Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Składy dla Kolei Śląskich albo przetarg na wszystkie linie w regionie

19.03.2012

Tagi: kolej, przetarg, tabor, prasa – Dodał: Marek Borys

PAP, 19.03.2012 r.

Zadanie pozyskania znacznej liczby pociągów dał Kolejom Śląskim marszałek woj. śląskiego. Jeżeli Kolejom to się nie uda, marszałek ma ogłosić przetarg na obsługę wszystkich linii w regionie.


Jak powiedział w poniedziałek marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz, władze regionu są zadowolone z ubiegłorocznego debiutu Kolei Śląskich. „Optymalną kwestią byłoby, gdyby od nowego roku (…) mogły przejąć wszystkie linie kolejowe. By mogły to zrobić, muszą być zaopatrzone w tabor” – wskazał marszałek.

Marszałkowi woj. śląskiego zależy na szybkim przejęciu obsługi połączeń kolejowych w regionie od Przewozów Regionalnych - przez Koleje Śląskie lub innych przewoźników. Jak uważają samorządowcy, dotąd śląski zakład PR nie poradził sobie ze zbyt wysokimi kosztami. Dlatego władze regionu chciałyby kupić lub przejąć większą liczbę pociągów, „by Koleje Śląskie samodzielnie (...) mogły realizować przewozy pasażerskie”.

Koleje Śląskie obecnie obsługują w regionie główną linię Gliwice-Częstochowa oraz - w weekendy - połączenie Katowice-Wisła. Oprócz dwunastu nowoczesnych składów typu EN75 (Flirt) i EN76 (Elf), dysponują dwoma zmodernizowanymi składami EN57 oraz dwiema lokomotywami i dziesięcioma wagonami rezerwowymi.

„Teraz zaczynają już nam schodzić pierwsze pociągi z jesiennego kontraktu kompleksowej modernizacji pięciu składów EN57” – zaznaczył marszałek. Oficjalna prezentacja jednego z tak odnowionych składów – wyposażonego m.in. w automaty z kawą i przekąskami - ma odbyć się we wtorek o godz. 10.30 na peronie 5. katowickiego dworca.

W ostatnich tygodniach samorząd woj. śląskiego analizował już możliwość odkupienia części niejeżdżących składów śląskiego zakładu PR. Przedstawiciele Przewozów dotąd sprzeciwiali się temu, wskazując, że pociągi nieużywane do planowej obsługi tras w woj. śląskim mają trafić do centralnych rezerw taborowych spółki. Samorząd regionu nie zna na razie szczegółów stanu technicznego tych pociągów.

W tegorocznym budżecie woj. śląskiego na inwestycje w tabor zaplanowano 37 mln zł (w tej kwocie mieści się już zapłata za dokończenie i modernizację dwóch szynobusów SA109). Dotąd nie zapadły decyzje ws. wyboru ścieżki postępowania. W grę może wchodzić przetarg, w którym mogłyby wystartować PR. Rozważana jest też możliwość zakupu przez Koleje Śląskie.

Według nieoficjalnych informacji samorząd chciałby pozyskać ok. 15 pociągów, ich ostateczna liczba będzie jednak zależała od stanu technicznego i kosztu potrzebnych napraw i modernizacji oczekiwanego taboru.

„Jak Koleje Śląskie dadzą radę go kupić, to wtedy przejmą wszystko. Jeśli ta operacja nie uda się, (…) rozpiszemy na początku czerwca otwarty przetarg na prowadzenie tych linii, których nie mają dzisiaj Koleje – podzielony na trzy części” – wyjaśnił Matusiewicz.

W wymaganiach takiego ew. przetargu znalazłyby się m.in. zapisy o unii biletowej i kasowej. Będą mogły w nim wystartować – obok Kolei Śląskich np. Przewozy Regionalne. Są też sygnały o zainteresowaniu innych przewoźników, z Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Zdaniem marszałka, Polska jest dla zachodnioeuropejskich przewoźników „dobrym rynkiem”. Ich atutem są bowiem często posiadane w zapasach taborowych nieeksploatowane, choć sprawne, spalinowe szynobusy, które w woj. śląskim mogłyby z powodzeniem kursować na mniej uczęszczanych trasach.

Marszałek ocenił, że jeżeli w ew. przetargu udałoby się uzyskać dobre ceny, być może stałby się możliwy powrót do niektórych połączeń zlikwidowanych ze względu na koszty. Równie korzystne byłoby - jego zdaniem – gdyby PR w ew. przetargu pokonały konkurentów, oznaczałoby to bowiem, „że się da” - również w przypadku „tej firmy, wydawałoby się, niemożliwej do zrestrukturyzowania”.

W ub. tygodniu z funkcji prezesa Kolei Śląskich zrezygnował Marek Worach. Prezesem został dotychczasowy wiceprezes Artur Nastała, a Worach nadal pracuje w spółce. Matusiewicz wskazał w poniedziałek, że chodziło o kwestie proceduralne – wynikające z braku możliwości formalnego łączenia funkcji w dwóch spółkach należących bezpośrednio lub pośrednio do marszałka. Po formalnym wyjaśnieniu kwestii marszałek chciałby ponownie zatrudnić Woracha na tym samym stanowisku.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Imię lub pseudonim napisał(a):

I dobrze, pozbyć się tego molocha z torów. Przerost administracji w tej firmie jest większy niż w ZUSie i Skarbówce razem wziętych.
A potem kolej na inną "firmę", która zamiast organizować komunikację robi za przechowalnie tyłków, które straciły stołki.

19.03 21:38:43

obeznany napisał(a):

I te kilkanaście ezetów plus być może jeszcze ze dwa wypożyczone składy wagonowe oraz półtora kolzama ma wystarczyć do oblecenia całego województwa? Oj, to raczej niewiele linii pozostanie pod ruchem.

20.03 00:03:46

Szkodnik84 napisał(a):

A dlaczego niewiele? Mając więcej linii można układać całkiem sensowne obiegi. Trzeba się tylko na tym znać i mieć na to chęć. A tymczasem PR ma to gdzieś i kible stoją na stacjach końcowych po kilkanaście godzin. A w tym czasie można przecież zrobić parę kursów. Wystarczy popatrzeć na obiegi składów w rejony górskie i mamy odpowiedź dlaczego PR zawsze jest do tyłu. No ale skoro zamiast jeździć to się stoi...

20.03 09:53:40

zdegustowany napisał(a):

Pozbędziesz się molocha, pozbędziesz, Jełopie. Już się go pozbyłeś z linii Zawadzkie-Tarnowskie Góry i Gliwice-Bytom. Na dobry początek. Zadowolony?

20.03 10:55:16

iks napisał(a):

ciekawe o jakie mało oblegane linie chodzi?
katowice - cieszyn przez mnisztwo gdzie do podwójnego ezt nhe dalo sie wejść?
czy moze szlak katowice bytom pyskowice przez czekanow?

20.03 13:39:50

krakus napisał(a):

A ja mam trochę inne pytanie. Może ktoś podać obiegi FLIRTów? Zarówno w dni powszednie jak i w soboty i święta. Z góry dziękuję :)

20.03 13:40:09

Andrew napisał(a):

Panie "Zdegustowany" ... Tam jeszcze kiedyś pojadą pociągi na rynkowych zasadach. Z naciskiem na "pociągi". Bo "pociąg" to coś wiecej niż kupa złomu na torach z kolejarzami, biurokracją, przywilejami poprzedniej epoki kierującymi się dewizą "byle jechało do przodu".

20.03 14:05:31

obeznany napisał(a):

@Szkodnik84: Ostrożne minimum, dające szansę utrzymać w uproszczeniu podobną ofertę do tego, co jest dziś na liniach z Katowic do Tychów Miasta (przy założeniu, że odpuszczamy odcinek do Sosnowca), Bielska B./Zwardonia (przy założeniu że szczytówki wokół Bielska odpuszczamy), Wisły i Rybnika/Chałupek to przynajmniej 20 sztuk taboru i to bez niezbędnej rezerwy. A co z resztą tras, nie mówiąc już o połączeniach międzywojewódzkich, których marszałek udaje, że nie widzi?

20.03 17:04:14

klon napisał(a):

@obeznany: ciach, ciach? BP, MSPANC

20.03 21:47:10

TRANSPORTOWIEC napisał(a):

Te EN57 do modernizacji, to KŚ biorą z PR rozumiem ? Bo nikt inny w woj. śląskim oprócz wymienionych przewoźników ich nie eksploatuje. Przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo, ale wolę się upewnić.

20.03 22:54:33

koleiorz napisał(a):

Oby wasza euforia nie była przedwczesna. Dla mnie jest jasne że likwidacja PR była celowa. A czy ktoś policzył ile wynosiło powołanie Kolei Śląskich ? Zastanawia mnie czy wogóle było to zgodne z prawem o spółkach handlowych? Nie liczyłbym na to że te 100 pociągów które zostały zdjęte ostatnio z rozkładu pojawi się znowu. Jeżeli nagle województwo znajdzie na to pieniądze to dla mnie będzie to lipa z całą tą koleją na śląsku. Przez 20 lat nic nie zrobiono na kolei. A czy wogóle w województwie śląskim w ostatnim czasie dzieje się dobrze, nie. To jest dopiero banda kolesi. Spójrzcie na KZK GOP albo inne korporacje czy firmy.

21.03 11:01:28

Imię lub pseudonim napisał(a):

@zdegustowany: ktoś dał Ci prawo publicznego wyzywania innych od jełopów? Czy po prostu taki prymitywny sposób dowartościowania się?
Im więcej przewoźników (przy założeniu wzajemnego honorowania biletów) tym lepiej bo konkurencja wymaga obniżania cen i myślenia w jaki sposób zwabić klienta. Jeśli PR mentalnie tkwi głęboko w przeszłości ze swoimi związkami zawodowymi, betonem którego nie da się pozbyć to jedyną rzeczą zdaje się to wszystko zatopić - wszak beton nie pływa tylko idzie na dno, tam, gdzie jego miejsce.

21.03 18:40:06

butthead napisał(a):

Pomijając oczywiście niuans, że przy tak słabej kolei jaką mamy u nas o żadnej prawdziwej konkurencji za bardzo nie ma co mówić. Na kolei regionalnej generalnie się nie zarabia, a konkurencja może być co najwyżej o kontrakt od rozdzielającego dotacje, a nie o pasażera. Można sobie oczywiście wyobrazić bardziej wymyślne konstrukcje (oczywiście, że istnieją!), ale na pewno nie są to pomysły na dziś w woj. śląskim.

21.03 19:05:30

koleiorz napisał(a):

Czy ktoś wydział żeby transport publiczny na zachodzie konkurował? Mamy na śląsku dużo przewozników autobusowych na śląsku i co z tego. Do niektórych autobusów strach wsiąść. Tylko PKM-y kupują nowe autobusy. Poza tym jaki jest sens konkurencji w przypadku publicznych pieniędzy. Tutaj na śląsku i nie tylko leży zarządzanie. Powoływanie na stanowiska ludzi którzy nie mają o tym czym się zajmują. Przykład: Powołanie jednego pana na dyrektora szpitala po technikum budowlanym. Chyba zgodzicie się że budowa szpital to trochę inne branże. Tu tkwi cały problem. Tak jest w całej Polsce że jest problem z zarządzaniem. Jak jest publiczny zakład to nikomu nie zależy, jak jest prywatny to chce się jak najszybciej dorobić. W roku 2011 średni zysk małych i średnich przedsiębiorstw wynosił 18,8% ale wiele firm wogóle nie podniosło płac i twierdza że 1500zł brutto to i tak zadużo. Zobaczymy jak za parę lat będą wyglądać koleje śląskie.

21.03 19:55:11

tfuuu napisał(a):

no to się szykuje kolejny burdel na torach... który funduje nam partia oligarchów (PO)

21.03 19:56:33

SK napisał(a):

To też już koniec Henia Polaka.Ciekawe jak to jest że tak dużo firm transportowych uzależnionych od KZK w naszym regionie pada.Czy to przypadek?

21.03 20:14:32

Imię lub pseudonim napisał(a):

@butthead, @kolejorz: bardziej chodziło mi o to, żeby złamać monopol jednego przewoźnika. Wiadomo, że przewiezienie jakiegoś ładunku (w tym przypadku brzydko nazwałem pasażera) kosztuje. Składa się na to koszt paliwa, koszt udostępnienia linii przez PLK i koszty własne. Konkurencja, jakkolwiek rozumiana może przyczynić się do zredukowania tych ostatnich. Raczej nie będzie to problemem dla Kolei Śląskich, Avivy czy innego przewoźnika, który nie ma "bagażu" w postaci setek urzędników którzy są "sztuką dla sztuki" i kilku albo kilkunastu związków zawodowych, które trzeba utrzymywać.
Prawda jest taka, że nie dowiemy się, czy pomysł wojewody wypali dopóki nie wejdzie on w życie. Wszystko może ładnie wyglądać na papierze i być klapą w rzeczywistości. Może być też odwrotnie i z pozoru kiepski pomysł okaże się strzałem w dziesiątkę.
@tfuuu: idź politykuj na inną stronę, tutaj dyskutuje się o komunikacji

21.03 20:55:37

YoMaHa napisał(a):

@Imię lub pseudonim: mylenie wojewody z marszałkiem wydatnie pokazuje twój poziom merytoryki :-P

21.03 21:31:58

Kaim Argonar napisał(a):

Może ja tak trochę z innej beczki - słyszałem że DeutscheBahn kupił dużo wagonów przeznaczonych do remontu - i dużo stoi ich na torach w Porcie Gliwice i DB Schenker Dzierżno (Pyskowice) - wiecie coś na ten temat?

22.03 19:31:20

hanys napisał(a):

Mam pytania nie na temat. Wie ktos moze jakie jest napelnienie pociagu (KŚ)z Katowic (13:33) do Wisły Glebce (16:00) oraz w drodze powrotnej z Wisly Glebce (16:57) do Katowic (19:23)? Prosilbym o odpowiedz jesli sie ktos moze orientuje, z gory dzieki.

23.03 11:46:26

Zdegustowany napisał(a):

Widziałem go 3 tygodnie temu, teraz może być trochę inaczej. W kierunku do Wisły zawierał KILKU pasażerów, natomiast w kierunku Katowic zapełnienie wynosiło - na oko - 90% miejsc siedzących. A może 80%? Fakt, że jedzie w najlepszej możliwej porze, w niedzielę wieczorem, Swoje robi też bezpośrednia relacja do Cze-wy, ale może część ludzi skusił nowy elf?
Do Imię lub pseudonim
Dzięki tej twojej "konkurencji", na trasę np. Tychy-Gliwice trzeba mieć dwa bilety miesięczne. Co do prawa nazywania Cię Jełopem, to nikt mi go nie dał. Sam je sobie wziąłem. To nie próba dowartościowania się, tylko małe odreagowanie. Nie mogę nic zrobić władzom, które mają mnie w de, to chociaż piszę co myślę o tych, którzy je popierają.

24.03 17:14:24

pracownik KS napisał(a):

W niedziele zwykle o 13:33 to jedzie góra 50 osób. W drodze powrotnej zapełnienie około 300 osób. Tak było w zeszłą niedzielę

24.03 22:18:19

Imię lub pseudonim napisał(a):

@Zdegustowany: mile widziane zatem słowo "przepraszam". Co do konkurencji: jeżdżąc do Tychów z Gliwic autobusem też wypada mieć 2 bilety: KZK i tyski. No chyba, że wybierzesz jakiś autobus turystyczno-krajoznawczy ;)
Poza tym sam przeczytaj: w warunkach przetargu ma być zapis o wzajemnym honorowaniu biletów. Gdyby wprowadzono do tego e-bilet w postaci karty, która przykłada się do czytnika w pojeździe wiadomo byłoby ile osób korzysta z usług danego przewoźnika i kwestie finansowe są załatwione (nie mówię o śkupie ;)
@YoMaHa: oj tam oj tam, po kilku piwach każdy może się pomylić. Ogólna idea była chyba czytelna?

25.03 11:17:30

marcin napisał(a):

Bilet turystyczny i regio karnet obowiazuja w ktorymś z pociagów KŚ do Wisły??

25.03 17:46:36

v00 napisał(a):

KŚ:
- Gliwice-Częstochowa
- Katowice-Zwardoń +odszczepy do Wisły
- ew. Tychy-Bieruń na SA, dopóki się nie zepsują

Kielecki ZPR:
- Katowice-Kielce
- Częstochowa-Kielce

Łódzki ZPR:
- megapotęga przewozowa Częstochowa-Zduńska Wola
- Częstochowa-Koluszki

Katowicki ZPR (Arriva HeHe):
- ujawnione podsyły Katowice-Oświęcim
- Oświęcim-Zebrzydowice
- Katowice-Racibórz/Chałupki
- Bielsko-Wadowice (Kraków), z ujawnionym podsyłem przez Rybnik, Pszczynę
- kolejarzowozy Katowice-Lubliniec (koniec jazdy)/Wieluń Dąbr.
- Sosnowiec-Tychy
- IR Bursztyn itp. wynalazki związkowo-socjalne

Hybryda ZPR katowicko-krakowska:
- Katowice-Kraków

Opolski ZPR:
- szczątkowo Gliwice-Kędzierzyn

O czymś mi się zapomniało?

25.03 19:48:16

butthead napisał(a):

Oj, to na te Tychy-Bieruń miesięcznego bym nie kupował ;)

25.03 21:35:25

Kysó napisał(a):

@marcin: w obu

26.03 06:16:52

pracownik KS napisał(a):

@Kysó, marcin w żadnym nie obowiązują bilety turystyczne. Tylko i wyłącznie bilety KŚ zyli Silesia weekend oraz taryfa liniowa

27.03 13:19:45

marcin napisał(a):

Dziękuję za info, czyli nici z wycieczek do Wisły ex Czantorią

27.03 16:39:22

Kysu napisał(a):

Bilety Turystyczne są honorowane jeszcze w KŚ.

17.04 12:16:20


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!