Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Barany nie jeżdżą tramwajami

25.01.2009

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Marek Borys

Robert Piąty,
Trybuna Robotnicza, 22.01.2009 r.


Na oszczędnościowych planach prezydenta Będzina i KZK GOP stracą pasażerowie, pracownicy tramwajów, a i cały region.


Konurbacja – zespół miast – może sprawnie funkcjonować tylko dzięki dobrze rozbudowanej sieci komunikacyjnej. Komunikacja stanowi arterię wielkiego ekonomicznego i społecznego organizmu, dzięki której właściwie funkcjonuje dane miasto, miasta sąsiednie, jak i cały region. Dobrze rozbudowana komunikacja publiczna jest niezbędna w sferze pracy, edukacji, wypoczynku, kulturze. Prezydent Będzina, Radosław Baran nie dostrzega jednak tego i dąży do upadku Będzińskiej Zajezdni Tramwajowej, stopniowo niszcząc jedyny realny węzeł komunikacyjny Będzina z sąsiednimi miastami Zagłębia Dąbrowskiego: Sosnowcem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą.

Istotą problemu jest niechęć prezydenta Barana do utrzymywania linii tramwajowych, na przekór sąsiednim miastom, które starają się inwestować w zagłębiowskie tramwaje. Będzin kieruje się chłodną logiką rzekomego zysku, jaki miałby odnieść po likwidacji miejscowych Tramwajów Śląskich. Pierwsze cięcia kursów tramwajów nastąpiły już parę lat temu – najpierw linia 28 została skrócona jedynie do granic Będzina, następnie doszło do likwidacji linii 25, łączącej miasto z sąsiednimi Wojkowicami oraz mieszkańców dzielnicy Grodziec z centrum Będzina. W trakcie kampanii prezydenckiej Barana wspaniałomyślnie przywrócono linie 25, a po udanej elekcji prezydent ponownie ją zamknął. Kolejnym krokiem było usunięcie dwuwagonowych tramwajów linii 21, co w dni targowe wręcz uniemożliwia podróż ze względu na przepełnienie.

W tym roku zaostrzono plany oszczędnościowe Urzędu Miasta, który uważa transport publiczny za niepotrzebny i planuje ostre cięcia. Pierwszą jego ofiarą stała się linia 24, której skrócono trasę (nie obsługuje ona przystanków od Będzin Zamek po dawną KWK Paryż, sprawiając, że częstotliwość przejazdu w tym obszarze zmniejszyła się dwukrotnie). Następne cięcie ma dotyczyć linii 27, która nie będzie już obsługiwać Będzina, a jej trasa ma przebiegać jedynie od przystanku Pogoń Akademiki po Kazimierz Pętla.

Równocześnie w planach Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP – zarządzającego siecią komunikacji publicznej – jest również likwidacja linii 28, sosnowiecka linia 26 ma przestać obsługiwać Milowice oraz zredukowana zostanie liczba tramwajów linii 22, z obecnie jeżdżących dziesięciu, na sześć–siedem. Przy takim obrocie spraw pasażerowie będą zmuszeni czekać piętnaście minut na tramwaj, by dostać się przykładowo z centrum Będzina do osiedla Warpie, problemem będzie wydostanie się z osiedla Zamkowe lub dojazd do Czeladzi.

Druga strona medalu jest oczywista – przy ograniczaniu linii redukcja etatów w zajezdni Będzin (dodajemy, że będziński zakład jest najmłodszą zajezdnią w całym KZK GOP). Wraz z wyżej wymienionych cięciami, Będzin będzie miał z Sosnowcem tylko jedno połączenie tramwajowe, a część mieszkańców, by móc dojechać do sąsiedniego miasta będzie skazana na podwójne bądź potrójne koszty, ze względu na kasowanie biletów przy każdej przesiadce.

Jednak to nie koniec, ponieważ prezydent Baran rozważa całkowitą likwidację zajezdni w Będzinie i wprowadzenie komunikacji zastępczej, czyli – według jego zamysłu – tzw. ekologicznych busów. Dziwne to, bo przecież to tramwaj jest najbardziej ekologicznym środkiem miejskiego transportu. Prezydent nie interesując się ani losem 420 pracowników zatrudnionych w zajezdni Będzin – zazwyczaj 40–50-latków, czasami pracujących tutaj całymi rodzinami, ani mieszkańcami Będzina. Ponieważ jeden przystanek autobusowy przypada na trzy przystanki tramwajowe, zmusza pasażerów do kilkukilometrowych marszy i dodatkowych kosztów z tytułu przesiadek. Zwróćmy też uwagę, że wszystkie trasy linii tramwajowych na terytorium Będzina są wytyczone bezkolizyjnie, umożliwiając szybki transport w godzinach szczytu, przejeżdżając bez opóźnień przez każdy korek, w którym autobus może ugrzęznąć nawet na pół godziny.

Prezydent Baran, deklarując swoją wolnorynkową wizję komunikacji miejskiej, wywołał popłoch wśród lokalnych samorządowców, do tego stopnia, iż prezydent Sosnowca zaczął rozważać przeniesienie zajezdni Będzin na sosnowieckie Zagórze oraz budowę połączenia tramwajowego z Dąbrową Górniczą. Związki zawodowe, w tym WZZ „Sierpień 80”, wystosowały apel do pasażerów, informując o zaistniałych zmianach i prosząc ich o solidarność, choćby poprzez dzwonienie do będzińskiego Urzędu Miasta.

Pracownicy i pasażerowie mają czekać na decyzję włodarzy Będzina do końca stycznia.

Tramwaje do wycięcia
Przykład Będzina nie jest odosobniony, KZK GOP razem z władzami niektórych miast likwidują również linie na Śląsku. Warto wspomnieć o nie jeżdżącej od początku roku 12., czyli linii tramwajowej łączącej Siemianowice z Chorzowem, oraz zamiar zlikwidowania 18. przez władze Rudy Śląskiej, które uważając ją za niebezpieczną, wolą ją zamknąć niż wyremontować.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

misiekolkusz napisał(a):

No cóż BARAN to Baran.Tylko pogratulować

25.01 14:18:32

Dave napisał(a):

Jak zwykle artykuł przekolorowany, choć sens jego i główna myśl jak najbardziej słuszna, ale:
1) "Najpierw linia 28 została skrócona do granic Będzina..." - hę? Przecież odkąd pamiętam, to linia ta jeździła od zajezdni Będzin do Dąbrowy - jedynie dawniej zawsze jechała do huty Katowice, teraz tylko do "Gołegonoga".
2) Najpierw usunięto drugie wagony w linii 21, a później dopiero zlikwidowano linię 25!
3) Czemu pasażerowie mają czekać aż 15 minut, żeby dojechać z centrum Bądzinia na Warpie? Skoro tramwaj 21 jechałby bez zmian co 20 minut, a 22/32 najrzadziej co 20, to przy regularnym takcie oczekiwało by się góra 10 minut! No, chyba że w niedziele obie linie będą jeździły co 30 minut!
4) Skoro nie ma wyżej mowy o całkowitej likwidacji T24, to z Będzina do Sosnowca nie będzie połączenia jedną linia, tylko dwoma (21 i 24).
5) Skąd teza, że trzeba będzie 3 razy kasować bilet, żeby pojechać z miasta do miasta? Wystarczy raz skasować bilet za 4 zł i w godzinę powinno się dojechać całą trasą z przesiadką! A jeśli nie, to góra 2 bilety, a nie 3!

25.01 14:37:44

pasażer km napisał(a):

"Barany nie jeżdżą tramwajami"-jeśli ten nagłówek jest o KZKGOP,to jest to 100% racji.

25.01 14:42:22

Nadzieja napisał(a):

Czy to na pewno prawda, że prez. Sosnowca chce przenieść zajezdnię?
Może Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza powinny olać Będzin, przecież on nie jest dla nich tym, czym Francja dla Niemiec i Hiszpanii. Przecież owe kraje masowo rozbudowują sieci tramwajow.
DG i Sec niech zbudują tory gdzieś przez Zagórze, omijając Będzin.

25.01 16:12:27

Martinez napisał(a):

Prezydent Baran a moze prezydent balwan

25.01 18:43:25

Vegeta napisał(a):

W ogóle to co za "baran" kilkadziesiąt lat temu wpadł na pomysł budowy zajezdni w Bądzimiu?

Ja naprawdę współczuję mieszkańcom, że przez jednego ciołka (Barana) rozwalona zostanie komunikacja tramwajowa nie tylko w Będzinie, ale i w trzech sąsiednich miastach. Wstyd!

Mieszkańcy Będzina! NA TACZKI GO!!!

25.01 20:25:52

iksik napisał(a):

teraz sie wezmna za 26 no niezle

25.01 20:26:27

hght napisał(a):

Ot całe Zagłąbie ...

25.01 20:54:39

kk103 napisał(a):

Moim zdaniem zmiany w Zagłębiu są konieczne. Np. przywróciłbym podwójne składy na linii 21 jednocześnie likwidując 28. 24 zamiast do Będzina mógłby jeździć do Milowic, natomiast 26 skierowałbym na Pogoń, a 27 skrócił do centrum Sosnowca. A jeśli chodzi o 22, to ta linia tylko w szczycie powinna kursować co 10 minut, potem wystarczyłoby 20 minut. Na pewno można sporo zaoszczędzić, również skracając niektóre linie autobusowe, dublujące tramwaj.

25.01 22:56:42

slowak99 napisał(a):

Bardzo proszę administratorów o zamieszczenie telefonu do UM w Będzinie w artykule.

Niestety ale te pieprzone urzędasy z Baranem na czele rozwalą nam doszczętnie tramwaje! Oby S-c wziął się za przeniesienie zajezdni i budował nam linię do DG, bo chyba na 808/811 będą musieli wprowadzić takt 10 minutowy z obsługą autobusów 18 metrowych!

To skandal, a za coś takiego Baran, Urbańczyk i inne ** powinni być sądzeni!

25.01 23:05:11

suchy napisał(a):

@Dave - bo z tego co było gadane przy wprowadzaniu taktu 15minutowego, to KZK gadało że jak się ten system sprawdzi na tych liniach, to takowy takt planują wprowadzić na całej naszej cudnej sieciuni..

25.01 23:11:55

Czterooki Masterminator napisał(a):

A te "ekologiczne" busy też dobre, wsiądzie do niego 10osób i zapchany...

26.01 09:40:11

Rekin napisał(a):

Będzin płaci do KZK GOP więcej niż Chorzów, chociaż w Chorzowie jest 3 razy więcej mieszkańców (dotacja Będzina to jakieś 250 zł/mieszkańca, Chorzowa lipne 90 zł). O ile w Będzinie nikt nawet nie pierdnął i nie pierdnie przez najbliższych 100 lat żeby naprawić torowiska, to Chorzów będzie miał robione remonty ulic za kaskę z Będzina czy Czeladzi na tramwaje, stac go będzie na to zeby wydać parę milionów na zerwanie torowisk po linii 12 i zalanie asfaltem Chorzowa Starego. Przecież tu własnie cały czas idzie o skandaliczny system rozliczeń KZK GOP, gdzie miasta płacą za wozokilometry. Nie dość że Baran płaci więcej od Kopla, to nie ma w KZK GOP nic do powiedzenia - szczwany chorzowski prezydent wspierany przez kolegów w postaci Uszoka i Frankiewicza sobie zmodernizuje ulice na jego koszt.

Pozostawanie miast Zagłebia w KZK GOP nie ma żadnego sensu - juz dawno mogli połączyć się z Jaworznem i Tychami i stworzyć normalny związek, gdzie będzie się liczyć pasażer, a nie interesiki dziadków, którzy powinni sie zająć wnuczkami, skoro o zarządzaniu aglomeracją nie mają pojęcia.

26.01 09:40:50

będzinianin napisał(a):

@suchy: tylko że jak wprowadzą takt 15-minutowy na 21, 24, 27 to będzie więcej kursów bo teraz jeżdżą co 20. A innym przypominam, że takiego Barana cały Będzin będzie sądził w przyszłym roku przy urnach. Co do telefonu do UM Będzin to można go znaleźć na stronie Będzina.

26.01 09:46:01

pasazer II napisał(a):

A może chce się pochwalić (w wyjątkowo powalony sposób), że niby wszyscy mieszkańcy Będzina mają samochód (bo km już będzie całkiem zlikwidowany). Patologia

26.01 10:34:08

CzerZag napisał(a):

Tylko nie zapominajcie że Baran to najlepszy prezydent na śląsku:

http://bedzin.naszemiasto.p...

26.01 11:48:17

TomekCh napisał(a):

@ hght

Tak, na Śląsku jest super.

26.01 11:54:15

Gojira napisał(a):

@CzerZag: LOL co to za ranking?! Hahaha chyba najgorszych prezydentów... Nie wierze, że Bytomianie (między innymi ja) głosowali na Piotra Koja! Przecież kogo bym nie zapytał każdy na niego narzeka, nawet Ci co na niego głosowali (między innymi ja).

26.01 12:19:00

Tomek napisał(a):

eeee to chyba wszystko sprawka właścicela niebieskich dymiących ikarusów z rejestracjami SBE

Najpierw wykończył PKS w Będzinie
Tera sie wziął za tramwaje

0 konkurencji 0 problemu co nie

26.01 14:48:45

juz nie MANIAC SCAT napisał(a):

1. Będzin nie jest na Śląsku.
2. Jest wiochą.
3. Powinien zostać odgrodzony od reszty miast, które powinny zainwestować i okrążyć Będzin siecią tramwajowa. Powstanie enklawa.

26.01 16:22:17

zonk napisał(a):

@juz nie MANIAC SCAT: Pętla na Kościuszki jest. B. B. fajna. Stacja trochę dalej też niczego sobie (tylko nic ciekawego tam nie jeździ).

26.01 21:10:51

greg napisał(a):

@już nie MANIAC SCAT:
1. Będzin powinien mieć rozwiniętą sieć połączeń tramwajowych w śródmieściu, a nie "tramwaj jeżdżący po jego obrzeżach" po dzielnicy takiej jak choćby "małobądź". Połączenia tramwajowe powinny dotyczyć wszystkich miast sąsiednich, włącznie z Grodźcem i Wojkowicami. Okrężna linia miejska powinna też obejmować połączenia osiedli: Syberka, Zamkowe, Warpie ze śródmieściem.

2. Będzin jest wiochą, ponieważ zadbali o to wystarczająco jego włodarze, których pochodzenie od czasów zakończenia II wojny było właśnie "wioskowe" - napływowe: kieleczczyzna.

3. Będzin jest już enklawą, a w szczególności: bezrobocia, zacofania, niegospodarności, przestępczości, brudu i smrodu. W dodatku jego granice terytorialne zostały tak okrojone, że na jego powierzchni nie powstała od dziesięcioleci jakiekolwiek inwestycja przynosząca dochody jego mieszkańcom. Natomiast skutecznie uniemożliwiano działalność i postawiono w stan likwidacji wiele zakładów pracy a wśród nich zajmujących się utrzymaniem połączeń komunikacyjnych (PKM, PKS; dział osobowy i towarowy). Teraz, jak widzisz, przyszłą pora na tramwaje.

27.01 14:29:58

timn napisał(a):

Po pierwsze to los pasżerów jest przesądzony. przecież cały zarząd kzk gop to są właśnie prezydenci miast w których jest Kzk. to oni o wszystkim decydują tak naprawdę
po drugie en kto wymyślił zeby zagłebie połączyło sie z tychami lub z jaworznem chyba nie zna sieci autobósów tych zwiazkow co w ten czas bede mogł tylko dojechac do jaworzno czy tychów z sosnowca widze ze ktos ma bardzo dobry pomysl

27.01 18:06:38

NKWD napisał(a):

W dobrych czasach taki BARAN poszedł by do GUŁAGU jako WRÓG LUDU!! No ale mamy ukochany kapitalizm i taka WSZA robi co chce!!

28.01 16:19:32

MIGomat napisał(a):

Po pierwsze to BARANY nie jeżdżą tramwajami tylko prztstosowanymi do tego celu samochodami ciężarowymi lub wagonami do przewozu bydła. I nie siedzą w UM tylko w owczarni. BARAN powinien sam siebie zlikwidować. Ten skurczybaran wszystko by likwidował. Dziwne tylko, że Elektrownia Łagisza jest w rozbudowie a nie w likwidacji. Bardzo dziwne.

Co do komunikacji miejskiej to powinni synchronizować a nie likwidować. Np. mój ojciec jeździł by do roboty autobusem gdyby nie fakt, że gdy 901 podjeżdża do przystanku Będzin Stadion to 807 właśnie z niego odjeżdża.

28.01 20:01:54

Pasażerka napisał(a):

To jest szok ze na swiecie taka znieczulica panuje.Ten fakt mnie już przekonał o tym na 100 proc.Jak można likwidować tramwaje...jakie mikrobusy pan Baran nam chce dać.No szok ,pewnie dlatego że włascicielem tych mikrobusów jest jakiś kuzyn czy bliski kolega pana Barana.Trzeba sobie pomagać co??A wogóle czy mnie jako pasażera ktoś zapytał czy tramwaje nam są potrzebne ??No nie bo kim ja jestem.Tylko psażerem.A w zajezdni pracuje dużo ludzi,i co mają iśc na bruk.SZok .Normalnie szok.WSZYSCY CHCĄ BY TRAMWAJE ZOSTAŁY>PROSZE ICH NIE LIKWIDOWAĆ>NIECH JEŻDŻĄ TAK JAK JEZDZIŁY.

09.02 18:47:33

I TAK DO KASACJI napisał(a):

DAREMNY JEST WASZ TRUD WALKI O TRAMWAJE BĘDZIŃSKIE.R.BARAN DOSTAŁ 17 MILIONÓW ZŁOTYCH NA MODERNIZACJE TRAMWAJI A ON BARDZO SZCZEGÓŁOWO PRZEPROWADZA ICH LIKWIDACJE,NIE INTERESUJĄ GO OPINIE LUDZI KORZYSTAJĄCYCH Z USŁUG ZAJEZDNI BĘDZIN,ANI WYMUSZANYCH ZEBRAŃ ZE ZWIĄZKAMI, KTÓRE OSTATNIO SIĘ ODBYŁY I CO MĄDREGO ON POWIEDZIAŁ ZE MU NIE NA RĘKĘ TE TRAMWAJE.BIEDNY SKARŻY SIĘ TYLKO ŻE TAK DUŻO DOPŁACA.DOPŁACA BO STAN TOROWISK I TABORY POWINIEN BYĆ ODDANY DO MUZEUM ZAGŁĘBIOWSKIEGO JAK BY COŚ ZROBIŁ Z TYCH OTRZYMANYCH PIENIĘDZ TO NIE MUSIAŁ BY TYLE DOPŁACAĆ.ALE KIJOWEJ BALETNICY TO I RĄBEK U SPÓDNICY PRZESZKADZA.LINIA 25 BYŁA NIE RENTOWNA TO ZLIKWIDOWAŁ,A JAK PRZYSZŁY WYBORY TO UMIAŁ SIĘ LUDZIOM PODLIZAĆ,ALE WŁODARZE ZAJEZNI TEŻ NIE SĄ ŚWIĘCI BO ROZBIÓRKĘ TOROWISKA ZLECILI PRYWATNEJ FIRMIE,A ŻEBY TAK SAMEMU JĄ ZLIKWIDOWAĆ I ZA PIĘNIĄDZE ZE ZEBRANEGO ZŁOMU PRZEZNACZYĆ NA ULEPSZENIA TO PO CO.MOJE ZDANIE JEST TAKIE JAK RAZ POWIEDZIŁ ŻE TRAMWAJE SĄ NIE POTRZEBN TO I TAK JE ZLIKWIDUJE JAK I RESZTĘ BO MA WTYM JAKIŚ CEL MOŻE ZROBI DROGĘ TRZY PASMOWĄ OD RONDA DO DĄBROWY I SOSNOWCA,BO JAK TAK KOCHA TE SWOJE BUSY TO MOŻE BĘDZIE NIMI JEŹDZIŁ.JEDYNY RATUNEK NA TE NASZE CZERWONE TRAMWAJE TO PRZEJĘCIE ICH PRZEZ INNE MIASTO.JAK NIE POMÓGŁ STRAJK ANI ZWIĄZKOWCY TO I NIE POMOGĄ NAWET LUDZIE I ICH OPINIE CHYBA ŻE BARAN SAM ZREZYGNUJE ZE SWEGO STANOWISA I KTOŚ MĄDRY JE OBEJNIE,KTÓRY WIE JAK ZARZĄDZAĆ PIENIĘDZMI A NIE GŁUPIĄ GADKĄ.STOCZNIA PRZEGRAŁA ,HUTA KATOWICE I HUTA BANKOWA TEŻ TO PO CO TRZYMAĆ ZDEZELOWANĄ ZAJEZDNIE NA KTÓRĄ WSZYSCY NARZEKAJĄ.

11.02 14:14:01

marcelina napisał(a):

...To Prezydent i jego władza.ALE TO MIESZKAŃCY BĘDZINA SĄ GÓRĄ.Przekonamy się o tym już szybko!!!

17.03 23:26:44

Marcin napisał(a):

Mieszkańcy Będzina podziękowali Radosławowi Baranowi za niszczenie komunikacji w ostatnich wyborach. Jest już byłym prezydentem miasta.

14.12 11:16:22

Wdzięczni pasażerowie. napisał(a):

Dnia 11.06.2013 r. tramwaj o nr 518 wyjeżdżający o dodz. 14.49 z Czeladzi prowaqdził bardzo uprzejmy Pan motorniczy. Ponieważ była jakaś awaria i tramwaje jeździły tylko do Pow. Biura Pracy w Dąbrowie Górniczej, Pan motorniczy na każdym przystanku informował pasażerów dokąd dojeżdża, aby każdy mógł się jakoś "zorganizować" t.zn. aby wysiąść na przystanku, z którego ma dalej najlepsze połączenie. To niesamowita rzadkość w dzisiejszych czasach. OGROMNA POCHWAŁA DLA PANA MOTORNICZEGO!!!
Miły i uprzejmy. Bardzo dziękujemy.

12.06 09:25:37


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!