z rozkładu jazdy między Chorzowem, a Siemianowicami Śląskimi zniknęła "12", kolejnymi liniami mogą być "4" łącząca Gliwice z Zabrzem i "1" dojeżdżająca do Rudy Śląskiej. Tu z kolei urzędnicy zastanawiają się nad przyszłością "18" kursującej do Bytomia.


Oficjalne decyzje w Gliwicach jeszcze nie zapadły, ale przedstawione przez urzędników wyliczenia nie pozostawiają złudzeń: nie chcą dłużej dopłacać do tramwajowej komunikacji. Tzw. wozokilometr w przypadku autobusów jeżdżących w gliwickim PKM wynosi średnio 3,87 zł. Za wozokilometr w przypadku tramwaju trzeba zapłacić od 6,77 zł do 10,96 zł netto. Obie gliwickie linie tramwajowe są deficytowe. Do obsługi "czwórki" w tym roku trzeba będzie dołożyć ponad 900 tys. zł, do "jedynki" ponad 2,3 mln zł. Do tego dochodzi zdezelowany tabor oraz nieremontowane torowiska. Gliwiccy samorządowcy od lat prowadzili z Tramwajami Śląskimi spór o to, kto ma łatać zniszczoną nawierzchnię przy szynach. Zarząd Dróg Miejskich powoływał się na ustawę o drogach publicznych twierdząc, że remonty torowisk znajdujących się w pasie drogowym należą do tramwajarzy. Z kolei TŚ, powołując się na opinię rzecznika praw obywatelskich odpowiadały, że skoro właścicielem drogi jest miejska jednostka, to dziury powinny być załatane z miejskiego budżetu. Jak się okazuje, przejęcie przez gminy akcji Tramwajów Śląskich nie oznacza, że miasto poczuwa się do remontów.

- O przeznaczaniu pieniędzy na remonty infrastruktury tramwajowej decyduje nadal zarząd firmy, a akcjonariusz nie staje się właścicielem majątku firmy. W budżecie miasta nie ma więc pieniędzy na remont torowisk. Podobnie rzecz się ma z zakupem taboru. Gdyby chcieć wyremontować tylko torowiska, to potrzeba ponad 100 mln zł - kwituje Marek Jarzębowski, rzecznik UM.

Decyzje co do tramwajów mają w Gliwicach zapaść w połowie roku. Jak się dowiedzieliśmy, urzędnicy czekają na... maile od mieszkańców. Maja Lamorska z wydziału kultury i promocji miasta twierdzi, że wśród nadesłanych do tej pory są zarówno te za, jak i przeciw komunikacji tramwajowej.

Prof. Kazimierz Kłosek, kierownik Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej podkreśla, że choć śląskie tramwaje wraz z torowiskami to muzeum komunikacji, nie oznacza to, że pochopnie należy je likwidować, jako jedyny argument wskazując koszty. Bo sprawna komunikacja publiczna to panaceum na korki. I podaje przykład z akademickiego podręcznika. Studenci uczą się, że na dwukilometrowym odcinku zmieści się 60 osób siedzących w autach, a każde z nich potrzebuje 50 metrów kw. jezdni. Taka liczba osób mieści się w jednym tramwaju czy autobusie. - To zakrawa na skandal, że miasta, które płynnie przechodzą jedno w drugie, a tak jest np. między Gliwicami i Zabrzem, już wkrótce mogą być pozbawione komunikacji tramwajowej. Autobusy i tramwaje powinny się uzupełniać i płynnie łączyć z komunikacją kolejową. Zamiast tego przeciwstawia się je sobie używając pseudomerytorycznych argumentów, jak np. te o hałasie. Jeśli torowisko jest wyremontowane, pojazd sunie po nim cicho - mówi.

Jakub Jackiewicz z Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego, który zainicjował akcję "Ratujmy tramwaje śląskie" przyznaje, że do społeczników dochodzą kolejne sygnały o planach likwidacji lub ograniczania kursów . - Urzędnicy decydujący się na odbieranie pasażerom alternatywnego środka transportu sugerują się dochodami budżetu w danym roku czy rychłym końcem kadencji. Tu natomiast potrzeba dyskusji w kontekście całej aglomeracji i dalekosiężnej strategii - ocenia.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Mariusz J. napisał(a):

Brawo. najlepiej zlikwidujcie wszystkie linie tramwajowe w GOPie. Skoro coś jest deficytowe, to trzeba ruszyć mózgiem troche i pomyśleć jak to zmienić...a nie od razu likwidować. Nie dość, że macie juz tam syf a nie powietrze to zamiast toi poprawiać to urzednicy chcą pogarszać PIĘKNIE.

19.02 10:57:17

roberto napisał(a):

Jaka alternatywa po praktycznie całej trasie jedzie jakaś inna linia autobusowa, ja jestem za likwidacją pod warunkiem uruchomienia linii autobusowej, która będzie potrzebna pasażerom i przeznaczeniem reszty kasy na np. pociągi czy nowe autobusy lub linie autobusowe, niestety skoro się nie opłaca a w zamian można mieć wiele więcej to sentymenty należy odstawić na bok...

19.02 11:05:07

ef_jeden napisał(a):

"To absolutna bzdura. Nikt nie zamierza likwidować tramwajów w Gliwicach. Wręcz przeciwnie, jeśli znajdą się pieniądze, pomyślimy o budowie nowej szybkiej linii tramwajowej, która będzie dojeżdżała do mającej powstać hali Podium - denerwuje się Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu." (11 września 2008)

całość:
http://miasta.gazeta.pl/kat...

19.02 11:31:32

Pozdro z Elbląga napisał(a):

Jeżeli na terenie GOP-u mieszka tylko 1% mieszkańców myślących podobnie jak "roberto" to niedługo tramwaje będziecie oglądać w Gdańsku lub Elblągu w drodze nad morze.

19.02 11:43:36

Rekin napisał(a):

Stek bzdur, znowu propaganda. Jak zwykle nie policzono, ile milionów Gliwice dokladają bezpośrednio do swojej spółki na nowe busy rocznie, ile kosztują dla nich drogi, ile kosztuje emisja spalin.

19.02 13:43:19

Mick napisał(a):

Utrzymanie gliwickich samorządowców i administracji kosztuje 25 milionów rocznie, i to same pensje, bo drugie tyle schodzi na drukowanie ton papierków. Myślę, ze gdyby część tych ludzi zatrudnić do łatanie dziur w jezdni, pożytek byłby większy.

19.02 14:54:21

slowak99 napisał(a):

Skoro te biedne tramwaje są takie deficytowe (a dziwne, że linia autobusowa obsługiwana autobusem kupionym za ponad 1 mln zł jest rzekomo zyskowna), to dlaczego Kraków, Elbląg, Poznań, Warszawa, Berlin, Paryż, ... nie myślą podobnie do naszych wszechwiedzących i matematycznie uzdolnionych radnych? A skoro radnym tak dobrze idzie liczenie, to niech policzą ile rocznie kosztuje ich budowanie nowych dróg, dodatkowych pasów ruchu i łatanie dziur, skoro tramwaje zdają być się takie niepotrzebne. Einsteiny się znalazły!

19.02 16:36:53

KZKGaPowicz napisał(a):

A Ruda Śląska finansuje dożywianie jednego lub kilku tygrysów w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym. Ja nie mam nic przeciwko temu, ale na komunikację miejską, szczególnie tramwajową powinny koniecznie znaleźć się pieniądze. Wydaje mi się jednak, że wyrok w sprawie linii tramwajowej nr 18 już zapadł, ponieważ krążą plotki o wyłączeniu z eksploatacji tejże linii od dnia 1.04.2009. r. Potwierdzają to ogłoszenia na przystankowych rozkładach jazdy: "UWAGA! Linia 18 nie kursuje w dniach 25.12.2008 (Boże Narodzenie) oraz 1.01.2009 (Nowy Rok)". Przypomnę, że wg rozkładów KZK GOP jest zapis, że linia 18 nie kursuje tak, jak już wcześniej wspomniałem 25. grudnia (Boże Narodzenie), 1. stycznia (Nowy Rok) oraz w Niedzielę Wielkanocną. Jak wiemy Święta Wielkanocne są w tym roku w dniach 12. i 13. kwietnia, i jeśli plotki te się potwierdzą (mam nadzieję, że nie) linia 18 nie będzie już wtedy kursować, więc nie trzeba dodawać na przystankowym rozkładzie jazdy ogłoszenia, że "18" nie kursuje w Niedzielę Wielkanocną.

19.02 16:51:47

memphis napisał(a):

Łączenie decyzji o likwidacji linii z kartką na przystanku o kursowaniu w święta jest absurdem.

19.02 17:02:56

arti napisał(a):

super likwidujcie likwidujcie niech bedzie jak chcial p. Kononowicz

19.02 17:08:41

Gr0t napisał(a):

Skasujcie skoro drogie [popiera]. Jeżeli to jest prawie 2x droższe to czemu nie? Tramwaj może i jest eko ale czy elektrownie? [raczej nie]. Więc popieram. PKM ostatnio kupuje "eko" autobusy więc tramwaje zaczynają tracić na wartości...
@KZKGapowicz nie podkradaj mi starego nicku KZK Go(a)powicz ;P.

19.02 17:53:03

KZKGaPowicz napisał(a):

@Gr0t: Mam już ten nick od bardzo dawna.

19.02 18:43:18

zonk napisał(a):

@Gr0t: inaczej zaśpiewasz gdy po likwidacji tramwaju z Gliwic do Zabrza będziesz miał takie korki że ten krótki dystans będziesz jechał godzinę.

19.02 18:46:26

102n@ napisał(a):

Panie Gr0t elektrownie nie są ekologiczne?! Obecnie podczas produkjci prądu spaliny podlegają procesom odpylania i odsiarczania ze skutecznością do 95%. Z produktów odsiarczania produkuje się materiały budowlane, a do atmosfery trafia jedynie para wodna, dwutlenek węgla i śladowe ilości siarki.
Tramwaj nigdy nie straci na wartości, bo nigdy autobus nie będzie lepszy od transportu szynowego.
A Gliwice się dowiedzą... jak wam tam zbudują węzeł A1 + A4 i do tego Średnicówę to korki w mieście będą o wiele większe niźli w Krakowie.

A ja ze swej strony zapraszam wszelkich baranów, koplów i frankoli na przejażdżkę tramwajem, może by tak raz ruszyć dupsko i zobaczyć jak fonkcjonuje komunikacja w waszych miastach?!

19.02 18:47:22

podlesianin napisał(a):

Ja stawiam na czerwca benzyna po 6 zł i olej napędowy, a LPG 5 i tu się nasuwa małe pytanko czym ludzie będą jeździć? Skąd taka teoria niestety my przechodzimy z jednej skrajności w drugą a ten scenariusz to realny, więc oby się zaraz po przez likwidacje komunikacji miejskiej nie okazało się mądry polak ale po szkodzie.

19.02 18:51:31

MKM Shadow napisał(a):

Jak zrobią buspasy zamiast torowisk to moze wyjść taniej i ciekawiej.

19.02 19:22:34

butthead napisał(a):

W całym regionie nie ma ani jednej sygnalizacji, która w prawdziwie priotytetowy sposób traktowałaby pojazd komunikacji zbiorowej - więc co tu dopiero mówić o buspasach?

Pseudo-"ekologią" w autobusach nawet mnie nie denerwujcie - chyba, że ktoś ma w kieszeni technologię pozwalającą na zatrzymanie z każdego autobusu osobno co najmniej tylu procent emitowanych spalin, jak to ma miejsce w kominach elektrowni.

19.02 19:29:50

motorowy napisał(a):

To co się teraz dzieje to przypomina jakiś absurd rodem z prozy Franza Kafki!! Jakieś niekompetentne i niedouczone matoły o ptasich mózgach, niewidzący dalej niż na skraj własnego biurka, demolują miejską komunikację. Społeczeństwo na to patrzy i poza garstką społeczników nie robi nic. Jak te "barany"przytakują i dają się zarzynać!! Jak powiedział Piłsudski:"Naród wspaniały ale ludzie do dupy"

19.02 19:36:57

102n@ napisał(a):

Podlesianin masz całkowitą rację!!! Ceny benzyny z pewnością poszybują z uwagi na okres waakcyjny, a jeśli rząd zechce podwyższyć akcyzę na gaz to i on zdrożeje. Poza tym...nikt obecnie niewie na ile wystarczy zasobów ropy i gazu (przecież dane są szacunkowe a już np. Statoil sięgnął po złoża w pobliżu bieguna północnego uważane onegdaj za nietykalne).
Nie zapominajmy też że tramwaj jeździ na prąd, ale prąd który możemy wyprodukować już w chwili obecnej w/g różnych technologii(źródła odnawialne, atomówki) i nie musi to być koniecznie energia z węgla.
Brakuje u nas myślenia o przyszłych pokoleniach, krótkowzroczność decydentów jest przerażająca.

19.02 19:42:09

podlesianin napisał(a):

102n@Wiesz dokładnie tak będzie a o tym cisza , więc obym się nie mylił ale tramwaje za chwile wraz z PKP będą miały kolejne w swojej historii pięć minut taka prawda.

19.02 20:15:28

MARIANO napisał(a):

Czasem myślę, co jeszcze spotka ten nasz Śląsk? Naprawdę czasem trudno jest zrozumieć to co dzieje się na tej ziemi obecnie... Zabierają nam wszystko! Przemysł, historię i tramwaje. Dziwi mnie to, że w czasach kiedy kładzie się nacisk na ekologię, uśmierca się komunikację tramwajową. Dziwne są też wiliczenia ekonomiczne, na podstawie których podejmuje się decyzję o likwidacji. Już kiedyś wspominałem, że likwidacja linii 8 i 25 jest wstępem do upadku tramwajów na śląsku, a fizyczna likwidacja infrastruktury jest złotym interesem dla kilku osób...

19.02 20:34:44

Gr0t napisał(a):

Samochody [tu: autobusy] też potrafią być ekologiczne. Korki... Tramwaje część robią, bo mają "pierwszeństwo". Z drugiej strony koszty też mają znaczenie. A linie już mamy na relacji Zabrze - Gliwice. Zgadzam się z MKM Shadow, ciekawe by to mogło być ;P. A Ty Butthead nie denerwuj pseudo ekologią ban [żarcik].

19.02 20:38:31

Marek napisał(a):

Nie zapominajmy, że tramwaje zużywają prąd, który podrożał dla odbiorców instytucjonalnych o 40% tylko na początku tego roku i będzie nadal drożał. Poza tym w Polsce wytwarzanie prądu jest prowadzone w bardzo przestarzały sposób, który z ekologią nie ma nic wspólnego.

19.02 20:51:02

Vegeta napisał(a):

Ja pierniczę - w Gliwicach mają ino 1 (słownie: J E D N Ą!) nitkę tramwajową! Ino D W I E linie! Jak na drugie, co do ilości mieszkańców, miasto w GOP, to chyba nie jest aż tak dużo? A ileż za to linii autobusowych? Kilkaset?

To co ma taki Gdańsk, Poznań czy Wrocław powiedzieć? Ileż oni tam mają różnych linii tramwajowych?

19.02 21:05:07

butthead napisał(a):

@Gr0t: Jak na razie ekologiczne autobusy (czyli np. wodorowce) są na etapie testów. Hybrydowy - mimo wszechobecnego marketingowego bełkotu - nie jest "ekologiczny", on po prostu zostawia w Twoich płucach nieco mniej syfu niż zwykły. Naprawdę ;)
A co do Gliwic, pisaliśmy już o tym wielokrotnie - niech doliczą do kosztów wozokm ukryte pod stołem dotacje, jakie co roku wkłada się w PKM. Zabawnie też będzie po rozstrzygnięciu serii nadchodzących przetargów, za 3,87 zł nówkami na pewno jeździć nie będą.

19.02 22:08:43

Dave napisał(a):

@ Vegeto! Gliwice są co najmniej trzecim miastem w GOP pod względem ludności, choć prawie na równi już z Bytomiem i Zabrzem. Większym od Gliwic jest Sosnowiec - ale to szczegół.

19.02 22:12:56

ice napisał(a):

butthead wszytko pięknie fajnie ale bierz pod uwagę ze poza wozokm jest jeszcze brane pod uwagę ile trzeba włożyć w remont torowisk i nowe bany a to są setki milionów za to można wymienić połowę taboru w PKM Gliwice na hybrydy i tak wyjdzie to lepiej pod względem finansowym i nawet ekologicznym, niestety nie inwestowanie w przeszłości w tramwaje powoduje że teraz nie jest to opłacalne

19.02 22:47:44

butthead napisał(a):

A ile trzeba włożyć? Tego tak naprawdę nie wiadomo, gliwicki samorząd dla wygody rzuca liczbami z kosmosu. Na dobrze napisany projekt można uzyskać wysoki poziom finansowania z UE (patrz Warszawa czy Gdańsk), a nikt przecież nie oczekuje że linia zostanie dostosowana do standardu pociągów wysokiej prędkości. Fabrycznie nowy częściowo niskopodłogowy wagon tramwajowy można kupić za cenę dwóch przegubowych autobusów. Serio. I pojeździ dwa razy dłużej, niż one.

20.02 00:46:46

tramp napisał(a):

@butthead częściowo niskopodłogowy wagon tramwajowy można kupić za cenę dwóch przegubowych autobusów. Serio. I pojeździ dwa razy dłużej, niż one.
LOL
10 mln zł
i popsuje się jak karliki po 2 latach
Na lini uświadczysz ich tylko połowę bo pozostałe stoję spierniczone a części mają kosmiczne ceny stąd te wysokie stawki na tramy

20.02 07:46:57

andrzejh69 napisał(a):

QM z rana mi cisnienie podskoczyło przez ten artykuł. No coż sląsk staje się coraz większą wiochą. Z mysleniem o komunikacju jest 60 lat do tyłu bo wtedy to w USA i Europie zachodnoiej likwidowano tramwaje. Ale wg wmnie winne jest tu przedewszystkim KZKGOP bo w zły sposob rozlicza z gminami komunikacje co powoduje plytkie, krotkowzroczne myslenie samorzadowcow : po co mamy placic 9 zl za wozokm jak mozemy tylko 3,5. I to jest esensja całej tej polityki likwidacji tramwajow. Nikt nie patrzy dalej ze za te 9 zł jedzie wiecej pasazerow, przejazd jest szybszy niz za te 3,5 zł. Najlepiej wszystko zburzyc, zaorac i wypier... stąd do normalnej cywilizacji... i tak co rok nasze miasta maja coraz to mniej mieszkancow .. a dlaczego? Bo stajemy sie coraz wieksza zacofana wsią w której nikt nie chce mieszkac. A przez kogo? Wlasnie przez nasze samorzady, zawsze było wszystko zwalane na komune i na goroli. Teraz nie ma na kogo wiec pretensje mozemy miec tylko do siebie. Prawda jest bolesna : plytkie, krótkowzroczne myslenie= głupie decyzje= zostanie najwiekszą wsią europy.

20.02 08:33:44

juurek napisał(a):

@butthead:Dwa albo i trzy razy, nie wiadomo przecież ile solarki wytrzymają a już na oko widać, że nie są tak mocne jak Ikary. Dodatkowo eksperci od hybryd zapominają że trwałość baterii oblicza się na 8-10 lat a jej wymiana jest zupełnie nie ekonomiczna. Także jak by nie patrzeć tamwaj troszkę jakby bardziej opłacalny, trzeba tylko spojrzeć na sprawę szerzej.

20.02 08:45:45

TomekCh napisał(a):

Może ktoś przypomni, że to najbogatsze województwo w Polsce, jest dużo inwestycji, region się rozwija i bla bla. Sytuacja pokazuje, że jesteście na dnie a miasta są nędzne i słabe. "Wielkie Gliwice" likwidują tramwaj? Zna ktoś jakieś miasto w Europie, które po 2000 r. likwidowało tramwaje???

20.02 09:42:32

andrzejh69 napisał(a):

TomechCh - jakies mniejsze miasta byłego ZSRR zlikwidowało tramy i slask jest wlasnie taka wschodnia prowincja wschodniej europy, region sie nie rozwija! - widac to po rocznikach statystycznych w ruryce ilosc mieszkancow która systematycznie spada. GLiwice sa tylko wielkie w wyobrazni włodarzy tego miasta.

20.02 10:34:06

AdaM napisał(a):

@TomekCh:
Ja, ja, ja znam:
to nowy konkurs? Bo jak tak to wymienię, to są Wojkowice, Piekary, zaraz potem Będzin, Dąbrowa, Czeladź (te 2 bo przez Będzin nie przejadą), potem Siemianowice, Mysłowice... a w 2021 zlikwidowana będzie ostatnia linia (Rynek-Słoneczna) w Katowicach.
W końcu czy w XVIII wieku ktoś narzekał, że nie ma tramwajów? A widział ktoś korki u nas?
Odpowiedź brzmi nie - wniosek: tramwaj to wynalazek szatana i należy z nim walczyć za wszelką cenę!
Uwaga - jeśli samorządowcy podejmą ten argument, to proszę o płatność z tytułu praw autorskich.

20.02 10:51:44

zonk napisał(a):

@AdaM: wykoleiłeś się :P
Ja sam natykam się na błąd, kiedy z 1000-lecia do centrum K-c zamierzam pojechać jakąś osiemsetką i tkwię w korku długim jak sk:)syn, a po lewej przejeżdżają tramwaje nie mając nic na swojej drodze.

To ja idę odprawiać rytualne modły ku czci diabła-tramwaju :)

20.02 14:52:13

gaeilgeoir_slaq napisał(a):

Prezydenci Chorzowa i Gliwic,panowie Kopel i Frankiewicz, są nawet fizycznie do siebie podobni - typ XVIII-wiecznego wyzyskiwacza, więc nie dziwota, że takie jest ich nastawienie wobec tramwajów.Co do "12", nie mam wątpliwości, że pomysłodawcą likwidacji tej linii był właśnie m. in. pan Kopel - wynika to z odcinka, który zlikwidowano, a ten należy terytorialnie właśnie do Chorzowa! Panie Kopel, wstyd i hańba, bo tego tramwaju już się nie zrekonstruuje. A pan Frankiewicz niech się zastanowi, bo autobusy PKM Gliwice bynajmniej nie młodnieją, a pętla Strzody-Pocztowa w Gliwicach została zlikwidowana właśnie za jego poprzedniej kadencji! Więc proszę nie lekceważyć problemu, tylko modernizować to, co w Gliwicach zostało z tramwajów! Bo gdyby do likwidacji tej, bardzo pochopnej, doszło, to szanowny pan Frankiewicz zostałby prezydentem miasta, które miałoby zajezdnię tramwajową, a nie miałoby linii - ewenement na skalę światową w zakresie piramidalnej głupoty! Więc proszę łaskawie przestac słuchać jakichś półgłówków, którzy z uporem maniaka ględzą, że tramwaj hałasuje. Autobus też, a do tego jeszcze smrodzi!!! A z rury wydechowej to mu lecą pewnie fiołki, co?!

20.02 16:49:21

Ahorcado napisał(a):

Dlaczego na stronie http://www.ratujmytramwaje.pl nie ma żadnych aktualizacji? Tak łatwo poddajemy sprawę?

20.02 17:17:47

budda napisał(a):

@gaeilgeoir_slaq-- Pętla Strzody-Pocztowa? Nie ma ul. Pocztowej w tym rejonie Gliwic a tramwaj istotnie miał przystanek na Strzody, ale było to 1 nka i 2 jka we wczesnych latach 80tych więc Frankiewicz nie miał z tym nic wspólnego.

Poza tym zgodzę się z Tobą w 100%.

20.02 17:38:00

motorowy napisał(a):

Może ktoś wie, dlaczego KZK GOP i Tramwaje Śląskie nie korzystają z analizy wykonanej przez firmę Ernst & Young za grube pieniądze??!! Pieniądze wyrzucone w błoto! W owej analizie nie ma słowa o likwidacji i nierentowności linii 12 czy 18. Mało tego zalecano przesunięcie pętli tramwajowej w głąb Siemianowic Śląskich dla poszerzenia zasięgu sieci tramwajowej. Planowano odbudowę linii do Miechowic czy rozbudowę sieci tramwajowej w Gliwicach!!! Czy to nie jest niegospodarność??? Wydanie dużych pieniędzy na profesjonalne doradztwo i niekorzystanie z owego?!? Codziennie marnotrawione są pieniądze w każdej zajezdni na Śląsku. Wagony defektują jeden za drugim, wypadają kilometry ... dlaczego? Bo ktoś postanowił zaoszczędzić na częściach zamiennych i mechanikach z prawdziwego zdarzenia. Połowa wozów nie powinna wcale wyjechać z zajezdni bo stanowi realne zagrożenie życia, dlaczego ... no właśnie DLACZEGO???

20.02 17:43:10

butthead napisał(a):

@tramp: Czasem warto wychylić się z lokalnego grajdołka - wrocławski 205WrAs kosztował w zeszłym roku 3,9 mln zł. Konstrukcyjnie dużo lepiej dostosowany do realiów niż w pełni niskie. Przykra sprawa, ale wychodzi to całkiem konkurencyjnie w porównaniu do dwóch lub trzech przegubowych solarisów.

20.02 17:49:24

Anna napisał(a):

Na jaki adres do UM Gliwice wysyłać maile w sprawie tramwai?

22.02 21:27:14

Rob napisał(a):

BZDURA! Autobus wcale nie kosztuje 3,87 zł za wozokilometr, bo nie lata po drodze i nie jeździ na wodę, a kupić go tez trzeba. 3,87 płaci KZK GOP, a drugie tyle płaci gmina i mieszkańcy - utrzymuje drogę, kupuje autobus dla PKM-u, pucuje okna z sadzy i choruje na płuca. Razem do kupy wychodzi mniej więcej tak samo. Jak na ironię, 6,77 zł tramwaju zawiera opłatę za emisje CO2 przez elktrownie (!!!) a autobus grzeje atmosferkę za friko - więc w jak w takim cyrku zyjemy, daleko nie zajedziemy. A władze Gliwic posuwają ciemnotę ciemniakom.

27.02 11:32:23

Natii napisał(a):

A czy ktoś pomyślał ile ludzi straci prace!!Co zrobią małżeństwa,które razem pracują jako motorniczy,kto pomoże im utrzymać dom,dzieci...nasz wspaniały prezydent???????????????Brak słów!!!!!!!!

29.03 16:05:58

MUN napisał(a):

A ja od niedawna zastanawiam się nad celowością utrzymywania transportu tramwajowego,bo trakcja i mocno wyeksploatowane torowiska kosztują bardzo dużo. Jesteśmy na etapie szybkiego przyrostu liczby samochodów a co za tym idzie coraz większego zatłoczenia nie najlepszych dróg a infrastruktura tramwajowa zabiera część miejsca po których mogłyby jeździć samochody. W miejsce likwidowanych linii tramwajowych należy wprowadzać ekologiczne autobusy spełniające wysokie normy czystości spalin. Nie jestem specjalista od transportu miejskiego, ale pewnie fachowcy są w stanie wyliczyć opłacalność alternatywnego do tramwajów środka transportu zamiast kupować używane tramwaje które w niedługim czasie się wyeksploatują.

24.06 14:35:53

adam86 napisał(a):

@MUN: tym alternatywnym środkiem transportu będzie tak samo wyeksploatowany autobus z zachodu.

24.06 15:35:46


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!