Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Chrzanów: rozstrzygnięto przetarg na obsługę większości linii ZKKM

16.12.2008

Tagi: przetarg, ZKKM, Transgór Mysłowice, Elbud, Meteor, Stanpaul-bus – Dodał: Tomasz Sojda

Dopiero drugi przetarg przyniósł odpowiedź na pytanie kto przez najbliższe 4 lata będzie zapewniał obsługę 22 linii komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKKM w Chrzanowie. Zaskoczenia nie było - jedyną ofertę złożyło Konsorcjum Komunikacji Autobusowej w Trzebini, w skład którego wchodzą Transgór Mysłowice, Elbud Jaworzno, Meteor Jaworzno i Stanpaul-Bus Mysłowice i to z przedstawicielami tych firm podpisano umowę na realizację przetargu.


Wszystko rozpoczęło się pod koniec sierpnia br. kiedy ww. firmy po dwóch latach realizacji poprzedniej umowy zdecydowały się na jej wypowiedzenie. Przewoźnicy argumentowali, że przy ówczesnych stawkach wahających się w granicach 2,46 - 2,92 zł za wozokilometr nie są w stanie pokryć wysokich cen paliw oraz zaspokoić rosnących wymagań płacowych kierowców. W tej sytuacji ZKKM w Chrzanowie stanął przed koniecznością rozpisania nowego przetargu i wyłonienia przewoźnika, który od 1 grudnia będzie realizował przewozy na zdecydowanej większości linii uruchamianych przez Związek. Pierwsza próba czyli przetarg ograniczony, w którym wymagano od przewoźnika dysponowania 43 autobusami głównymi i 9 rezerwowymi (wszystkie nie starsze niż z 2001 roku) nie przyniosła rozwiązania. Natychmiast po tym rozpisany został kolejny przetarg, tym razem nieograniczony, w którym zdecydowanie obniżono wymagania. Już na pierwszy rzut oka stwierdzić można było, że zdecydowanym faworytem będzie dotychczasowe konsorcjum. Potencjalnego wykonawcę zobowiązano do posiadania 43 autobusów głównych i 9 rezerwowych nie starszych niż z 1990 roku z zastrzeżeniem 14 autobusów z roczników 2000-2008. Pojazdy rezerwowe natomiast nie mogą być starsze niż z 1991 roku. Taka specyfikacja była niemalże idealnym odbiciem taboru kursującego dotychczas na tychże liniach. W przypadku wykonywania usługi taborem z roczników 1990-1997, zmawiający wymagał przeprowadzenia naprawy głównej taboru nie wcześniej niż w roku 2008. Nowością tego przetargu był wymóg wyposażenia wszystkich autobusów w zestaw elektronicznych tablic kierunkowych. Zabrakło natomiast kryterium dotyczącego posiadania niskiej podłogi przez autobusy. Podpisując umowę przewoźnik deklarował jednocześnie, ze będzie dokonywał sukcesywnej wymiany taboru tak, aby po dwóch latach realizacji zamówienia 50% taboru z lat 1990-1997 było zastąpionych taborem nie starszym niż z 2000 roku.

W połowie listopada rozstrzygnięto ten drugi przetarg, do którego niestety nie zgłosił się nikt inny poza wymienionym konsorcjum. Wykonawca zaoferował realizację usług objętych przedmiotem zamówienia za łączną cenę 52 622 781,53 zł. Z ciekawszych zapisów umowy na uwagę zasługuje punkt mówiący o tym, że dany autobus przypisywany jest do konkretnej linii i nie może wykonywać przewozów na innej linii autobusowej. Ponadto umowa zakłada waloryzację stawek za wozokm. Cena jednego wozokilometra za świadczone usługi przewozu pasażerów będzie półrocznie waloryzowana wskaźnikiem obliczonym według wzoru uwzględniającego "wskaźnik wzrostu cen paliw w transporcie, publikowany w Biuletynie Statystycznym wydawanym przez GUS" oraz "półroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie i publikowany w »Monitorze Polskim«".

Poniżej przedstawiamy zestawienie zgłoszonych autobusów do obsługi poszczególnych linii wraz ze stawkami za wozokm. Podane stawki są stawkami netto.

Linie obsługiwane przez Transgór Mysłowice:

- Linia K - do obsługi tej linii wytypowano mysłowickiego MAN-a SL223 296 (rok prod. 2002), dwa DAB-y 15-1200C mk. III 05 i 07 oraz trzy Neoplany N4016 29, 39, 40. Stawka za wozokm wynosi 3,69 zł.

Chrzanów, ul. Trzebińska
- Linia X - za 3,55 zł/wozokm na linii kursować będą Autosan A1010M 37 (rok prod. 2000) oraz dwie Scanie CN113CLB 25 oraz 26.

- Linia 309 - realizację zapewnią dwa Jelcze 120M/3 z 2004 roku o numerach tab. 03 i 13, nieco starszy Jelcz 120M 01, Scania CN113CLB 30 oraz Neoplan N4016 41, który do końca roku obsługuje zadanie S/2 dla jaworznickiego PKMu. Stawka za wozokm na tej linii to 3,69 zł.

Chrzanów, ul. OswięcimskaChrzanów, ul. Trzebińska

- Linia 315 - za 3,55 zł/wozokm na dwóch zadaniach pojawią się Jelcz 120M/3 (rocznik 2004) 44 oraz Scania CN113CLB 24.

- Linia 318 - specjalnie do obsługi tej linii Transgór wypożyczył od PKM Tychy Jelcza 120M/3 z 2002 roku, któremu nadano numer tab. 11, a ponadto na linii spotkać będzie można gazowe Volvo 09. Za zrealizowany 1 wozokm przewoźnik otrzyma 3,51 zł.

Chrzanów, ul. SiennaChrzanów, ul. BalińskaChrzanów, ul. Kusocińskiego

- Linia 329 - podobnie jak do tej pory linię obsługiwać będą Autosan H7-20.02 o numerze 02 oraz Neoplan N4007 27. Stawka za wozokm w przypadku tej linii osiągnęła wartość 3,29 zł.

- linia 329K - w przeciwieństwie do dotychczasowego zwyczaju jakim była realizacja kursów tej linii poprzez kierowców mających przerwy na innych zadaniach tym razem wyznaczono osobny autobus - jest nim sprowadzony z zajezdni z Brzezinki Neoplan N4016 351. Cena za wozokm wynosi 3,28 zł.

- Linia 330 - ta linia również wykonywana była "z doskoku", jednak i w przypadku tej linii wyegzekwowano od przewoźnika podstawienie całodziennego autobusu, którym ma być Jelcz 120M/3 z 2004 roku o numerze tab. 33 za 3,50 zł/wozokm.

- Linia 331 - codziennie pasażerów linii 331 będzie wozić gazowe Volvo 10 za minimalną stawkę 3,28 zł.

Chrzanów, ul. OświęcimskaChrzanów, ul. Pogorska

- Linia 332 - na pierwszym wozie zobaczyć będzie można Jelcza 120M/3 43 (rok prod. 2004), natomiast na drugim Scanię CN113CLB 15. Koszt jednego wozokm dla tej linii to 3,55 zł.

- Linia 335 - niskopodłogowe gazowe Volvo 04 zostało zastąpione wysokopodłogowym, również gazowym, Volvem nr 16. Stawkę ustalono na poziomie 3,28 zł/wozokm.

- Linia 341P - na potrzeby obsługi tej linii z mysłowickiej zajezdni ściągnięto Autosana A1010M 014 (rok prod. 2000), a ponadto na linii zobaczyć można Volvo 18. 3,50 zł/wozokm to stawka dla tej linii.

- Linia 342 - niezmiennie od kilku lat przewóz odbywa się Autosanem A1010M 20 (rok prod. 2001) z tą różnicą, że już teraz nie za 2,69 zł/wozokm lecz za 3,50 zł.

Chrzanów, ul. Trzebińska
- Linia 349 - zgłoszonymi autobusami są Volva o numerach tab. 17 i 12, a stawka za wozokm to 3,28 zł.

- Linia 361 - dwa zadania będą obsługiwane przez gazowe Volvo 32 oraz Scanię CN113CLB 23. Cena za wozokm wynosi 3,50 zł.

Ponadto przewoźnik zadeklarował 5 autobusów rezerwowych. Są nimi: dwa Neoplany N4016 38 i 42, dwa Volva B10M 04 i 06 oraz DAB 15-1200C mk. III o numerze rej. SM 38477 (zgłoszony z numerem tab. 14). Ten ostatni autobus regularnie wykonuje kursy na linii 98 na zlecenie KZK GOP pod numerem tab. 389.
Trzebinia, zajezdnia TransgóruChorzów, ul. Legnicka. fot. J. Sobota

Linie obsługiwane przez firmę Elbud Jaworzno:

- Linia 308 - dwuletni Autosan Solina został zastąpiony starszym Neoplanem N4009 z numerem 20, a stawka za wozokm osiągnęła wartość 3,50 zł.

- Linia 325 - ponownie na tej linii można będzie spotkać Autosana H7-20.01 o numerze tab. 13. Cena wozokm to 3,30 zł.

Chełmek, ul. PiastowskaChrzanów, ul. Borowcowa

- Linia 338 - oba zadania podobnie jak do tej pory będą obsługiwane przez Autosany A1010M 15 i 17 (oba z 2003 roku). 1 wozokm wyceniono na 3,50 zł.

Zgłoszone zostały dwa pojazdy rezerwowe. Pierwszym jest MAN EL202 22, drugim natomiast Jelcz M11 o numerze tab. 26 zakupiony w tym roku, a poprzednio jeżdżący dla PWHD Słotwina. Autobus ten dopiero raz był widziany liniowo na porannej części zadania 338/1.

Linie obsługiwane przez Meteor Jaworzno:

- Linia 317 - za 3,55 zł/wozokm pasażerowie będą mieli do dyspozycji DAB-a 15-1200C mk. III o numerze rej. KCH 17XF należącego do firmy Natan Bogdana Głogowskiego (zapewniającego zaplecze techniczne dla autobusów Meteora jeżdżących dla ZKKM).

- Linia 323 - podobnie jak w przypadku linii 317 także ta linia obsługiwana będzie DAB-em 15-1200C mk. III o numerze rej. KCH 04XF za nieco niższą stawkę za wozokm, bo za 3,35 zł.

Chrzanów, ul. SzpitalnaChrzanów, ul. Wodzińska

Dwoma autobusami rezerwowymi będą natomiast Jelcz 120M o numerze 812 oraz MAN NM222 850.

Tylko na jednej linii spotkać będzie można autobusy firmy Stanpaul-Bus. Tą linią jest 310, a będą to dwa MAN-y o numerach rej. SM 32564 oraz SM 36436. Jako autobusy rezerwowe posłużą również MAN-y o numerach SM 38037 i SM 34451.

Trzebinia, ul. Kościuszki
To jednak nie koniec grudniowych zmian. Linia 340 dotychczas obsługiwana przez Transgór przeszła w ręce Elbudu Jaworzno, który wystawia na nią Autosana H7-20.05 z 2004 roku o numerze tab. 25. Stawka za wozokm ustalona została na kwotę 3,31 zł.

1 grudnia 2008 roku to również data uruchomienia nowej linii Z kursującej na trasie Chrzanów Dworzec ZKKM - Zagórze Wyrowiec I. W dni robocze z Zagórza do Chrzanowa jest 13 kursów, a w dni wolne 9 kursów, w przeciwnym kierunku w dni robocze wykonywanych jest 12 kursów, a w dni wolne 8. W drodze przetargu wyłoniono przewoźnika, który przez najbliższe 4 lata będzie wykonywał przewozy na tej linii. Jest nim firma Elbud Jaworzno, która do obsługi wyznaczyła Autosana Solinę nr 21 (z 2006 roku), a jeździć będzie za stawkę 3,29 zł/wozokm.

Libiąż JowiszZagórze, ul. Wyrowcowa

Przewodniczący Zarządu ZKKM w Chrzanowie Tadeusz Gruber zapowiada wzmożone kontrole przewoźników. Zapewnia również, że w przypadku naruszenia warunków umowy Związek będzie nakładał kary, a konsekwencją rażących zaniedbań ze strony przewoźnika będzie wypowiedzenie danej linii, na której stwierdzone zostaną owe nieprawidłowości. Dotyczyć to będzie zwłaszcza przypadków obsługi linii pojazdami nie zgłoszonymi do przetargu.

Tymczasem 6 autobusów Transgóru Mysłowice aktualnie będących pojazdami głównymi w sieci ZKKM Chrzanów zostało również zgłoszonych do przetargu w KZK GOP ze skutkiem pozytywnym. W tych okolicznościach słowa Przewodniczącego Grubera nabierają jeszcze większego znaczenia. Gdyby podobne deklaracje odnośnie kontroli i kar padły także ze strony KZK GOP pasażerowie z pewnością realnie, a nie tylko wirtualnie odczuliby podniesienie standardu usług czym muszą się zadowolić obecnie, bo oczywistym jest że dwóch miejscach w jednym czasie dany autobus być nie może, z czego najwyraźniej nie wszyscy zdają sobie sprawę.

Podsumowując: przetarg, który przebiegał pod hasłem unowocześniania autobusów na liniach ZKKM i podnoszenia komfortu podróżowania nie do końca można uznać za realizujący w 100% te założenia. Chociaż 14 autobusów wyprodukowanych po roku 2000, które już teraz wyjeżdżają na wybrane zadania i zapisy dotyczące odnawiania taboru w ciągu najbliższych dwóch lat napawają optymizmem to nie zmienia to faktu, że w roku 2012 zgodnie z umową na niektórych liniach spotkać będzie można 22-letnie autobusy. Martwić może także fakt, że do przetargów nie przystępują inni przewoźnicy. Być może gdyby przetarg nie obejmował jednego pakietu w skład, którego wchodziły 22 linie lecz kilka mniejszych byłoby więcej chętnych i rynkowy mechanizm konkurencji doprowadziłby do wyboru jeszcze korzystniejszej oferty nawet przy zachowaniu tych wymagań. Warto w tym miejscu przywołać art. 36 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych mówiący o tym, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Dochodzimy tutaj do kwestii finansowania publicznego transportu zbiorowego, a na to wpływ mają przede wszystkim władze miast i gmin członkowskich i od nich w głównej mierze zależy czy postęp w komunikacji miejskiej nastąpi szybciej czy wolniej. Ale to zagadnienie jest z pewnością dobrym tematem na kolejny artykuł.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

suchy napisał(a):

Ale takie deklaracje ze strony KZK nie padną i nic takiego nie zrobią więc nad czym my się zastanawiamy.. Zabiorą z KZK, dadzą do ZKKM, a u nas się puści coś niezgłoszonego i niekoniecznie zgodnego z umową, przecież KZK i tak "może tylko prosić przewoźnika"..

16.12 18:20:03

marcin815 napisał(a):

kzk nie może nałożyć kar tak jak zkkm???

16.12 18:32:14

Amalio napisał(a):

KZZK może. No ale po co się szarpać?

16.12 19:53:38

suchy napisał(a):

@marcin815 - nie nie może, bo kzk jest tak nieudolne, że nie potrafi nawet dodać do umowy z przewoźnikiem jakiegokolwiek zapisu o karach umownych. Jedynie co może, to w przypadku rażących uchybień (np.notorycznie wypadające kursy) zerwać umowę z przewoźnikiem.. Ale do tego to jest dłuuuuuuuuga droga - patrz na historię Heńka na linii 37.

16.12 20:19:04

DRES napisał(a):

To jest głupota co ZKKM wprowadził od grudnia, żeby jeden wóz jeździł na tej samej linii bez żadnych przejść na inną linię, przecież kierowcy może się to na psyche rzucić:/ a miałem zamiar kiedyś pracować w transgórze ale widząc co wyprawia ZKKM raczej zrezygnuje z tej firmy i pójde robić do MZK Oświęcim o wiele lepiej ułożone rozkłady a i przejść z jednej do drugiej linii jest dużo i kierowca sie nie zanudzi ciągle ta samą trasą.

17.12 09:43:02

jacekso napisał(a):

Kierowca nie może jeździć różnymi wozami?

17.12 15:19:07

krzysiekz napisał(a):

@jacekso: Może. Tak jest na kilku liniach.

17.12 16:29:49


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!