Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wiosenne wieści autobusowe

11.04.2009

Tagi: tabor, Elbud, PKM Tychy, Ampex, Aska, Nowak, PUP/Sed-Baz, Meteor, Irex, PKM Jaworzno, PKM Świerklaniec, PKM Katowice, PKM Sosnowiec – Dodał: Jakub Jackiewicz

Od początku marca w regionie wprowadzono do eksploatacji kolejną serię autobusów z których tylko dwa są fabrycznie nowe - pozostałe to tradycyjnie zbieranina z różnych miast Polski i Europy.


Jeden z nowych autobusów to ukraiński Bogdan A60110 z Elbudu Jaworzno o którym pisaliśmy niedawno.
» Czytaj więcej o nowym autobusie w Elbudzie

fot. K. Zioło
Drugi z nich to Scania CN270UB, która pojawiła się w PKM Tychy.
» Przeczytaj informację o nowym autobusie w serwisie "Komunikacja miejska w Tychach"

fot. J. Sobota
Hitem miesiąca jest "nowy" ikarus 260. Autobus ma zaledwie 24 lata i zdążył już zwiedzić w swoim życiu kilka miast. Oryginalnie sprowadzono go do Wejherowa, później odbył kilkuletni staż w Warszawie, a ostatnie lata spędził w podpoznańskiej Rokietnicy, skąd został sprowadzony przez bytomski Ampex. W 2002 roku pojazd przeszedł remont kapitalny w KZNS. U nowego właściciela otrzymał numer 009.

fot. J. Sobota
Ampex, oprócz ikarusa, wprowadził też do ruchu neoplana N4014 ściągniętego z PKM Bytom za pośrednictwem firmy Dan-Złom z Zawiercia. Autobus, pochodzący oryginalnie z Berlina (rocznik 1992), otrzymał firmowy odcień żółtego lakieru i numer boczny 015.

ampex-015.jpg
Alfabetycznie przechodzimy do firmy Aska, obsługującej wspólnie z Kłosokiem linię 23. Od kilku tygodni w rezerwie za solarisy Urbino 12 pojawiają się kolejne mercedesy. Można spotkać m.in. biało-czerwony autobus z numerem 9 pochodzący z niemieckiego Halle, a do niedawna służący z żorskim V-Busie.

fot. J. Sobota
Kolejnym niemieckim przedsiębiorstwem komunikacyjnym, którego pojazdy możemy zobaczyć wśród zbieraniny kursującej na liniach KZK GOP jest Stadtwerke Hamm. W ostatnim czasie pojawiły się u nas trzy MAN-y NL202 (rocznik 1992) - w firmie Nowak Transport (otrzymały numery 066-068) oraz w PUP/Sed-Baz Czeladź - rok starszy podobny autobus (nr 28) i dwa lata starsza, wysokopodłogowa, ale za to przegubowa Setra SG219SL (nr 69).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Jerzy Sebzda, oprócz sprowadzenia wiekowej setry dołączył do grona przewoźników, którzy w ostatnim czasie wzbogacili swój tabor autobusami MAN NL222, których pozbywa się Veolia Bordeaux. Francuskie używańce jeżdżą już w Ampeksie Bytom, V-Bus Żory i Elbudzie Jaworzno, a także w Kołobrzegu. W Czeladzi zjawiły się dwa wozy (rocznik 1995), które otrzymały numery 19 i 21. Kolejne czekają na nabywców w komisie przy ul. Gliwickiej w Katowicach.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Kolejnym przystankiem w naszej wędrówce jest nieformalne konsorcjum firm Meteor Jaworzno i Irex Sosnowiec, połączone właścicielską unią personalną. Standardem stała się już pełna wymiana autobusów między tymi firmami - autobusy Meteora wykorzystywane są m.in. w przewozach pracowniczych realizowanych przez Irex, a dla odmiany autobusy Ireksu wspomagają obsługę linii autobusowych obsługiwanych formalnie przez Meteora. Od początku roku Irex wprowadził do ruchu 4 MAN-y NL223 (rocznik 1999) ex Rheinbahn Düsseldorf. Teraz dołączył do nich piąty pojazd, który oznakowano numerem 35 i skierowano do obsługi linii w rejonie Bytomia.

fot. J. Sobota
Tymczasem w Meteorze nastąpiła specyficzna zamiana autobusów. W połowie grudnia 2008 r. na zajezdni w Lipinach doszczętnie spłonął Solaris Urbino 15 nr 857 - wg nieoficjalnych informacji został podpalony. Był to jeden z trzech autobusów zakupionych w 2002 roku do obsługi linii 850, jednak od kilku lat nie było możliwe spotkanie ich wszystkich na raz na trasie. Cały czas jeździł tylko 855, natomiast autobus 856 nie kursował od połowy 2005 roku i dopiero w styczniu 2009 roku wrócił na trasę po remoncie. Po pożarze 857 konieczne stało się jednak uzupełnienie parku taborowego o brakującego trzeciego solarisa. Sprowadzono więc o dwa lata starszy autobus tego samego typu, który jeszcze do zeszłego roku służył dzielnie na liniach ZTM Warszawa (użytownikiem była Veolia, zwana wcześniej Conneksem, a jeszcze wcześniej Rapid-Busem). Autobus w Meteorze nie został przemalowany w barwy firmowe, a otrzymał numer w spadku po spalonym poprzedniku, czyli 857.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Przy okazji Meteora warto wspomnieć jeszcze o sprzedaży zabytkowego autobusu Jelcz 043 (nr tab. 801). Od chwili zmiany właściciela spółki Meteor był on własnością poprzedniego udziałowca, ale korzystał nadal z gościny zajezdni w Bieruniu Starym, okazjonalnie wyjeżdżając. Właściciel postanowił go sprzedać, w internecie zamieszczono ogłoszenia. Brak perspektyw dla możliwości stworzenia kolekcji zabytkowych autobusów w GOP spowodował, że znalazł nowy dom daleko poza naszym regionem. Nowym właścicielem stał się ZKM Gdańsk, dokąd popularny "ogórek" trafił na początku kwietnia.

fot. J. Jackiewicz
Na koniec komunalne PKM-y. W Jaworznie, z konieczności uzupełniania parku taborowego, ściągnięto z firmy BOS Fürstenwalde dwóch przedstawicieli modelu MAN EL202. Nowe nabytki pochodzą z 1995 roku, są dwudrzwiowe (przednie drzwi są węższe) oraz nie mają niskiej podłogi. Otrzymały numery 249 i 250.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Oprócz ww. autobusów w zajezdni przy ul. Krakowskiej pojawiły się też dwa przegubowce, które oznaczono numerami 251 i 252. Wyprodukowano je w 1991 roku i są wydzierżawione przez warszawską firmę Alkom. Wcześniej jeździły w PKM Tychy, a jeden z nich (252) ma za sobą także epizod w firmie Henzago.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tymczasem PKM Świerklaniec wzbogacił się o dwa oryginalne przegubowce. Pierwszym z nich jest neoplan N4421 z 2002 roku. Sprowadzono go ze szwajcarskiego kurortu St. Moritz, gdzie został wycofany z eksploatacji po wypadku - wymaga obecnie odbudowania części nadwozia w przyczepie. Drugim przegubowcem jest swojski ikarus 280.70E, zakupiony z Dan-Złomu, a oryginalnie pochodzący z PKM Bytom (ex 7210, rocznik 1997). Ostatnie trzy lata autobus był odstawiony. Wg ostatnich nieoficjalnych doniesień, zamiast skierowania do ruchu liniowego, autobus może jednak wrócić na złomowisko lub zostać dawcą części.
» Zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej

Przy okazji warto wspomnieć, że na linię wyjechał drugi z trzech neoplanów N4014NF ściągniętych zza miedzy, z PKM Bytom. Po 0821 teraz jeździ również 0823 (ex 7909). Na uruchomienie czeka jeszcze ostatni - ex 7904.

fot. J. Sobota
Tymczasem PKM Katowice pożyczył z bratniego przedsiębiorstwa z Gliwic kolejnego ikarusa 260. Wóz o numerze 4116 (rocznik 1984) dołączył do dwóch swoich kolegów (3932 i 4118) i wspomaga katowicki PKM, który boryka się od wielu miesięcy z niedostatkiem krótkich autobusów.

fot. J. Sobota
Na koniec wizyta w Zagłębiu. PKM Sosnowiec oczekuje dostawy sześciu nowych solarisów Urbino 15, a tymczasem testuje hybrydowego Urbino 18. Był on już testowany w PKM Gliwice, a przed przyjazdem do Sosnowca zawitał jeszcze do Krakowa. W zaj. Zagórze przebywa w dniach 6-14 kwietnia 2009 r.
» Czytaj więcej o testowym autobusie hybrydowym w Gliwicach

fot. J. Sobota
(fot. J. Sobota)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

PKM b napisał(a):

W Neoplanie trzeba odbudować tył ponieważ uległ wypadku w którym zginęli ludzie.

11.04 15:03:17

kazik napisał(a):

PKM Katowice jak zawsze górą...

11.04 16:09:45

Przemek z Krakowa napisał(a):

Witam.
25-letni autobus, przedstawiany jako nowy, wygląda śmiesznie. Z drugiej strony lubiłem Ikarusy, w Krakowie już ich nie ma, a zanim oficjalnie zniknęły, nie widywało się ich regularnie - jeździły jako rezerwowe, albo do przewozu kibiców. Szkoda, że u was, jak i u nas, nowsze pojazdy, to Solarisy (nie lubię ich). Właściwie, to wam trochę zazdroszczę, stojąc na przystanku, nigdy nie wiadomo, co przyjedzie. A w Krakowie: Solaris, Skania, Solaris, Skania Solaris... Czasem jakiś MAN. Jelczy też niedługo nie będzie.

11.04 16:48:33

butthead napisał(a):

Proszę się nie załamywać - zawsze wóz wycofany z Krakowa można będzie przy odrobinie szczęścia znaleźć w GOP! ;)

11.04 19:37:30

camo napisał(a):

A ja chciałbym życzyć sobie i innym pasażerom aby PKM Świerklaniec pokusił się w nieodległej perspektywie czasowej na nowe wozy.Proponowałbym SU 12 LE ponieważ są idealne na rejony w których obsługuje ten PKM(głównie wsie), dobrze byłoby aby kupili lub wyleasingowali ich wiecej np.z 10 szt.

12.04 11:06:07

lgor napisał(a):

Szkoda że jeszcze takie PKMy czy inni przewoźnicy nie robią przetargów na dostawę używek tak jak MZK Zielona Góra.Wbrew pozorom MZK Zielona Góra dało konkretne wymagania, które owe wozy muszą spełnić (chociażby przemalowanie wozów w barwy zamawiającego czy też jednolity wzór tapicerki siedzeń) ;)

12.04 15:58:25

Hawker napisał(a):

@camo: jakie wsie ? może dla ciebie Tarnowskie Góry, Bytom,Radzionków,Piekary Śląskie to są wsie ? ciekawe

12.04 19:12:34

butthead napisał(a):

Pyrzowice, Mierzęcice, Miasteczko Śląskie z pewnością do metropolii nie należą i LE byłby jak znalazł ;)

12.04 19:31:27

pytanie napisał(a):

Dlaczego firmy Aska nie ma w wykazie KZKGOP ?

12.04 21:26:41

Daro85 napisał(a):

@butthead: Katowice tez nie należą ;)

12.04 21:34:29

Gojira napisał(a):

@Hawker: z tym Radzionkowem toś się troszkę zagalopował :P

13.04 22:52:16

Cidrok napisał(a):

Wypraszam sobie obrażac Radzionków bo jakbyś nie wiedział Radzionków jest miastem o 11 lat !!!

14.04 09:56:49

lgor napisał(a):

@Cidrok Miasteczko Śląskie jest takim samym miastem jak Radzionków :P Niestety oba te "miasta" nie mogą wejść w skład GZM

14.04 10:41:19

obeznany napisał(a):

Nooo, z tym GZM to wielka strata, doprawdy...

14.04 12:06:01

Hawker napisał(a):

weście się odwalcie od Radzionkowa coś wam nie pasi? a to że do tak zacnego grona miast zrzeszonych nie należy to nic wielkiego się nie stało, całe te GZM to raczej nic nie da, każde miasto dba o własne interesy...

14.04 15:49:04

podlesianin napisał(a):

Ja sobie ostatnio przeczytałem gazetkę PKM Katowice i coś ciekawego wyczytałem a mianowicie mają być nowe autobusy dla PKM Katowice z euro5 ciekawe czy to bajka czy krok do przodu?

14.04 20:04:47

Paneff napisał(a):

Jakoś nie widzę różnicy miedzy Radzionkowem a Kochłowicami czy Michałkowicami. A wy się tu spieracie o jakąś sztuczną granicę administracyjną.

15.04 14:22:16

Desert Fox napisał(a):

Krok do przodu na pewno będzie gdy te obietnice się spełnią.Pytanie polega na tym kiedy.Obawiam się że w tym roku co najwyżej ujrzymy przetarg na nowe wozy które dotrą do nas pewnie za ok rok ;(

15.04 19:21:16

podlesianin napisał(a):

A teraz to może być okazja do kupna dobrego taboru w dobrej cenie bo wszyscy schodzą z ceny taka prawda.

15.04 21:56:31

Buscoholic napisał(a):

Taaa... nowe autobusy w PKM Katowice! Zastanówcie się co Wy piszecie. Przecież do Katowic zawitała taka bieda, że kolejny Ikarus 260 został wysłany im na pomoc z Gliwic. Coś naciągany ten artykuł w zakładowej gazetce.

Podobnie rozczarowuje bytomski Ampex. Po tym jak do swojego parku taborowego wprowadzili Mana z najgorzej zagospodarowanym wnętrzem i fatalnym układem nadzwyczaj niewygodnych siedzeń, wprowadza teraz do eksploatacji ćwierćwiecznego Ikarusa. KZK GOP wraz z MZKP w Tarnowskich Górach oczywiście mają to w nosie.

15.04 23:31:59

andrzejh69 napisał(a):

;)) a tego ogóra zamiast sprzedać do Gdańska to mieli na 850 dać, byłby w sam raz!! ;))

16.04 08:15:00

oskar napisał(a):

pkm sosnowiec ma już nowe solarisy dziś widziałem jeden na linii 35 w sosnowcu jechał do czeladzi miał numer 402 albo 401.Ponieważ jest ich sześć zatem powinny mieć numery boczne od 400
w górę. malowanie takie jak w solarisach "unijnych" co nowe to to, że mają klimę dla kierowcy. szkoda że to SU 15 a nie 18 :-(

21.06 19:40:01

Matrix napisał(a):

Dzisiaj wracałem z Katowic do Sosnowca solarisem #402 i aż sie zdziwiłem bo miał zapowiadanie głosowe przystanków:) I w środku 2 kamery

22.06 15:47:42

maciek napisał(a):

Solaris jest ok to był SU 15
z sosnowca a mógłby być SU 18 ale szefostwo PKM Sosnowiec jest odporne na argumenty choćby producenta. SU 18 to dobry autobus. szkoda tylko ze nie dla sosnowca.

07.11 22:23:19


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!