Miasta przejmują Tramwaje Śląskie
12.11.2008
Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 13.11.2008 r.
Ministerstwo Skarbu zgodziło się, by akcje Tramwajów Śląskich zostały rozdzielone pomiędzy 12 śląskich i zagłębiowskich miast. Czy to pierwszy krok do prywatyzacji firmy, z której usług korzystają tysiące pasażerów?
Gdy w maju zeszłego roku, po 15 latach starań Tramwaje Śląskie trafiły w ręce naszych samorządów, nadzór nad firmą powierzono Komunikacyjnemu Związkowi Komunalnemu GOP. Miało to ułatwić zarządzanie spółką i przyspieszyć pozyskiwanie funduszy na inwestycje. Zadanie okazało się jednak trudniejsze, niż zakładano. Związek komunikacyjny, m.in. z powodu mniejszych wpływów z biletów, musi oszczędzać i robi to przede wszystkim kosztem droższych od autobusów tramwajów. Jak informowała niedawno "Gazeta", od przyszłego roku znika "dwunastka" łącząca Chorzów z Siemianowicami Śląskimi, a ważą się losy 18 i 25. Nie wiadomo, czy na tym cięcia się skończą. - Pieniądze, które dostajemy, wystarczają tylko na utrzymanie przejezdności tras i bieżące remonty. O podniesieniu standardu nie ma mowy - rozkłada ręce Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich.
Ale być może sytuacja Tramwajów niedługo się zmieni. Dowiedzieliśmy się, że Ministerstwo Skarbu właśnie zgodziło się, aby akcje Tramwajów Śląskich zostały za darmo rozdzielone pomiędzy 12 śląskich i zagłębiowskich miast: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice oraz Zabrze. Akcje zostaną rozdzielone proporcjonalnie do liczby linii tramwajowych na danym terenie. Najwięcej otrzymają Katowice, Bytom i Chorzów. Najmniej Gliwice i Czeladź.
Przejęcie akcji bezpośrednio przez samorządy to powrót do koncepcji, którą rozpatrywano już kilka lat temu. - Myślę, że to korzystne rozwiązanie, bo miasta staną się teraz faktycznymi właścicielami spółki, bez pośrednika jakim jest teraz KZK GOP - mówi prezes Berkowski.
Przypomina, że niebawem Ministerstwo Infrastruktury rozdzieli pomiędzy miasta zaangażowane w organizację Euro 2012 ok. 600 mln euro. Z tej puli mamy szansę dostać 100 mln euro, pod warunkiem jednak, że wyłożymy połowę kwoty. Dałyby ją gminy, przejmując stare akcje i emitując akcje z nowej emisji.
Nie brak też głosów, że przekazanie akcji gminom to tak naprawdę pierwszy krok do prywatyzacji Tramwajów Śląskich. Problem tylko, czy znalazłby się chętny. Trzeba pamiętać, że w przypadku prywatyzacji pracownicy Tramwajów Śląskich musieliby otrzymać 15 proc. akcji spółki. - Pojawienie się inwestora na zasadach np. partnerstwa publiczno-prywatnego mogłoby przynieść korzyści - przyznaje prezes Berkowski.
suchy napisał(a):
buahahahahaa najmniej akcji dostaną gliwice i czeladź? a niby z jakiej paki? gliwice mają przynajmniej jedną długą trasę od granicy miasta aż po wójtową wieś, obsługiwaną przez DWIE linie.. a jak pomysł Kopla i Urbańczyka o likwidacji 12 zostanie zrealizowany to chyba NAJMNIEJ tramwajów będzie wtedy w siemcach bo będzie to AŻ jedna linia obsługująca AŻ DWA przystanki.. to chyba raczej siemce powinny dostać najmniej, bo niby czemu mając tylko 2 przystanki tramwajowe w mieście, mają mieć więcej akcji niż gliwice mające ich aż 16?
12.11 23:09:59
kermit napisał(a):
Znowu mowa o Ś.P. 25. Ktoś to w ogóle czyta nim wrzuci na stronę ?
12.11 23:36:08
zonk napisał(a):
Przeczytałem artykuł i zauważyłem błąd mały. Tam przy liniach 8 i 25 autorowi wkradła się 1.
komunikacyjnie żetelni... :/
13.11 08:28:16
pasażer napisał(a):
@zonk: przeczytałeś artykuł ale chyba nie ze zrozumieniem... jak mogą ważyć się losy linii 8 i 25 kiedy trakcji dawno nie ma a i tory przestają istnieć... kto miał wiedzieć o co chodzi to wie że zamiast 25 powinno być napisane 24 ale lepiej wytykać błędy i do tego jakieś wymyślone
13.11 09:07:53
suchy napisał(a):
@zonk - chodzi o linie 18 i 24 a nie 25, autor nie wspomina linii które były, tylko te które kzk chce zlikwidować, a że machnął przypadkiem literówke..
13.11 10:56:13
gapowicz napisał(a):
mniejszych wplywow z biletow? a kto ma placic za bilety, skoro spotkac kontrolera biletow w tramwaju, tor rzadkosc, wrecz unikat. jak maja byc wplywy z biletow, skoro na 50 pasazerow, moze 5 ma bilety? gdyby laskawie gop robil kontrole, to byloby odwrotnie. ale gop woli by gmina dala wiecej kasy, niz zajmowac sie zarabianiem.
15.11 23:38:09