Zakłócenia w ruchu tramwajów z powodu huraganu
03.03.2008
Huragan, czy raczej "orkan Emma", który wiał w sobotę 1 marca m.in. nad Górnym Śląskiem i Zagłębiem, spowodował spore kłopoty w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej.
Jedna przerwa w ruchu była jednak planowa - spowodowana budową wjazdu na Drogową Trasę Średnicową w rejonie przystanku Ruda Klary. Linia 1 została skrócona do pętli w Zaborzu, a do Chebzia kursowały dwa autobusy zastępcze - Jelcz M11 nr rej. SPI 93CJ oraz Jelcz L11/2 nr rej. SPI H748 z firmy Leszka Sochy. Przerwa w ruchu trwała od 1 marca od godz. 0:00 do 2 marca do godz. 4:00.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Tymczasem już koło południa zaczęły się kłopoty na innych trasach, spowodowane warunkami atmosferycznymi. O godz. 12:24 wstrzymany został ruch na linii 11 na odcinku Chorzów-Chebzie. Przyczyną było złamane drzewo, które spowodowało uszkodzenie sieci trakcyjnej w rejonie mijanki Chorzów Szarlociniec. O godz. 12:30 zablokowany został przejazd pomiędzy przystankami Chorzów Metalowców i Chorzów Nowa - w rejonie kładki prowadzącej do zakładów Konstal połamane drzewa uszkodziły sieć trakcyjną. Tramwaje linii 6, 11 i 41 do godz. 14:05 zawracały na Stadionie Śląskim (kier. Katowice), dopiero później zaczęły dojeżdżać do trójkąta przy ul. Metalowców (poc. 4102, 4103 i 603 kursowały w Bytomiu z pl. Sikorskiego do pętli przy Politechnice Śl.). Na trasie linii 11 ruch wznowiono o godz. 15:35, tymczasem linie 6 i 41 kursowały na skróconej trasie aż do godz. 3:00 nad ranem, gdyż oprócz zerwanej sieci trakcyjnej występowały inne uszkodzenia - złamany betonowy słup trakcyjny, zerwane liny nośne i odciągi oraz przewrócone ogrodzenie obok torowiska. Ponadto wagon 116Nd 801 uszkodził ślizgi pantografu. Do kompletu, w godz. 12:25-13:00 nastąpiło chwilowe zatrzymanie ruchu w Dębie (drzewo na sieci trakcyjnej, jednak bez uszkodzenia samej sieci). Chwilę później, o 12:40, zablokowana została linia 12 - spowodowało to przechylone drzewo na pl. Hutników w Chorzowie, skutkiem czego wagon obsługujący poc. 121 zaplątał sie pantografem w gałęzie. Poc. 122 od tego momentu kursował z Siemianowic do Pętli Słonecznej. Ruch na tej trasie wznowiono o godz. 16:15.
Na odcinkach wyłączonych z ruchu tramwajowego uruchomiono komunikację zastępczą:
- Ikarus 260.04 nr rej. SPI H414 (14:05-15:30 linia 6, 15:30-16:25 linia 12, od 16:25 ponownie linia 6),
- Jelcz M11 nr rej. SPI H344 (13:30-15:10 linia 11, od 15:10 linia 6),
- MAN Lion's City G nr tab. 235 z PKM Katowice (od 15:00 linia 6).

Po drugiej stronie Brynicy od 12:32 do 13:23 zakłócone było kursowanie tramwajów linii 21 i 26 do Milowic. Przyczyną był brak zasilania podstacji trakcyjnej "Baczyńskiego" ze strony zakładu energetycznego. Tramwaje zawracały w centrum Sosnowca.
Później wiatr nieco ustał, powrócił jednak wieczorem. O 21:05 urwane gałęzie uszkodziły sieć trakcyjną w rejonie ul. Matejki w Rudzie Śląskiej na trasie linii 18. Ruch wznowiono o 21:38, poc. 182 zawrócił w międzyczasie w Biskupicach. Krótkotrwałe zatrzymania ruchu zdarzyły się jeszcze w rejonie przystanku Chorzów Chopina w godz. 21:45-21:55 (drzewo opadło na sieć trakcyjną, jednak motorniczy poc. 1115 wraz z pomocą pasażerów usunęli przeszkodę). W godz. 21:45-22:00 podobna sytuacja miała miejsce w Porąbce na trasie linii 27 (w rejonie mijanki "w polu").
Tymczasem o 21:25 drzewo przewróciło się na sieć trakcyjną na skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i Tarnogórskiej w Bytomiu. Zerwana została lina nośna oraz uszkodzony wysięgnik. Spowodowało to wstrzymanie przejazdu w obu kierunkach. Zablokowane zostały wszystkie trzy pociągi linii 19, a także 12 innych pociągów zjeżdżających do zajezdni. Straż Pożarna zakończyła usuwanie drzewa o godz. 22:35, prace sieciowe zakończono jednak dopiero o godz. 3:30. Wcześniej, o 2:20 wznowiono ruch w kierunku zajezdni Stroszek.
Przy usuwaniu skutków wichury pracowały wytrwale wszystkie służby Tramwajów Śląskich - pogotowia górnej sieci, pogotowia torowe i dźwigi, a także kontrolerzy ruchu. W akcji uczestniczyły też jednostki Straży Pożarnej i Policji.
Ostatnia informacja dotycząca komunikacji zastępczej już nie jest związana z wichurami. Z powodu poważnej awarii wagonu N 1118 w dniu 3 marca wystąpiła konieczność podstawienia autobusu na linię 38 w Bytomiu. Drugi wagon typu N, 954, jest bowiem w trakcie remontu i nie może wyjechać na trasę. Od godz. 12:00 aż do zjazdu na linii kursował autobus Jelcz M11 nr rej. SPI 93CJ od Leszka Sochy.
![]() | ![]() | ![]() |
podziękowania dla Działu Ruchu TŚSA za udostępnienie informacji)
antoni napisał(a):
Wiadomo kiedy wróci którąkolwiek dostojna N-ka na bytomską linię 38? Będę wdzięczny za udzielenie informacji. Świetny serwis.
13.03 23:05:30