Koniec tramwajowego etapu prac przy wiadukcie w Sosnowcu
03.08.2013
3 sierpnia 2013 r. zakończył się etap prac remontowych wiaduktu kolejowego nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu, który wymagał czasowego wstrzymywania ruchu tramwajów.
Prace rozpoczęły się 28 czerwca 2013 r. i obejmowały wstrzymywanie ruchu na wewnętrznych jezdniach pod wiaduktem - tych którymi przebiegają też tory tramwajowe. Ruch tramwajowy funkcjonował bez zmian jedynie w dni robocze w godz. 4-20. W pozostałym czasie - od poniedziałku do czwartku codziennie w godz. 20-4 oraz przez całe weekendy (od piątku od 20 do poniedziałku do 4 rano) tramwaje pod wiaduktem nie kursowały.
Linie tramwajowe kursowały następująco:
- linia 15 nie kursowała,
- linia 36 kursowała w zasadzie bez zmian (korekta rozkładu jazdy, gdyż kończyła planowo kursowanie przed zamknięciem przejazdu),
- linia 21 kursowała z Huty Katowice do Ronda Gierka w Sosnowcu (ostatni przystanek dla pasażerów: Sosnowiec Wspólna),
- linia 26 kursowała z Mysłowic do pętli Będzińskiej (ostatni przystanek dla pasażerów: Pogoń Akademiki).
Uruchomiona została tymczasowa linia 35, która zastępowała linię 15 na odcinku z Katowic do Sosnowca oraz linie 21 i 26 od Milowic do centrum Sosnowca. Obsługiwana była taborem dwukierunkowym, gdyż na trasie (na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego, Sobieskiego i Kilińskiego) następowała zmiana kierunku jazdy.
Linia 35 kursowała co pół godziny, a dodatkowo w soboty i niedziele w godz. 10-21 uruchomione zostały dodatkowe kursy uzupełniające (też co pół godziny) w relacji Milowice Pętla - Sosnowiec Sobieskiego. W kierunku Sobieskiego oznaczone zostały numerem linii 45 (powrót następował już z oznaczeniem 35). Zmiana kierunku jazdy następowała przez przemanewrowanie na skrzyżowaniu, a następnie zmianę toru z wykorzystaniem odcinka jednotorowego na ul. Sobieskiego. Wymagało to trzykrotnego przejścia do drugiej kabiny przez motorniczego. Na odcinku jednotorowym Sosnowiec Sobieskiego - Szopienice Stawiki w czasie kursowania linii 35 i 45 wyłączona była sygnalizacja przekaźnikowa.
Linia 35 (i kursy oznaczone jako 45) obsługiwana była wagonami Pt z zajezdni Zawodzie (łącznie 6 pociągów), jednak część pociągów obsługiwana była przez motorniczych z zajezdni Będzin.
Połączenie między obiema stronami wiaduktu kolejowego miała zapewniać autobusowa komunikacja zastępcza. W tym celu na linii T-15 kursującej w związku z modernizacją torowiska do Zagórza uruchomiono dodatkowe kursy w relacji Sosnowiec Urząd Miasta - Sosnowiec Aleja Mireckiego. W niektórych kursach autobus jechał aż do Zagórza. Linię obsługuje Irex/Meteor.
Od 3 sierpnia, po przywróceniu w pełni ruchu tramwajowego linie 15, 21, 26, 36 i T-15 powróciły w zasadzie do poprzednich rozkładów jazdy, a linia 35/45 przestała kursować.
Prace przy wiadukcie trwają nadal, wykonywane są w ramach modernizacji linii kolejowej Zawiercie – Katowice. Zakres prac obejmuje m.in.: renowację, naprawę i wymianę uszkodzonych elementów wiaduktu, antykorozyjne zabezpieczenie stalowych przęseł i podpór oraz montaż nowego oświetlenia pod wiaduktem. Roboty przeniosły się teraz na te części wiaduktu, pod którymi znajdują się zewnętrzne jezdnie - cały ruch samochodowy odbywa się jezdniami wewnętrznymi razem z tramwajami.