Porozumienie ws. inwestycji tramwajowych za 550 mln zł
30.05.2009
PAP, Puls Biznesu, 29.05.2009
Remonty 48 kilometrów torowisk w 6 miastach, zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów i modernizację 85 starych wozów zakłada wart ponad 550 mln zł projekt, który do 2012 r. zrealizuje obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej samorządowa spółka Tramwaje Śląskie (TŚ).
W piątek przedstawiciele TŚ podpisali w Chorzowie porozumienie ws. zasad realizacji projektu z władzami gmin, w których realizowane będą inwestycje infrastrukturalne. Gminy sfinansują połowę ich kosztów, resztę pokryją środki z ogólnopolskiej puli unijnych 600 mln euro na transport publiczny dla ośrodków, które przygotowywały się do Euro 2012.
Mimo że mecze w ramach Euro 2012 w aglomeracji katowickiej ostatecznie nie odbędą się, do regionu trafi 100 mln euro obiecanych przed dwoma laty przez resort rozwoju regionalnego. Całe przedsięwzięcie zakłada prócz modernizacji komunikacji tramwajowej również inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach.
By sfinansować remonty infrastruktury tramwajowej (łącznie za ok. 328 mln zł), TŚ otrzymają od gmin połowę tej kwoty w formie aportów finansowych podwyższających kapitał spółki. Koszty modernizacji torowisk w Katowicach oszacowano na ok. 137 mln zł, Sosnowiec ok. 74 mln zł. Chorzów 36 mln zł, Bytom i Zabrze po ok. 32 mln zł i Ruda Śląska ok. 17 mln zł
Przygotowania do inwestycji w poszczególnych miastach są w różnych stadiach. W Bytomiu, Chorzowie i Katowicach gminy przygotowały już część projektów infrastrukturalnych ich wkład w przebudowę torowisk będzie więc finansowo-rzeczowy. Ruda Śląska, Sosnowiec i Zabrze będą partycypowały w tej części przedsięwzięcia wyłącznie finansowo.
Pierwsze prace w terenie w ramach projektu ruszą prawdopodobnie w Bytomiu, na najbliższą środę zaplanowano tam bowiem podpisanie umowy z wybranym już w przetargu wykonawcą. Chodzi o przebudowę ok. 3 km torów linii nr 7 w kierunku Świętochłowic, obecnie zamkniętych ze względu na fatalny stan techniczny.
Do 2012 r. przebudowane zostaną też fragmenty torowisk m.in. w centrum Bytomia, w Katowicach - przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Gliwickiej, 3 Maja i Korfantego, w Zabrzu - wzdłuż ul. 3 Maja, w Chorzowie - wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej, w Rudzie Śląskiej - wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz w Sosnowcu - wzdłuż ul. Małachowskiego.
Prócz torowisk projekt zakłada też m.in. finansowanie prac przy sieci trakcyjnej. Ze środków unijnych nie będzie na razie rozbudowywana sieć połączeń w regionie. Między Katowicami a Sosnowcem, w ciągu linii nr 15, na obecnym jednotorowym odcinku zostanie dobudowany drugi tor co zwiększy przepustowość połączenia między tymi miastami.
Według TŚ, kryteriami wyboru odcinków linii do modernizacji były stopień ich zniszczenia i możliwość zwiększenia - dzięki remontom - szybkości tramwajów na logicznych, obłożonych ciągach komunikacyjnych. Problemem jest fakt, że tramwaje w regionie jeżdżą po 12 miastach, jednak nie wszystkie są zainteresowane inwestowaniem w ten środek komunikacji.
Z pierwotnych planów uczestnictwa w projekcie wycofały się władze Mysłowic i Gliwic. W Gliwicach w ostatnich dniach zdecydowano nawet o całkowitej likwidacji jedynej istniejącej tam trasy tramwajowej do Zabrza. Modernizować tory chciały też władze Dąbrowy Górniczej, jednak - jako że połączenie tego miasta z resztą sieci wiedzie przez Będzin, który ogranicza finansowanie tramwajów - okazało się to w ramach unijnego projektu niemożliwe.
Zakupy i remonty taboru mają pochłonąć łącznie ok. 228 mln zł. Planowaną modernizację 85 wozów typu 105N (za ok. 104 mln zł) TŚ sfinansują w całości ze środków własnych. Spółka zapewni też połowę środków własnych na zakup dofinansowanych przez UE nowych wozów. Drugą połowę dołożą gminy, podwyższając jej kapitał.
TŚ przygotują środki własne na inwestycje w tabor, przygotowując montaż finansowy uwzględniający zaciągnięcie kredytu inwestycyjnego spłacanego z zysków z gwarantowanej przez gminy pracy przewozowej. Przetarg na nowy tabor ma zostać ogłoszony w najbliższych miesiącach, ostatnie wozy powinny zostać dostarczone w maju 2012 r.
Jak podkreślają przedstawiciele spółki, każdy nowy tramwaj niskopodłogowy musi zostać dostosowany do konkretnego zamawiającego. Różne sieci tramwajowe mają bowiem różne parametry np. torowisk czy platform peronowych na przystankach. Nie wiadomo na razie, czy nowe tramwaje dla TŚ będą całkowicie czy częściowo niskopodłogowe.
PKM b napisał(a):
Ja bym wolał aby kupili tylko w połowie nisko podłogowe, a co z tym idzie było by ich więcej.
30.05 18:03:11
Suchy napisał(a):
O matko czy ja dobrze widzę??? TŚ planują w końcu wziąć się do roboty w Łagiewnikach??? Normalnie aż nie wierzę w to co czytam... No i rozbudowa drugiego toru na 15, już myślałem że nigdy tego nie zrobią... Oby tak dalej...
30.05 18:22:20
Dariusz napisał(a):
W Katowicach wzdłuż Gliwickiej torowisko przecież jest nowe. Więc o jaki odcinek chodzi?
30.05 18:51:09
hanys76 napisał(a):
Na Gliwckiej pewnie chodzi o odcinek od Wiśniowej, do granicy z Chorzowem. Faktycznie torowisko na tym odcinku nadaje się do remontu.
30.05 19:28:55
Suchy napisał(a):
@Dariusz - zapewne chodzi o odcinek od skrzyżowania z Bocheńskiego aż do granicy z Chorzowem, po stronie Chorzowa to jest już ul.Armii Krajowej, o której też jest wspomniane w artykule. Tak więc wynika z tego, że w końcu prawie cała trasa 7 zostanie wyremontowana, no bo teraz Zawodzie do centrum się remontuje, dalej ma być Gliwicka i AK w Chorzowie, Bytom też się przymierza do remontu, jedynie w Świętochłowicach zostałby niewyremontowany odcinek od Polnej do Łagiewnik... A czy TŚ nie planują z własnych środków tego odcinka jakoś poprawić?
30.05 19:45:14
PKM b napisał(a):
No to fajnie.7 byłaby drugą linią tramwajową w całości zrobioną po 6/41. Nie pamiętam już kiedy ostatni raz 7 jeździła na całej trasie.
30.05 20:16:40
slowak99 napisał(a):
Generalnie rzecz biorąc dobrze się zaczyna dziać, może TŚ się odbijają właśnie od dna, choć gliwicka kończyna chyba się zakopała w owym dnie niestety.
Odnośnie zagłębiowskiej części sieci: Sosnowiec się rozwija, a Będzin? Będziniowi mieszkańcy Dąbrowy serdecznie dziękują!
30.05 22:10:29
Suchy napisał(a):
@PKM b - wg ciebie 6/41 jest zrobione w całości, łącznie z odcinkiem od Wesołego Miasteczka do Chorzowa, gdzie torowisko już wręcz błaga o remont?
30.05 22:54:34
teodor napisał(a):
Słyszałem, że torowisko od Łagiewnik do centrum Bytomia mają zrobić jako jeden tor czy coś wiecie o tym wiecej ?
30.05 23:20:01
Monki napisał(a):
Niech wyremontują torowisko na Armi Krajowej w Chorzowie ,bo jest w opłakanym stanie
31.05 01:02:28
Rafał napisał(a):
@teodor. Myśl logicznie. Będą dwa tory między Łagiewnikami a Bytomiem. Po co mieliby ograniczać przepustowość tej linii?
@PKM b. 7-mka ostatni raz na pełnej trasie kursowały w piątek 11 maja 2007 r.
31.05 12:43:32
Suchy napisał(a):
@Rafał - pytanie tylko czy zostawią wszystko tak jak jest teraz i tylko walną remont, czy może zrobią tak jak kiedyś obiecywali, że zrobią przekładkę torowiska, tak żeby cały czas biegło jedną stroną ulicy...
31.05 15:09:11
Rekin napisał(a):
Łagiewniki-Bytom pójdzie jeden tor zachodnia stroną plus wykupiony teren pod drugi w przyszlosci
31.05 21:30:48
Tomasz napisał(a):
A ja mam takie pytanie. Bo miał być remont torowiska w Zabrzu na Wolności od deptaka do filharmonii. Wiadomo co z nim? Kiedy się rozpocznie albo coś?
31.05 22:02:52
andrzejh69 napisał(a):
Ciesze się że w konću ze Świetochłowic do Bytomia dojadę 7 bez przesiadek. Do kiedy jest termin realizacji tego zamówienia i kto wykonawcą? Ale chyba od Ostatniej do Kryżowej to dwa tory zostaną tak jak teraz a nie jeden? Ciekawi mnie jak będzie to nowe torowsiko wyglądało w rejonie ulicy Młyńskiej, koło "znanego budynku" i ręcznej myjni smaochodowej do której teraz są wjazdy bezpośrednio z ul. Łagiewnickiej.
01.06 10:01:08
memphis napisał(a):
Sprawa jest podejrzana, bo jedyny przetarg rozstrzygnął do tej pory bytomski MZDiM, a obejmuje on remont _ulicy_, a nie torowiska (tory tylko na trójkącie).
01.06 10:16:58
andrzejh69 napisał(a):
memphis - tą sprawą interesuję się od 1.08.2008. Dotąd był jeden przetarg organizowany przez TŚ - około X.2008 lecz nie rozstrzygnięty, bo oferty były droższe(razem około 6 ofert) niż maks. wartość zamówienia. A teraz faktycznie był tylko przetarg na przebudowę skrzyżowania "Ostatnia". Więc chyba TŚ zleciły to z wolnej ręki.. może tej firmie co dała najniższą cenę w X.2008?
01.06 10:39:49
memphis napisał(a):
Jeśli remont ma być robiony w ramach projektu unijnego to raczej nie można sobie "ot tak" zlecić robót z wolnej ręki.
01.06 16:16:31
adam86 napisał(a):
@memphis: a może po prostu znowu jakiś dziennikarz coś pomylił i przetarg ma być dopiero ogłoszony.
01.06 17:20:19
lgor napisał(a):
Jeśli teraz zabawią się w jeden tor z przystanku Łagiewniki Targowisko do centrum to już raczej drugiego toru nie zobaczymy. Będzie tak jak z estakadą na Karbiu. Otóż od kilkunastu lat miejsce na torowisko jest.
02.06 00:28:09
andrzejh69 napisał(a):
Lepsszy jeden tor niż nic w postaci 607. Podejrzewam że jeden tor będzie tylko na tym odcinku, na którym jest obecnie oraz tam gdzie będzie ono nowe(jako przekłądka na drugą stronę ulicy).
02.06 09:17:28
bakol napisał(a):
Ciekawe kiedy bedą modernizować pętle na chebziu i ciekawe czy zrobią jeszcze jakieś dodatkowe tory postojowe?? i może wreście jakieś perony.i moze kolekture biletową otworzą albo przybjamniej automat z biletami . pozdrawiam
03.06 19:28:10