Remont na Pogodzie w Bytomiu
06.12.2004
Fotoreportaż z prac remontowych torowiska i komunikacji zastępczej na Pogodzie w Bytomiu.
27 listopada 2004 r. od godz. 4:00 wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku ulicy Siemianowickiej w Bytomiu. Rozpoczęły się bowiem prace przy kolejnym etapie modernizacji lini 6/41. Prace objęły "remont średni torowiska w obrębie przejazdu na Rozbarku z wymianą odgałęzienia podwójnego w ulicy Siemianowickiej w Bytomiu praz naprawę główną torowiska na skrzyżowaniu ulic Chorzowskiej i Witczaka w ciągu ulicy Siemianowickiej w Bytomiu".
![]() | ![]() | ![]() |
Już od samego początku zaczęły się kłopoty z dotrzymaniem terminów. Pierwotny termin zatrzymania ruchu tramwajowego ustalony był na 26 listopada - przesunięty został o jedną dobę. Objazd drogowy (w tym dla autobusów) miał się rozpocząć w nocy z 25/26 listopada - w praktyce ruszył dopiero w dniu 27 listopada.
W związku ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego wprowadzone zostały następujące zmiany tras:
- linia nr 6 kursowała na trasie Zawodzie Pętla - Łagiewniki Zajezdnia (co 14 minut w dni robocze i co 28 minut w dni wolne);
- linia nr 8 kursowała na trasie Bytom Politechnika Śląska - Bytom Plac Sikorskiego (co 7 minut w dni robocze i co 14 minut w dni wolne);
- linia nr 41 kursowała na trasie Katowice Plac Wolności(R) / Zawodzie Pętla (W) - Łagiewniki Zajezdnia (co 14 minut w dni robocze i co 28 minut w dni wolne).
Zawracanie tramwajów linii 6 i 41 odbywało się przez trójkątowanie w bramie zajezdni Łagiewniki. Była dość niecodzienna sytuacja, gdyż przez ostatnich kilka lat nie było to możliwe z uwagi na stan torowiska i rozjazdów w obrębie zajezdni. Obecnie wszystkie rozjazdy w ciągu linii 6/41 są wymienione, a te na terenie zajezdni odpowiednio utrzymane co umożliwia bezproblemowe zawracanie, nawet wagonami 116Nd. Sama zajezdnia Łagiewniki od lat 80-tych jest nieczynna - mieści się tam Warsztat Zwrotnic i tylko sporadycznie zaglądają tam wagony robocze.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza:
- linia T-6 kursowała na trasie Chorzów Stabika - Bytom Plac Sikorskiego (co 7 minut w dni robocze i co 14 minut w dni wolne);
- linia T-8 kursowala na trasie Dąbrówka Wielka Pętla - Bytom Plac Sikorskiego (co 30 minut codziennie).
Autobusy zastępcze w centrum Bytomia kursowały objazdami, z uwagi na zmianę organizacji ruchu drogowego. Autobusy linii T-6 w Chorzowie zawracały objeżdżając fragment dzielnicy Chorzów II - pomimo ustaleń, że postój ma odbywać się w zatoce przystanku Chorzów Stabika, autobusy stały na ulicy Chorzowskiej na wysokości przystanku Chorzów Polna, blokując oczywiście ruch na ulicy.
Komunikację zastępczą obsługiwało czterech przewoźników, którzy podstawili łącznie 9 autobusów.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Autobusy linii nr 42, 85, 91 i 185 kursowały objazdem ulicami Kochanowskiego i Reymonta lub Brzezińską na Rozbarku.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Pierwotnie roboty miały zakończyć się 30 listopada nad ranem, a po korekcie terminu (przesunięcie rozpoczęcia) - 1 grudnia. Tymczasem w końcowym efekcie tramwaje ruszyły dopiero 5 grudnia - czterokrotnie wykonawca przekładał zakończenie robót o kolejne doby. Objazd drogowy zakończył się tymczasem dopiero 22 grudnia o godz. 16:00 - ponad dwa tygodnie po terminie.
Tymczasem, na dni 4-5 grudnia zaplanowane zostały prace torowe w rejonie Stadionu AKS w Chorzowie, terminy obu zamknięć nałożyły się. Dlatego też w dniu 4 grudnia obowiązywała dość niecodzienna organizacja ruchu komunikacji zastępczej (tramwaje po prostu jeździły na skróconych trasach - 6/11/41 od Katowic do Stadionu Śląskiego i 11 od Chebzia do Chorzowa Rynku). Cztery autobusy wcześniej zakontraktowane przez KZK GOP na potrzeby remontu na Pogodzie zostały uzupełnione czterema kolejnymi, zamówionymi przez Tramwaje Śląskie ZUTiKT-2 Chorzów na potrzeby remontu przy AKSie. Łącznie 8 autobusów kursowało, na polecenie kontrolerów ruchu Tramwajów Śląskich, na trasie Bytom Plac Sikorskiego - Chorzów - Osiedle Tysiąclecia ZOO.
![]() |
![]() | ![]() |
Dopiero 5 grudnia, po wznowieniu ruchu w Bytomiu, wprowadzona została tymczasowa organizacja przewidziana na potrzeby remontu w Chorzowie (czyli z tramwajami linii 6/41 kursującymi od Bytomia do Chorzowa Rynku oraz tylko z czterema autobusami kursującymi na trasie Chorzów Rynek - Osiedle Tysiąclecia ZOO).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |