Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Będzie nowa linia tramwajowa w Gliwicach

17.03.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski, Piotr Purzyński,
Gazeta Wyborcza, 18.03.2008 r.


Czy dojdzie do pierwszej od wielu lat budowy nowej linii tramwajowej? Do 2013 roku ma powstać trasa łącząca osiedle Kopernika w Gliwicach z halą widowiskowo-sportową Podium w dzielnicy Trynek.


Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności "Programu inwestycyjnego rozwoju trakcji szynowej w latach 2008-2013". Pod tą mało atrakcyjną nazwą kryje się kilka pomysłów, które mogą zrewolucjonizować komunikację tramwajową w naszym regionie. Jednym z najciekawszych pomysłów jest budowa nowej linii tramwajowej w Gliwicach: od osiedla Kopernika do hali widowiskowo-sportowej Podium w dzielnicy Trynek. Trasa ma mieć 14 km 560 metrów długości. Koszt inwestycji oszacowano na 118 mln zł.

Projekt budzi emocje, bo do tej pory Tramwaje Śląskie tylko remontowały rozsypujące się linie, o budowie nowych odcinków nawet nie mogły pomarzyć. Nie jest też tajemnicą, że władze Gliwic dotychczas chłodno patrzyły na tramwaje, swego czasu postulując nawet likwidację kilku odcinków. Teraz ma być inaczej. - Tramwaj może być najszybszym środkiem transportu do hali, gdzie mają odbywać się największe imprezy - przekonuje Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy UM w Gliwicach.

Niestety, aby budowa nowej linii w Gliwicach była w ogóle możliwa, trzeba znaleźć inwestora, który wyłoży połowę potrzebnych pieniędzy (przy założeniu, że Unia przekaże drugie 50 proc.). Tramwaje Śląskie spoglądają w stronę miasta, które jest pomysłodawcą stworzenia nowego połączenia tramwajowego. - Liczymy się z tym, że będziemy musieli współfinansować to przedsięwzięcie - mówi oględnie rzecznik Jarzębowski.

Tymczasem wśród internautów już trwają spory, którędy trasa powinna przebiegać: np. czy nowa linia powinna być wydłużona, tak by zahaczać o kampus Politechniki Śląskiej? Ostateczny kształt nowej linii i tak będzie znany dopiero po opracowaniu studium wykonalności. Dokument ma być gotowy do końca tego roku.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Linia 1 napisał(a):

O popatrzcie. Frankiewicz się nawrócił czy co??? Przecież on zawsze uważał, że tramwaje w Gliwicach są niepotrzebne i autobusy w zupełności rozwiązałyby problem komunikacji? Czyżby do tego zatwardziałego betonu rządzącego tym miastem dotarły jakieś nowinki ze świata??? Podoba mi się oczywiście ten pomysł ale wygląda mi trochę jak Bajka Walta Disneya. Za dużo o gliwickich tramwajach się naczytałem, żeby w to uwierzyć.

18.03 00:03:08

mark40 napisał(a):

Wolny numerek (2) czeka na ta linię.

18.03 00:20:06

budda napisał(a):

Była reaktywacja 1-nki pora na reaktywacja 2-jki;) A tak na poważnie..Nie wiem, co na ten temat rzec...Nie wiem, którędy--- przecież Toszecką nie da rady.. pozostaje koncepcja wzdłuż torów kolejowych na tyłach os. Kopernik i tylko pytanie gdzie wylot? Na Boh Getta przy bazie PKS-u chyba nie zabardzo, biorąc pod uwagę odnogę zjazdową z przyszłejDTŚ..

18.03 02:20:09

andrzejh69 napisał(a):

Pan Frankiewicz to światowy człowiek a nie żaden "beton". Wie że najważniejsza jest wiedza i ekspertyza techniczna a nie czyjeś "widzimisie".

18.03 08:23:02

Gliwiczanin napisał(a):

Zgadzam się w 100 procentach z adrzejh69... inne śląskie miasta mogą tylko pozazdrościć Gliwicom takiego dobrego prezydenta jakim jest Zygmunt Frankiewicz

18.03 11:11:53

Kysu napisał(a):

Też to miałem dodac ze 2 wróci.Tylko ciekawew którym miejscu na Trynky będzie owa 2 zawracała.Czyżby koło dawnej stacji GKW Gliwice Trynek.

18.03 12:34:27

Serd napisał(a):

A ja jestem ciekaw czy od Pl.Piastów na Trynek tramwaj będzie jeździł przez Pszczyńską czy przez Rybnicką ?

18.03 14:48:21

Majchrzak Transport - Ruda Śląska napisał(a):

Ruda Sląska tez ma dobrego prezydenta. Jako jedyne miasto na śląsku wprowadził zakaz palenia na przystankach i placach zabaw ;]

18.03 15:30:19

natan napisał(a):

@kysu: A czemu ma zawracać? Jeśli będzie tabor dwukierunkowy odpada problem zawracania na pętlach. I nie myślę tu wcale o przestarzałych 111N.
Ale najpierw zaczekajmy na to co z tych planów wyjdzie.

18.03 17:35:24

Grzegorz napisał(a):

Właśnie którędy ma trasa biec, wzdłuż torów, czy wzdłuż Toszeckiej, i gdzie będa krańcówki, i cy to w formie pętli jak na Wójtowej Wsi, czy w formie żebrerka jak 38 w Bytomiu

18.03 18:08:04

Linia 1 napisał(a):

Andrzej, taki z niego dobry gospodarz jak ze mnie doktor... Pozwolił na powstanie takiego okropnego betonowego sarkofagu jak Forum który nie tylko jest brzydki ale także źle skomunikowany. A 15 lat temu chciał zlikwidować linię 4 uznając tramwaj za przeżytek... Jeśli się nawrócił to dobrze ale proszę nie mówcie dzieciaki, że to dobry gospodarz bo Gliwice obecnie wyglądają jak jeden wielki śmietnik. Żadnej koncepcji poprawy wizerunku miasta. Zobaczcie sobie jak Katowice zmieniają image, jak tam się odnawia kamienice i ile ciekawych obiektów powstaje, całe pierzeje mają być odnowione i potworzone deptaki. A gliwickie kamienice i chodniki nieremontowane od dziesiątek lat...
Poza strefą niewiele się dzieje. Przeprowadzenie DTŚ przez centrum Gliwic też jest urojonym pomysłem ekipy Frankiewicza oprotestowanym zresztą przez mieszkańców. DTŚ zniszczy spokój i harmonię Śródmieścia!

18.03 19:10:36

Tom_89 napisał(a):

Majchrzak Transport - zakaz palenia na przystankach jest wprowadzony nie tylko w Rudzie, w sumie chyba 3 miasta albo więcej mają wprowadzony taki zakaz, między innymi Zabrze :)

18.03 23:01:20

budda napisał(a):

Linia 1-- zgadzam się poniekąd co do Frankiewicza odnośnie tramwajów; nie będę się rozwodził dlaczego, ale faktem jest miasto zaczyna tracić swój urokliwy charakter.. W myśl "czasu,postępu i osiągnięć"..gdzie zwykłe piekno ginie na rzecz oszklonych klatek schodowych, tandentnych TBSów i szeroko pojętego wyścigu szczurów.

Serd-- skoro linia ma zahaczać o "podium widmo" to raczej chyba nie Rybnicką na Trynek i w ogóle nie na Trynek (chyba, że ma przeciąć Pszczyńską do stacji GKW ale zaprawdę.. nie wiem gdzie, hehe;):)-- kolejna nonszalancja w nomenklaturze. Trynkiem kiedyś nazywano tereny przy Pszczyńskiej, w miarę rozwoju miasta nazewnictwo pięło się ku lotnisku aeroklubu i w tej chwili obejmuje os. Zubrzyckiego i Trynek III.

18.03 23:14:31

budda napisał(a):

ALe nie zgodzę się z "Linią 1" co do nieremontowanych deptaków od dziesiątek lat-- ostatnio jest plaga na wymianę porządnych poniemieckich granitowych chodników na współczesna tandetę, która tylko ładnie wygląda a z założenia ma wytrzymać nie więcej jak 5 lat. Jeśli w Katowicach następuje taka wymiana to współczuję..

18.03 23:18:18

wyluzuj napisał(a):

@Linia1: Stary, wiesz ile to jest 15 lat? Wiesz ile w tym czasie się na Śląsku wydarzyło? Wystarczająco wiele, żeby zmienić wszystkie swoje poglądy, a co dopiero poglądy na temat tramwajów. Generalnie radziłbym trochę wyhamować, bo zaczynasz wchodzić ze swoimi wypowiedziami w sferę fikcji.

19.03 02:28:22

Kysu napisał(a):

Ano,przecież są jeszcze 111N,które mogą wahadłowo jeżdzić,ale pewnie i tak końcowy przystanek ma być w okolicy Stacji Gliwice Trynek,a trasa lini nr 2 może przebiegać przecież miejsce po GKW.

19.03 08:41:33

Zabrze napisał(a):

Tom_89 napisał(a):
Majchrzak Transport - zakaz palenia na przystankach jest wprowadzony nie tylko w Rudzie, w sumie chyba 3 miasta albo więcej mają wprowadzony taki zakaz, między innymi Zabrze :)

ZABRZE ????????????????
Gdzie to pisze bo pierwsze słyszę, a naklejek i znaków nie widziałem.

19.03 09:28:30

Gliwiczanin napisał(a):

Nie zgodzę się z tym, że prezydentowi Frankiewiczowi zawdzięczamy jedynie strefę. Należy dodać kwestię TBSów2, które wcale nie są tandetne a w obecnej trudnej sytuacji na rynku mieszkań z powodu wysokich cen są rewelacyjnym rozwiązaniem. Może Forum nie najładniej wygląda ale przecież prezydent sam swoimi rękami nie buduje. Kolejna sprawa do rozwój gliwickiego PKMu dzięki przychylność władz miejskich. Gliwice są miastem, które się dynamicznie rozwija w odróżnieniu od Katowic, których rozwój hamuje zacofanie mentalne rajców miejskich i prezydenta.
Sprawa tramwaju 4 wcale mnie nie dziwi. Kiedy Tramwaje Śląskie nie inwestowały w remonty a miasto nawet nie mialo mozliwosci prawnej wsparcia przedsięwziecia - to po co miastu tramwaj, ktory porusza sie z predkościa 20 km/h ? Teraz sytuacja sie nieco zmienila.

odpowiedz kieruje do nicku Linia 1

19.03 14:15:56

Jacek napisał(a):

Chciałbym poinformować o zmianie rozkładów jazdy linii do Tesco w Gliwicach, zcieli kilka kursów :(.
PS. Nowe rozkłady są na stronie Tesco

19.03 16:39:22

budda napisał(a):

Gliwiczanin-- w kwestii PKMu, TBSów i rozwoju się zgodzę (z wyjątkiem chorendalnych opłat za mieszkanie). Sprawa DTŚ jest kontrowersyjna, nie miejsce tutaj na dywagacje no i faktycznie.. coś się jednak rusza w kwestii tramwajów.

19.03 19:23:56

Tom_89 napisał(a):

@ZABRZE

Byś się bardziej interesował sprawami miasta to byś wiedział... Kiedyś chyba o tym było na stronie UM ale teraz ci dam szybko znalezione w necie:

http://zabrze.naszemiasto.p...

19.03 20:14:38

Linia 1 napisał(a):

Linia 1 do Gliwiczanina. Ten rozwój jest pozorny. Widoczny w zasadzie tylko w ramach strefy. Ale już dobra - nie o tym. Co miasto zrobiło aby w jakiś sposób uporządkować przystanki w Śródmieściu. Gliwice są przykładem najbardziej bałaganiarskiego systemu przystankowego w GOP. Czasem mieszkańcy się na tym nie umią połapać a co dopiero przyjezdni czy studenci. I nikt jak na razie nie ma pomysłów jak ten problem rozwiązać (no chyba, że powstanie ten dworzec autobusowy w FP). 60 lat po wojnie a w Gliwicach nie ma dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia. A Pl. Piastów czy Dworzec PKS raczej chluby nie przynoszą. Frankiewiczowi należy się co jakiś czas najzwyczajniej przeciwstawić tak jak kiedyś kiedy chciał zlikwidować czwórkę "jako przeżytek".

19.03 21:00:52

wyluzuj napisał(a):

@Linia 1: Istnienie dworca KM nie jest żadnym wyznacznikiem rozwoju miasta. Są miasta w zachodniej Europie, które też nie mają dworców autobusowych, a nie można powiedzieć, że się nie rozwijają. Chociażby taki Edynburg, 500-tysięczna stolica Szkocji. Tam to dopiero jest chaos w przystankach, ale czy to o czymkolwiek świadczy? Nie sądzę.

19.03 22:19:13

m966 napisał(a):

@Linia 1: Ja myślę, że sam fakt, że miasto planuje budowę takiej linii i ma na to w ogóle pieniądze, świadczy o tym, że ten rozwój wcale nie jest pozorny. Wręcz przeciwnie, ten rozwój jest faktem. Co, biorąc pod uwagę peryferyjne położenie Gliwic, jest wielkim sukcesem ekipy Frankiewicza.

PS. Gospodarze to są na wsiach. Duże, rozwijające się miasta potrzebują managerów, a nie gospodarzy. Myślę, że Frankiewicz dobrze wypełnia rolę takiego właśnie managera.

19.03 22:32:51

adam86 napisał(a):

@m966: nie, miasto nie ma żadnych pieniędzy na budowe tej linii, ciągle się tylko mówi o tej górze złota z UE.

20.03 18:02:56

m966 napisał(a):

@adam86: Chodziło mi o ewentualne pokrycie wkładu własnego, czyli jakieś 60 mln zł. Nie jest to mało, ale coś by się pewnie znalazło w budżecie.

20.03 20:58:37

Linia 1 napisał(a):

@m966 A ty widzisz we Frankiewiczu dobrego menadżera??? Przecież za 5 lat Bytom czy Zabrze będą miały bardziej zadbane centrum miasta od Gliwic. Inne miasta o wiele lepiej potrafiłyby wygospodarować zyski jakie płyną ze strefy. Gliwice niewiele z tego mają. Strefa rośnie w siłę, a mieszkańców miasta ubywa. A Ci bogatsi budują się poza miastem... Poza tym strefa nie jest sukcesem Frankiewicza, on w ogóle nie ma żadnych sukcesów - no może tymi TBSami... - ale to bardzo mało jak na czas jego "panowania". A budowę nowej linii tramwajowej popieram. Nawet jeśli mam uzasadnioną pretensję i uraz do Frankiewicza, który był zwolennikiem likwidacji tramwajów i próbował wciskać takie kity dziennikarzom, że tramwaje to przeżytek, który nie ma perspektyw... Nawet przestępca może się w końcu nawrócić...

20.03 22:10:57

budda napisał(a):

Linia 1-- W Bytomiu jak i w Zabrzu się planuje. Podobnie jak w Gliwicach też się planuje-- np. rozbudowie przy Focus Parku centrum przesiadkowego. Jeśli bazujemy na planach to te tryz miasta w chwili obecnej są na równi.

21.03 02:15:58

Gliwiczanin napisał(a):

@ Linia 1: A dalej o jednym.... Czytałeś czemu należało myśleć o likwidacji tramwajów kiedyś ? Zwyczajnie Gliwice nie były aż tak bardzo zakorkowane jak obecnie. Teraz sytuacja się nieco zmieniła....Przecież nie wszystko zależy od prezydenta miasta! Nie wiem co Ci pan Z. F. złego zrobił ? Nie jestem Gliwiczaninem z urodzenia. Nie tylko na mnie ale na wielu przyjezdnych Gliwice robią bardzo pozytywne wrażenie. Centrum nie jest wcale takie zaniedbane. Co do Bytomia czy Zabrza to lekko przesadziłeś. A uporządkowania placu Piastów się na pewno doczekasz. Powstanie Focus Park to i będzie dworzec i będzie można się zabrać za plac Piastów. Co do oceny osoby prezydenta Gliwic jesteś bardzo niesprawiedliwy. Nie ma na świecie człowieka, który nie popełnia błędów - ale facet się poważnie stara i to tak czy siak widać. Widziałeś prawie na ukończeniu NOWE GLIWICE ? Nie mam zamiaru Cię do niczego przekonywać. Zdążyłem się już przyzwyczaić do tego, że niektórzy zagorzali MKMi to zdrowo pokręceni ludzie, delikatnie rzecz ujmując.

Wracając do sprawy tramwajów to przedstawia się ona fatalnie w całym GOPie, więc za tramwaje nie ma co kotów wieszać na panu F. Od lat nic z nimi nie można było zrobić, bo właścicielem był skarb państwa. Łaskawie po wielu latach zadłużoną spółkę przekazano władzom samorządowym. Tylko czy taką ruinę uda się podnieść w czasach, kiedy prace remontowo-budowlane tak drastycznie podrożały ? Zobaczymy. Jeśli tramwaje mają jeździć coraz wolniej i straszyć oraz siać zagrożenie dla pasażerów swoim fatalnym stanem technicznym - to nie ma lepszego rozwiązania niż tylko je zlikwidować. Miejmy nadzieję, że tak się nie stanie i "boom tramwajowy w GOPie" przekroczy nasze najśmielsze oczekiwania :-)

21.03 04:22:51

Bilet napisał(a):

@Gkiwiczanin Nie tylko na mnie ale na wielu przyjezdnych Gliwice robią bardzo pozytywne wrażenie. Centrum nie jest wcale takie zaniedbane.

Zależy skąd się przyjedzie. Jak ktoś przyjedzie z Świętochłowic czy Bytomia to Gliwice robią super wrażenie. Jak ktoś przyjedzie z Opola, Rybnika czy Bielska to Gliwice robią wrażenie jakby miasta po wybuchu powstania albo krótko po wojnie.

Natomiast co do meritum to cieszy, że jest szansa na rozbudowę linii tramwajowych. Jest na Śląsku/Zagłębiu sporo potencjalnych nowych kierunków i nowej ekspansji dla tramwajów. Poza Gliwicami myślę, że wartoby z powrotem wrócić do rozbudowy tramwajów w Sosnowcu czy do połączenia Milowic z Siemianowicami a także Miechowic z centrum Bytomia no i oczekiwane od lat inwestycje tramwajowe na płd. Katowic.

21.03 11:06:54

Bana 1 napisał(a):

W Informatorze Gliwickim było o nowej linii.W rejonie dworca PKP ma biec wzdłuż torów kolejowych centrum przesiadkowe ma powstac za dworcem (autobusy,PKS,tramwaj).Najciekawsze jest to że jak pisali od dworca do ul.Dolnych Wałów ma kursować nowoczesny pojazd na mapce przystanki były oznaczone jako A.Czyżby likwidacja linii tramwajowej do Wójtowej Wsi?

21.03 17:33:09

Bilet napisał(a):

Po co jakiś nowoczesny pojazd??? Chodzi o riksze jak w Łodzi na Piotrkowskiej??? Przecież teoretycznie tramwaj mógłby być nowoczesnym pojazdem. A może jednak w Urzędzie Miejskim z powrotem uznano, że tramwaje nie pasują do Zwycięstwa???

22.03 20:15:59

Gliwiczanin napisał(a):

@ Bilet: po co budować linię tramwajową z centrum Bytomia do Miechowic - skoro z Bytomia ludzie uciekają?

25.03 09:54:22

adam86 napisał(a):

@gliwiczanin: po to żeby mieli czym uciec...

25.03 15:02:58

butthead napisał(a):

A może właśnie po to, żeby zachęcić ich do pozostania tam, gdzie mieszkają - oferując jednocześnie atrakcyjny i niezależny od korków na drogach środek lokomocji dowożący do centrum aglomeracji.

25.03 15:33:43

Linia 1 napisał(a):

@Gliwiczanin. Z Gliwic też uciekają. Pamiętam jeszcze czasy jak Gliwice liczyły 215 tys. mieszkańców. Dzisiaj raptem liczą 198 tys. i gdyby nie to, że studenci politechniki zostają na Śląsku z powodu pracy to kto wie czy nie oscylowałyby już wokół 150-160 tys. Myślę, że to też kwestia przestrzeni życiowej a raczej jej brak. Wielu ludzi marzy o opuszczeniu Gliwic i osiedleniu się w jakimś bardziej przyjaznym miejscu o co nie można mieć żalu...

25.03 19:59:32

obiektywny64 napisał(a):

pan prezydent frankiewicz jako wspoludziałowiec w pkm gliwice(20%akcji) dazy do likwidacji lini tramwajowych w gliwicach gdyz chce sie pozbyc konkurencji jaka sa dla pkm gliwice TRAMWAJE SLASKIE.patrzy tylko na swoj zysk a nie dobro pasazerow w gliwicach.moze to wam wrescie otworzy oczy dlaczego tak usilnie pod byle pozorem chce zlikwidowac tramwaje w gliwicach.

02.04 20:42:29

lok napisał(a):

obiektywny64: co Ty za p...doły wypisujesz?

03.04 07:59:10


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!