Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Citadis X04 - nowy tramwaj z chorzowskiego Konstalu

17.12.2008

Tagi: tabor, inwestycje, Alstom Konstal – Dodał: Jakub Jackiewicz

Alstom-Konstal S.A. - chorzowska fabryka tramwajów należąca do francuskiego koncernu Alstom wraca do produkcji wagonów tramwajowych - prototyp rozpoczął jazdy próbne.


Po zakończeniu produkcji wagonów tramwajowych Citadis 100 Katowice (czyli 116Nd) oraz wagonów metra Metropolis dla Warszawy chorzowska fabryka zajmowała się przez ostatnie lata produkcją kolejowych wagonów towarowych oraz komponentów i podzespołów dla pozostałych fabryk koncernu Alstom. W chwili obecnej trwa realizacja zamówienia na 170 wagonów metra dla Budapesztu oraz rozpoczyna się produkcja nowego wagonu tramwajowego - Citadis X04.

Model ten został zaprojektowany specjalnie na rynek Europy Środkowo-Wschodniej. Jest to nowa generacja Citadisa, którego różne odmiany jeżdżą na całym świecie. W porównaniu z modelem Citadis 300 nowy wagon ma być tańszy - zastosowano w nim pudło ze stali (a nie z aluminium) i wózki nowej konstrukcji z ciągłymi osiami. Wagon jest oczywiście w pełni niskopodłogowy.

Wagony produkowane w Chorzowie przeznaczone będą dla tureckiego Stambułu. Łącznie ma być ich 30 sztuk. Pierwszy egzemplarz został częściowo zmontowany w Valenciennes, tam też przechodził pierwsze próbne jazdy. Później testowano go na okręgu testowym Siemensa w Wegberg-Wildenrath w Niemczech. Teraz przyszedł czas na Chorzów.

fot. M. Borys
Prototyp wyposażono w szereg aparatury pomiarowej mierzącej różnego rodzaju parametry podczas jazdy. Testy i badania mają posłużyć do wyeliminowania wad i mankamentów zanim wagon trafi do produkcji seryjnej. Z Tramwajami Śląskimi uzgodniono zasady korzystania z infrastruktury technicznej i przystąpiono do jazd. Najpierw na ul. Metalowców, gdzie znajduje sie tor próbny (łączy on tzw. halę wykańczalni na terenie fabryki z siecią tramwajową) trenowano spinanie wagonu ze zwykłym wagonem 105Na i techniki wstawiania go na tory po wykolejeniu.

Ostatnie jazdy pomiarowe zupełnie nowym typem wagonu niskopodłogowego odbywały się w Chorzowie w lipcu 2000 roku - dokładnie w nocy z 13/14 lipca wagon 116Nd o numerze fabrycznym 01 (dzisiejszy wagon 800) wyjechał z fabryki na jazdy próbne.


W nocy z 15/16 grudnia po północy Citadis X04 rozpoczął zmagania z chorzowskimi torami - trasa jazdy próbnej wiodła od ul. Metalowców do Stadionu Śląskiego. Przejazd ubezpieczany był przez skład 2x105Na 734+735 z zaj. Zawodzie. Jazdy próbne przebiegały bez przeszkód (wagon wykonał cztery pary kursów), niestety nad ranem doszło do wykolejenia na Rynku w Chorzowie (na zwrotnicy prowadzącej w kierunku Chorzowa Batorego). Oficjalne przyczyny wykolejenia nie są znane, wiadomo jedynie, że rozjazd był sprawny. Można podejrzewać, że być może został on źle ustawiony. Wstawianie wagonu na tory i przywracanie ruchu trwało do ok. 7 rano. Citadis odstawiony został na łączniku pod estakadą na Rynku w Chorzowie, z uwagi na uszkodzenie mechanizmu łączącego go ze zwykłym wagonem 105Na holowanie do fabryki odbyło się dopiero kolejnej nocy. Zapewne po dokonaniu przeglądu i niezbędnych napraw jazdy próbne będą kontynuowane, wg planów nowy wagon ma dojechać nawet na Brynów.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Adi napisał(a):

Witajcie tramwaj fajny cielawe kiedy pojeździ po Katosach. Dobrze że napisaliście o porannym zatrzymaniu, teraz już znam powód spóźnienia się do pracy.Ale jak będę jeździł za X lat takim cackiem to się raczej nie spóźnie już.Miłego dnia dla Wszystkich

17.12 04:35:35

juurek napisał(a):

Zestawiając go z czołówką światową nie wgląda jakoś porażająco ładnie, jednak zakładając, że przeznaczony na rynek środkowo-wschodni prezentuje się na elegancko. Jedno jest pewne w Polsce nie jeździ nic ładniejszego. Teraz zostaje tylk onie zepsuć środka, bo na razie pusty w środku jeździ.

17.12 09:00:05

andrzejh69 napisał(a):

Na 10tke go do jutra puścić jako test :)))

17.12 11:41:00

o2nadranem napisał(a):

nad ranem doszło do wykolejenia
nad ranem?
o DRUGIEJ w nocy
policzcie sobie

Chyba że do kogoś 2 w nocy to jest nad ranem

17.12 12:21:24

pasażerro napisał(a):

Jak zwykle niezły kontrast: nowy tramwaj i nasze torowiska :-/. Nic dziwnego, że się wykoleił... Miał po prostu dość.

17.12 13:04:53

Serd napisał(a):

No, to teraz tylko mieć nadzieję że TŚ kupi choć kilka tych wagonów...

17.12 15:47:06

zonk napisał(a):

@Serd: Już w 2112... Ten tramwaj ledwie kilometr przejechał i już się wywalił.

17.12 17:38:48

kasa napisał(a):

Tak paskudny i niepraktyczny że szok. Pierwsza sprawa rozstaw drzwi jest nie do przyjęcia oraz okropnie wyglądająca góra.

17.12 22:17:11

Żabek napisał(a):

A na co nam taki dlugi tramwaj, skoro na wiekszosci linii wg niektorych to nawet solowka 105Na jest za dluga...
@juurek: A co my, gorsi, ze mamy szkaradami jezdzic? Zobacz sobie np. Bombardiera InCentro to pogadamy :P

17.12 22:43:15

zonk napisał(a):

BTW. Czy będzie wiadomo chociaż dzień przed, kiedy ten wagen wyjedzie ponownie?

17.12 22:44:32

butthead napisał(a):

Układ drzwi to jest kwestia zupełnie wtórna w tego typu współczesnych konstrukcjach. Ile sobie zamawiający zażyczy, tyle zamontują.

17.12 23:38:47

Dave napisał(a):

@ Juurek!
Ten Citek jest niby najładniejszy w kraju? Pfff! :D...

18.12 19:35:55

juurek napisał(a):

@Dave No raczej. A jaki masz wybór poznańskie Combino, Krakowskie skunksy, a może łódzki Cityrunner?Ah zapomniałem przecież jeszcze mamy super ładne 105.Wybacz ale moim zdaniem tramwaje owszem nowoczesnen (poza 105 rzecz jasna), ale bynajmniej ładne.

18.12 21:02:09

mark40 napisał(a):

No cóż jednym podoba się najlepsza europejska stylistyka tramwajowa reprezentowana przez Alstom, innym kiczowata stylistyka rodem z ubiegłego wieku reprezentowana przez Pesę i Cegielskiego :P

18.12 21:57:36

Buscoholic napisał(a):

Niezbyt porywający design nawet na tle 8 lat starszego modelu Nd 116. Można by odsłonić wózki i zabudować podłużnymi klapami (jak w "Karlikach), co nadało by więcej dynamiki dość statycznie wyglądającej bryle. Powinni też zabudować górę, chyba że testowy model dla ułatwienia dostępu do urządzeń na dachu pozbawiony został górnych burt.

@Serd: niech nie kupuje póki torowisk nie doprowadzi do porządku, bo co nam z nowych wagonów skoro po paru miesiącach strzelą przeguby i powyginają się w nich wózki.

19.12 21:06:59

B@rteK napisał(a):

Mnie to póki co wygląda na jakąś konstrukcję w wersji alfa. Inżynierom zależało pewnie na wypróbowaniu samej konstrukcji w ruchu miejskim i wykonanie odpowiednich pomiarów, niezbędnych do wprowadzenia niezbędnych korekt. Pewnie do czasu seryjnej produkcji poprawi się wygląd zewnętrzny.

20.12 01:55:16

Li napisał(a):

@jurek: Ładniejsze są choćby wrocławskie Skody.
@kasa: Ta nieładnie wyglądająca "góra" pewnie będzie przykryta jeszcze jakimiś panelami, teraz dla wygody przeprowadzania prac i testów po prostu ich nie zakładali.

20.12 11:33:32

mark40 napisał(a):

Tutaj przykłady z innych miast
Dublin http://www.railfaneurope.ne...
Orleans http://www.railfaneurope.ne...

20.12 14:32:38


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!