Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tylko cud może uratować kolej do Pyrzowic

04.05.2009

Tagi: inwestycje, prasa, kolej – Dodał: Piotr Wiśniewski

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 04.05.2009


Jeżeli nie zdarzy się cud, szybka kolej na lotnisko w Pyrzowicach zostanie w czerwcu wykreślona ze strategicznej listy projektów finansowanych przez Unię Europejską. A to będzie już gwóźdź do trumny. Stracimy nie tylko 30 mln euro dotacji, ale i szansę, że kolej na lotnisko w ogóle powstanie.


Budowę wygodnego i szybkiego połączenia aglomeracji z lotniskiem w Pyrzowicach zapowiedział w listopadzie 2006 roku podczas wizyty na Śląsku premier Jarosław Kaczyński. Projekt w ostatniej chwili został wpisany do Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", czyli listy strategicznych inwestycji współfinansowanych przez UE do 2010 roku. W ten sposób połączenie zyskało szansę na 30 mln euro unijnej dotacji, co miało wystarczyć na przygotowanie dokumentacji technicznej całego przedsięwzięcia. Zrobiono pierwszy krok, a do pomysłu zapalili się wszyscy: władze województwa, PKP Polskie Linie Kolejowe i samo lotnisko.

Niestety, potem było już tylko gorzej. W listopadzie zeszłego roku szybka kolej do Pyrzowic wypadła z listy najważniejszych inwestycji związanych z Euro 2012. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały wtedy, że połączenie na pewno powstanie, tyle tylko, że do 2013 roku, czyli tuż po mistrzostwach. - Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować ten plan - obiecywali mieszkańcom aglomeracji kolejarze.

"Gazeta" dowiedziała się, że teraz projekt jest bliski katastrofy. Prawdopodobnie w połowie czerwca szybka kolej do Pyrzowic zostanie wykreślona z PIOŚ, bo nie udało się załatwić wszystkich formalności związanych z rozpoczęciem inwestycji. Przepadnie nie tylko 30 mln euro dotacji, ale i szansa, że połączenie w ogóle powstanie.

Oto jak do tego doszło. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej całego przedsięwzięcia, do którego przystąpiły dwie firmy: Biuro Projektów Kolejowych w Katowicach oraz Poyra Kraków. Komisja przetargowa uznała jednak, że oferta BPK jest niepełna, i odrzuciła zgłoszenie. Firma odwołała się najpierw do Krajowej Izby Odwoławczej, potem do sądu, gdzie 12 marca tego roku zapadł wreszcie wyrok. Sąd uznał, że komisja miała rację, i nakazał podpisanie umowy z krakowskim przedsiębiorstwem.

Wydawało się, że w końcu sprawa ruszy z miejsca, ale minęło półtora miesiąca i nic. Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych do tej pory nie zgodził się na podpisanie umowy z wykonawcą projektu, co de facto oznacza wstrzymanie całej inwestycji. Tymczasem cenny czas ucieka, bo już w czerwcu rząd będzie musiał ostatecznie zaopiniować wszystkie projekty znajdujące się na liście Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Jeżeli budowa szybkiej kolei na lotnisko w Pyrzowicach nie ruszy z miejsca, pewne jest, że zadanie to wypadnie z listy i już nigdy na nią nie wróci.

- Jest takie zagrożenie. Jeżeli czarny scenariusz się spełni, połączenie na lotnisko nie powstanie w ciągu najbliższych lat - mówi Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych i dodaje, że komisja przetargowa w każdej chwili jest gotowa podpisać umowę z krakowskim wykonawcą, ale nie może tego zrobić bez zgody zarządu PKP PLK w Warszawie. A tej jak nie było, tak nie ma.

- I prędko nie będzie, bo sprawę blokuje Ministerstwo Infrastruktury. Uznano, że kolej do Pyrzowic jest zbyt droga i może spowodować niepotrzebne zamieszanie z wykupem potrzebnych gruntów - mówi nasz informator znający kulisy sprawy.

Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego, przyznaje, że słyszał o kłopotach z koleją do Pyrzowic, ale zapewnia, że nie wszystko jest stracone. - Na ostatnim konwencie marszałków Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, mówiąc o planach rozbudowy dróg i kolei, zadeklarował, że do 2013 roku na Śląsku powstanie połączenie kolejowe z Pyrzowicami. Wierzymy, że pan minister dotrzyma słowa, i tego się trzymamy - przekonuje Spyra.

Według planu budowa 38-kilometrowej linii łączącej miasta aglomeracji z lotniskiem podzielona została na dwie fazy. W pierwszej ma zostać wybudowany od podstaw 24-kilometrowy odcinek z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie, do Pyrzowic. W drugiej fazie remontowane byłyby istniejące tory z Katowic, przez Chorzów Batory, do Bytomia Rozbarku. Ten etap byłby realizowany już po Euro lub w trakcie mistrzostw.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

102n@ napisał(a):

Nie od dziś wiadomo że w GOP-ie stawia się na wszelkiej maści cheble a nie transport szynowy. A połączenie do Pyrzowic istnieje i już za 4 zł można dojechać na lotnisko z Bytomia luksusowym M-11 lub Manem z Reichu. Po co budować kolej? Wzmocnijmy 85 Migami!!! Ręce opadają...;/

09.05 21:37:51

Dariusz napisał(a):

Co się dziwicie. Najpierw tramwaje. Teraz kolej. Znowu zostanie najbardziej ekologiczny kopcący i mało pojemny autobus.

09.05 21:59:20

slowak99 napisał(a):

Linia przez Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą, Zawiercie istnieje nie od dziś. Wystarczyłoby zmodernizować, co z pewnością kosztuje wiele mniej, a jednak PKP jest uparte w swych działaniach. Szkoda, że tak trudno zbudować 30km torów i szkoda, że tak trudno wykorzystać coś, co już jest.

09.05 23:31:44

zonk napisał(a):

Niestety w GOPie już nie moda na tworzenie połączeń (nawet z linii autobusowych nic nowego nie powstało, ciągle tylko likwidacje i ograniczenia). Przecież "ludzie wolą kupić samochód niż korzystać z KM", ciekawe dlaczego? Ano dlatego, że połączenie dla KZK GOP jest nierentowne dopóki w każdym kursie na całej trasie nie ma napełnień obejmujących 175% możliwości autobusu.

10.05 07:06:56

motley napisał(a):

zonk: a 738? ;)

10.05 12:52:36

pasażer napisał(a):

Później się już nie dało zamieścić tej informacji ?

10.05 21:08:53

ktoś napisał(a):

Ostatnio Daba na 85 widuję.
Co do M11 bez wątków!

11.05 06:56:35

bystki napisał(a):

A miało być tak pięknie, a będzie jak zwykle... Przecież muszą się jeszcze spłacić nowiutkie autobusy do obsługi linii Lotnisko zakupione prze PKM K-ce.

11.05 09:08:44

Ahorcado napisał(a):

Niestety kolejny raz Polska pokazuje, że Górny Śląsk jej niepotrzebny. Ta decyzja zapadła centralnie. Warto podkreślić, że środki z tej inwestycji przesunięto na Balice i Okęcie.

A za kilka dni odbiorą nam nadzieje na EURO i kasę z tym związaną.

11.05 13:19:44

Dominik napisał(a):

Proponuję na próbę zrobić przejazd szynobusem obsługującym Kraków Główny - Balice Airport. Wypożyczyć go na pół dnia. I dokładnie zmierzyć czas przejazdu, jak REGIO PLUS, tylko przystanki w większych miastach. 1. trasa - Krk - Trzebinia - Jaworzno, D.G. Ząbkowice - Pyrzowice i 2. trasa Katowice - Sosnowiec - D.G. - Pyrzowice. Trasa jest przejezdna (pociągi Orlenu, do kopalni dolomitów i do Electroluxu tędy jeżdżą)ale od zjazdu w Zawierciu nie jest zelektryfikowana, dlatego Flirt nie pojedzie tędy... I wówczas porównać do czasu przejazdu i stania w korkach tego srebrnego autobusu Mercedesa który jeździ do Pyrzowic z PKM...

11.05 20:12:19

Życzliwy napisał(a):

Może ktoś sprawdzi układy jakie wiążą Popczyka BPK Katowice i Młokosiewicza PKP ???

12.05 23:54:17

P Śl napisał(a):

Wzieliby zrobili jakas cywilizowana linie autobusowa z cywilizowanym taktem, na normalne bilety z porzadnymi autobusami i by bylo, a tak oczywiscie znowu duzo gadania i nic z tego nie ma.I tak pewnie poszloby kupe kasy, a i najpierw pewnie zasuwalby z porazajacymi predkosciami a potem dobiliby go brakiem dotacji. I po co to wszystko ? Jak sie nie ma co sie lubi(albo co by sie chcialo miec) to sie lubi co sie ma. Zacznijmy naprawiac to co mamy, a potem bierzmy sie za dalszy rozwoj, a nie jak zwykle od dupy strony wszystko.

13.05 16:03:39


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!