Pożar młyna w Zabrzu
14.03.2005
Fotorelacja ze zmian w organizacji ruchu tramwajowego w związku z pożarem młyna w Zabrzu.
10 marca 2005 r. wieczorem wybuchł pożar w zabytkowym młynie usytuowanym w centrum Zabrza - przy skrzyżowaniu ulic Wolności i Brysza. Natychmiast wstrzymany został ruch drogowy i tramwajowy w rejonie budynku, ewakuowano pensjonariuszy pobliskiego Domu Pomocy Społecznej. Pożar gasiły 22 jednostki straży pożarnej, w akcji brały udział również służby policji, straży miejskiej, pogotowia ratunkowego oraz pogotowia tramwajowego (technicznego i górnej sieci). Pogorzelisko dogaszano następnego dnia do godzin popołudniowych. Spłonął dach budynku i wszystkie kondygnacje - wyburzanie ścian budynku rozpoczęto w sobotę popołudniu. Nikomu na szczęście nic się nie stało. Do budynku młyna przytwierdzone są odciągi sieci trakcyjnej oraz kable zasilające - po dogaszeniu pożaru, w sobotę rozpoczęto rozbiórkę młyna - do poniedziałku rozebrano dwie górne kondygnacje, do wysokości sieci, reszta może zostać zburzona dopiero po przeniesieniu mocowania sieci trakcyjnej na nowopostawione słupy, co jednak potrwa kilka tygodni.
O godz. 23:02 przestały kursować tramwaje na trasach do Zaborza i Makoszów, gdyż na polecenie dyżurnego zabrzańskiej Straży Pożarnej natychmiast wyłączono napięcie w sieci trakcyjnej. Zablokowane zostały poc. 11, 504, 12 i 37 (kier. zajezdnia Gliwice) oraz 38, 36, 502, 14 i 513 (kier. pętla Lompy). Uruchomiono komunikację zastępczą, kursował autobus Ikarus 415.14A 7106 z PKM Bytom (na linii 3 oraz kursy nocne do Chebzia i Biskupic). Po północy poc. 36, 502 i 14 zostały wycofane z miejsca zatrzymania i zjechały do zajezdni Gliwice, a poc. 513 został wycofany do Biskupic, skąd pojechał do Bytomia. Poc. 12 został wycofany spod Kopalni Zachód do pętli Lompy, a następnie przez Chebzie, Biskupice i Zabrze zjechał do zajezdni Gliwice. W nocy kursowały poc. 12 (Gliwice Zajezdnia - Wójtowa Wieś Pętla), 514 (Bytom Plac Sikorskiego - Biskupice Pętla), a od godz. 3:10 poc. 504 kursował na trasie Chebzie Pętla - Zaborze Lompy Pętla.
Od wyjazdu w dniu 11 marca wprowadzono awaryjną organizację ruchu. Na trasie Gliwice Zajezdnia - Wójtowa Wieś Pętla kursowało 6 pociągów 2x105N na linii 4, na trasie Biskupice Pętla - Bytom Plac Sikorskiego kursowały 4 pociągi 1x105N na linii 5 oraz 2 pociągi 1x105N na linii 30, natomiast na trasie Chebzie Pętla - Zaborze Lompy Pętla kursowały 4 pociągi 1x105N na linii 1. Wyjazd pociągów linii 1, 5 i 30 odbył się w taki sposób, że w zajezdni Gliwice wagony spięto tyłami, po dojechaniu do Placu Wolności w Zabrzu nastąpiła zmiana kierunku jazdy, a w Biskupicach wagony rozczepiono i dalej pojechały solo (na linię 1: przez Bytom do Chebzia trasą linii 9).Komunikację zastępczą obsługiwały przede wszystkim dwa składy 2x111N (341+342 i 373+613, trzeciego nie można było spiąć ze względu na awarię wagonu 406). Jeden (341+342), jako linia 5, kursował z Placu Wolności do Biskupic, a drugi (373+613), jako linia 4, kursował z Placu Wolności do zajezdni Gliwice.
W godzinach porannych udało się uruchomić trzy autobusy zastępcze - Jelcz M11 7357, podmieniony później na Ikarusa 260.04 7811 (a wieczorem podmieniony na Jelcza M11 7332) z PKM Bytom, który został skierowany na lini 4 (Zaborze Lompy Pętla - Zabrze Plac Wolności) oraz Ikarus 260.04 3943 z PKM Gliwice i Ikarus 280.26 4337 z PKM Katowice, które kursowały na linii 3. Popołudniu dołączył do nich jeszcze Ikarus 260.04 3945 z PKM Gliwice, również skierowany na linię 3.
W sobotę w organizacji ruchu tramwajowego nastąpiły lekkie zmiany - mianowicie oba składy 2x111N kursowały na trasie linii 4 pomiędzy Placem Wolności w Zabrzu, a zajezdnią Gliwice. Komunikacja zastępcza, obsługiwana w całości przez PKM Gliwice, kursowała na trasie linii 3 (Makoszowy - Mikulczyce; Ikarusy 260.04 3945 i 4118) oraz na linii 5 (Zaborze Lompy - Biskupice; Ikarus 260.04 3931 oraz Jelcze M11 2327 i 2371).
Liniowe autobusy, kursujące zwykle w rejonie młynu, trafiły na objazdy. Od strony Zaborza i Poremby objazd poprowadzony był aleją Bohaterów Monte Cassino i ulicą 3 Maja. Linie 111 i 280 od strony Biskupic jechały ulicą Stalmacha, a następnie przeciskały się ulicą Wolności i placem Dworcowym na dworzec autobusowy (w kierunku do Biskupic jechały ulicą Miarki). Autobusy komunikacji zastępczej wjeżdżały na plac Wolności ulicami Powstańców Śląskich oraz Dworcową. W kierunku Makoszów i Biskupic odjeżdżały ze środka "rynku", z miejsca gdzie przed przebudową zlokalizowały był przystanek tramwajowy w kierunku Bytomia.
I taki stan rzeczy trwał aż do poniedziałku 14 marca. Tego dnia po przeprowadzeniu odpowiednich ekspertyz i oględzin oraz po przeprowadzeniu próbnej jazdy, zdecydowano się od okolic południa przywrócić ruch tramwajowy do pętli Lompy. Na stałe trasy wróciły linie nr 1, 4, 5 i 35, a linia 3 rozpoczęła kursowanie na trasie Mikulczyce - Zaborze Lompy.
Autobusowa komunikacja zastępcza, w obsadzie dwóch autobusów z PKM Gliwice, kursuje obecnie na trasie Zabrze Plac Wolności - Makoszowy Dworzec PKP.
Przywrócenie ruchu na całej trasie linii 3 możliwe będzie dopiero po wyburzeniu komina. W międzyczasie rozpoczną się również przygotowania do stawiania nowych słupów trakcyjnych - jest to o tyle trudne, że duża ilość instalacji podziemnych utrudnia ich lokalizację.
inf. za - TŚSA: WRD, WRR oraz KZK GOP: PO, PKI