Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Gliwice: Zwijanie szyn

29.05.2009

Tagi: likwidacja, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Maciej Wąsowicz
Telewizja Silesia, 28.05.2009


Prognozowana wysokość oszczędności jest tak płynna jak rozkład jazdy. W czwartek prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz próbował przekonać dziennikarzy do tego, że szyny w mieście zwija zasadnie. Próbował, bo okazuje się, że nikt nie jest wstanie dokładnie wyliczyć ile kasa miejska tak naprawdę zaoszczędzi na likwidacji tramwajów.


Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz jednym ruchem wykreślił tramwaje z krajobrazu miasta. - Sprawa wydaje się oczywista. Nie ma tramwaj racji bytu w Gliwicach. Ta prezydencka oczywista oczywistość poparta jest rzetelnymi w swej dokładności wyliczeniami, ile miasto zaoszczędzi na ich likwidacji. Wczoraj rzecznik KZK GOP, Alodia Ostroch oświadczyła. - Według wspólnych danych miasta i KZK GOP, wynika, że będzie to ponad milion złotych rocznie.

Dziś już prezydent podbił stawkę...- Oszczędności będą od 2,8 miliona złotych rocznie. A w trakcie konferencji prasowej zapędził się jeszcze dalej. - Jeżeli będzie to proste zastąpienie tramwaju autobusem, to ten wynik finansowy dla całego KZK poprawi się o ponad 3 miliony złotych. I właśnie przez te miażdżące swą jednoznacznością liczby, specjaliści od komunikacji decyzję prezydenta określają równie jednoznacznie: kołowaniem ludzi. - Nie rozumiem tych rzekomych oszczędności. Dlatego, że inwestycje w transport publiczny są niezbędne po to, żeby miasto się mogło rozwijać prawidłowo - stwierdza Jakub Jackiewicz, Klub Miłośników Transportu Miejskiego.

Za tymi słowami idą już dokładne wyliczenia, które przeczą śląskiej modzie na oszczędzanie przez likwidację. Bo przed Gliwicami, linie tramwajowe w swoim mieście obciął prezydent Będzina, czy prezydent Chorzowa. Obaj twierdząc, że za drogo. Ale liczby nie kłamią. Gminy KZK GOP w przeliczeniu na mieszkańca na komunikację płacą najmniej w kraju. Prawie sześć razy więcej dopłacają do komunikacji w Stolicy, czterokrotnie drożej jest w Poznaniu i trzykrotnie więcej płaci się we Wrocławiu. Te dane nie przeszkadzają prezydentowi Frankieiwczowi upierać się, że wszyscy w koło likwidują. - Wpadają na taki pomysł wszyscy. Warunki funkcjonowania komunikacji pasażerskiej są wszędzie podobne. Ale nie wszyscy mają te same tory myślowe - podkreśla specjalista od transportu. - Ja zawsze odsyłam osoby, które mają wątpliwości dotyczące tego czy transport tramwajowy, czy inny się nie opłaca do przykładów. Przykładem w Polsce jest dynamiczny rozwój w ostatnich latach transportu tramwajowego w Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu, czy Warszawie - oznajmia prof. Marek Sitarz, Politechnika Śląska.

I uwaga... paradoksalnie też na Śląsku, bo w ciągu najbliższych lat wydamy rekordową sumę kilkuset milionów złotych na modernizację linii w całym Górnośląskim Związku Metropolitalnym, w którego skład wchodzą też Gliwice. - Nic do nas nie dociera, że modernizacja sieci tramwajowej i trolejbusowej mogłoby być w jakiś sposób zagrożona - informuje Krzysztof Krzemiński, rzecznik GZM. Bo przecież tramwaje choć złe, nierentowne, niepotrzebne, kiedyś mogą się przydać. - Jeżeli mówi się, że komunikacja szynowa jest kręgosłupem komunikacji. Mamy nadzieję, że w przyszłości będzie się ona rozwijać tam gdzie jest to zasadne, tam gdzie jest to potrzebna i mamy nadzieję, że także Gliwice - mówi Alodia Ostroch.

I Gliwice co ciekawe te nadzieje też podzielają. - My nie wykluczamy w przyszłości wprowadzenia tramwajów do Gliwic - dodaje Zygmunt Frankiewicz.

Teraz już nic nie wiadomo. Czy przypadkiem ktoś nam, lub też sobie nomem omen nie wycina jakiegoś zupełnie niepotrzebnego numeru.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

podlesianin napisał(a):

W najbliższych miesiącach nasze szanowne państwo podniesie akcyzy na paliwo i to znacznie a co za tym idzie część osób zostanie zmuszona do odstawienia samochodów po prostu wypadnie z obiegu takie fakty. Więc nasuwa się pytanie czym te osoby będą się poruszać po miastach? Po Gliwicach to wiadomo osinobusami albo furmankami lub zimą saniami tak ja za przodków władz Gliwic.

29.05 19:09:32

Maxx napisał(a):

Tragedia, ale to było pewne Pan Prezydent się uparł i chce zwiększyć zyski firmie w której ma udziały - jako miasto (PKM Gliwice. Skoro Zabrze chce tramwaj to będzie nowe centrum przesiadkowe podobne do tego w Katowicach też koło zajezdni. Ciekawe co z biletami jednorazowymi możliwością kontynuowania jazdy na jednym bilecie z Zabrza do Gliwic.

29.05 19:56:58

Vegeta napisał(a):

Przez jednego pacana (gorsze określenia cisną się na usta) komunikacja w Gliwicach ma stanąć na głowie.
Ja (z wielkim bólem) zrozumiem likwidację jakiejś wioskowej linii, którą podróżują głównie bażanty. Ale TO JUŻ LUDZKIE POJĘCIE PRZECHODZI! Likwidują tramwaj, który dziennie przewozi tłumy pasażerów! I to wbrew woli WŁASNYCH mieszkańców i w czasach, gdy paliwo drożeje! W dodatku KZK błyskawicznie temu przyklaskuje!

Tragedia! Ten region jest chory! Teraz już mnie tu nic nie zdziwi, tylko patrzeć, jak inne miasta pójdą w ślady frankensteina... Pora stąd wiać, póki jeszcze jest czym. Mam już dość tego śmierdzącego GOPu!

29.05 20:30:42

sandra. napisał(a):

A co będzie po drugim przetargu PKM GLIWICE przegra i wygra go jakis Henzago czy Delta to będą dopiero jaja stare dymiące autobusy:)

29.05 23:15:11

Hag napisał(a):

Dokladnie Vegeta, nic tylko niestet wyjechać stąd. Jakoś wszędzie tramwaj jest opłacalny, oszczędny ,są rozbudowywane sieci i modernizowany tabor ( np Krakow), TYLKO U NAS W GOPIE SIĘ NIEDA, ZA DROGO I W OGOLE BEE...

30.05 00:03:39

copper napisał(a):

Vegeta nie rozumiem Twojego podejscia, po co te krzyki??? NIE LIKWIDUJA a ZAMIENIAJA na tanszy w uzytkowaniu tabor. Nie badzmy fanatyczni na punkcie jednego srodka komunikacji... Oczywistym jest, ze lepiej puscic 20 autobusow za 3,50 niz 10 tramwajow za 7zl. Nawet jesli miedzy samymi solarisami trafi sie jeden Ikarus czy Dab, to naprawde nie ma znaczenia. Poza tym modernizacji ostatnio ulegla linia 624 od Wojtowej Wsi do Placu Piastow i w polaczeniu z nowa linia zatramwajowa np nazwijmy ja 14, bedzie ciekawa oferta przewozowa. Poza tym trzeba bylo doplacac do biletow miesiecznych a teraz na bilecie zwyklym autobusowym mozna bedzie jezdzic juz wszedzie.
Gliwice jest zbyt zbitym, zwartym miastem, brak tu pasow zieleni, po ktorych jezdzilby tramwaj, tak wiec to tez przemawia za jego likwidacja.

podlesianin napisał(a):
"W najbliższych miesiącach nasze szanowne państwo podniesie akcyzy na paliwo"

No coz... ja sie juz dawno przesiadlem na auto z gazem. 15zl na 100km liczac spalanie 10 litrow w korkach, tak wiec drogo nie jest. pozdrawiam

30.05 03:44:16

budda napisał(a):

Jest to straszne.. można by na Daszyńskiego przesunąć tor, żeby nie prowadził lewą stroną.. Frank uważa, że jak modernizacja to na całego, nie po łebkach. Owszem, ale można umieścić gumy między szynami nie od razu na całej linii tylko stopniowo. Oprócz mostu na Zabrskiej, ul . Wieczorka i fragmentu Daszyńskiego torowisko jest ok. Było remontowane parę lat temu. Gliwice na to stać. Wiem o tym. Jedyne, co opowiada się za likwidacją (chociaż nie w całości) to fakt iż za komuny przez wiele lat nic nie robiono z tramwajami, nie tylko w Gliwicach. Teraz faktycznie trzeba by wielkich nakładów finansowych.. Bo to gniło przez lata. Jednak myślałem,że jak miasto/gmina przejmie tramwaje śląskie to po to aby uzdrowić..
Ja Wam powiem..tu chodzi interes.. o strefę ekonomiczną, i ciężarówki itp.. Nie ma innego wyjaśnienia.

30.05 06:02:01

do Vegety napisał(a):

Jesteś wredną osobą. Nazywać osoby z małych miejscowości i wsi "bażantami"... Życzę Ci tego, by ludzie równie 'dobrze' mówili o Tobie.

30.05 10:07:21

AdaM napisał(a):

Pytanie o wizje - co dalej?

Zastępcze autobusy mają jeździć "na tej samej trasie". Ale całej czy w Gliwicach?
Czy przy zajezdni będzie przesiadka na tramwaj, bo czemuż Zabrze ma likwidować trawaj? Byłoby to całkowicie nie uzasadnione.
No ale dublowanie przez całe Zabrze i kawałek Rudy tramwaju też bez sensu? Czy w takim razie te wspaniałe zapowiedzi niskopodłogowych autobusów znowu będą zmorą pasażerów?

Szykujemy drugie Zawodzie?
A może jednak Gliwice będą płacić za jazdę autobusów po Zabrzu, a Zabrze tramwajów po Gliwicach? :)

30.05 11:04:35

qk napisał(a):

8,12,25 teraz 1 i 4... [*]

30.05 11:32:25

Ansylium napisał(a):

Teraz kolej na 27, 24. Później pewnie 26, 21, 15, 14. Niestety dopóki nie ma odpowiedzialności za podejmowane decyzje tak będzie się działo.

30.05 12:48:02

bakol napisał(a):

ciekawe czy linie nr 5 wdłużą do chebzia

30.05 14:07:35

misiekłódź napisał(a):

No cóż zostaje tylko to uczcić minutą ciszy.

30.05 15:53:11

copper napisał(a):

@bakol - nie ma potrzeby wydluzac 5tki do Chebzia, gdyz 1 i 4 najprawdopodobniej zostanie od Zajezdni w kierunku Zabrza i Chebzia, natomiast autobus linii 4 bedzie co 10 minut naprzemian dlugi, krotki od Gliwice Zajezdnia do Wojtowej Wsi. niektore kursy mogly by byc nawet relacji Plac Piastow - Wojtowa Wies. Nie ma co narzekac na prezydenta Gliwic, bo jeszcze ludzie mu beda dziekowac za to, ze im polepszyl. Zauwazcie ze komunikacja w Gliwicach jest dosc dobrze i gesto rozwiazana, niemniej Zabrze rozwija sie lepiej pod wzgledem infrastruktury drogowej i po Zabrzu jezdzi sie zdecydowanie lepiej.

30.05 17:21:50

MARIANO napisał(a):

Dziwi mnie to, że takie miasto jak Gliwice nie mają pieniędzy na Tramwaje. Ciekawe, dlaczego tak nagle szuka się oszczędności kosztem niewinnych ludzi? Dlaczego nagle okazało się, że to miasto jest takie "biedne"? Mam nadzieję, że jadąc do Gliwic nie będzie za kilka lat tablic: GLIWICE (w upadłości). Żal mi tej linii,żal mi Gliwic.

30.05 18:06:01

daru napisał(a):

copper co ty gadasz. Są dzielnice co nie mają w ogóle połączenia z centrum a na przesiadki nie ma co liczyć. Co np powiesz na poranne kursy autobusów z Teatru Muzycznego do Placu Piastów. O 6 rano jedzie najpierw 676 z 3 pasażerami a za nim przegubowy 840 bez pasażerów. Są też inne kursy, gdzie 676 ma ze 20 pasażerów, 840 jadący za nim garstkę a 850 w ogóle. To jest oszczędność i super komunikacja no nie. 3 autobusy jadą razem (pośpieszne i zwykłe), zatrzymują się na tych samych przystankach i mają prawie tę samą przerwę między kursami.

30.05 19:09:35

butthead napisał(a):

Gliwice po prostu nie chcą mieć pieniędzy na tramwaje. Urzędujący tam od kilkunastu lat prezydent ma chyba jakieś personalne uprzedzenie do tego środka transportu.

30.05 19:22:10

Vegeta napisał(a):

komentarz dla "do Vegety"

Źle to zrozumiałeś! Tu nie chodziło o nazywanie jakichś mieszkańców bażantami! Szanuję mieszkańców małych miejscowości.

Weź przejrzyj dokładnie forum WPK, to się dowiesz, że jadąc tramwajem linii 27 do Kazimierza, czy ś.p. 25 do Wojkowic prawie codziennie można było zauważyć biegające bażanty albo zające! Stąd te żarty, że ta oto zwierzyna głównie korzysta z w.w. tramwajów. Chyba na nonsensopedii też coś takiego czytałem. Weź trochę wyluzuj, stary. Życzę ciut więcej poczucia humoru na przyszłość...

30.05 22:58:35

copper napisał(a):

daru, kilka lat temu zlikwidowano polowe kursow na 840 i 70% kursow na 850 do
Operetki, z powodu braku frekwencji. 840 wozil powietrze. Obecnie 676 ma czestotliwosc co 30 minut w szczycie + kurs 676 na 6:00 i 7:00 dodatkowo do zajezdni. Rano miedzy 5:00 a 7:00 masz 676: 4:56 5:12 37 6:07 22 44 7:13 oprocz tego masz 840: 6:21 56 7:36. Reasumujac miedzy 6:00 a 7:00 masz 5 kursow autobusow, co daje czestotliwosc srednio 12-22minut. Praktycznie to 840 nie jest zupelnie potrzebny miedzy placem Piastow a Operetka i powinien trase zaczynac od Politechniki Slaskiej przy ulicy Akademickiej, nastepnie Wroclawska/Czestochowska i Pl. Piastow. 840/850 wydluzony zostal do Operetki tylko dlatego, ze nie bylo miejsca na postoje na Placu Piastow, podobnie jak 6 do Sportowej, ktorej kursy tez woza powietrze.

30.05 23:04:09

timin napisał(a):

vegeta nie przeginaj z tymi liniami bo akurat 27 jest bardzo dobra linia. na sama mysl o skroceniu jej do pogoni az mnie bierze zeby jechac do bedzina i cos zrobic temu baranowi. nie powino sie likwidowac wogole tramwajow ani w gliwicach ani w innych miastach poniewaz jest to swietny sposob na ominiecie korkow w KM.

31.05 00:21:06

adam86 napisał(a):

@copper: nie będzie żadnego na przemian przeguba i krótkiego co 10 min, tylko solówka co 10 min w szczycie, a poza szczytem pewnie co 20. Przykład 25 i 12 uczy, że oferta po likwidacji tramwaju nigdy nie jest taka sama, tylko zawsze gorsza.

31.05 12:32:40

Vegeta napisał(a):

do timin:
Mnie też po wycięciu 27 bierze cholera, bo dojeżdżam tymi tramwajami do Będzina. Teraz w środy i soboty na 21 i 24 jest taki ścisk, że szpilki wcisnąć nie można. A w Będzinie ponoć radni niestety stanęli murem za swoim prezydentem, więc ciężko powiedzieć, co da referendum. Szkoda :-( ...

Jeszcze jedno: w Gazecie był ostatnio artykuł o tramwajach, w którym napisano, że Unia da kasę na planowane remonty pod warunkiem, że KZK i TŚ nie będą obcinać tych linii.

31.05 20:40:37

Rekin napisał(a):

@copper - nie rozróżniasz facet sztucznych problemow od rzeczywistych. sztuczny problem to debilna taryfa KZK GOP, gdzie dywersyfikuje się bilet autobusowy i tramwajowy we wspólnym worze, a nie wie sie ilu ludzi jexdzi bez biletów i nie zwraca za nie pieniedzy. Ale po co ja to piszę - statystyczny Polak wszystko wie najlepiej, tylko myslec nie umie.

31.05 21:36:01

Miłośnik Śląska napisał(a):

Dzisiaj zrobiło mi się naprawdę smutno gdy zobaczyłem przy lusterkach T1 i T4 żałobne wstążki z napisem ostatnie pożegnanie. Jest wielka strata dla wszystkich gliwiczan.

02.06 18:22:56

n2 napisał(a):

copper napisał(a):"Oczywistym jest, ze lepiej puscic **20 autobusow** za 3,50 niz **10 tramwajow** za 7zl.
...
**Gliwice jest zbyt zbitym, zwartym miastem**"
Może od razu idzmy dalej? 300 taksówek!? No chyba, że te autobusy będą latać? Bo inaczej to wychodzi, że przeczysz sam sobie... i albo uprawiasz propagandę albo gadasz bzdety!
A może tak bardzo boli cię, że tramwaje jeżdzą na prąd który jest jeszcze tańszy od gazu??

10.11 00:12:43


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!