Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Unia dała kasę

10.01.2009

Tagi: inwestycje, infrastruktura, kolej, prasa – Dodał: Marek Borys

POLSKA Dziennik Zachodni, 09.01.2008 r.

To szansa nie tylko dla Rozbarku, ale i dla całego miasta. Jeżeli znajdą się pieniądze, przez Bytom będzie przebiegała szybka kolej łącząca Katowice z lotniskiem w Pyrzowicach. Kolejka pokonywałaby trasę 28 km. Pasażerowie jechaliby tylko pół godziny.


Na wprowadzenie inwestycji w życie PKP Polskie Linie Kolejowe potrzebują 1 mld 234 mln zł. Na razie są pieniądze na wykonanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej. Trzeba na to wyłożyć 107 mln zł. Z tego 69 mln zł dała Unia Europejska. - Reszta to nasze środki własne - mówi Zbigniew Młokosiewicz, kierownik kontraktu linii Katowice-Pyrzowice.

Teraz trwają procedury przetargowe, w wyniku których zostanie wybrana firma, która tę dokumentację wykona. To na jej podstawie można potem realizować inwestycję. Być może procedury przetargowe zostaną zakończone w marcu lub kwietniu.

Koszty całej inwestycji są ogromne, więc PKP ubiega się także o dofinansowanie z budżetu państwa. - 12 grudnia wysłaliśmy aneks w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury - mówi Młokosiewicz. Trzeba więc czekać na odpowiedź.

Projekt stworzenia szybkiego połączenia Katowice-Pyrzowice stworzyli specjaliści z Politechniki Śląskiej. Plan zakłada także budowę dworca zintegrowanego. Obiekt ma powstać w naszym mieście. Dworzec zintegrowany to taki, na którym pasażerowie mogliby przesiadać się z jednego środka transportu na drugi. - Na przykład z tramwaju na pociąg lub z jednego pociągu na drugi - mówił profesor Sylwester Markusik, szef Katedry Transportu Przemysłowego Politechniki Śląskiej. Rozkłady jazdy byłyby układane komputerowo. Nad projektem połączenia miast Aglomeracji Górnośląskiej i budowy dworca zintegrowanego specjaliści z Politechniki pracowali od 2005 roku. Dworzec stanąłby w Bytomiu, między obwodnicą prowadzącą do Piekar Śląskich a ulicą Chorzowską. Tam jest teren po starych kolejach wąskotorowych.

Janina Noskowiak mieszka w Rozbarku. Przez 35 lat pracowała na kopalni Rozbark.

- W ekspedycji. Kopalnię zamknięto, a dzielnica zaczęła upadać. Dzisiaj nie ma tu nic. Taki dworzec przydałby się, bo inwestycje to szansa dla tego miejsca i ludzi, którzy tu mieszkają - mówi pani Janina.

Na tym, żeby połączenie Katowice-Pyrzowice biegło przez Bytom zależy też samorządowcom. Obiecują, że zrobią wszystko, by szybka kolej jeździła właśnie przez nasze miasto. - To jedna z priorytetowych inwestycji, na których miastu zależy. Nie po to nagłaśnialiśmy pomysł i informowaliśmy o nim, by teraz go nie popierać. Idealna sytuacja byłaby wtedy, gdyby przez Bytom nie tylko jeździła kolej do Pyrzowic, ale powstałoby tu także centrum przesiadkowe. Dobra komunikacja oznacza szybki rozwój miasta. A biorąc pod uwagę to, że na terenach po byłej kopalni Rozbark zamierza inwestować brytyjska spółka Mayfield, połączenie z Pyrzowicami mogłoby stać się dodatkowym atutem jeżeli chodzi o pozyskiwanie inwestorów, którzy wesprą Mayfielda. Dołożymy wszelkich starań, by wesprzeć budowę połączenia - obiecuje Katarzyna Krzemińska-Kruczek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Jeżeli PKP dostanie pieniądze z budżetu państwa, szybką koleją można będzie pojechać na lotnisko do 2012 roku.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

zawiadowca napisał(a):

Niesamowite. Powstanie (a najpewniej nie powstanie) dworzec, na którym będzie można się przesiadać z pociągu na pociąg. Toż to będzie rewolucja na skalę wprowadzenia "Rakiety" Stephensona! Pasjonaci z całego świata będą przyjeżdżać, aby to zobaczyć, a przy okazji odbyć podróż śladami leżącej nieopodal zlikwidowanej linii tramwajowej nr 8.

10.01 14:48:53

Rak napisał(a):

Nie warto się podniecać. Niezastąpiony Stumpf ułoży taki rozkład dla tej kolejki na lotnisko: 5.07 6.00 7.18 9.18 11.18 13.45 14.37 15.50 17.15 19.18 21.18... Śląsk ma niebywałego pecha do osób odpowiedzialnych za komunikację publiczną w naszym regionie. Zamiast rozwoju mamy kompetny defetyzm i beznadzieję... Szkoda w ogóle czasu na jakąkolwie krytykę. Zacznijmy pisać prośbę o usunięcie takich zakał jak Stumpf czy Urbańczyk ze swoich stanowisk.

10.01 19:55:29

MARTIN napisał(a):

Jak kogoś stać na bilet lotniczy, to ma gdzieś taki pociąg. Podjedzie pod lotnisko autem, taxi lub podwiezie go ktoś znajomy. Napewno nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie łaził po Rozbarku, chyba że chce wrócić bez bagażu. Te pieniądze są wyrzucane w błoto, lepiej dali by je na tramwaje. Mam nadzieję że nigdy tego nie wybudują.

11.01 09:31:25

adas napisał(a):

MARTIN: Ale pociągi mają jeździć z Gliwic i Katowic, więc jacyś ludzie się znajdą... I po Rozbarku nikt nikomu chodzić nie każe ;)

A ludzie choćby się z Piekar jacyś znajdą w tych pociągach...
Mam nadzieję, że to jednak wybudują... ;)

11.01 13:25:30

YoMaHa napisał(a):

@MARTIN: w ubiegłym roku leciałem samolotem ze dwadzieścia razy i łącznie na bilety lotnicze wydałem tyle, co na przejazd intercity nad morze i z powrotem. Nie demonizuj, że bilety lotnicze są takie drogie.

11.01 13:27:56

anna napisał(a):

A nie można wykorzystać istniejącego dworca PKP do tego celu? Od soboty peron 4 ty to tylko 6 pociągów do Gliwic. Peron 3 wogóle nie używany. Perony 1 i 2 używane co 2,5 godziny. Warto się zastanowić nad tym skoro tory Bytom-Katowice i tak "lecą" przez Rozbark

11.01 21:11:16

slowak99 napisał(a):

O ile życzę sukcesu kolejowego, tak wiem, że jak już urzędnicy obiecują, to na tym się skończy. Ile już nam rzeczy obiecano? Ile? Tylko tyle: n

11.01 23:00:45

Gojira napisał(a):

@anna: fajnie by było, może by go w końcu wyremontowali. Tylko jak zrobić z niego przesiadkę na 6, 19? :/

11.01 23:48:27

ja napisał(a):

jeśli ta linia miałaby faktycznie powstać to i tak powinien powstać odcinek Pyrzowice - Zawiercie. Dlatego też może warto zacząć od tego drugiego, gdyż można to zrobić szybciej.

Wtedy po powstaniu i dłuższej linii "południowej" będą mogły jeździć pociągi typu Gliwice-Bytom-Pyrzowice-Zawiercie
ze skomunikowaniami a może i bezpośrednimi do Częstochowy, Kielc, Krakowa.

Sama linia Katowice-Bytom-Pyrzowice to nonsens i wyrzucanie kasy w błoto(czytaj: w szkody górnicze).
Przedłużanie cmk może by miało jakiś sens ale z kolei nie wiem czy nie ma wazniejszych inwestycji w regionie(np. podniesienie szlakowej na liniach gdzie jezdzi sie ponizej 80 km/h)

13.01 09:21:49

Jakub Halor napisał(a):

Proszę przed pisaniem w tym miejscu w ogole zastanowić się, jaki sens ma budowa za miliard z okładem linii kolejowej w relacji, gdzie podróżować będzie w porywach kilkaset osób dziennie, skoro zamyka się linie tramwajowe mające dziennie tysiące pasazerów? Kto dopłaci do tych pociagow, skoro uruchomienie stacji Tych Miasta zaowocowało pocięciem całej reszty połączeń w województwie?

14.01 13:16:56

Marcin Gądek, Zawiercie napisał(a):

Dla mnie budowa nowej i z całą pewnością deficytowej linii to kolejny absurd komunikacyjny na Śląsku. Nie wiem czy ktokolwiek z podniecających się budową tej linii zadał sobie pytanie czy dla okolicznych mieszkańców miejscowości przez które linia będzie przebiegać ta linia w ogóle jest potrzebna. Nie można tworzyć kolejnego tworu tylko z potrzeby własnych ambicji nie patrząc na rzeczywiste zapotrzebowanie mieszkańców. Komunikacja na Śląsku jest najbardziej zacofaną w Polsce. W regionie, gdzie wycina się połączenia tramwajowe (w tym całe linie!!!) i likwiduje kolejne połączenia kolejowe tworzy się coraz to większe absurdy, głównie na pokaz. Proszę zastanowić się nad uruchomieniem połączeń Katowice - Tychy Miasto gdzie komunikacja pomiędzy tymi miastami należała do bezproblemowych. Połączeń autobusowych pomiędzy Tychami a Katowicami jest tak dużo (do wyboru KZK GOP, MZK Tychy i komunikacja prywatna), że przejazd pomiędzy tymi miastami zawsze należał do bezproblemowych. W tym samym okresie zlikwidowano linię tramwajową nr 12 pomiędzy Chorzowem a Siemianowicami gdzie tramwaj stanowił najszybsze i najdogodniejsze połączenie obu tych miast. W chwili obecnej powrócił znów temat likwidacji tramwajów w Gliwicach!!! Absurdem jest budowanie linii kolejowej przebiegającej głównie przez tereny wiejskie lub niezamieszkałe kosztem wycinania kolejnych połączeń kolejowych na liniach najbardziej obleganych przez pasażerów. Dotyczy to w szczególności relacji Katowice - Częstochowa i Katowice - Kraków. Obecnie mieszkam w Zawierciu i już od ponad roku czasu mam problemy z komunikacją pomiędzy Zawierciem a Katowicami (i odwrotnie) ponieważ z rozkładu jazdy co chwilę znikają kolejne pociągi. Pociągi które zawsze były pełne!!!! Dojazd do Krakowa to tylko dwa pociągi dziennie a jazda w kombinacji Zawiercie - Katowice - Kraków to około 60 km jazdy dookoła, o wiele droższy bilet i zwiększający się o minimum godzinę czas jazdy. Zaznaczam, iż w linii prostej z Zawiercia do Krakowa jest 70 km!!!
Czy ktoś zastanowił się nad tym, że tworzenie kolejnego absurdu w tym regionie zaowocuje likwidacją kolejnych rentownych połączeń ponieważ PKP skądś będzie musiało pozyskać fundusze na finansowanie nierentownych połączeń?? Czy inwestycja za ponad miliard złotych dla wąskiej grupy pasażerów KTÓRA NIGDY SIĘ NIE ZWRÓCI musi odbyć się kosztem innych mieszkańców regionu????
Przypominam wszystkim, że istnieje bezpośrednie połączenie Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach przez Zawiercie, Siewierz, które można tanim kosztem uruchomić a czas przejazdu zakładając dostosowanie linii Zawiercie - Siewierz do szybkości 100km/h nie powinien być dłuższy niż 60 min. Warto też pomyśleć o odbudowie linii pomiędzy Mierzęcicami a Miasteczkiem Śląskim, co umożliwiło by prowadzenie ruchu w relacji Katowice - Bytom - Tarnowskie Góry - Pyrzowice. Rozpatrując wariant pierwszy tych połączeń, to warto wspomnieć, że wjazd na linię Zawiercie - Pyrzowice jest również od strony Łaz, tak, że część pociągów nie musiało by wjeżdżać do Zawiercia. Uruchomienie tego wariantu daje możliwość uruchomienia również połączeń w relacjach Częstochowa - Pyrzowice. Warto też przypomnieć, iż linia Częstochowa - Zawiercie - Katowice - Gliwice cieszy się największą frekwencją ze wszystkich linii naszego województwa. Z linii tej w ostatnim czasie zniknęło z rozkładu jazdy kilka kolejnych pociągów co łączy się bezpośrednio z uruchomieniem połączeń w relacji Katowice - Tychy Miasto. Na zakończenie dodam, że na dzień dzisiejszy po godzinie 22.57 do godziny 4.40 nie ma możliwości dojazdu z Katowic do Zawiercia co czyni to miasto odciętym od świata w godzinach wieczorno nocnych. Warto też zauważyć, że nie istnieje żadna alternatywna do PKP komunikacja pomiędzy Zawierciem a Katowicami.

14.01 17:53:39


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!