Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Centrum Katowic jest nieprzyjazne komunikacji

08.09.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Maciej Makula,
Gazeta Wyborcza, 09.09.2008 r.


Od kilku dni wszyscy mówią o priorytetach dla komunikacji publicznej (w tym tramwajów). Czyli w teorii jest super i będzie jeszcze lepiej. A w praktyce?


Odrobina historii... W 1997 roku podjęto pracę nad tzw. szybkim tramwajem na trasie Katowice - Chorzów - Bytom. Jednym ze sposobów na skrócenie czasu przejazdu miało być ustanowienie pełnego priorytetu dla tramwajów. Trasę w ciągu kilku lat przebudowano, zastosowano sygnalizację wzbudzaną. Ale...

Po odjeździe z rynku w Katowicach za niecałe 200 m mamy pierwsze światła. Kolejne 50 m to przejście dla pieszych (plus światła). Za 300m pierwsza kolizja z rondem (i światła), potem przystanek. Z przystanku nie da się płynnie ruszyć, bo zatrzymują nas kolejne światła (i często niesprawna zwrotnica, która wymaga ręcznej interwencji). Po wyjeździe z łuku 200m czystego szaleństwa i przystanek, a za nim światła (Sokolska). Potem ładny prosty kawałek, tylko że po 200m mamy kolejny przystanek. Zaraz za nim (niespodzianka) podwójne światła i przystanek. Potem tylko jedna sygnalizacja i za moment dojeżdżamy do SCC. Kolejne 200m i przystanek Dąb, a za nim... światła. Jeśli już udało się rozpędzić, to przejeżdżamy 200 m i mamy kolejne światła.

Podsumowując. Na odcinku ok. 3 km mamy 10 sygnalizacji i 8 przystanków. Od Rynku do Wesołego Miasteczka rozkładowo jedzie się 11 minut. W praktyce konia z rzędem temu motorowemu, który da radę. Dlaczego? Otóż źle zamontowano pętle indukcyjne, które powinny "łapać" tramwaj w locie i zmieniać sygnał na zielony, a nie zmuszać do kilkunastosekundowych postojów pod sygnalizacją. Do tego zagęszczenie przystanków, z których dwa można by zapewne usunąć (Stęślickiego i Dąb). Inaczej wypaczamy w ogóle pojęcie "zielonej fali".

Przykład z innej strony Katowic to trasa tramwajowa od Zawodzia. Tamtejsze sygnalizacje ustawione są (lub były, bo niektóre wyłączono) na cykl 120-sekundowy, a trakcie którego zielone dla tramwaju świeciło się przez bodajże 10 sekund. Przy obowiązującym jeszcze niedawno takcie 90 sekund dla tramwaju nie ma siły, aby nie tworzyły się długie pociągi tramwajowe.

Centrum Katowic jest nieprzyjazne dla transportu zbiorowego i nie zmieni tego opinia żadnego urzędnika. Trudno też spodziewać się rewolucji. Jeżeli nie można zaproponować mieszkańcom nowego taboru, to zaproponujmy chociaż płynne i sprawne poruszanie się. Bo jeśli przybędzie dróg, to przybędzie tylko samochodów w mieście.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

MiS napisał(a):

Mi do głowy przychodzi od razu kretyńskie rozwiązanie sygnalizacji na skrzyżowanie Kościuszki i Poniatowskiego/Szeligiewicza.

08.09 23:22:48

andrzejh69 napisał(a):

No racja. Za starych czasów to z Dębu na Rynek się szybko jeździło a teraz pełno świateł, jeszcze jeden dowód na beznadzieje naszej komunikacji.
Ponadto dodam że gdy nie było DTS 7 i 17 szybko przejeżdżała obecny odcinek nad nią, teraz tam są trzy światła bez koordynacji i zajmuje to około 6 dodatkowych minut. Zbudowanie DTŚ skróciło czas przeajazdu samochdów bezpośrednio na trasie (na zjadach z DTŚ auto traci około 5 minut) a wydłużyło czas tramwajom.

09.09 08:22:38

wmmedia napisał(a):

bo niestety mało urzędników, którzy mogliby coś w tej materii zmienić, korzysta z transportu zbiorowego. Lepiej wozić się w samochodach, bo szybciej - i w ten sposób koło się zamyka

09.09 09:23:03

mieszkaniec Katowic napisał(a):

Ten artykuł trafia w samo sedno sprawy i doskonale obrazuje faktyczne bolączki katowickiej komunikacji tramwajowej. Szkoda tylko że osoby odpowiedzialne za organizację transportu miejskiego, zdają się kompletnie nie zauważać problemu. Mało tego, wymyślają następne bariery dla płynnego ruchu i likwidują kolejne linie tramwajowe. LUDZIE OPAMIĘTAJCIE SIĘ!!!

09.09 13:53:15

luk459 napisał(a):

Ja uważam, że należy najpierw rozwiązać problem z korkami samochodowymi i usprawnić komunikację autobusową (zielona fala dla autobusów i samochodów), a tramwaje są rzeczą drugorzędną i jeżeli zrobimy porządek na drodze to można o nich pomyśleć jednak tak aby nie zakłócić ruchu drogowego, a poza tym skoro motorniczy się nie wyrabiają to czas przejazd z 11 minut wydłużyć np do 20 czy 25 minut, a nie robić problemy

09.09 14:51:13

zonk napisał(a):

GOP zrobił tak, że tramwaje są droższe od autobusów. :( A te sygnalizacje to przygotowania do takich głosów jak w Będzinie, Gliwicach czy Świętochłowicach.

09.09 15:24:00

butthead napisał(a):

@luk459: Ty tak serio, czy po prostu trollujesz?

09.09 16:27:11

Żabek napisał(a):

@luk459 - Takich ludzi jak Ty powinno się nabijać na pal i stawiać w centrach miast dal przykładu.
Co do artykułu: Ciiicho, bedzie 200mln złotych na tramwaje to sie zbuduje jeszcze pare skrzyżowań ze światłami. Ale urzędasy kupią trzy nowe pojazdy i odtrąbią wielki sukces!

09.09 16:49:04

SZAKAL G Z napisał(a):

Jaki wniosek z tego co się dzieje z komunikacją w GOP-ie? ! ZMIENIAMY BUS NA WÓZ ! Może wtedy jak nikt nie będzie jeździł busami i tramwajami to Ci na górze zastanowią się nad tym co zepsuli.

09.09 16:50:01

luk459 napisał(a):

@butthead: Całkiem serio, bo komunikacja autobusowa powinna być podstawą i na dodatek dowozić szybko pasażerów do celu

09.09 17:02:08

Sebastian22 napisał(a):

wniosek jest jeden - musimy mieć metro;)

09.09 17:49:56

rustsaltz napisał(a):

trzeba przyznać, że ktoś, kto pisze o kilkunastosekundowym oczekiwaniu na pionową ma szczęście. Na komentowanie reszty szkoda czasu. Lepiej postać korku...

09.09 18:04:00

adam86 napisał(a):

@luk459: szybko to powinienes sobie poszukać inne miejsce do pisania takich bzdur

09.09 18:20:01

observator napisał(a):

Ten luk459 to jest jakiś ktoś z KZK GOPu? A może to sam Urbańczyk, bo podaje na forum że jest z Zabrza. Bo ma iście debilne pomysły, niczym w stylu KZK GOP. Ikarus 280.26 rocznik obojętny podstawą komunikacji!

09.09 18:41:51

Żabek napisał(a):

Pójdźmy tropem myślenia luka459: komunikacja autobusowa podstawą w centrum Katowic. Żeby obsłużyć wystarczającą ilość zatramwajów, przystanek na Rynku musiałby ciągnąć się od Fransuskiej po dworzec i od Ronda pod Rialto. Do tego dochodzi całość, która zawraca na Zawodziu. W tym celu Rynek trzebaby przywrócić do normalnego ruchu kołowego, przynajmniej dla busów i żeby tam przejść przez ulicę w sposób nie łamiący kodeksu drogowego, trzebaby wybudować kilkanaście nowych sygnalizacji dla pieszych. Ludzi tam sporo, więc pewnie cykl musiałby być krótki i w związku z tym często czerwone...
Kolejny postulat @luka, to że ma być szybko. Troche kłóci się to z tym pierwszym, w związku z czym pomysł jest... wart realizacji w rozumieniu KZK GOP. @luk459 - pędź do siedziby związku, bo jeszcze sami na ten pomysł wpadną a tak to może tantiemy dostaniesz!

09.09 19:49:56

rustsaltz napisał(a):

ja proponuję iść dalej: skoro na tramwaj nie jest wymagany wóz z roku 93 to dlaczego zatramwaj taki ma być? I dalej: jeśli autobus może być w takim stanie jak tramwaj to pewna firma może rozwijać swoją bazę taborową (tylko trzeba złomowiska już rezerwować) ;)

09.09 20:06:56

podlesianin napisał(a):

Ja jestem ciekawy czy po tym remoncie fragmentu ulicy Słowackiego miasto wydzieli pas dla autobusów . Jak to zrobi to będzie można napisać że coś się robi dla komunikacji, bo jak na razie to tylko się właśnie promuje samochody przykładem jest zrobienie parkingu dla samochodów na katowickim pseudo rynku, zamiast ograniczać miejsca dla samochodów.

09.09 20:20:30

mieszkaniec Katowic napisał(a):

Podstawą komunikacji miejskiej w myśl dyrektyw Unii Europejskiej ma być tramwaj. Jako ekologiczny, szybki i tani środek transportu jest przez Unię dotowany i na taki rodzaj komunikacji zostały przekazane Polsce pieniądze. Więc próby udawadniania na siłę (jak za PRL) że autobus jest lepszy od tramwaju są bezcelowe i głupie.

09.09 21:18:50

luk459 napisał(a):

Nie mam nic wspólnego z KZK GOP -em oprócz tego że jestem pasażerem, ale gdyby to ode mnie zależało to tramwajami bym się nie przejmował w ogóle (przypuszczalnie 3/4 kursów zostałoby wyciętych), a pierwsze co bym zrobił to na pewno obniżył ceny biletów np 1 miasto cały 1,40zł (przewoźnicy jeździliby za mniejsze stawki za wzkm bo max byłyby ustalane przy ogłaszaniu przetargu, lecz nie było by żadnych wymogów odnośnie wieku i niskiej podłogi, bo to tylko podnosi stawki za wzkm) rozwinął w znacznym stopniu komunikacje autobusową (na pewno znalazłyby się jakieś nowe linie, a obecne zostałyby zmodyfikowane tzn. trzeba by było przede wszystkim usunąć kursy wożące powietrze, a zwiększyć częstotliwość tam gdzie jest to potrzebne)

09.09 22:24:11

memphis napisał(a):

Uff, całe szczęście, że to od ciebie nie zależy, bo jesteś przykładem, że może być jeszcze gorzej niż jest, choć trudno to sobie wyobrazić.

09.09 22:49:54

butthead napisał(a):

Region ożywiłby się turystycznie, bo zjeżdżaliby się do nas już powszechnie miłośnicy z całej Europy focić swoje pożegnane onegdaj heble.

09.09 22:59:40

Daro85 napisał(a):

@butthead: A to już nie zjeżdżają? ;)

09.09 23:22:25

:):):) napisał(a):

ejjj chłopaki
przeciez kazdy ma prawo miec własne zdanie
a że luk459 ma taki typ myslenia to jego sprawa ( jak widac jest w mniejszosci )

09.09 23:58:07

Żabek napisał(a):

Mnie się podoba ten typ myślenia. Już widzę pędzące po katowicach autobusy rodem z Bedrock i Freda Flinstona za kierownicą, drepcącego boso po asfalcie :D

10.09 08:32:09

suchy napisał(a):

@luk - tak no jasne, wepchnijmy jeszcze więcej puszek na ulice i to jeszcze tych najgorszych,bez limitu emisji spalin i żadnych norm EURO, co nie? bo te korki które już mamy to przecież nam na śląsku nie wystarczają, my chcemy więcej pojazdów na ulicach, więcej aut i autobusów, dłuższe korki i spędzać w nich jeszcze więcej godzin niż robimy to obecnie:> a jakieś normy i wiek..po co nam to, niech wyciągną ze złomu jakieś stare trupy z lat 70 albo nawet i 60, odmalują i niech jeżdżą prawda? a smrodek z rury wydechowej..przecież mieszkamy na śląsku i i tak mamy zasyfiałe powietrze, więc nic sie nie stanie jak kolejne kilkaset autobusów jeszcze bardziej je zasyfi prawda?

a co do żadnych wymogów no to jasne, po co nam niskopodłogowe, niech stare kulawe ledwo poruszające się babcie ładują mi się do 870 na stawowej albo innych autobusów na całym śląsku przez 10-15 minut, próbując podskoczyć na swoich sparaliżowanych nogach i o kulach, żeby dostać się na pierwszy stopień ikarusa a potem na kolejne, bo co tam, przecież stare to jest to niedługo umrze i nie trzeba im żadnych udogodnień w rodzaju niskiej podłogi co nie? a wogóle to po co te staruchy jeżdżą autobusami, powinni w domu siedzieć i czekać na śmierć, bo komunikacja ma być tylko dla młodych takich jak ty prawda? a to że po takim wsiadaniu tych wszystkim omów i opów autobus będzie miał opóźnienie to też sie nie ma co przejmować prawda? bo po co autobus ma być punktualnie, po co masz zdążyć na przesiadke do domu, przecież ważne że wogóle jedziesz, a pasażerowi sie przecież nic nie stanie jak poczeka sobie potem pół godziny na kolejny autobus, bo na poprzedni nie zdążył bo miał opóźnienie przez wsiadające do ikarusa babcie..

ech takich to wysyłać tylko do konga, etiopii albo innej afryki żeby tam organizowali komunikacje..memphis - masz racje że całe szczęście że nie od niego zależy nasza komunikacja, bo normalnie jak on by wprowadził te swoje zmiany, to wierz mi chłopcze, biore kredyt, robie ekspresem prawko i kupuje sobie własny samochód, bo w życiu bym nie wsiadł do komunikacji w taki sposób przez ciebie organizowanej..

10.09 09:46:50

wnerwiony pasażer napisał(a):

Powiedzcie, czy zamiast dwóch przystanków, Stęślickiego i Huta Baildon, nie wystarczyłby jeden, gdzieś pośrodku? Ten tramwaj jest taki "szybki" jak cholera - na rowerze go można spokojnie dogonić!

10.09 11:23:50

zonQue napisał(a):

Ten luk459 to jakaś prowokacja. A wyście się dali złapać. :(

10.09 16:30:10

MANIAC SCAT napisał(a):

Zacznijmy od tego ze trzeba znać prawdziwe koszty funkcjonowania komunikacji autobusowej i tramwajowej w mieście, tak jak powinny przynajmniej wyglądać naprawdę przy gospodarce kapitalistycznej... Wtedy nagle przesiedli by się wszyscy do tramwai...

10.09 16:57:49

Adam napisał(a):

http://www.rynek-kolejowy.p...

czy się da ? odp: da się !

10.09 18:53:13

luk459 napisał(a):

No jeszcze zobaczymy za parę lat od kogo będzie zależeć komunikacja a może powstanie całkiem nowa. Bo może kiedyś będziemy mieli najtańszą dla pasażera komunikację miejską i przynoszącą zyski. Kto to wie? A coś w tym kierunku może uda się uczynić...

10.09 22:39:27

ik 208 napisał(a):

Nie zgadzam się, że luk459 to mniejszość. Niestety rządzą nami prawie same takie geniusze w typie Frankiewicza (brrr!) dla których tramwaje to zabytki, a szczytem techniki jest samochód, autobus i DTŚ rozwalająca centrum. Będzie trochę gadania i dalej będą budować nowe drogi, w nadziei rozładowania korków. Tylko kochani włodarze, nawet w Stanach powraca się już do SKM i tramwajów, ale do was dotrze to dopiero za jakieś 20 lat...

11.09 17:06:01

102n@ napisał(a):

luk 459- co za bełkot tu wypisujesz człowieku? że niby autobusy mają jeździć za niższe stawki?! Radzę Ci najpierw spojrzeć do BIP-u jaka jest stawka za wozokm. dla niektórych linii, następnie zrobić analizę kosztów utrzymania pojazdów itp...itd...a potem pierdy w komentarzach wypisywać.
A poza tym zapraszam Cie na wycieczkę do Krakowa, tam zobaczysz że ludzie w tym mieście bez tramwaju by zginęli.
Tyle...
Może bym i cosik dopisał jeszcze ale myślę że przedmówcy temat wyczerpali.

17.09 22:12:13


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!