Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Solarisy Urbino 15 w Świerklańcu

20.12.2006

Tagi: tabor, PKM Świerklaniec – Dodał: Jakub Jackiewicz

20 grudnia do PKM Świerklaniec dotarły dwa fabrycznie nowe autobusy Solaris Urbino 15.


Dwa 15-metrowe pojazdy przyjechały prosto z fabryki tuż po godzinie 15. Otrzymają numery taborowe 0616 i 0617, a przeznaczone są docelowo do obsługi linii 820 relacji Katowice - Tarnowskie Góry.


(M. Wężowski)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

david82 napisał(a):

Czyżby wzięte w leasing?

20.12 19:59:43

waldi napisał(a):

całkiem przyjemny widok,widząc fabryczne solarki w świerklańcu:)Ciekawe kiedy wyjadą na trasę:)

20.12 20:17:55

Dave napisał(a):

A cóż on ma takie dziwne pomarańczowe rurki? W ogóle jakiś taki "inny" jest :P Oczywiście jak zwykle przegubów się każdy "boi" :/

20.12 20:29:09

meteor napisał(a):

Gratulacje dla Świerklana:)

20.12 21:31:56

butthead napisał(a):

Jeśli faktycznie mają jeździć na 820, to już widzę te tłumy wdzięcznych pasażerów :) Będzie dokładnie ta sama paranoja co na 840/870 lub na niektórych osiemsetkach zagłębiowskich...

20.12 22:33:19

P Śl napisał(a):

Właśnie butthead dokladnie o tym samym myslalem piszac o tym ze sie nie nadaja na 820 :)(w szczegolnosci 870). A z tym leasingiem to tez mi sie nie podoba :/.

20.12 22:44:44

bojanie napisał(a):

no tak:-) pełen podziw dla świerklańca za ten zakup ale popieram przedmówce. już widze ten ścisk w tych autobusach w godzinach szczytu - paranoja

21.12 00:52:42

Li napisał(a):

Prangnę zauważyć, iż dotychczas do obsługi linii 820 PKM Świerklaniec kierował Ikarusy 280. Każdy od razu stwierdzi, że stare przegubowce mają więcej miejsca niż nowiutkie 15metrowe autobusy. Jeśli jednak porównać liczbę miejsc, sprawa ma się zupełnie inaczej. 280-tki mają 160 miejsc ogółem, w tym 35 siedzących. Urbino15 mają miejsc ogółem o 7 więcej, a ilość miejsc siedzących może być różna, od 31 do 46 miejsc. Czy aby na pewno będzie większy ścisk niż w starych Ikarusach?
Ja bardzo się cieszę z takiego zakupu PKM Świerklaniec. Wreszcie nowy tabor, a nie używane 280-tki.

21.12 08:14:04

Pasażer 820 napisał(a):

Jestem pełen podziwu dla władz PKM Świerklaniec. Zamiana przegubowców na coś takiego to idealny pomysł szczególnie w godzinach szczytu gdzie ciężko zmieścić się nawet w przegubowcu.

21.12 09:12:38

memphis napisał(a):

Dane podawane przez producenta na temat pojemności SU15 nie mają pokrycia w rzeczywistości i nie należy się nimi sugerować. Polecam: http://www.przegubowiec.com...

21.12 09:45:06

Arcziv napisał(a):

Naprawdę współczucia dla pasażerów 820. Wiem co dzieje się na 840. gdzie ludzie krzyczą przy każdym hamowaniu bo nawet rurek nie ma, żeby się złapać. A już najgorsze miejsce jest przy tylnich drzwiach tam naprawdę można być zgniecionym. Swoją drogą czemu Solaris nie montuje silników tak jak Man. Ta szafa z tyłu naprawdę przeszkadza jak jest duży tłok.

21.12 10:58:01

suchy napisał(a):

ja najbardziej kocham jak puszczają 870, odjazd o godz 7.10 z przystanku ruda śl, i jak puszczą tam solarisa 15...no poprostu odjazd, na chebziu i w świętochłowicach trzeba momentami drzwi poprostu ręcznie otwierać bo tyle ludzi jest napchane że sie same nie potrafią otworzyć...ale to też nie wina tego że wypuszczą krótki autobus, tylko tego że jeździ co 20-30 minut..trudno się dziwić, jak 870 rano ok 7 jeździ co 20-25 minut, a na 8 praktycznie sami studenci jadą na zajęcia...jakby dali rozkład ranny co 10 minut to by takiego tłoku nie było..jak zwykle brak pieniędzy w kzk

21.12 12:26:10

KUBER napisał(a):

Ja się tylko zastanawiam czy na 820 jest potrzebna niska podłoga. Stare babcie raczej tą linią nie śmigają. Są pewnie linie, gdzie bardziej by się SU15 przydały. Zgodzicie się?

21.12 12:33:59

a napisał(a):

BTW ktoś rozpowszechnia informacje, ze do zakupu dolozyl sie KZK GOP - LOL

21.12 13:10:22

PKM napisał(a):

Ludziom to nie wiadomo jak dopasować jeżdżą ik.280 żle teraz solarisy tez żle chory kraj :(

21.12 13:16:05

adam86 napisał(a):

Nie chory kraj, tylko ikarusy należy zastepować autobusami o pojemności conajmniej takiej samej.

21.12 14:58:10

Kosior napisał(a):

Na jakiegoś przegubowego MANa czy Solarisa raczej nikt by nie narzekał, więc chodzi tu o chory zakup, a nie o chory kraj.

21.12 15:34:20

Li napisał(a):

Przyznaję, faktyczna pojemność 280-tek może być większa od SU15, niż gdyby porównać podawane przez producentów pojemności. Jednak ja i tak uważam, że Solarisy Urbino 15 to świetny wybór. Czy się sprawdzą, czas pokaże. Czekam kiedy w PKM Świerklaniec pojawią się Urbino 18.

21.12 16:50:26

mamiol napisał(a):

Ja to do tych Solarisów nic niemam ciesze sie że PKM ŚWIERKLANIC kupuje takie autobusy jestem zadowolny i nie rozumię tego że komuś się nie podobają takie autobusy.Są super Solarisy:)

21.12 16:58:11

MAły napisał(a):

Kilka odpowiedzi.

Wzięte w leasingu, ale tymczasowo. Z końcem tego roku lub z początkiem przyszłego zostaną one wydzierżawione przez PKM ;) póki co tabulki SK.

Na trasę wyjechały dziś oczywiście na 820 ;)

21.12 18:22:47

Dimekk napisał(a):

Jechałem dzis owym Solarkiem i muszę powiedzieć, że całkiem pojemny, nie było ścisku, wygoda, jeszcze pachnie nowością ;)

21.12 19:05:36

andzej69 napisał(a):

no mozeby byly lepsze na 114, 19, 5 czy 868?

21.12 19:14:12

rafal z bytomia napisał(a):

Fani Swierklanca nie rozumieją kiedy krytukuje się ich kochana firme... Co by nie kupili i gdzie by nie puscili jest ok...

21.12 20:02:38

tausen napisał(a):

potwierdzam widziałem je dzisiaj na 820.

21.12 20:38:03

Mody_82 napisał(a):

Moim zdaniem powinno się zrobić rozgraniczenie, co do pojemności taboru bo teraz Ikarus 280 jest na równi z SU15, wtedy by to wyglądało inaczej, a po co przewoźnik ma się wysilać jeśli i to i to "podpada" pod tabor "C". "Piłeczka" leży moim skromnym zdaniem po stronie organizatora komunikacji
Jeśli się mylę prosze mnie poprawić.
Pozdrawiam - miłośnik Ikarusów

21.12 20:41:27

Pytania związane z kupnem Su15 napisał(a):

Napewno dużo ludzi nie wie z jakiego powodu dwa Su15 dostały numery rejestracyjne z Katowic więc wyjaśniam pamiętacie wcześniej było pisane że firma PKM Świerklaniec wypożyczy tzw (leasing) tymi dwoma autobusami są właśnie SU15.Co do linii 820 mnie sie wydaje zę to dobra decyzja bo wcześniej pokazywały się artykuły o złym taborze na linii 820 więc trzeba dbać o pasażerów , a nie tak jak stało sie z linia 165 którą tymczasowo teraz obsługujemy.Chyba wyjaśniłem państwu wszystkie wątpiliwości zwiążane z kupnę SU15 oraz linię jaką obsługują jeśli jakieś pytania są to proszę pisać postaram się na nie odpowiedzieć.Zapomniałbym dodać że do tego zakupu przyczyniły się KZK GOP i MZK ( narazie są właścicielami SU15)

21.12 21:34:37

P Śl napisał(a):

Najpierw leasing teraz dzierżawa no poprostu super :/

21.12 22:05:47

jacekso napisał(a):

Tak jest, nie można winić PKM Św., że kupił tańszy autobus spełniający określone przez KZK GOP wymagania pojemnościowe.
Do "rafała z bytomia": masz kompleksa po upadku PKM Bytom albo boli Cię, że od pół roku w Bytomiu rządzi PKM Św.? ;)

21.12 22:45:44

YoMaHa napisał(a):

@JacekSo: a propos rządzenia w Bytomiu. Ja słyszałem, że od niedawna niejaki Piotr Koj, ale oczywiście mogę się mylić. Generalnie to podoba mi się dyskusja o 2 solniczkach niczym o zbawieniu dla komunikacji. Może i to jest krok w dobrym kierunku, ale nie zmieni to faktu, że to kropla w morzu potrzeb i w związku z tym, że tak mała ta kropla, tym mniej wpłynie na ogólny stan morza :-/

21.12 23:01:36

butthead napisał(a):

Dokładnie. Kupuje się (notabene na jakichś dziwnych zasadach) dwa niepraktyczne solarisy, jednocześnie uzupełniając park taborowy o oldtimery z Zielonej Góry. Czyli średnia wieku zakupów wychodzi ponad 14 lat. Pytanie-ciekawostka: czy Urbino 15 nadaje się na wszystkie linie obsługiwane przez Św?

22.12 01:11:15

Magister - Piekary Śląskie napisał(a):

Taki Solaris na 5 lub 860 to byłoby coś. Mam nadzieję, że czasami oddelegują go na te linie!

22.12 01:25:40

jacekso napisał(a):

@Yomaha: wyłożę kawę na ławę bo widać nie dotarło. W tej chwili PKM Św. obsługuje najwięcej linii na terenie Bytomia, pozostali przewoźnicy mają pojedyńcze linie. I o takie rządzenie mi chodziło. :)
Oczywiście, że dwie solniczki nie są żadnym zbawieniem ale od czegoś trzeba zacząć. Zresztą nie będę nic więcej pisał, bo Ciebie nic w GOPie nie zadowoli, nawet jakby rzeczony PKM Św. jednego dnia wymienił wszystkie autobusy na nowe. Stwierdzisz, że to tylko dwie krople w morzu potrzeb. ;)
@butthead: na pewno U15 nadadzą się także na inne linie obecnie obsługiwane przegubami i myślę, że jak będzie ich więcej to pojawią się np. czasami na "5".

22.12 09:56:14

jacekso napisał(a):

A co do dziwnych zasad - wzięcie autobusów w leasing to są dziwne zasady? Można się domyślać dlaczego kupili U15 z przeznaczeniem na 820. Stawka jaka jest płacona za wzkm wykonywany nowym autobusem na tej linii chyba trochę się różni od tej jaką "świerkol" dostaje za ikarusa? :)

22.12 10:00:20

david82 napisał(a):

Co do "puszczenia" ich na 5 lub 860: Wyjezdzajac z dworca na Os.Wieczorka trzeba zawrocic o prawie 360 stopni... Juz widze jak wspanialy U15 sobie z tym radzi :> Niech one lepiej jezdzą sobie na 820 :)

22.12 10:09:20

YoMaHa napisał(a):

@JacekSo: Nie do końca rozumiem chęć przedstawiania mnie w negatywnym świetle i kreowania mojego wizerunku jako wiecznego malkontenta. Ja osobiście bardzo lubię PKM Świerklaniec i nawet zapoznałem tam ongiś kilka fajnych osób. W pełni się z Tobą zgadzam, że od czegoś trzeba zacząć, choć uważam, że "zaczęto" już trochę wcześniej U10-tkami itd.

Przykro mi, że odebrałeś mój post jako jakąś nagonkę na PKM Świerklaniec - wiesz poza tym chyba, że w mojej opinii poszczególni operatorzy są w mniejszym lub większym stopniu jedynie wykonawcami decyzji, które zapadają wyżej, dlatego nie ma co ich oskarżać o to, że prowadzą taką czy inną politykę taborową (czy szerzej - majątkową). Tańczą tak, jak im warunki pozwalają i obaj o tym wiemy.

Natomiast to, co mnie uderzyło w całej sprawie, to traktowanie tych dwóch U15-tek przez MKMs niemal jak przejścia przez Morze Czerwone, jak zdobycia Świętego Graala czy czegoś jeszcze bardziej wspaniałego. Normalnie wyczyn, orgazm wielokrotny! Ludzie, ja nigdy i nigdzie nie napisałem, że to źle, że taki czy inny operator kupuje dwa osralisy - to bardzo dobrze. Ale zachowajmy pewien poziom rozsądku. Taki zakup powinien być normą, a nie wydarzeniem na miarę otwarcia Gosiewa na CMK, generującym trzydzieści kilka postów!

22.12 10:09:43

viator napisał(a):

@jacekso: "rządzenie" to zły termin. Najwięcej wzkm w Bytomiu wykonuje TŚ. Z przewoźników autobusowych faktycznie Świerklaniec. Zobacz tylko, że widoczne jest to na kierunku północnym i północno-wschodnim. A jak to widać na kierunku miechowickim? Już nie mówiąc o dzielnicach południowych gdzie Świerklańca nie widać wcale. Więc jak już mówimy o jaimś "rządzeniu", to bliżej prawdy będzie po upadku PKM Bytom pisanie, że Bytomiem "rządzi" "drobnica".
Oczywiście trzeba napisać jasno, że PKM nie ma interesu w tym by zamiast SU15 kupić SU18. I tu dalsza dyskusja nie ma sensu.
Z drugiej strony, ktoś tu napisał, że do kupna przyłozyło sie też MZKP. Jeżeli to prawda, to dlaczego SU15 mają jeździć tylko na linii zlecanej przez KZK GOP?
Ogólnie to mnie denerwuje coraz bardziej biadolenie ekipy Szudego, że nie ma pieniędzy, ale stan taboru ulega poprawie. Ciekawe, bo ja od 1,5 roku odczuwam, że stan usług prowadzonych przez Świerklaniec ulega pogorszeniu (piszę to jako pasażer). Ciekawe, że na takiej 105 jeździ używany niski Neoś, a na np. 185 czy 192 używany ... Ikarus.

22.12 10:33:51

viator napisał(a):

@"david82": Na os. Wieczorka to inaczej teraz wygląda, bo stanowisko 5 i 860 przeniesiono na drugi peron. Nie sądzę więc, że wyjazd stamtąd byłby dla SU15 jakimś większym problemem.

22.12 11:19:07

andrzej69 napisał(a):

PKM Świerkl. się poprawia. Wiecie jakie tam jezdiły heble na początku lat 90-tych??? - najgorsze w woj katowickim! Obecnie ikary (i m11 z wyjątkiem 1429,1430) są po NG i wyglądają nieźle, także te kupowane z Poznania czy z Gdyni. I co rok parę nowych solarisów.

22.12 11:43:39

butthead napisał(a):

@jacekso: Wzięcie autobusów w leasing to są jak najbardziej normalne zasady i cieszy, że wreszcie zaczynają z tego korzystać. Dziwny jest natomiast sposób zakupu - nic, nic, a tu nagle po dwa nowe solarisy na placu. Widziałeś w BZP choć jedno ogłoszenie o przetargu na nowe wozy dla Świerklańca? Prywatną firmą to on chyba nie jest. PS.: Stawki na 820 są rzeczywiście zróżnicowane?

22.12 11:55:58

jacekso napisał(a):

@viator: na Miechowice też Świerklaniec jeździ i to aż na trzech liniach. :) A na południe jedzie "820", czyż nie? :)
Myślę, że te 2 U15 będą takimi swoistymi testerami, jeśli się nie sprawdzą na "820" (za duży tłok) to mogą trafić na inne linie, a następnymi zakupionymi autobusami będą powiedzmy U18.

@Yomaha: nie odebrałem Twoich komentarzy jako nagonkę, nic z tych rzeczy. Trzeba jednak przyznać, że przemiany jakie zaszły w PKM Św. w ostatnich latach są bardzo duże. Owszem, kupują ostatnio sporo używek ale skoro wzięli na swoje "barki" w krótkim okresie kilka dodatkowych linii to jakoś muszą poratować sytuację taborową. Daleki jestem od zachwycania się czterema nowymi autobusami ale trudno się nie cieszyć widząc na żywo lśniącego i pachnącego U15 z numerem "820" na wyświetlarce. :) Wszak długie lata na tej linii nie gościły nowe autobusy. I pewnie gdyby PKM Bytom nie upadł to nadal zachwycalibyśmy się co najwyżej starymi N4021. ;)

22.12 12:46:02

james206 napisał(a):

I właśnie. Może także ja się wypowiem. Jeśli mielibyśmy już mieć do czynienia z jakąś euforią to może w odniesieniu do PKM Sosnowiec. Przyznacie,że 68/72 autobusów to już jest coś,a w sprawie PKM Świerklaniec... Przez lata firma inwestowała w używki,którym fundowała solidne NG i wyszli na tym lepiej od tyskiego PKM. Uporali się też z przejęciem linii po PKM Bytom - co również podsumuję jak Jacek na tzw. "+",a teraz próbują wykonać kolejny mały krok do przodu.2 solniczki to nic,ale sam zakup tego typu taboru może po trosze zaskakiwać. Nie wspomnę już,że to pierwsze niskiepodłogi na 820. Inna sprawa,że ubolewam iż wozy te nie trafiły na linie MZKP. Wszak to od "zawsze" tam Świerklaniec jeździł, a "romans" z KZK zaczęli niedawno, więc może przydałaby się jakaś mała lojalność. Nie od dziś wiadomo jakie wozy jeżdżą po okolicach T.Gór:( Ja jestem z Katowic i cieszę się iż będę mógł podróżować "wypaśnymi" 820,ale myślę też o reszcie Pasażerów, którym tak samo,a może i bardziej przydałby się na ich liniach lepszy tabor...

22.12 14:15:30

memphis napisał(a):

A to 820 nie jeżdżą pasażerowie MZKP w ogóle?

22.12 14:39:54

james206 napisał(a):

NO jeżdżą,ale to bądź co bądź linia KZK GOP,nie??:)

22.12 19:47:37

memphis napisał(a):

Zależy jak na to spojrzeć. To jest linia wspólna.

22.12 20:10:23

YoMaHa napisał(a):

@james206: jakie pierwsze niskie podłogi??? Oprócz wspomnianych przez JackaSo neosiów zdarzały się Ik412, a także wieki temu testery MANa ;-)

22.12 20:12:17

YoMaHa napisał(a):

@memphis@james206: Ciekawe, bo z formalnego punktu widzenia jest to linia PKM Świerklaniec. Takoż stoi w zezwoleniu i kropka ;-)

22.12 20:13:51

memphis napisał(a):

No tak, ale rozmawiamy raczej o tym czyja ona jest z uwagi na płacenie PKMowi za jazdę ;-)

22.12 20:43:09

P Śl napisał(a):

Mnie tez ciekawi jak sie sprawy potocza dalej. Pewnie beda kupowac na 165, 820 , 135, 735, 608 itd. a na MZKP bedziemy chodzic pieszo :/Wszystko co lepsze wychodzi poza mzkp :/.

22.12 21:11:55

viator napisał(a):

@memphis: Zleceniodawcą obsługi tej linii jest przecież KZK GOP, a nie KZK GOP i MZKP. To, że MZKP dokłada się do tej linii na swiom terenie (raptem jest to kilka km) i z tym organizatorem uzgadnia się rozkład tej lini nie oznacza bynajmniej, ze mozna mówić o "wspólnej linii".

22.12 21:27:10

YoMaHa napisał(a):

Kasa za 820 (część tarnogórską) płynie bez pośrednictwa (dez)ów? Hmmm...

22.12 21:41:59

memphis napisał(a):

@viator: można mówić o wspólnej linii, bo zgodnie z zawartymi umowami KZK GOP i MZKP wspólnie organizują i finansują autobusową komunikację miejską łączącą obszarych tych związków. Dopiero w dalszej kolejności jest mowa o tym, że w przypadku linii 820 stroną właściwą do zawarcia umowy z przewoźnikiem (wykonawcą) jest KZK GOP.

@Yomaha: płatności są co grosza równe temu co poszczególne związki płacą później przewoźnikowi (wykonawcy), a na dodatek rozliczenia następują przez kompensatę, więc to czyje i w jakim stopniu jest tu pośrednictwo nie ma większego znaczenia.

A tak w ogóle to nie spierajmy się o nieistotne szczegóły. Faktem jest, że świerklanieckie SU15 mają takie samo prawo jeździć sobie na 820, jak i na każdej innej linii obsługiwanej przez ten PKM, ale tylko na 820 firma dostanie za to więcej kasy.

22.12 21:51:00

james206 napisał(a):

@YoMaHa-Źle się wyraziłem. Masz rację. Chodziło mi o to,że pierwsze ze stałym przydziałem i można na rozkład wkrótce trafia,bo z PKM Bytom neosie tylko tak z życzliwości się pojawiały:)

22.12 22:34:32

andzej69 napisał(a):

jak sie pojawily IK412 w jesieni 97 to na 820 na stałe rano (rano na pewno a popołudniu moze tez) przez miesiac jezdzil jeden IK412

23.12 08:47:28

YoMaHa napisał(a):

@james206: Szczerze mówiąc w pewnym momencie (całkiem niedawno) linia 820 straciła dla mnie jakiekolwiek znaczenie poza stricte miłośniczym, dlatego nie wiem, co się teraz tam dzieje. Z wypowiedzi Memphisa wynika natomiast, że udało się (dez)om przejść na wyższy szczebel rozwoju, czyli większa stawka za planowe niskacze (mam nadzieję, że nie nadinterpretuję).

23.12 09:19:05

memphis napisał(a):

Trochę nadinterpretujesz, bo tu akurat jest wyższa stawka za autobus nie starszy niż z 2005 roku, niekoniecznie musi być niskopodłogowy. I niestety takie rozwiązanie jest trochę nie bardzo, bo np. na 57/80/288 (gdzie też występuje) jak PKM wysyła np. NL223 z 2001 roku to ma płacone jak za starego ikarusa.

23.12 10:33:27

viator napisał(a):

@memphis: No to wszystko jasne. Tylko sprawa w dalszym ciągu wg mnie pozostaje. Świerklańcowi nie opłaca się wysyłać nowych wozów na linie zlecane przez MZKP. Tym samym gminy członkowskie tegoż związku w dużej mierze na takiej polityce stracą :(. I bynajmniej nie chodzi tylko o 820, które ma dość duże znaczenie dla pasażerów z TG.
A na "5-tce" szczytem techniki przez kilka lat pewnie będzie gdyniak z Rabą D10 :(.

23.12 11:32:58

butthead napisał(a):

No cóż, nikt nie zabrania MZKP wprowadzić zmian do umów i zróżnicować stawek. Wiadomo przecież, gdzie jest zasadniczy problem - tam, gdzie zawsze.

23.12 13:22:24

YoMaHa napisał(a):

@memphis: thx za wyjaśnienie
@butthead: tak, w łepetynach ;-)

23.12 13:24:24

P Śl napisał(a):

MZKP może zróżnicować stawki tylko najpierw muszą zwiększyć się dopłaty gmin, w przypadku Piekar jak narazie nie zanosi się na to. Wolą wpłacać jakieś sumy zamiast dopłacać do wozokilometra, wkońcu lepiej jest dać wędkę niż rybę.

23.12 16:28:11

:D napisał(a):

Mam nadzieje że będe mniał okazje spotkac jednego z nich na lini 20 a jezeli nie SU15 to chociaz SU12 bo SU10 jes zdecydowanie na ta linie za mało pojemna jak jade do skzoly ledwie mmam gdzie stanąc...:P

25.12 21:13:41


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!