Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Meteor zamiast PKM-u w Olkuszu?

10.05.2007

Tagi: – Dodał: Krzysztof Bojda

Związek Komunalny Gmin "Komunikacja Międzygminna" w Olkuszu otworzył wszystkie oferty na obsługę linii komunikacji miejskiej. Okazuje się, że w większości przetargów wygrała jaworznicka firma Meteor.


Związek Komunalny Gmin "KM" w Olkuszu w marcu 2007 r. ogłosił trzy przetargi na obsługę łącznie aż 18 linii autobusowych (450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 462, 463, 465, 470, 471, 473, 474, 475, 476, 477).

Pierwszy przetarg obejmował obsługę trzech linii na obszarze gmin Olkusz, Bolesław i Klucze. Do przetargu mogli wystartować przewoźnicy, posiadający co najmniej 4 autobusy mieszczące nie mniej niż 30 i 40 pasażerów. Po otarciu ofert okazało się, że najniższą cenę za wozokilometr zaproponował Meteor.

Drugi przetarg dotyczył kolejnych 4 linii "związkowych" przebiegających przez gminy Olkusz, Trzebinia i Klucze. Aby wystartować w przetargu, oferent musiał posiadać co najmniej 7 autobusów. Tym razem najkorzystniejszą ofertę przedstawił PKM Olkusz.

W piątek 4 maja 2007 r. otworzono kolejne - ostatnie już - oferty. Tym razem przetarg obejmował obsługę 11 linii przebiegających przez teren gmin: Olkusz, Bolesław, Bukowno, Klucze i Sławków. Do obsługi wspomnianych linii potrzeba nie mniej niż 17 autobusów. W tym największym zamówieniu okazało się, że po raz kolejny PKM Olkusz przegrał z Meteorem.

Oznacza to, iż gdyby doszło do zawiązania ofert, PKM Olkusz straciłby swoją dominującą pozycję na rynku. Dotychczas bowiem rodzimy przewoźnik obsługiwał 18 z 25 linii. Autobusy jaworznickiej firmy kursowały tylko na 6 liniach (458, 460, 461, 464, 466 i 472).

Olkusz, ul. Kościuszki, fot. Jacek Sobota
Teraz sytuacja może się znacząco zmienić. Meteor jeździłby w sumie na 20 liniach, a PKM Olkusz tylko na czterech. Jedna linia (467) obsługiwana jest przez PKS Olkusz, jednak z uwagi na upadłość i likwidację PKS-u, w najbliższym czasie najprawdopodobniej także i tam zostanie ogłoszone przez ZKG "KM" postępowanie przetargowe.

(tekst: Łukasz Kmita)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

pszonar napisał(a):

PKM się odwoła na pewno.

10.05 15:40:30

Dominacja METEOR-a w Olkuszu? napisał(a):

To jest nie do uwierzenia.Firma, która "ledwo zipie", ciągle boryka się ze sprawnym taborem ma być głównym przewoźnikiem w Olkuszu.Coś tu nie gra.To chyba jakiś kolejny przekręt.Wystarczy pooglądać tabor METEOR-a kursujący na liniach KZK GOP a wyrobimy sobie nienajlepszy pogląd na tego przewoźnika.Chyba,że nagle stanie się jakiś cud i nagły przypływ pieniędzy na zakup nowszego i sprawniejszego taboru (oby nie Jelcze M-11).

10.05 15:50:11

Meteor zwycięzcą napisał(a):

Też jestem zdziwiony, bo na bieżąco czytam wpk od dawna i wiem jaki autobusami jeździ meteor. Pochodze z Olkusza i interesuje sie komunikacją i tą informacje potwierdziłem w ZKG ,,KM" w Olkuszu.
Być może Meteor kupił za grosze stare autobusy z PKS Olkusz, który ogłosił upadłość i sprzedaje swoje autobusy za grosze.
W każdym razie nie wróży to najlepiej dla pasażerów w Olkuszu.

Łukasz Kmita

10.05 16:33:45

pago napisał(a):

ja wole METEORA w olkuszu niz pkm

10.05 16:38:34

pszonar napisał(a):

Meteor na pewno cos kupi, bo obecnie nie ma takiej rezerwy - to po pierwsze. Po drugie uważam,że firma dzięki temu przetargowi ma szansę odbić się od dna. Do niedawna jeszcze dna dobijali, a dziś już jest dużo lepiej. Myślę,że do roku całkowicie wyjdą z kłopotów:)

10.05 16:48:21

jirzi300 napisał(a):

Serdeczne współczucia dla mieszkańców Olkusza.

10.05 17:53:00

griszin napisał(a):

jeszcze sie zrzygaja na tego zdechlego meteora, popelnili bardzo wielki blad

10.05 17:59:15

ciekawski napisał(a):

dlaczego w bazie taboru WPK.Katowice.PL nie ma spisu autobusow, ktore posiada meteor? pytanie do Redakcji

10.05 18:08:11

YoMaHa napisał(a):

Czy ktoś zna stawki zaproponowane przez oferentów? Jeśli yes to prosiłbym o przytoczenie.

10.05 18:09:00

Łukasz Kmita napisał(a):

Stawki są takie: ok. 2.69 zł za wozokilometr w przetarg obejmujący 3 pierwsze linie.

W reszcie przetargów cena ok. 2.90 zł - na pewno nie przekracza 3 zł.

Ale największy absurd to wystawienie przez ZKG KM w Olkuszu, na 3 linie tylko 4 pojazdów i to niskopojemnosciowych!(3 autobusy co najmniej 30 osobowe i tylko 1 co najmniej 40 osobowy).

A w tym pakiecie przetargowym, który wygrał Meteor jest linia 450, łącząca dwa największe osiedla z centrum i S-Samem. Dotychczas jeździły tu pojazdu PKMu mieszczące 100 pasażerów (Ikarusy, Jelcze, many). Teraz nagle bedą jeżdziły 30 i 40 osobowe.
PS. Czy ktoś wie czy Meteor ma pojazdy o takiej pojemności?

W tym przetargu jest linia 450. Dla niezorientowanych trzeba dodac, ze jest

10.05 19:16:23

pago napisał(a):

Pkm olkusz przeciesz niemam zadnych dobrych wozów jusz Meteor w olkuszu ma lepsze kupiom pewnie jakies JELCZE z pksu i mogli by dac jakis niskopodłogowy autobus

10.05 19:58:46

pago napisał(a):

łukasz ja tez jestem z olkusza i wole Meteora niz pkm ,Meteor posaida bus

10.05 20:17:06

Niech wygra lepszy napisał(a):

Moim zdaniem, niezależnie jaka będzie jeździć firma, najważniejsze jest to, aby pasażerowie mieli zapewnieni odpowiedni komfort podróżowania.
Ostatnio Meteor w Olkuszu trochę "przegina"... Mają kilka fajnych autobusów, ale znacząca część jest - jak sam wiesz na pewno - w naprawdę fatalnym stanie. Ostatnio jechał Meteor/PKS na lini 461 bez żadnych kasowników... Przecież to skandal. Tymczasem tylko gmina Olkusz dopłaca do komunikacji miejskiej ok. 2 mln zł. Na takie sytuacje nie możemy sobie pozwolić. Tymczasem w Meteorze to nie nowość...
MAm jednak nadzieje, ze od 1 lipca sytuacja się zmieni i na linie wyjadą porządniejsze pojazdy.

10.05 21:10:09

YoMaHa napisał(a):

@Łukasz Kmita: Dzięki za info. W Olku mieszkałem z dziesięć lat i spoko znam całą sieć, nie byłem chyba tylko w kilku miejsach. Busiki na 450 to jest porażka na całego, choć tak naprawdę to w Olkuszu potrzebne są rozwiązania systemowe, a nie prowizorka...

10.05 21:14:07

Henryk napisał(a):

Wybaczcie ale co nas tak w ogóle obchodzi Olkusz ? Przecież to inne województwo, nie chcieli pozostać przy Katowicach dokąd mają drogę i kolej to po co się o nich rozpisywać tak w ogóle ?

10.05 22:16:24

butthead napisał(a):

WPK posiadało oddział w Olkuszu, niektórzy przewoźnicy z centrum regionu także tam działają, dlaczego więc mielibyśmy ten rejon pomijać?

10.05 22:30:17

krakus napisał(a):

z tego co wiem to olkusz leży w malopolsce i powinni zrobic tam oddział krakowskiego mpk;];] wtedy ludzie by cie wozili cacy autobusami;];]

10.05 22:46:26

Egon napisał(a):

@krakus: to dlaczego ten oddział tam jeszcze nie istnieje?

10.05 23:32:07

Pat napisał(a):

Bo epoka WPK dawno minęła i samorządy same organizują komunikacje w swoim zakresie.Dla mnie to bez róznicy co tam jezdzi po Olkuszu choc patrzac wstecz i przypominajac sobie czerwone ikary w stosunku do tego co jest obecnie to az łza sie w oku kręci. Ten meteor powinien w takiej sytuacji odkupic badz wydzierzawic czesc taboru od PKMu któremu defacto w zaistniałej sytuacji taka ilosc pojazdów jest nie potrzebna, a dla meteora była by ona zbawieniem. Nie licze w tej firmie na zakup jakichkolwiek uzywanców z Niemiec, a tym bardziej nowyh pojazdów. Ratunkiem w tej sytuacji jest tabor PKMu badz upadłego PKSu. Wcale bym sie nie zdziwił gdyby na miejskich trasach meteor uzywał ex PKSowych "H-9tek" hehe, to byłby dopiero numer;-)

11.05 00:56:51

pago napisał(a):

a kiedy bendzie Metero jezdził na olkuskich liniach

11.05 06:26:26

blizej do KZK napisał(a):

widocznie MPK Kraków się to nie opłaca.
Poza tym Olkusz komunikacyjnie zawsze związany był ze Śląskiem i KZK GOP niż MPK Kraków. Jeszcze kilka lat temu jeździły 633 z Olkusza do Będzina.

11.05 08:50:18

andrzej69 napisał(a):

Ustawa o zamówieniach publicznych tak właśnie działa- zamiast dobrych usług i towarów za noramlną cenę, mamy wielkie "G" prawie za darmo i tak jestw każdej branży nie tylko autobusowej. Z drugiej strony tak myślę że przecież można wpisać w specyfikacji taki warunek: "przewoźnik miał mniej niż 3 pożary autobusów podczas wykonywaniausług na trasie w ciągu 3 ostatnich lat". Był by to bardzo mądry warunek bo przecież chodzi o bezpieczeństwo i wrazie odwołań taki protest był by odrzucony. Meteor z uwagi na swoje częste pożary byłby odrzucony raz na zawsze :)
ponadto przy stawce< 3zł nic innego sie nie da eksploatowac jak Ik260, M11, 120M, pr 110 i w porywach jakies 15-letnie zachodnie lub północne używańce.

11.05 09:09:21

olkusz napisał(a):

Olkusz - czy wiecie na jakiej to trasie kolejowej leży??

11.05 13:04:38

kiru napisał(a):

pago: meteor juz ma jelcze z olkuskiego pks-u tylko ze to sa stare migi. dzisiaj rano widzialem jednego na dworcu w katowicach na 46. jak ruszal na stanowisko to myslalem ze sie rozleci na miejscu

11.05 13:59:06

rkplodz napisał(a):

bo jakbyś powiedział w krakowskim MPK o stawkach poniżej 3 zł... ;-)

11.05 16:34:39

krakus napisał(a):

@EGON: to spytaj sie rządzących w olkuszu czemu wola usługi gop-u!!;/

11.05 17:09:38

butthead napisał(a):

@andrzej69: Ustawa działa, jak działa. Jeśli się napisze konkretne wymagania i będzie je egzekwować, to wszystko będzie w porządku. Aha, trzeba też za to odpowiednio zapłacić. Cudów nie ma.

11.05 18:14:58

blizej do KZK napisał(a):

Tylko, że w Olkuszu nikt nie chce stawiać wymagań. Kiedyś w jednym przetargu było wymagania dotyczące wieku pojazdów. Nie starsze niż 5 lat. Ujednolicono także kolor. Teraz w ramach redukcji kosztów nikt nie stawia wymagań!
Gmina Olkusz dopłaca do komunikacji miejskiej 2 mln zł i więcej już nie chce. Dlatego gmina zdecydował się, ze nie będzie żadnych wymagań... zarówno dotyczących wieku pojazdu jak i ich stanu itp. Jedyny warunek to pojemność.

11.05 18:32:52

pago napisał(a):

kiru:ja jaki to był jelcz w katowicach M11 czy L11 nikture som w dobrym stanie te kture przeszły remont generalny

11.05 18:55:26

abes napisał(a):

ja dzis widziałem ex Olkuskiego Jelcza na Miechowicach w Bytomiu na lini 92...

11.05 21:47:28

Łukasz napisał(a):

jaki to był autobus?

miał jeszcze napis PKS Olkusz czy już go usunięto?

z boku była jeszcze naklejona plansza o stacji kontroli pojazdów PKS Olkusz?

no i czy miał kasowniki?

12.05 12:53:46

prosba o foto napisał(a):

jesli macie zdjęcia to przeslijcie na emaila: dziennikarz5@tlen.pl

bede bardzo wdzięczny!

12.05 12:56:00

pszonar napisał(a):

Wczoraj na 46 był #836 i chyba #80517 czy coś takiego:) Co do wypowiedzi Andrzeja: pożary miały miejsce u Zagozdy, w PKM Tychy i nawet PKM Katowice (#155 i #091),więc nieuzasadnionym jest taka nagonka na Meteora. Znalazły się osoby, które robią nagonkę i choćby teraz meteor kupił 10 nowych SU12 III to też będą jęczeć bo je zajedzie. Podobnie media też się uwzięly. Fakt jest,że palił się przede wszystkim jeden typ taboru z mielczańskimi silnikami, które nie mają najlepszej opinii, więc nie można powiedzieć jednoznacznie,że wynikło to z winy przewoźnika. Pamiętajcie też jakim taborem zaczynali Panowie Pieczara i Rechul i że to własnie organizatorzy KM stworzyli sobie swoimi stawkami takiego Meteora jaki dziś jeździ. Co do wypadku #887 - to były jedyne śmiertelne ofiary w historii firmy, ale dopóki nie poznamy ekspertyz wypadku nie przesądzajmy z góry niczego. Możesz nie lubić firmy, ale proszę Cię o trochę obiektywizmu. Ja typuję,że kupią albo już coś kupili od PKS Olkusz, bo PKM pewnie nic im nie sprzeda.No i Scanie też mają przyjść. To już jest pewne,że nie będzie żadnych odwołań??

12.05 13:03:04

prosba o foto napisał(a):

na razie nic nie jest pewne, bo zaproponowane stawki muszą być omówione na posiedzeniu Zarządu Związku - poszczególne gminy muszą wyrazić zgodę na warunki zaproponowane w przeatgu

12.05 16:28:07

Richard napisał(a):

Zapewne tym głosem podpadnę memphisowi i nie tylko, ale to w końcu trzeba powiedzieć. 1) Nie widzę jakoś nagonki na Meteora w prasie. Ba, nawet w doniesieniach o wypadku mało kiedy podaje się nazwę przewoźnika. Wręcz można by powiedzieć, że WPK myje ręce od Meteora, a kmtychy równie skrzętnie pomija jego wpadki. Skoro WPK opisuje wydarzenia w Olkuszu, będącym kiedyś w WPK, to niech zajmuje się również i Tychami, bo i należało do WPK i przewoźnicy ci sami i redakcja bardziej rzetelna. 2) Wypadek autobusu Meteora na linii 45 był spowodowany wybuchem gaśnicy (oficjalnie podano w Dzienniku Zachodnim: http://mikolow.naszemiasto.... , a dzień później szerzej w Aktualnościach na TVP3). Wniosek był jeden - winę ponosi przewoźnik (bo typ gaśnicy nie był przeznaczony do pojazdów komunikacji miejskiej), oraz serwisant lub producent (ponieważ w gaśnicy było za dożo, niewłaściwego proszku). 3) Meteor jako przedsiębiorca prywatny ma sam ocenić opłacalność przedsięwzięcia. W przeciwieństwie do PKM, Meteor WCALE nie musi jeździć, jeżeli oceni interes jako niedochodowy. Jeżeli naprawdę chce wozić ludzi nowymi autobusami, to niech startuje w przetargach w Warszawie jak robi to np. Michalczewski. Zdajcie sobie w końcu sprawę, że Meteorowi opłaca się jeździć rozpadającymi się rzęchami i tyle. Gdyby z tego nie było pieniędzy już dawno zmienił by zakres działalności. Na stare gruchoty nie ma norm czystości spalin, byle by sztuka była, a ITD może sprawdzać do woli, jak pojazd nie obowiązują normy, to nic nie zrobią. Komunikację miejską na Śląsku rozwalają nie tylko organizatorzy, ale również i przewoźnicy jeżdżący za zbyt niskie stawki. Bojkot kilku przetargów dałby szybko do zrozumienia, że tak się dalej nie da.

12.05 18:08:23

YoMaHa napisał(a):

@pszonar: jeśli chodzi o początki Meteora to był chyba jakiś mig z PKS Będzin, klamkowy autosan z Pszczyny OIDW i parę naprawdę ciekawych "wynalazków" ;-)

12.05 18:32:53

memphis napisał(a):

Portal WPK nie pisze o wydarzeniach w Tychach i okolicy, gdyż zamiast konkurencji wolimy współpracę z kmtychy.pl i nie wchodzimy sobie w drogę. A co do opłacalności jeżdżenia heblami - oczywistym jest, że każdy prywatny przedsiębiorca działa po to, żeby przynosić zysk i nie będzie fundował charytatywnie nowych autobusów skoro nikt ich nie wymaga. A co do stawek - na tym m.in. polega wolny rynek, że przedsiębiorsca sam ustala cenę za swoje usługi i chcąc je komuś sprzedać musi dać cenę niższą od innych. Jakby Meteor dał wyższą stawkę w olkuskich przetargach (chcąc później za to kupić nowe wozy, nawet pomimo tego, że ZKGKM tego nie wymaga) to by po prostu przegrał z PKMem.

@YoMaHa: na samym początku jeździły trzy migi 816, 839 i 886. Klamowce (dwa: 827 i 828) były nieco później, podobnie jak mig 883 (nie z PKS Będzin, tylko dopiero później tam sprzedany, a pochodził z Krakowa).

12.05 19:31:15

Richard napisał(a):

Memphis zwróć tylko uwagę na wydarzenia sprzed bodaj dwóch lat? kiedy to w Olkuszu nikt nie złożył oferty, bo stawki i warunki były delikatnie mówiąc żenujące. W kilka lat później warunki są nadal żenujące, a mimo to jeden z oferentów dobija drugiego. Czy nadal twierdzisz, że Meteor jest zainteresowany długimi kontraktami i jeżdżeniem leasingowanymi autobusami? Gdyby był omijałby Olkusz szerokim łukiem, tak jak Connex omija Górny Śląsk.Pozatym w gospodarce rynkowej istnieje coś takiego jak pojęcie Dumping i gdyby instytucje prawne działały sprawniej nie wiadomo, czy nie dopatrzyłyby się w zbyt niskich stawkach takich właśnie praktyk.

12.05 20:47:00

YoMaHa napisał(a):

@Memphis: Faktycznie, ale ze mnie blond-pussy, w końcu jeżdżąc PKS Będzin na 633 jeździłem wozem ex-Meteor, a nie odwrotnie. Ehh, że też nie mam kiedy odpalić starego peceta i przerzucić dane... W każdym raie dzienks za odświeżenie pamięci.

Natomiast co do stawek - prawem zamawiającego jest ocena rzetelności wykonawcy przed zawarciem umowy. Jeśli zachodzą uzasadnione przesłanki do uznania, iż cena jest rażąco zaniżona, to moim zdaniem sprawa powinna znaleźć się w prokuraturze z racji skutków, jakie może wywołać "oszczędzanie na wszystkim". Niestety u nas zamawiający przyjmują postawę "a nas przy tym nigdy nie było" - gdzie jest ich odpowiedzialność??? W końcu wiedzieli, co podpisują skazując ludzi na jeżdżenie złomexami!

12.05 21:19:51

Krzyś napisał(a):

Co do tego autobusu z PKS Olkusz "80517" to jeździł w piątek na lini 92 Chorzów-Zabrze Helenka

16.05 07:27:56

m.k.m. napisał(a):

Litości Panowie
wpierw nauczcie się ortografii a później stańcie w kolejce po szare komórki a o komunikacji niech dyskutują Ci co się na tym znają.
Na marginesie powiem, że ile by takiemu organizatorowi komunikacji jak KZK GOP nie dał i tak będzie miał mało
Najlepiej wychodzą im przekręty czego najlepszym przykładem są pierwsze drzwi i ostatnie przetargi.

18.05 10:43:47

m.k.m. napisał(a):

Litości Panowie
wpierw nauczcie się ortografii a później stańcie w kolejce po szare komórki a o komunikacji niech dyskutują Ci co się na tym znają.
Na marginesie powiem, że ile by takiemu organizatorowi komunikacji jak KZK GOP nie dał i tak będzie miał mało
Najlepiej wychodzą im przekręty czego najlepszym przykładem są pierwsze drzwi i ostatnie przetargi.

20.05 09:26:07

Kierowca napisał(a):

ten jelcz l11 o numerze taboru 80517 to ja nim jezdzilem PKS-ie Olkusz przez 2 lata i to byl naj lepszy Jelcz z tych wszystkich po generalnym remoncie a naj gorszy był 80540 i 80512

20.03 19:17:56

Kierowca napisał(a):

i bardzo bobrze znam cały tabor meteora i Pks-u

20.03 19:21:14

edi napisał(a):

METEOR przekształcił sie w Konsorcjum i staje siś potentatam na skale śląska jak narazie posiada 120 autobusów a to dopiero początek. Myśle ze za ok 4 lata bedzie największa prywatna firmą w polsce

06.07 02:19:27


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!