Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje Śląskie wreszcie na właściwym torze

12.04.2007

Tagi: – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 12.04.2007


Sto procent akcji Tramwajów Śląskich trafi w najbliższym czasie do samorządów - obiecał w czwartek w Katowicach Wojciech Jasiński, minister skarbu.


To przełom, bo choć wniosek o przejęcie udziałów tego przedsiębiorstwa leży w Ministerstwie Skarbu Państwa od prawie pół roku, resort do tej pory nie mógł się zdecydować, co w tej sprawie zrobić. Pomógł dopiero list wysłany niedawno przez KZK GOP do samego premiera Jarosława Kaczyńskiego. Gdy trafił do Kancelarii Premiera, na Śląsk osobiście pofatygował się Wojciech Jasiński, minister skarbu. W czwartek w Katowicach w Katowicach uspokajał prezydentów miast aglomeracji. - Sto procent akcji Tramwajów w ciągu dwóch, trzech tygodni trafi do samorządów - zapewniał minister Jasiński.

Do tej pory resort skarbu forsował pomysł, by przekazać gminom 85 proc. akcji, a resztę dać pracownikom. - Na szczęście udało się przekonać ministra, że to spowodowałoby spore zamieszanie i utrudniałoby zarządzanie firmą. W przypadku ewentualnej prywatyzacji Tramwajów pracownicy nie stracą, bo i tak dostaną akcje - wyjaśnia kulisy rozmów jeden z samorządowców.

Tramwaje Śląskie to jedyne przedsiębiorstwo komunikacyjne w Polsce, którego właścicielem jest Skarb Państwa. O tym, że kiepsko sobie z tym radzi, każdego dnia przekonują się tysiące pasażerów jeżdżących zdezelowanymi tramwajami (niektóre maszyny mają po 30 lat).

Akcje Tramwajów chce za darmo przejąć 12 miast, bo tylko będąc właścicielami spółki, będą mogły w nią inwestować. Czwartkowa deklaracja ministra Jasińskiego jest ważna także z innego powodu: we wrześniu minie termin składania wniosków o unijną dotację na rozwój komunikacji w 2008 roku. Jeżeli akcje Tramwajów w ciągu najbliższych tygodni nie trafią na Śląsk, nie ma najmniejszych szans, że zdążymy z przygotowaniem wniosków o pieniądze.



Kalendarium Tramwajów Śląskich

Styczeń 2002

15 miast deklaruje oficjalnie, że chce być właścicielami Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej.

Grudzień 2002

Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej przekształca się w spółkę akcyjną Tramwaje Śląskie. Pierwszym prezesem zostaje Janusz Mikuła, dotychczasowy dyrektor PTK. Spółka przejmuje 360 km torów i 29 linii tramwajowych.

Maj 2003

Pojawia się pomysł wystąpienia do ministra Skarbu Państwa o bezpłatne przekazanie gminom udziałów w spółce Tramwaje Śląskie. Miasta chcą wziąć na siebie odpowiedzialność za inwestycje i remonty, na które nie ma pieniędzy.

Czerwiec 2004

Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny w Gliwicach grozi Tramwajom Śląskim wyłączeniem prądu z powodu nieregulowanego zadłużenia. Istnieje zagrożenie, że tramwaje przestaną w ogóle kursować.

Listopad 2005

Do ministerstwa skarbu trafia wniosek o przejęcie akcji, ale resort nie chce przekazać ich za darmo, żąda wykupienia akcji. Śląskie miasta nie zgadzają się na to.

Sierpień 2006

Jest wreszcie zgoda na darmowe przejęcie akcji. W życie weszła długo oczekiwana nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Mimo że nie ma już żadnych formalnych przeszkód, by spółka trafiła w ręce gmin, w sprawie zapada cisza...

Kwiecień 2007

Wojciech Jasiński, minister Skarbu Państwa, składa publiczną obietnicę: sto procent akcji Tramwajów Śląskich trafi w najbliższym czasie do samorządów.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

alkoholik napisał(a):

Jak *** najbliższym?
Dla niektórych prekambr trwał mniej więcej tyle co godzina lekcyjna, a miał miejsce zaledwie jakby 50 lat temu. To niedługo to pewnie będzie w 16385...

12.04 19:15:18

skrajny_pesymizm napisał(a):

Prima Aprilis skończył się 11 dni temu!

12.04 19:25:05

Ahorcado napisał(a):

Nie wierzę, że to prawda... Bo jeżdżę codziennie przez Brzeziny i nie mogę znieść widoku zlikwidowanej linii. Ani torów z Katowic do Siemianowic, ani tych tramwajów, które są krzywe, połamane pordzewiałe...

12.04 19:33:56

czesiek napisał(a):

Dlaczego musiano dopiero wysłać list do premiera żeby akcje TŚ trafiły wreszcie do gmin? PS zobaczymy ile wyjdzie z tych obietnic,bo znając życie to będą obiecanki cacanki a głupiemu radość(obym się mylił)

12.04 19:50:22

Serd napisał(a):

Nareszcie! Jedna można liczyć na "Kaczorów"!

12.04 20:11:25

bzwKATO napisał(a):

Uwierzę, gdy zobaczę ...

12.04 21:40:53

Adam napisał(a):

Mnie się najbardziej podobają te składy 2 x niebieskie. Są zadbane, czyste, nie zardzewiałe i mniej trzęsą. Więcej takich ! Może to są wagony 1 klasy, w odróżnieniu od bordowych 2 ?

12.04 21:45:24

Odbudowa linii tramwajowych napisał(a):

Moze zostana odbudowane linie do Piekar
Slaskich 8 i 25 do Wojkowic?

12.04 22:37:15

IK@RUS napisał(a):

@ Adam : A "karliki" to co, 3 klasa ;P | mnie też się krakusy podobaja, ale nie wiadomo jak długo jeszcze będą czyste i zadbane ...

12.04 22:49:30

bojanie napisał(a):

dałby Bóg oby to o czym mówił minister skarbu stało się prawdą i oby jak najszybciej. Życzę tego wszystkim pasażerom TŚ (sobie oczywiście też)

12.04 23:36:45

kysó napisał(a):

@ Adam: te niebieskie to ex-krakowskie stopiątki, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Jeździły przez ćwierć wieku w Krakowie, a tamci mając do wyboru przekazanie ich do Huty Sendzimira albo do TŚ wybrali to drugie..

13.04 14:07:57

juurek napisał(a):

po co cokolwiek przekazywać lepiej zlikwidować całkowicie tramwaje i święty spokój problem z głowy ;)

13.04 14:41:12

xyz napisał(a):

w koncu nasze tramwaje beda rzeczywiscie nasze

13.04 16:30:38

M.M.P - Transport R.Śl. napisał(a):

teraz ciekawe czy w końcu 9 zostanie całkowicie zmodernizowana !!! ???
Już na sam widok tramwaju nie dobrze mi się robi. Dlatego nimi nie jeżdże. jestem ciekawy tego wszystkiego.

13.04 16:46:08

Dramat napisał(a):

Ja jestem ciekaw co będzie z Zajezdnią Będzinie bo Będzin nie dostał akcji i co dalej u nas będą jeździć 105 czy jak bo już totalnie nie wiem ?

18.04 08:51:04


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!