Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zmiany rozkładów jazdy tramwajów od 1 lipca 2011 r.

08.07.2011

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

1 lipca 2011 r. KZK GOP wprowadził kolejne zmiany rozkładów jazdy tramwajów w rejonie Katowic i Bytomia. To już siódma wersja obsługi trasy na Stroszek w ostatnich 3 latach. W Katowicach linia 23 zaczęła kursować w soboty.


Od czasu zmniejszenia częstotliwości kursowania linii 19 z 6 do 14-minutowej z powodu wydłużenia jej do Katowic (obecnie linia kursuje co 15 minut), co nastąpiło 21 kwietnia 2008 r. KZK GOP wymyśla różne sposoby na uzupełnienie oferty linii 19:
- od 21 kwietnia 2008 r.: linia 31 w relacji Stroszek – Bytom Politechnika Śląska (codziennie co 28 minut)
- od 14 czerwca 2008 r.: linia 31 w relacji Stroszek – Bytom Plac Sikorskiego (co 28 minut, ale tylko w dni wolne)
- od 1 marca 2009 r.: linia 31 w relacji Stroszek – Bytom Plac Sikorskiego (w dni robocze 3 kursy na godzinę – co 15/30 minut, w dni wolne co 30 minut),
- od 22 maja 2010 r.: linia 31 została zawieszona, w zamian linia 9 została skierowana na trasę Stroszek – Chebzie (co 15 minut w dni robocze i co 30 minut w dni wolne),
- od 1 sierpnia 2010 r.: linia 9 została wydłużona do relacji Stroszek – Chebzie – Chorzów Ratusz,
- od 1 lutego 2011 r.: trasę i częstotliwość linii 9 przywrócono do tej sprzed zmian (Bytom – Chorzów, co 20 minut), na trasę Stroszek – Bytom Plac Sikorskiego wróciła linia 31 (z tym samym taktem co poprzednio, czyli 3 kursy na godzinę co 15/30 minut w dni robocze oraz co 30 minut w dni wolne).

fot. J. Drogośfot. P. Wacławekfot. J. Sobota
fot. K. Kriegelfot. K. Kriegel

Nastał 1 lipca 2011 r. i wdrożono kolejny eksperyment. Tym razem polega on na zawieszeniu kursowania linii 31 (za wyjątkiem kursów nocnych o których poniżej), a z pl. Sikorskiego do Stroszka wydłużona została linia 18. Kursuje ona tak jak dotychczas co 30 minut (w soboty do 8 i w niedziele do 11 rano – co 60 minut). Oznacza to, że na odcinku do Stroszka pasażerowie mogą korzystać z 6 kursów na godzinę, niestety niezbyt równo rozłożonych w czasie. Przerwy między kolejnymi odjazdami wynoszą bowiem 5, 10 lub 15 minut. Co gorsza, koordynacja odjazdów nie uwzględnia pojemności taboru. Na linii 19 kursują bowiem składy dwuwagonowe, a na linii 18 – wagony pojedyncze. Tymczasem po dłuższej przerwie (10 minut) pierwszy jedzie tramwaj linii 18, a 5 minut po nim skład na linii 19. Zasady koordynacji rozkładów jazdy mówią, że przy zróżnicowanej pojemności taboru należy stosować dokładnie odwrotną zasadę – tzn. większą przerwę stosować przed odjazdem taboru o większej pojemności w celu równomiernego wykorzystania podaży miejsc. W dni wolne również nie jest idealnie, choć nie aż tak źle (w kierunku Stroszka: 13/17 minut, a w kierunku centrum Bytomia: 20/10 minut). Na linii 18 kursuje teraz 6 pociągów (dotychczas były 4), wszystkie obsługiwane pojedynczymi wagonami 105N (4 pociągi uruchamia zajezdnia Gliwice jak dotychczas, a 2 nowe - zajezdnia Stroszek).

fot. J. Sobotafot. K. Kriegel

Dla pasażerów ta zmiana oznacza zarówno plusy, jak i minusy. Minusem jest stosunkowo niska częstotliwość kursowania linii 18, a także odjeżdżanie na pl. Sikorskiego z odrębnego stanowiska niż linia 19 – niedogodności te potęguje fatalna koordynacja odjazdów. Plusem jest możliwość bezpośredniego podróżowania z południowych dzielnic miasta (Bobrek, Szombierki) do północnej części śródmieścia (rejon Urzędu Miasta) i Stroszka. Obowiązujący w 2010 roku układ z linią 9 wydłużoną do Stroszka był po tym względem nieco gorszy, bo 15-minutowa częstotliwość tej linii choć lepsza dla pasażerów na Stroszku powodowała szereg problemów na całej trasie z Bytomia przez Chebzie do Chorzowa, gdzie mijanki wybudowane są pod takt 18/20-minutowy.

Przy okazji zmian rozkładów jazdy w obrębie Bytomia wdrożono nową organizację ruchu na dworcu tramwajowym na pl. Sikorskiego. Pisaliśmy o niej w ostatnim Przeglądzie Komunikacji Tramwajowej (» czytaj więcej).

Przy okazji tych zmian wprowadzono także nowe rozkłady jazdy na liniach 6 i 19. Oprócz przesunięć odjazdów w ciągu dnia dokonano też zmian w kursach nocnych przez uruchomienie takowych na linii 19. W samym Bytomiu pozostawiono kursowanie linii 31 w nocy (mimo jej zastąpienia w ciągu dnia przez linię 18), a więc teraz nocne kursy w relacji Katowice – Bytom – Stroszek obsługują aż trzy linie tramwajowe, na każdej kursuje po jednym pociągu.

fot. P. Wacławekfot. P. Wacławek

Już wcześniejszy układ posiadał zasadnicze wady, obecnie nie jest nic lepiej. Główne wady to zmuszanie pasażerów do zbędnych przesiadek na pl. Sikorskiego, kierowanie kursów linii 31 do Stroszka ze zwiedzaniem pętli przy Politechnice Śląskiej (wydłuża to czas jazdy o ok. 10 minut) i ogólna nieczytelność układu w którym żadna z linii nie kursuje na swojej podstawowej trasie. Pasażer jadący z Katowic lub Chorzowa musi przesiadać się na pl. Sikorskiego do linii 31. I tak, analizując trzy podstawowe kursy nocne z Katowic za każdym razem dostajemy inną ofertę:
- jadąc linią 6 o godz. 0:46 (Katowice Rondo) na pl. Sikorskiego musimy oczekiwać aż 12 minut na odjazd linii 31, która później jedzie najpierw na pętlę Politechnika, a potem na Stroszek,
- jadąc linią 19 nowym kursem o godz. 1:26 (z Ronda) na pl. Sikorskiego spędzimy aż 32 minuty, po czym linią 31 dojedziemy tylko do Politechniki i co najwyżej wrócimy nią z powrotem na pl. Sikorskiego (nie dojedziemy na Stroszek w ogóle),
- jadąc linią 6 o godz. 2:26 (z Ronda) przesiadkę na pl. Sikorskiego mamy tym razem ekspresową (3 minuty), ale tramwaj linii 31 jedzie tym razem akurat na Stroszek, pomijając Politechnikę.
W późniejszych godzinach z Katowic nie jedzie już żaden tramwaj do Chorzowa, ani Bytomia (linia 19 ma kurs skrócony i startuje spod Stadionu Śląskiego o godz. 3:18). Pasażerom niczego nie oferuje nawet dublujący przez całą noc tramwaje autobus linii 830N, odjeżdża bowiem dopiero o 4:00 (równolegle, o 4:02 z Rynku jedzie już dzienny tramwaj linii 11).

W drodze z Bytomia do Katowic sytuacja wygląda odrobinę lepiej (31 jadąc ze Stroszka do pl. Sikorskiego nie zwiedza pętli przy Politechnice) i prawie w każdym kursie (oprócz dwóch) jest możliwość przesiadki na linię 6 lub 19, choć nie zawsze dojedziemy nimi do Katowic (linia 19 o godz. 2:34 i 4:33 z pl. Sikorskiego ma kursy skrócone do Stadionu Śląskiego). Podsumowując – układ jest mocno skomplikowany i z pewnością nie zachęca do podróżowania. A można trasę Katowice – Bytom – Stroszek obsłużyć jedną linią (19), w godzinnym takcie, bez żadnych zbędnych przesiadek i komplikacji. Kursy nocne do Politechniki Śląskiej są właściwie zbędne biorąc pod uwagę frekwencję w tramwajach, a ten obszar miasta można obsłużyć nocnym autobusem kursującym do Miechowic, co byłoby z dużo większą korzyścią dla mieszkańców tej sporej dzielnicy, pozbawionej dziś w ogóle nocnej komunikacji. Alternatywnie, można pozostawić kursy zarówno 6 jak i 19 w nocy (na pełnych trasach) i ograniczyć kursowanie w nocy linii 16 w Katowicach (kursy na Brynów zapewni wówczas linia 6, a na Koszutkę – istniejące kursy linii 13 i tak dublujące się godzinowo z linią 16). Można dopasować różne rozwiązania, do tego trzeba jednak spojrzeć logicznie na cały układ, a nie eksperymentować z przypadkowymi kursami na przypadkowych trasach.

fot. K. Kriegel
Zmiany rozkładów jazdy od 1 lipca 2011 r. objęły także linie 16 i 23. Obie to ulubione linie KZK GOP do wprowadzania przeróżnych kombinacji i nieustannego zmieniania rozkładów jazdy. Na linii 23 to już, nomen omen, 23-cia zmiana rozkładu jazdy od 1999 roku. Na linii 16 takich zmian (łącznie z taborowymi) było już 31.

Kolejne zmiany na linii 16 obejmują zmiany godzin odjazdów i częstotliwości w dni wolne oraz przetasowania taborowe:
- w dni robocze szkolne kursować będą po 3: wagony 116Nd, Pt oraz składy 2x105N (w tym jeden zmodernizowany), czyli tak jak dotychczas, ale z inną alokacją na poszczególnych pociągach,
- w dni robocze w okresie ferii i wakacji po 2 pociągi z każdego typu taboru (też o innych godzinach niż wcześniej),
- w soboty kursować będą po 2 citadisy i helmuty co 15 minut (dotychczas było 5 pociągów, o jednego citadisa więcej, a linia kursowała co 12/18 minut),
- w niedziele i święta tabor będzie taki sam jak w soboty (częstotliwość też 15-minutowa, ale do 13 tylko 30-minutowa), dotychczas były 3 pociągi (w całości 116Nd) kursujące cały dzień co 30 minut,
- w nocy pozostaje bez zmian 1 pociąg (wagon 105N solo).

fot. P. Wacławekfot. J. Drogośfot. J. Sobota

Na linii 23 dotychczasowy skromny rozkład jazdy na dni robocze pozostał na podobnym poziomie (linia i tak nie kursuje w dni robocze w czasie ferii i wakacji), nowością jest natomiast uruchomienie tej linii w soboty. Mają wówczas wyjechać na trasę 2 pociągi – jeden wagon 116Nd i jeden wagon Pt, które mają kursować tylko w godzinach 13-20 z rewelacyjną częstotliwością – co 45 minut. Jest to kolejne wdrożenie bardzo niskiej częstotliwości kursowania na linii tramwajowej, co oczywiście powoduje nikłe zainteresowanie pasażerów. Niektórzy jeszcze pamiętają linię 39 z Katowic do Chorzowa kursującą co 60 minut (w 2009 roku). Ale to i tak jeszcze nie jest najgorzej – wg aktualnego rozkładu jazdy w dni robocze w okresie ferii i wakacji linia 4 w Zabrzu kursuje co… 90 minut. Z nowym rozkładem linii 23 być może chodzi o wzmocnienie oferty w związku z podróżami na zakupy do Silesia City Center i wizytami w WPKiW (w sobotnie popołudnia i wieczory występuje tu duży popyt), jednak można mieć obawy, że przy tak wysokiej niestabilności oferty pasażerowie nie docenią troski KZK GOP wyrażonej kilkoma dodatkowymi przypadkowymi kursami.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Marcin napisał(a):

Chaos + bezład.
Brak jednej koncepcji dla ja najlepszej obsługi tramwajowej danych ciągów tramwajowych. Czy to w obrębie jednego miasta czy pomiędzy miastami.
Nawet metodą prób i błędów można by było nie za 23 razem a po kilku razach coś dobrego wprowadzić.

08.07 15:33:34

car napisał(a):

Siedzą, kasę zbijają, a jeden z drugim nie umie ułożyć logicznego planu działania. Dno..... Może dla lepszej wizualizacji niech sobie BAHNa zainstaluja i pooglądają jak działa system transportowy, przeprowadzając zmiany wirtualnie. A jeśli nie to niech spytają mądrzejszych...

08.07 17:56:05

katowiczanin napisał(a):

To 23 kursuje w soboty wakacyjne?

08.07 23:26:29

memphis napisał(a):

We wszystkie soboty oprócz Wigilii, Sylwestra i Wielkiej Soboty.

09.07 00:18:21

lgor napisał(a):

Beton do którego nie trafiają żadne opinie. Mogę domniemać że tacy MKMowie w opinii KZK GOP to oszołomy, których nie warto choć w paru rzeczach posłuchać.
memphis kiedyś na portalu zrobiono koncepcję na czas przebudowy Warszawskiej w Katowicach, fajnie się to czytało. Może więcej takich koncepcji ?

09.07 07:35:27

Imię lub pseudonim napisał(a):

@Igor - nie musisz domniemywać, Urbańczyk mówi o tym wprost.

09.07 11:49:51

pipen napisał(a):

Igor możesz podać te koncepcję?
Ewentualnie link do istniejącej?
Wszystkie linie można przecież tak poukładać, żeby hulały jak trzeba - mam propozycję do aktywnych o stworzenie takiej koncepcji - choćby na podstawie BAHN programu lub po prostu jakimś prostym i czytelnym zarysie.
Jest to wtedy dużo łatwiej i kreatywniej przedstawić tym co domniemanie się na tym znają i przy okazji - jest to argument nie do podważenia, bo myśmy to opracowali, a wyście to olali :D
(tak samo jak powstało opracowanie przebudowy rynku w Chorzowie, od małych kroków się zaczyna, żeby potem widzieć po czym można chodzić).
Wolicie narzekać czy zrobić coś kreatywnego ???

09.07 14:14:59

lgor napisał(a):

@pipen
http://www.wpk.katowice.pl/...
Moim zdaniem wystarczy opis takich zmian tak jak w powyższej koncepcji.

09.07 18:38:35

pipen napisał(a):

@Igor
no pamiętam ten artykuł, ciekawa koncepcja - choć nie siadła mi za bardzo.
Jak znajdę więcej czasu, to pokuszę się o własną koncepcję reorganizacyjną z uwzględnieniem starych linii, które były znacznie ciekawsze (jedyny problem to polikwidowane torowiska w Chorzowie T12 i odcinek z Łagiewnik do Bytomia T7, ale póki co można zrobić z tego co jest ciekawe połączenia).

18.07 21:30:00


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!